سقوط تاریخی بهای نفت

سقوط تاریخی بهای نفت و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین

زمان مطالعه 3 دقیقه

بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) در معاملات آتی به زیر صفر دلار رسید اما بیت کوین تنها یک اصلاح قیمت کوچک را تجربه کرد. معاملات آتی ماه مه 2020 نفت خام وست تگزار اینترمدیت در روز چهار شنبه بیش از 100% کاهش داشت. در بدترین شرایط قیمت آن به منفی 37.63 دلار هم رسید، و هیچ کس تا به امروز شاهد چنین پدیده ای در تاریخ نبوده است. در این مقاله با اول پرداخت همراه باشید تا به بررسی سقوط تاریخی بهای نفت و تاثیر آن بر قیمت بیت کوین بپردازیم.

دلیل سقوط تاریخی بهای نفت

دلیل این کاهش شدید قیمت نفت، نبود ظرفیت بیشتر برای انبار کردن نفت سبک برای عرضه در ماه های آتی است. به دلیل شیوع ویروس کرونا و توقف فعالیت صنایع، خرید نفت کاهش داشته و انبارها ظرفیت ذخیره‌ی بیشتر را ندارند. نکته اصلی اینجاست که نمی‌توان از استخراج نفت جلوگیری کرد و تنها می‌توان تا حدی سرعت استخراج آن را کاهش داد.

سقوط تاریخی بهای نفت

سقوط تاریخی بهای نفت

معاملات آتی ماه مه وست تگزاس اینترمدیت (منبع: TradingView)

معاملات ماه ژوئن WTI که انقضای آنها در 19 مه  تعیین شده نیز حدود 20% کاهش یافته و به قیمت 20.43 دلار در هر بشکه رسیده و نفت (Barclays IPATH ETN (OIL  نیز به 3.5 دلار در هر بشکه سقوط کرده است.

سقوط تاریخی بهای نفت

سقوط تاریخی بهای نفت

سقوط قیمت OIL به 3.5 دلار (منبع: TradingView)

کمتر از یک ماه پیش روسیه و اوپک با توافق بر سر کاهش تولید روزانه 9.7 میلیون بشکه در روز 1 مه به جنگ نفتی خود خاتمه دادند اما احتمالا در حال حاضر هرگونه احساس اطمینانی که از این توافق ایجاد شده بود از بین رفته است.

این سقوط قیمت سریع نشان می دهد که علیرغم بهبود وضعیت شاخص های دو جونز و S&P500 در سه هفته گذشته، اقتصاد جهانی هنوز هم حالتی شکننده دارد. علاوه بر این سقوط قیمت ها در معاملات آتی نفت نشان دهنده تاثر منفی پاندمی ویروس کرونا بر میزان تقاضای جهانی نفت، خطوط هوایی، حمل و نقل، و پروژه های ساخت و ساز است.

این شرایط توسط تولید کنندگان جهانی که به تولید نفت ادامه می دهند و از پر شدن مخازن تریدرها برای نگهداری تولیدات اضافه وحشت دارند نیز تشدید شده است. نکته نگران کننده تر گسترش قرارداد های بین ماه مه و ژوئن است و بعضی از تحلیلگران این مورد را یک نشانه خرسی می دانند، چرا که تریدرها از این وحشت دارند که جایی برای تحویل فیزیکی نفت خام در آینده پیدا نکنند.

اگرچه این سقوط قیمت در معاملات آتی WTI شوکه کننده و بی سابقه بوده اما قیمت نفت خام برنت و معاملات آتی ماه ژوئن بالای 20 دلار باقی مانده است. در  همین حال بازارهای سنتی نیز در روز دو شنبه با رنگ قرمز بسته شدند و با کاهش ارزش رو به رو بودند اما پس از چند ساعت معاملات آتی دو جونز و S&P500 مثبت شدند و هر کدام به ترتیب 0.52% و 0.58% رشد داشتند.

قیمت بیت کوین با کاهش قیمت نفت، چگونه تغییر کرد؟

سقوط تاریخی بهای نفت

سقوط تاریخی بهای نفت

نمودار روزانه بیت کوین (منبع: TradingView)

با سقوط قیمت معاملات آتی WTI، قیمت بیت کوین هم 4.23% کاهش یافت و در زمان نگارش این مطلب به 6874 دلار رسیده است. قیمت بیت کوین نتوانست از سطح مقاومتی 7277 دلار بالا تر برود و پس از آن به زیر سطح حمایتی 7200 دلار سقوط کرد.

با از دست دادن سطح 7000، شاهد سقوط قیمت بیت کوین به یک سطح حمایت بحرانی در 6850 دلار بودیم و در حال حاضر تریدرها در تلاش هستند تا قیمت را در بالای این سطح حفظ کنند. در صورت کاهش قیمت به زیر گره VPVR حجم بالا در بازه 6850 الی 6625 دلار، شرایط برای کاهش قیمت تا 6300 دلار فراهم می شود.

سقوط قیمت نفت و پایداری نسبی قیمت بیت کوین بازار بحث های مربوطه را در توییتر داغ کرده و بسیاری در مورد سیاست های تسهیلات بانک مرکزی آمریکا و برنامه های اوپک جهت ادامه تولید نفت صحبت می کنند.

بسیار از طرفداران ارزهای دیجیتال نیز به محدود بودن میزان عرضه بیت کوین و مزیت های آن در مقایسه با چاپ بدون محدودیت دلار و استخراج توقف ناپذیر نفت سخن گفته اند.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT