موتورهای جستجوی چینی

معرفی 5 تا از موتورهای جستجوی چینی و نحوه کار آنها

زمان مطالعه 7 دقیقه

بازارآنلاین چین بسیار بزرگ است اما موتورهای جستجوی آن منحصربه فرد هستند. دراین مقاله به معرفی موتورهای جستجوی چینی و نحوه کار آن ها میپردازیم.

 در سال 2021 تعداد کاربران اینترنت چین از یک میلیارد گذشت و آن را به بزرگترین بازار آنلاین در جهان تبدیل کرد. اما از آنجایی که کسب‌وکارهای جهانی به دنبال به دست آوردن جایگاهی در این اقتصاد دیجیتال هستند با مجموعه‌ای از چالش‌های خاص از جمله بهینه سازی وب سایت های خود برای پرجمعیت ترین کشور جهان مواجه می‌شوند.

خرید با ویزا کارت

موتورهای جستجوی چینی

برخلاف سایر نقاط جهان که گوگل پادشاه بیرقیب موتورهای جستجو است این شرکت در ژوئن ۲۰۲۲ تنها ۳.۵۶ درصد از بازار چین را در اختیار داشت. Bingرقیب اصلی گوگل با 11.47 درصد سهم عملکرد بهتری داشت.

اما کاربران اینترنت چین هنوز به ابزاری برای یافتن محصولات و اطلاعات در وب نیاز دارند. مردم چین از موتورهای جستجوی داخلی که برای استفاده در چین طراحی شده اند استفاده میکنند.

دراین مقاله برای کمک به ورود شما به بازار آنلاین چین برای جذب مشتریان جدید از شرق به بررسی پنج موتور جستجوی برتر درچین میپردازیم ونکاتی برای استفاده از آن ها در جهت رسیدن به اهدافتان ارائه می دهیم. اما قبل از تاریخچه ای از اینترنت در چین را توضیح میدهیم.

اینترنت و سانسور در چین

اگرچه گوگل از سال 2000 از جستجوهای ساده و سنتی چینی پشتیبانی می کرد اما سال 2006 به طور رسمی به بازار چین پیوست. در این زمان این کشور تنها ۱۳۷ میلیون کاربر اینترنت داشت. تنها چهار سال بعد این موتور جستجو کشور را به نفع هنگ کنگ رها کرد تا از سانسورهای چین جلوگیری کند. دولت چین در پاسخ به این تصمیم سایت های جستجوی گوگل را به همه زبان ها ممنوع کرد. همه اینها با رشد سریع اینترنت در سال 2009 به راه افتاد.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین با نگرانی در مورد تأثیرات دسترسی نامحدود به اطلاعات، بخشنامه نرم افزار فیلتر اینترنت را منتشر کرد. این کار نیازمند فیلتر وب روی تمام دستگاه های ساخته شده یا فروخته شده در چین بود تا دسترسی به برخی سایت ها از جمله سایت های خبری، پخشآنلاین و شبکههای اجتماعی مسدود شود. اما همیشه راهی وجود دارد. شهروندان چینی مبتکر برای دسترسی به سایت‌های محدود شده به استفاده از) (VPN روی آوردند. جالب اینجاست که باوجود اینکه VPN های متعددی در لیست سایت های مسدود شده هستند اما استفاده از آن ها غیرقانونی نیست. درحالی که این راهحل وجود دارد اما ترافیک ورودی به سایت های غربی از این کشور آسیایی چندان زیاد نیست.

گوگل به چین بازمی گردد؟

تصور اینکه بزرگ ترین موتور جستجوی جهان به طور کامل از بزرگ ترین بازار آنلاین جهان چشم پوشی کند دشوار است و شایعاتی وجود دارد که نشان میدهد این شرکت قصد بازگشت دارد.

در نامه ای که در سال ۲۰۱۸ به دست نیویورک تایمز رسید صدها کارمند گوگل نامه ای را امضا کردند که در آن به کار روی نسخه چینی سانسور شدهی گوگل که به صورت مخفیانه در حال ساخت بود، اعتراض شده بود. اگرچه یک سال بعد Karan Bhatia معاون امور دولتی و سیاست عمومی گوگل در برابر کمیته قضایی سنا شهادت داد که این پروژه خاتمه یافته است.

اما شایعات مبنی بر اینکه این شرکت قصد دارد به بازار چین بازگردد پایان نیافته است. اگر این کار را انجام دهد رقابت سختی با موتورهای جستجوی بومی خواهد داشت زیرا در حال حاضر موتورهای جستجوی چینی به خوبی تثبیت شده اند.

مصرف کنندگان چینی چگونه آنلاین خرید می کنند؟

اولین چیزی که هر شرکت تجارت الکترونیکی که می خواهد در چین فعالیت کند باید بداند این است که نحوه استفاده مصرف کنندگان چینی از اینترنت با آنچه اکثر شرکت های غیر چینی به آن عادت دارند بسیار متفاوت است.درحالی که در اکثر کشورها استفاده از اینترنت موبایل ازکامپیوتر پیشی گرفته است اما نمیتواند به ترافیک جستجوی چین غلبه کند. در سال ۲۰۲۰ تقریبا همهی کاربران اینترنت چینی (۹۹.۷ درصد)از طریق گوشی هوشمند خود به وب دسترسی داشتند. درعوض ۳۲.۸ درصد از طریق دسکتاپ کامپیوتر و تنها ۲۸.۲ درصد از طریق لپ تاپ به اینترنت دسترسی داشتند. بنابراین هر شرکتی که وارد بازار آنلاین کشور می شود عاقلانه است که تلاش خود را روی بازار موبایل متمرکز کند. مصرف کنندگان چینی نیز به ندرت به وب سایت های شرکت ها یا برندها سر می زنند و ترجیح می دهند به جای آن ها به سایت هایی مراجعه کنند که برندهای مختلفی را ارائه میدهند.

مردم چین به جای جستجوی محصولات خاص تمایل به انجام تحقیقات گسترده و خواندن توصیه های قبل از خرید دارند. رسانه های اجتماعی و اینفلوئنسرها نیز تاثیر زیادی بر تصمیمات خرید دارند. کانالهای فروش آنلاین و آفلاین تمایل به هماهنگی بیشتر با چین دارند.

کاربران چینی اغلب می توانند روی مواردی که دوست دارند در پست های شبکه های اجتماعی کلیک کنند و آن ها را در یک فروشگاه آنلاین مرتبط خریداری کنند. علاوه بر این بازرگانان چینی بر خدمات مشتری تأکید دارند که اعتماد مشتری را جلب کنند.

چین از چه موتورهای جستجویی استفاده می کند؟

در حالی که تفاوت های فرهنگی از کشوری به کشور دیگر و گاهی منطقه ای به منطقه دیگر در همه جای جهان وجود دارد، فرهنگ چینی اغلب برای شرکت های غربی کاملا ناآشنا هستند و این شامل موتورهای جستجوی مورد استفاده می شود.

چینی ها از چه سایت هایی برای جستجو در اینترنت استفاده می کنند؟ در اینجا به پنج موتور جستجوی اصلی مبپردازیم:

  • Baidu  – پاسخ چین به گوگل

درست مثل گوگل کردن که تبدیل به یک فعل استاندارد به معنای جست و جو کردن چیزی در اینترنت شده است، در چین هم مردم برای جستجو کردن چیزی در اینترنت آن را Baidu میکنند. این شرکت بیش از ۷۵ درصد بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد و حتی برخی از کاربران کشورهای دیگر از جمله آمریکا و ژاپن را نیز با خود همراه کرده است.

Baidu  کار خود را با سرمایه گذاری Silicon Valley در سال ۲۰۰۰ آغاز کرد. در ابتدا فقط به عنوان یک صفحه اصلی که به شرکت ها اجازه می داد برای فضای تبلیغاتی پیشنهاد دهند.  پس از آن به قابلیت جستجو، هوش مصنوعی و تعدادی از محصولات و خدمات مرتبط با اینترنت توسعه یافته است.

آنچه باید بدانید

Baidu  فقط شامل سایت هایی است که از حروف چینی استفاده می کنند. یعنی اگر وب سایت به زبان ماندارین نداشته باشید، نمایش داده نخواهید شد. همچنین وب سایت هایی را که روی سرورهای چینی میزبانی می شوند ترجیح می دهد. برای میزبانی وب سایت در چین باید مجوز ارائه محتوای اینترنتی داشته باشید.

جایگاه موتور جستجو توسط صفحه اصلی تعیین می شود و رتبه بندی Baidu  هنوز هم شامل کلمات کلیدی متا است که بخشی از آن به خاطر هوش مصنوعی تصویری است که به اندازه گوگل پیشرفته نیست.

این بدان معناست که متون جایگزین تصویر و ابرداده(Meta data) برای درک تصویرمهم هستند.

HTTPS هم به عنوان یک سیگنال رتبه بندی در نظر گرفته می شود و به نظر می رسد سرعت بارگذاری، کیفیت محتوا و اهمیت محتوا را نیز در نظر می گیرد.

همچنین لازم به ذکر است کهBaidu  به خوبی از پس جاوا اسکریپت بر نمی آید. بنابراین تمام محتوا و لینک ها در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ سایت شما باید به صورت HTML ساده باشند.

  • Sogou  (در چینی به معنی سگ جستجوگر)

سوگو (به معنای سگ جستجوگر)که در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد با کسب سهم ۴.۸۳ درصدی، جایگاه دوم را در بازار جستجوی داخلی چین در اختیار دارد. در سپتامبر ۲۰۲۱ این شرکت با ادغام ۳.۵ میلیارد دلاری زیرمجموعه Tencent (یک شرکت فن آوری در زمینه بازی، رسانه های اجتماعی و سرگرمی) شد.

آنچه باید بدانید

الگوریتم جستجوی Sogou ارزش بالایی برای محتوای اصلی و مرجعیت سایت قائل است. مانند Baidu  وب سایت هایی که اززبان چینی ساده شده استفاده می کنند و روی سرورهای چینی میزبانی می شوند را ترجیح می دهد. بک لینک ها یک فاکتور مهم رتبه بندی هستند که به نظر می رسد به کمیت بیشتراز کیفیت تاکید دارند. توضیحات متا (Meta descriptions)چندان مهم به نظر نمی رسند. اما tag titleها پراهمیت هستند.

Sogou به دلیل ارتباط با Tencent، موتورجستجوی پیش فرض  QQBrowser ، QQ Messenger و WeChat است که همگی اپلیکیشن های اصلی بازار چین به شمار می روند. 

  • Haosuo جستجوی ایمن

Haosuo که با نام‌های Qihoo 360 Search و s.com نیز شناخته می‌شود، رتبه سوم دربین موتورهای جستجوی داخلی چین دارد. در سال 2012 راه اندازی شد. یک سری تغییرات را پشت سر گذاشت و با آدرس های so.360.cn ، so.comو haosou.comفعالیت میکرد. در سال 2016  با حمایت یکی از بزرگترین ارائه دهندگان اینترنت چین (Qihoo 360)، به Haosuo تبدیل شد. این تغییر با رابط کاربری ساده تر و تمرکز بیشترروی موبایل همراه بود.

آنچه باید بدانید 

مرورگر 360Qihoo  به اینترنت اکسپلورر چین تبدیل شده است زیرا به صورت پیشفرض روی اکثر کامپیوترهای چینی نصب می شود. 

این مرورگر بدلیل قابلیتهای امنیتی مشهور است. هر کسب وکار چینی به کارمندان خود توصیه می کند که از Haosuo استفاده کنند و به یک عامل قدرتمند در بازاریابیB2Bتبدیل شد.

همچنین به نظر میرسد این تاکید بر امنیت سایبری در رتبه بندی ها منعکس شده است. رقابت کمتری در 360Search وجود دارد که به معنای هزینه کم تر به ازای هر کلیک روی تبلیغات پولی است.

  • Shenma اولین نام در موبایل

Shenma که یک سرمایه گذاری بین دوغول تجارت الکترونیک یعنی  Alibabaو UC Web است، 1.74 درصد از بازار چین را در اختیار دارد. Shenma موتور جستجوی پیش فرض در مرورگر Web UC است که یکی از پرکاربردترین مرورگرها است.

چیزی کهShenma را از رقبا متمایز میکند این است که فقط برای موبایل است. Shenma که خود را “متخصص در جستجوی موبایل” می نامد، ترکیبی از موتور جستجو و اپ استور است.

آنچه باید بدانید

ارتباط Shenma با Alibaba این امکان را فراهم می کند که لینک مستقیم به صفحههای محصولات داشته باشد و به طور گسترده برای کالاهای خانگی، لباس، کتاب و همچنین برنامه ها استفاده می شود. محصولاتی که در Taobao یا Tmall (زیرمجموعه های Alibaba) وجود دارند در اولویت قرار می گیرند که باعث بهبود نتایج می شود.

  • Youdao موتور جستجوی ترجمه

Youdao که بخشی از شرکت فناوری اینترنتی چینی NetEase است، بیشتر شبیه به یک پلتفرم آموزش آنلاین عمل می کند.

Youdao به کاربران امکان جستجوی وب سایت ها، تصاویر، اخبار را میدهد و از همه مهم تر جستجوی لغات چینی به انگلیسی را برای کاربران خارجی فراهم می‌کند.

آنچه باید بدانید

Youdao می تواند ماندارین را به بیش از 20 زبان ترجمه کند.

این برنامه بزرگ ترین ابزار ترجمه و دیکشنری آنلاین در چین است که جملات نمونه و کاربرد کلمات را در اختیار شما قرار می دهد.

بیش از نیمی از کاربران Youdao 24 ساله یا کوچکتر هستند.

در درجه اول توسط دانشجویان و افراد با درآمد بالا استفاده می شود. این طرح فرصت هایی را برای شرکت های خارجی که به دنبال فروش محصولات بین المللی در چین هستند فراهم می کند.

آغاز به کار SEO در چین

قرار گرفتن در رتبه بندی موتورهای جستجوی چین دشوار است و اگر سایتی به زبان ماندارین که ترجیحا در چین میزبانی می شود ندارید، می تواند بسیار سخت باشد. اما در کشوری با بیش از 1 میلیارد کاربر اینترنت ارزش تلاش را دارد. Baidu در این زمینه خیلی بزرگ است اما آنگونه که گوگل بر بازار آمریکا تسلط دارد بر بازار چین تسلط ندارد.

رقبا در حال یافتن راه های جدیدی برای ایجاد جایگاه های خود هستند و این فرصت هایی را برای شرکت های بین المللی فراهم می کند. سئوی بین‌المللی به کار بیشتری نیاز دارد اما با انجام تحقیقات، آشنایی با عادت‌های جستجوی چینی و کار در محیط اینترنت چین می‌توانید جایگاه خود را در رتبه‌بندی کسب کنید و به بازارهای جدید گسترش دهید.

منبع : searchenginejournal

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT