کلاهبرداری پستی

خرید آنلاین را دوست دارید؟ 5 کلاهبرداری پستی که باید از آنها اجتناب کنید

زمان مطالعه 6 دقیقه

خرید آنلاین در چند وقت اخیر افزایش یافته است، بنابراین باید در مورد این کلاهبرداری های پستی که مشتریان سفارش پستی را هدف قرار می دهند، بدانید. کلاهبرداری پستی در خرید های آنلاین را بدانید.

این روزها، خدمات پستی از انواع کانال ها برای به روز رسانی در مورد تحویل شما استفاده می کنند. متأسفانه، کلاهبرداران می توانند از این ارتباطات برای فریب شما و یا نصب بدافزار استفاده کنند.

خرید با ویزا کارت

بیایید تجزیه و تحلیل کنیم که چگونه یک کلاهبردار می تواند خدمات تحویل شما را جعل کند و چگونه از آن اجتناب کند.

1. انتشار بدافزار با برنامه های پستی جعلی

خدمات پستی گاهی اوقات از برنامه هایی برای کمک به مدیریت و ردیابی بسته های شما استفاده می کنند. می‌توانید شماره‌های ردیابی را در آنها وارد کنید تا ببینید بسته شما کجاست، یا ترتیبی دهید که چیزی از طریق برنامه تحویل داده شود.

آنها بسیار راحت هستند، به همین دلیل است که کلاهبرداران از این برنامه ها برای انتشار بدافزارها استفاده می کنند. آنها کشوری را برای فعالیت در آن انتخاب می کنند و یک پیام اس ام اس فیشینگ طراحی می کنند که خدمات پستی آن کشور را تقلید می کند.

در پیامک اعلام می شود که این شرکت نسخه جدیدی از برنامه تحویل خود را منتشر کرده است و لینک دانلود را می دهد. البته لینک به هیچ عنوان به برنامه رسمی منتهی نمی شود. در عوض، به یک بار بدافزار می رود.

FakeSpy یک نمونه عالی از این نوع حمله است. یک گروه مخرب به نام Roaming Mantis از این روش برای توزیع بدافزاری به نام FakeSpy استفاده کرد. هنگامی که FakeSpy نصب شد، مجوزهای پیام رسانی و توانایی کار ۱۰۰ درصد حتی اگر تلفن در حالت خواب باشد درخواست کرد.

اگر کاربر این مجوزها را به Fakespy بدهد، اطلاعات حساس را از تلفن جمع آوری می کند. سپس با استفاده از مجوزهای پیام رسانی که کاربر به آن داده است، صفحه دانلود خود را برای قربانیان بیشتری ارسال می کند. حتی زمانی که کاربر گوشی را به حالت خواب می‌برد، FakeSpy سخت در حال جمع‌آوری داده‌ها است.

2. انتشار بدافزار با استفاده از پیوست های جعلی

این روش حمله از نحوه ارسال ایمیل‌های شرکت‌های پست برای شما در صورتی که بسته شما دچار تاخیر شود، سوء استفاده می‌کند. البته، شنیدن اینکه یک تحویل مهم به موقع نمی رسد، استرس زا است، که یک کلاهبردار می تواند از آن برای فریب کاربران استفاده کند.

از نظر عملکرد، کلاهبرداری های ایمیل خدمات پستی تفاوت زیادی با دیگر کلاهبرداری های مبتنی بر ایمیل ندارند. کلاهبردار یک ایمیل با بدافزار ضمیمه شده برای شما ارسال می کند و سعی می کند شما را متقاعد کند که پیوست را دانلود کنید.

نحوه ساخت چارچوب حمله توسط کلاهبردار متفاوت است. برخی ادعا خواهند کرد که تحویل دهنده شما را از دست داده است و این بسته اکنون در یک انبار است. سپس از کاربر می خواهند که روی پیوست آلوده کلیک کند و ادعا می کند که آدرس انبار داخل است. دیگران ممکن است بگویند نتوانسته‌اند اطلاعات شما را تأیید کنند و به پیوست آلوده اشاره می‌کنند تا بتوانید اعتبار خود را دوباره بررسی کنید.

کلاهبردار همچنین ممکن است از امور جاری برای ایجاد وحشت در میان قربانیان استفاده کند. به عنوان مثال، زمانی که ویروس کرونا شروع به نفوذ کرد، کلاهبرداران ایمیل‌هایی را ارسال کردند که می‌گفتند، مگر اینکه قربانی در اسرع وقت جزئیات خود را در پیوست آلوده ارسال کند، بسته آنها در قفل نگه داشته می‌شود.

3. فریب دادن کاربران با وب سایت های جعلی

هنگامی که برای انجام کاری عجله داریم، تمایل داریم جزئیات کوچکی را که مشخص می کند چه وب سایت هایی قانونی و کدام جعلی هستند، را بررسی کنیم. کلاهبرداران با ایجاد وب‌سایت‌های فریبنده که دقیقاً شبیه به چیز واقعی هستند، از این امر سود می‌برند. سپس می توانند افراد را فریب دهند تا از این وب سایت ها بازدید کنند و پول و اطلاعات شخصی را تحویل دهند.

برای خدمات پستی، یک کلاهبردار ممکن است یک وب سایت جعلی راه اندازی کند که نام، آدرس و شماره تلفن را برای ایجاد یک پروفایل شخصی در مورد شما می خواهد. این اطلاعات در کلاهبرداری هویت مورد استفاده قرار می گیرند و تحویل داده ها ممکن است منجر به استفاده آنها از اطلاعات شما برای کلاهبرداری های بعدی شود.

دیگران ممکن است برای هزینه های تحویل دروغین، از جمله مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های گمرکی درخواست کنند. اگر قربانی اطاعت کند، کلاهبرداران با پول فرار می کنند در حالی که قربانی معتقد است برای یک تحویل مهم پول پرداخت کرده است.

به عنوان مثال، برخی از کلاهبرداران از خدمات تغییر آدرس برای کسب درآمد استفاده می کنند. یک سرویس تغییر آدرس به شما امکان می‌دهد نامه‌ها را به طور موقت از یک آدرس به آدرس دیگر هدایت کنید، که هنگام جابجایی خانه مفید است. به این ترتیب، افرادی که به دنبال چنین خدماتی هستند به احتمال زیاد در تنگنای نقل مکان به خانه — یک دوره استرس زا هستند.

کلاهبرداران صفحاتی را ایجاد می کنند که شبیه به خدمات رسمی تغییر آدرس هستند، سپس سعی می کنند آنها را در رتبه بندی گوگل قرار دهند. هنگامی که افراد برای تغییر مسیر ایمیل خود جستجو می کنند، روی وب سایت جعلی کلیک می کنند و جزئیات خود را وارد می کنند. سایت ساختگی برای انجام این سرویس مبلغ زیادی را درخواست می کند که قربانی آن را پرداخت می کند.

البته، به دلیل جعلی بودن وب سایت، ایمیل آنها با وجود پرداخت هزینه توسط قربانی هدایت نمی شود. ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد تا قربانی متوجه شود که مورد ارتکاب قرار گرفته است.

4. سرقت اطلاعات شخصی با استفاده از تماس های تلفنی

در روشی مشابه با بالا، گاهی اوقات یک کلاهبردار مستقیماً با خانه شما تماس می گیرد. آنها از جعل شماره استفاده می کنند تا به نظر برسند که از خدمات پستی کشور شما تماس می گیرند. پس از تحویل گرفتن، آنها می گویند که هنگام پردازش یک بسته خطایی رخ داده است و باید جزئیات شما را دوباره بررسی کنند تا از انجام تحویل اطمینان حاصل شود.

البته آنها هیچ بسته ای در انتظار شما ندارند. در عوض، آنها می توانند از این زاویه برای درخواست نام، آدرس، شماره تلفن و سایر اطلاعات شخصی شما استفاده کنند. این اطلاعات را می توان جمع آوری کرد و در کلاهبرداری های بعدی مانند سرقت هویت استفاده کرد.

اگر نگران این هستید که نماینده آن طرف خط آن چیزی نیست که می‌گویند، هرگز نترسید. نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد با یک کلاهبردار در تماس تلفنی هستید. اگر مشکوک هستید که شخصی قصد دارد از طریق تلفن از شما کلاهبرداری کند، مراقب این ویژگی ها باشید.

5. ارسال جعلی کارت های “تحویل از دست رفته”.

برخی از خدمات پستی اگر نتوانند بسته شما را تحویل دهند از کارت تلفن استفاده می کنند. این کارت نشان می دهد که چه زمانی تحویل انجام شده است، چه تحویلی انجام شده است و چگونه می توان برای تحویل مجدد برنامه ریزی کرد. متأسفانه، این کارت ها به راحتی شبیه سازی می شوند و برای کلاهبرداری استفاده می شوند.

به عنوان مثال، در انگلستان، کارت “چیزی برای شما” وجود دارد. اگر اداره پست نتواند بسته شما را تحویل دهد، یک کارت قرمز با اطلاعات نحوه دریافت آن باقی می گذارد.

کلاهبرداران یک کپی تقریباً یکسان از این کارت ایجاد کرده اند تا افراد را به سمت کلاهبرداری خود هدایت کنند. تنها تفاوت واقعی فقدان هرگونه تصویر یا نشان رسمی اداره پست است — همه چیز مشابه به نظر می رسد.

این کارت‌های جعلی به کاربر شماره‌ای می‌دهند تا برای برنامه‌ریزی تحویل مجدد تماس بگیرد. اگر کاربر آن را شماره گیری کند، تماس او به یک خط نرخ حق بیمه هدایت می شود. پس از پایان تماس، قربانی قبض تلفن سنگینی برای تماس با سرویس نرخ حق بیمه دریافت می کند.

چگونه از خود در برابر کلاهبرداری های خدمات پستی محافظت کنید

کلاهبرداری های فوق همه یک چیز مشترک دارند: آنها سعی می کنند خدمات پستی شما را جعل کنند. به این ترتیب، اگر نحوه عملکرد سرویس خود را یاد بگیرید، می توانید این کلاهبرداری ها را قبل از اینکه شما را فریب دهند شناسایی کنید.

هنگامی که مکاتباتی از خدمات پستی خود دریافت می کنید، حتماً مراقب علائم هشدار دهنده باشید. یک سرویس پستی نباید با شما تماس بگیرد تا جزئیات تحویل شما را “دوباره بررسی کند” و همچنین سعی نخواهد کرد شما را وادار به دانلود یک پیوست کند.

به همین ترتیب، اگر کارت تحویل از دست رفته ای دریافت کردید که «درست به نظر نمی رسد»، مراقب باشید — دو برابر، بنابراین اگر چیزی آنلاین سفارش نداده اید! اگر سرویس پستی شما معمولاً به شما امکان می‌دهد تحویل را به صورت آنلاین زمان‌بندی کنید، و کارتی دریافت می‌کنید که به طور ناگهانی از شما می‌خواهد به جای آن با آنها تماس بگیرید، شماره تلفن را به صورت آنلاین بررسی کنید و در صورت امکان با فرستنده تأیید کنید.

ایمن ماندن از کلاهبرداری های تحویل

با تبدیل شدن تحویل آنلاین به یک صنعت پر رونق، کلاهبرداران به سمت کلاهبرداری در تحویل سوق داده می شوند تا دیگران را فریب دهند تا جزئیات یا پول خود را تحویل دهند. اکنون بدنام ترین انواع کلاهبرداری های تحویل کالا و نحوه طفره رفتن از آنها را می دانید.

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. مقاله مفید و عالی بود

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT