مدیریت مارکتینگ

مدیریت مارکتینگ چیست؟ یک تعریف و راهنما

زمان مطالعه 8 دقیقه

مارکتینگ موثر محصول یا خدمات شما را به افراد مناسب نشان می دهد: مشتریان بالقوه و پایگاه مشتری فعلی شما. نتیجه؟ آگاهی از برند، سرنخ ها، ارجاعات و فروش. عالی به نظر می رسد، درست است؟ مدیریت مارکتینگ را در ادامه توضیح داده ایم.

اما گفتن مدیریت مارکتینگ خوب اغلب آسان تر از انجام آن است. استخدام یک مدیر مارکتینگ اختصاصی برای داشتن این وظایف می تواند تلاش های مارکتینگ شما را افزایش دهد و انرژی و زمان را آزاد کند و به شما این امکان را می دهد که روی رشد کسب و کار خود تمرکز کنید. علاوه بر این، مانند بسیاری از حوزه‌های کسب‌وکار شما، فرآیندی وجود دارد که می‌توانید برای بهبود و بهینه‌سازی مدیریت مارکتینگ خود دنبال کنید.

در این راهنمای مختصر، به بررسی اینکه مدیریت مارکتینگ چیست، فرآیند مدیریت مارکتینگ ، و در نهایت چگونه تیم مارکتینگ خود را به مؤثرترین شکل ممکن اداره کنید، خواهیم پرداخت.

مدیریت مارکتینگ چیست؟

مدیریت مارکتینگ به کنترل و عملیات مختلف فعالیت های مارکتینگ و افراد درگیر در آن فعالیت ها مانند مدیران، متخصصان مدیریت مارکتینگ ، پیمانکاران و غیره اشاره دارد.

فعال های مرتبط اغلب عبارتند از:

. تعیین اهداف و توسعه استراتژی های مارکتینگ

. انجام تحقیقات بازار

. طراحی کمپین های مارکتینگ

. شناسایی بازار هدف شرکت

. مدیریت محتوا در کانال‌های مختلف (مانند رسانه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و غیره) و در رسانه‌های مختلف (مانند کپی، تصاویر و ویدئوها و پادکست‌ها)

. اجرای استراتژی های مارکتینگ و طرح های مارکتینگ

مدیران مارکتینگ چه می کنند؟

مدیر مارکتینگ فردی است که مسئول اجرای طرح مارکتینگ شرکت از طریق تفویض اختیار و برنامه ریزی است.

فعال های مرتبط اغلب عبارتند از:

. اجرای یک روش عملیاتی استاندارد (SOP)، که چگونگی انجام وظایف خاص (و اغلب معمولی) را مشخص می کند.

. تحقیق در مورد بازار هدف کسب و کار و پایگاه مشتری

. ایجاد، برنامه ریزی و اجرای کمپین ها

. ایجاد و به اشتراک گذاری محتوای برند در پلتفرم های رسانه های اجتماعی (مانند اینستاگرام یا تیک تاک)

. رهبری ایجاد و زمان‌بندی خبرنامه‌ها و کمپین‌های ایمیل

. ردیابی معیارهای کلیدی مانند بازدید از صفحه، مشارکت در رسانه های اجتماعی و نرخ باز شدن ایمیل

. ایجاد محتوای دیجیتال و/یا چاپی برای ایجاد آگاهی از برند

. هر گونه کار و نیاز اضافی

با توجه به طیف وسیعی از وظایفی که ممکن است یک مدیر مارکتینگ انجام دهد، این موقعیت مستلزم دانش کاری در مورد آمیخته مارکتینگ استاندارد، از جمله پلتفرم های مختلف (به عنوان مثال، گوگل آنالیتیکس)، کانال های رسانه های اجتماعی (مانند فیس بوک)، و بهترین شیوه های مارکتینگ (به عنوان مثال، بهترین زمان برای ارسال انفجار ایمیل).

بسته به نوع کسب و کار و اهداف مارکتینگ آن، متخصصان مارکتینگ ممکن است نیاز به تخصص در بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، مارکتینگ رسانه های اجتماعی یا تولید محتوا داشته باشند. به عنوان مثال، یک کسب و کار تجارت الکترونیک ممکن است برای کمک به رتبه بندی محتوا در گوگل به تخصص سئو نیاز داشته باشد، در حالی که یک تجارت رویداد ممکن است برای ایجاد سر و صدا و جذب شرکت کنندگان به یک متخصص رسانه های اجتماعی نیاز داشته باشد. یک متخصص عمومی ممکن است کمی از همه چیز برای کمک به کسب و کار کمک کند تا درآمد کسب کند و در طول زمان در زمینه های خاصی تخصص پیدا کند.

دامنه وظایف یک مدیر مارکتینگ نیز می تواند بر اساس اندازه یا صنعت شرکت متفاوت باشد. به عنوان مثال، در یک شرکت بزرگتر، یک مدیر مارکتینگ ممکن است بر تیمی از متخصصان نظارت کند. در یک شرکت کوچکتر، یک مدیر مارکتینگ ممکن است بسیاری از وظایف را خودش انجام دهد.

5 کاری که مدیران مارکتینگ انجام می دهند

اگرچه مشاغل مدیران مارکتینگ برحسب کسب و کار یا صنعت متفاوت است، به طور کلی، می توانید از یک مدیر مارکتینگ انتظار داشته باشید که فرآیندهای کلی مدیریت مارکتینگ را رهبری یا کمک کند و به حفظ بخش مارکتینگ در مسیر خود کمک کند.

در اینجا مثالی از نحوه ظاهر آن در هنگام ترسیم فرآیند مارکتینگ آورده شده است.

مدیریت مارکتینگ

مدیریت مارکتینگ

1. تناسب محصول و بازار را ارزیابی کنید

مارتا استوارت در گفتگو با رئیس هارلی فینکلشتاین، رئیس Shopify، این توصیه توسعه محصول را به کارآفرینان ارائه کرد: «آیا مشتری به آن نیاز دارد؟ آیا مشتری آن را می خواهد؟ اگر ایده کسب و کار یا محصول به هر یک از این دو سؤال مثبت است، احتمالاً به دنبال چیزی هستید که موفقیت آمیز خواهد بود. این مسئولیت یک مدیر مارکتینگ است که مطمئن شود مشتریان متوجه می شوند که چگونه محصولات شما نیازها و خواسته های آنها را برآورده می کنند.

برای انجام این کار، آنها ممکن است پایگاه مشتریان شما را در مورد ویژگی های محصول بررسی کنند و در عین حال فیدبکی را در مورد رضایت مشتری و تناسب محصول با بازار جمع آوری کنند. به عنوان مثال، یک مدیر مارکتینگ می‌تواند نظرسنجی را به لیست ایمیل شرکت ارسال کند و از آنها بخواهد که میزان رضایت خود را از محصول، تعداد دفعات استفاده از محصول، چه چیزی آن را بهتر می‌کند و اگر دیگر نبود چه احساسی داشتند، ارزیابی کنند. در بازار عرضه می شود.

این فرآیند مواردی را که مشتریان شما می‌پسندند را مشخص می‌کند و در عین حال بینشی در مورد زمینه‌های بهبود ارائه می‌دهد. فیدبک مثبت می تواند در وثیقه مارکتینگ نشان داده شود، زیرا نشان می دهد که مشتریان فعلی شما چه چیزی را در مورد محصول شما دوست دارند. زمینه های بهبود می تواند مستقیماً به تیم توسعه محصول یا صاحب کسب و کار برود، بنابراین آنها می توانند تنظیمات را انجام دهند.

در یک شرکت بزرگ، این کار ممکن است به دست یک مدیر مارکتینگ محصول بیفتد. اما در یک تیم کوچک، یک مدیر مارکتینگ عمومی این تلاش ها را رهبری خواهد کرد.

2. یک استراتژی مارکتینگ بسازید

سنگ بنای مدیریت مارکتینگ ایجاد و اجرای یک استراتژی مارکتینگ است – نقشه راهی که برای رساندن درآمد شما از نقطه A به نقطه B طراحی شده است. این یک برنامه مشخص است که از کانال ها و رسانه های مختلف برای مارکتینگ محصول یا خدمات شرکت استفاده می کند. این کار از طریق تحقیقات بازار، مصاحبه با مشتری و حتی تجزیه و تحلیل فیدبک مشتریان انجام می شود.

در حالی که هدف نهایی تمام مدیریت های مارکتینگ افزایش فروش است، استراتژی مارکتینگ چیزی فراتر از ایجاد انگیزه برای فشار دادن دکمه خرید را شامل می شود. این یک سفر مشتری ایجاد می کند، که یک مشتری بالقوه را از اولین باری که نام تجاری شما را می شنود تا لحظه ای که خرید می کند و فراتر از آن می برد. این سفر مشتری به سه مرحله تقسیم می شود:

مرحله آگاهی. یک مشتری متوجه می شود که مشکلی برای حل کردن دارد و ممکن است برند شما راه حلی ارائه دهد (به عنوان مثال، شخصی در حال برنامه ریزی یک سفر کوهنوردی است و متوجه می شود که به کفش های پیاده روی بهتری نیاز دارد).

مرحله بررسی مشتری راه حل های بالقوه را بررسی می کند (به عنوان مثال، آنها مشخصات کفش های کوهنوردی شما را می خوانند تا تعیین کنند که آیا ممکن است متناسب با این صورت حساب باشند یا خیر).

مرحله تصمیم گیری مشتری تصمیم آگاهانه ای برای خرید می گیرد (به عنوان مثال، آنها تشخیص می دهند که کفش های شما کیفیت بهتری نسبت به قیمت مناسب دارند و می خرند).

یک استراتژی مارکتینگ مشخص می کند که چگونه می توان در هر مرحله به مشتریان دست یافت و چه نوع محتوایی را به آنها نشان داد. مدیریت استراتژیک مارکتینگ به معنای به دست آوردن بیشترین بهره از تلاش ها و تیم مارکتینگ شماست.

3. پیام برند ایجاد کنید

پیام برند، مأموریت و شخصیت یک برند و ارزش(های) ارزش محصولات آن را به مشتریانش منتقل می کند. به عبارت دیگر: پیام‌رسانی برند نشان می‌دهد که شرکت شما چه چیزی را نشان می‌دهد، برای چه کسی است، چرا وجود دارد و چه چیزی آن را منحصر به فرد می‌کند.

مدیران مارکتینگ ایده های خلاقانه و بینش استراتژیک را برای هدایت توسعه پیام های مارکتینگ کمک خواهند کرد. به طور خاص، آنها ایجاد خواهند کرد:

. بیانیه ماموریت

. بیانیه های موقعیت یابی

. برچسب های تبلیغاتی

. کپی سایت

. کپی مخصوص کانال برای رسانه های اجتماعی، ایمیل و موارد دیگر

در یک تیم کوچک، آنها به طور کامل مالک این فرآیند خواهند بود.

4. معیارهای مارکتینگ را دنبال کنید

مدیران مارکتینگ ممکن است اهدافی را تعیین کرده و معیارهای کلیدی را برای سنجش عملکرد یک کمپین دنبال کنند، از جمله:

. ترافیک وب سایت. معیارهای وب سایت شامل بازدید از صفحه، نرخ پرش و زمان صرف شده در هر صفحه است.

. رسانه های اجتماعی. یک مدیر مارکتینگ یا تیم رسانه اجتماعی تعداد فالوورها، نظرات و اشتراک‌گذاری‌ها و نرخ تعامل را در بین پلتفرم‌ها دنبال می‌کند.

. پست الکترونیک. برای کمپین‌های ایمیل، معیارهای کلیدی شامل مشترکین ایمیل، نرخ باز، نرخ کلیک و تبدیل می‌شود.

. سئو. موفقیت یک استراتژی سئو از طریق رتبه بندی جستجو، جلسات ارگانیک، نرخ کلیک، کاربران جدید و کلمات کلیدی برتر اندازه گیری می شود.

. تبلیغات. تبلیغ‌کنندگان برای اندازه‌گیری موفقیت کمپین‌هایشان، هزینه‌های هر سرنخ، هزینه به ازای کلیک، بازگشت سرمایه و نرخ تبدیل را دنبال می‌کنند.

. مدیریت ارتباط با مشتری: آیا مشتریان راضی هستند؟ آیا نرخ ریزش زیاد است؟

ردیابی این معیارها داده های ارزشمندی را در مورد وضعیت کمپین های مارکتینگ و برنامه های مارکتینگ شما فراهم می کند و همچنین به نشان دادن تأثیر آنها بر کسب و کار کوچک شما کمک می کند. به عنوان مثال، ردیابی نرخ باز شدن ایمیل‌ها می‌تواند به شما نشان دهد که خبرنامه‌های ایمیلی شما تا چه حد در جذب مشتریان با برند شما موفق هستند. به اندازه کافی باز نمی شود؟

می توانید خطوط موضوع را تغییر دهید یا تصاویر و ایموجی ها را اضافه کنید. بررسی بازدیدهای صفحه در هر ماه یا هر سه ماهه می تواند فیدبک مرتبطی را در مورد استراتژی سئوی یک شرکت و نحوه فرود (یا نه) محتوا ارائه دهد. مدیران مارکتینگ می‌توانند این داده‌ها را به اقدامات آگاهانه تبدیل کنند، مانند اینکه کجا منابع اضافی را تخصیص دهند، کجا تلاش‌های مارکتینگ را متوقف کنند، یا کجا برنامه اقدام متفاوتی را به طور کلی انجام دهند.

5. یک تیم عالی بسازید

همانطور که کسب و کار شما رشد می کند، یک مدیر مارکتینگ ممکن است نیاز به استخدام یک تیم یا پیمانکاران داشته باشد تا با آمیخته مارکتینگ رو به رشد همراه شود و پشتیبانی بسیار مورد نیاز را دریافت کند.

. انتظارات را تعیین می کند. یک مدیر مارکتینگ اهداف قابل اندازه گیری را تعیین می کند و انتظارات را برای تلاش های مارکتینگ تیم به اشتراک می گذارد.

. بررسی خروجی یک مدیر مارکتینگ ممکن است به طور دوره ای خروجی و عملکرد تیم را بررسی کرده و تنظیمات را انجام دهد. به عنوان مثال، اگر تعامل در رسانه‌های اجتماعی کاهش یابد، چه تاکتیک‌های جدیدی می‌تواند به ایجاد لایک، اشتراک‌گذاری و دنبال‌کردن بیشتر کمک کند؟

. به عنوان یک رهبر عمل کنید. زمانی که یک مدیر مارکتینگ تیمی را تشکیل می دهد، تبدیل به مدیر افراد و کار مارکتینگ می شود. آنها متخصصان کانال های نوپا را راهنمایی می کنند و منابع ایمن را برای حمایت از گروه ارائه می دهند. آنها همچنین برای تعیین اهداف و به اشتراک گذاشتن نتایج با رهبری ارتباط خواهند داشت.

. بر ابزارها و منابع نظارت دارد. یک مدیر مارکتینگ می‌تواند به تهیه ابزارهای مناسب برای کار کمک کند، که می‌تواند شامل برنامه‌ریزی رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم ایمیل مارکتینگ ، برنامه طراحی، ابزار مدیریت کار، ابزار تحقیق کلمات کلیدی SEO، ابزارهای تحلیلی و ابزارهای اتوماسیون مارکتینگ باشد.

. فرآیندها و گردش کار را ایجاد کنید. یک مدیر مارکتینگ می تواند فرآیندها و گردش کار خاصی را برای تیم ایجاد کند. وجود یک گردش کار می تواند سوالاتی را در مورد اینکه چه کاری باید انجام شود و چه زمانی باید انجام شود و توسط چه کسی انجام شود را از بین ببرد، بنابراین هرکسی با تلاش های مارکتینگ تعریف شده خود ادامه می دهد.

. بودجه مارکتینگ را مدیریت کنید. یک مدیر مارکتینگ همچنین ممکن است بودجه مارکتینگ را مدیریت کند که می تواند شامل نرم افزار و ابزار، حقوق کارکنان، رویدادها و هزینه های تبلیغات باشد.

ایجاد اولین استخدام مارکتینگ می تواند به صاحبان مشاغل کوچک کمک کند تا مسئولیت های مارکتینگ را به یک حرفه ای منتقل کنند. نتیجه باید رشد فروش باشد – و زمان بیشتری برای مالک کسب و کار برای تمرکز روی تصویر بزرگ.

مدیریت مارکتینگ موثر اغلب کلید موفقیت برای مارکتینگ شما است و زمانی که به درستی انجام شود می تواند یک مزیت رقابتی قابل توجه باشد. از دیجیتال مارکتینگ گرفته تا همه چیز در این بین، زمان آن رسیده است که مدیریت مارکتینگ را جدی بگیرید.

سوالات متداول مدیریت مارکتینگ

آیا مدیریت مارکتینگ مهم است؟

بدون مدیریت مارکتینگ مناسب، درک اثربخشی تلاش های مارکتینگ شما تقریبا غیرممکن است. مدیریت مارکتینگ نه تنها می تواند به شما کمک کند تا موثرتر شوید، بلکه برای رشد کسب و کار شما در مقیاس بسیار مهم است.

کلیدهای مدیریت مارکتینگ موفق چیست؟

مدیریت مارکتینگ موفق شامل خرید از همه افراد شرکت شما، داشتن فرآیندهای مارکتینگ مناسب، تحقیقات بازار با کیفیت و سرمایه گذاری در تیم مناسب است.

فرآیند مدیریت مارکتینگ چیست؟

در حالی که فرآیند مدیریت مارکتینگ بر اساس نوع کسب و کار و صنعتی که در آن هستید متفاوت خواهد بود، معمولاً تحقیقات بازار، یافتن مناسب بازار محصول، رشد تیم مارکتینگ شما و ردیابی معیارهای مناسب را پوشش می دهد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT