Currency pair یا جفت ارز چیست ؟

جفت ارز چیست و آشنایی با بهترین جفت ارزها

زمان مطالعه 4 دقیقه

جفت ارز یا Currency pair اصطلاحی متداول در میان خریداران و فروشندگان بازار فارکس است. به طوری که با ترید این جفت ارز ها افراد می‌توانند سود قابل توجهی بدست آورند. اما به طور دقیق جفت ارز چیست و در میان انواع جفت ارز، کدام جفت، بهترین سود را به همراه خواهند داشت؟ در این مقاله ما به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

Currency pair یا جفت ارز چیست ؟

Currency pair یا جفت ارز چیست

هر کشور ارز رسمی خود را دارد و ارزش ارز های رسمی کشورها در مقایسه با یکدیگر متفاوت است. مثلا شما برای خرید دلار آمریکا بایستی ۲۶۰ هزار ریال ایران بپردازید. قیمت دلار در مقایسه با قیمت ریال، قیمت گذاری می‌شود و نرخی به عنوان نرخ تبدیل در این میان بیان می‌شود.

نرخ دو ارز نسبت به یکدیگر در بازه‌های زمانی (حتی در ساعت‌های مختلف یک روز) می‌تواند متفاوت باشد. به مثال دیگری در همین زمینه دقت کنید:

جفت ارز EUR/USD به ارز‌های یورو و دلار اشاره دارند. وقتی قیمت یورو/دلار را ۱/۳۲۴ اعلام شود، به این معناست که شما در ازای پرداخت یک یورو ۱/۳۲۴ دلار دریافت خواهید کرد. این عدد با ارزشمندی پول کشور‌ها مرتبط است.

حال که با مفهوم Currency pair آشنا شدید، باید بگوییم اصول معاملات فارکس، استفاده از نوسانات نرخ ارز‌ها و خرید و فروش دلار در مقابل یورو و سایر ارز‌ها می‌باشد. در بازار فارکس در جفت ارزی مانند EUR/USD به یورو ارزپایه و به دلار quote currency گفته می شود.

انواع جفت ارز ها

Currency pair یا جفت ارز چیست انواع

جفت ارز ها به سه دسته تقسیم می شوند :

Major

جفت ارز major یا اصلی به دو ارزی اطلاق می‌شود که ارز پایه یا ارز دوم دلار باشد. به عبارتی هر Currency pair که در آن دلار وجود داشته باشد، Major است. جفت ارز های اصلی بسیار پرطرفدار هستند و به طور مداوم در میان کاربران خرید و فروش می‌شوند. به عبارت تخصصی تر این ارز ها دارای نقدینگی بالا در بازار فارکس هستند. لیست زیر معروف ترین و متداول‌ترین ارزهای معامله شده در بازار فارکس هستند که دلار در آنها وجود دارد :

  • EUR/USD (یورو/دلار)
  • USD/JPY (دلار/ین ژاپن)
  • USD/CAD (دلار آمریکا/ دلار کانادا)
  • USD/CHF (دلار/فرانک سوئیس)
  • AUD/USD (دلار استرالیا/ دلار آمریکا)

Crosses

هر جفت ارزی که دلار آمریکا را شامل نشود، Crosses نامیده می‌شود. این ارز‌ها به اندازه Major‌ها معامله نمی‌شوند اما در میان آنها جفت‌هایی که ارز‌هایی مانند یورو، ین ژاپن و یا پوند را شامل شوند، بیشتر ترید می‌شود. لیست این نوع از ارز ها طولانی‌تر است. به برخی از آنها در ادامه اشاره می کنیم :

  • EUR/CHF (یورو/فرانک سوئیس)
  • EUR/GBP (یورو/پوند بریتانیا)
  • EUR/CAD (یورو/دلار کانادا)
  • CAD/JPY (دلار کانادا/ ین ژاپن)
  • AUD/JPY (دلار استرالیا/ین ژاپن)
  • AUD/CHF (دلار استرالیا/ فرانک سوئیس)

Exotic

ارز‌هایی مانند لیر ترکیه، یا واحد پول برزیل، مجارستان و یا شیلی، ارز‌های جدید محسوب می‌شوند و اگر این ارز‌ها در یک جف ارز قرار بگیرند، جفت ارز Exotic نامیده می‌شود. این نوع ارزها به ندرت در بازار فارکس تبادل می‌شوند و نقدینگی کمی دارند.

بهترین جفت ارزهای فارکس کدامند؟

بهترین جفت ارز چیست ؟

بازار فارکس، بازاری بسیار پر نوسان است. ممکن است در هر روز از ترید، جفت ارزی پر سودتر به نظر برسد اما برخی از ارزها متداول‌تر بوده و حجم عظیم کاربرانی که آنها را معامله می‌کنند، نشان از محبوبیت و درآمد خوب آنها می‌دهند.

EUR/USD متداول‌ترین جفت ارز فارکس است که بیشترین نقدینگی را نیز دارد. نقدینگی زیاد یورو/دلار سبب می‌شود اسپرد کاهش داشته باشد و این موضوع بسیار مورد علاقه تریدرهاست.

اگر شما تریدر این جفت ارز هستید باید دقت داشته باشید که نرخ تبدیل یورو به دلار تحت تاثیر دو عامل بانک مرکزی اروپا (ECB) و صندوق ذخیره فدرال ایلات متحده (Fed) قرار دارد. به طوری که با تغییر نرخ بهره بانک و افزایش و کاهش سطح تقاضاها، نرخ تبدیل دو ارز نیز تغییر می‌کند. به عنوان مثال اگر بانک مرکزی اروپا نرخ بهره‌ای بالاتر از صندوق ذخیره فدرال تعیین کرده باشد، یورور با ارزش‌تر از دلار خواهد بود.

بعد از یورو و دلار، پوند استرلینگ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. GBP/USD که لندن و نیویورک را بهم پیوند داده است، ، جفت ارزی رایج و پر سود برای خرید و فروش است. به طوری که ۹/۶ درصد از کل معاملات روزانه بازار فارکس از خرید و فروش این ارز ها بدست می‌آید.

ین واحد پولی کشور ژاپن معتبر‌ترین ارز در آسیا محسوب می‌شود که در کنار دلار در جفت ارز USD/JPY جفت ارزی را تشکیل می‌دهد که ۱۳/۲ درصد از کل معاملات روزانه فارکس را به خود اختصاص می‌دهد.

USD/CAD یا همان دلار آمریکا/ دلار کانادا حدود ۴ درصد از معاملات روزانه فارکس را به خود اختصاص می‌دهد. نوسانات دلار کانادا وابسته به قیمت نفت در این کشور مرتبط است. از آنجایی که نفت در بازار های جهانی به دلار آمریکا قیمت گذاری می‌شود، کانادا با فروش نفت خود، دلار آمریکا بدست می‌آورد. بنابراین اگر قیمت نفت افزایش پیدا کند، ارزش دلار کانادا در مقابل دلار آمریکا تقویت می‌شود.

از آنجایی که قیمت نفت بر روی اقتصاد بسیاری از کشورها اثر می گذارد، لذا تریدر‌ها باید در زمان خرید فروش جفت ارز‌ها به قیمت نفت توجه ویژه‌ای داشته باشند. حالا که متوجه شدید جفت ارز چیست ، اگر قصد ورود به بازار معاملات این چنینی دارید، می‌توانید برای افتتاح حساب وب مانی یا شارژ حساب وب مانی از مجموعه اول پرداخت کمک بگیرید.

افتتاح حساب وب مانی

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT