مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity

مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: کدام ربات چت هوش مصنوعی بهتر است؟

زمان مطالعه 6 دقیقه

آیا راحتی یا داده های بیشتری می خواهید؟ مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity را در ادامه بخوانید.

بیشترین اعتبار رونق هوش مصنوعی به OpenAI تعلق می گیرد، زیرا درها را برای شرکت های دیگر باز کرده است. Perplexity مبتنی بر فناوری GPT OpenAI است اما به طور خاص به عنوان یک ربات چت آموزش داده شده است.

با در نظر گرفتن این موضوع، بیایید این دو را در مقوله‌های مختلف (مانند فناوری پایه، کیفیت پاسخ‌دهی و پایداری) در مقابل یکدیگر قرار دهیم تا مشخص کنیم کدام یک برای دستیار چت/تحقیق مجازی شما آموزش دیده‌اند.

1. فناوری (GPT-3 در مقابل GPT-4)

تفاوت در مدل های زبان بلافاصله جایی است که همه چیز جالب می شود. نسخه رایگان ChatGPT به شما امکان دسترسی به GPT-3.5 را می دهد، مدل زبان بزرگی که اکنون اکثر ما با آن آشنا هستیم. ارتقاء به نسخه پلاس به شما امکان دسترسی به GPT-4 را می دهد که یک مدل زبانی چشمگیرتر از نسخه قبلی خود است.

به طور پیش فرض، هوش مصنوعی Perplexity از مدل زبان GPT-4 استفاده نمی کند. در عوض از GPT-3 استفاده می کند. با این حال، اگر تصمیم به ثبت نام دارید، می توانید با Perplexity به GPT-4 دسترسی پیدا کنید. اگر تصمیم به انجام این کار دارید، می توانید با استفاده از حالت Copilot به GPT-4 در Perplexity دسترسی پیدا کنید.

این حالت Copilot توسط GPT-4 ارائه می شود، اما شما به پنج درخواست هر چهار ساعت محدود می شوید. ChatGPT Plus محدودیت مشابهی دارد، زیرا شما به 25 درخواست در هر سه ساعت محدود می شوید.

2.مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: عملکرد

ChatGPT و Perplexity ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه ای هستند، اما به دلیل تفاوت در فلسفه طراحی، از نظر عملکرد متفاوت هستند. ChatGPT بیشتر یک چت ربات هوش مصنوعی سنتی شما است، اما نسخه ChatGPT Plus آن را فراتر می برد. اکنون می توانید افزونه ها را نصب و استفاده کنید و به حالت جدید مرور وب دسترسی پیدا کنید.

حالت مرور به شما امکان می دهد در ChatGPT به اینترنت دسترسی داشته باشید، در حالی که افزونه ها می توانند به شما در حل مشکلات دنیای واقعی کمک کنند. به عنوان مثال، می‌توانید با استفاده از افزونه PlaylistAI لیست‌های پخش Spotify را تولید کنید، با استفاده از Zapier با Gmail تعامل داشته باشید یا با کمک Link Reader مقالات را خلاصه کنید.

هوش مصنوعی Perplexity بیشتر یک موتور جستجو است که پیشنهادات و منابعی را در پاسخ به سؤالات شما ارائه می دهد. این برای جستجوی وب در زمان واقعی برای ارائه اطلاعات به روز در مورد موضوعات مختلف طراحی شده است. ویژگی جدید Copilot مجهز به GPT-4 نیز مفید است زیرا می تواند تجربه جستجوی شما را با ورودی های تعاملی برای تنظیم پاسخ های شخصی راهنمایی کند.

هر دوی آنها ابزارهای مفید هوش مصنوعی برای اهداف کاملاً متفاوت هستند. Perplexity یک ابزار رایگان عالی برای انجام تحقیقات است، در حالی که ChatGPT می تواند به شما کمک کند آن تحقیق را خلاصه کنید و آن را قابل ارائه کنید.

3. قیمت گذاری

ChatGPT Plus برای خدمات خود 20 دلار در ماه (که ممکن است برای خیلی ها زیاد به نظر نرسد) هزینه دریافت می کند. از طرف دیگر، Perplexity کاملاً رایگان در دسترس است و با مدل تجاری خود کاملاً تهاجمی به نظر می رسد. البته ممکن است در آینده سعی کند از این سرویس درآمدزایی کند.

همچنین می توانید از نسخه رایگان ChatGPT استفاده کنید. بسیار خوب کار می کند اما به شما امکان دسترسی به GPT-4 را نمی دهد. OpenAI پول زیادی را صرف نگهداری ربات چت خود می کند، بنابراین باید به نحوی از آن درآمد کسب کنند.

ChatGPT Plus هنوز ارزش پول را دارد، به خصوص اگر می خواهید به GPT-4 دسترسی داشته باشید و به ویژگی های جدید دسترسی داشته باشید. در اینجا هیچ برنده مشخصی وجود ندارد، زیرا Perplexity نیز با توجه به رایگان بودن آن ارزش امتحان کردن را دارد.

4.مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: پاسخ ها

برای مقایسه عملکرد از نظر پاسخ‌ها، یک سری آزمایش بین دو چت ربات انجام دادیم. برای تحلیل بهتر، سؤالات یکسانی را به هر دو مدل زبان ارائه کردیم.

آزمایش‌ها نشان داد که ChatGPT Plus با ارائه پاسخ‌های دقیق و واضح به طور مداوم از Perplexity بهتر عمل می‌کند. علاوه بر این، توانایی برتر در ارائه پاسخ های منطقی و مفصل را نشان داد.

Perplexity پاسخ هایی با کیفیت مناسب ایجاد کرد، اما فاقد سطح وضوح و جزئیات ارائه شده توسط ChatGPT Plus بود. با این حال، در حالی که پاسخ ها ممکن است مفصل نباشد، اما دقیق هستند. اغلب متوجه خواهید شد که Perplexity در یافتن منابعی که به شما در یافتن پاسخ های مناسب کمک می کند عالی است.

5. سیستم عامل های پشتیبانی شده

ChatGPT Plus دارای یک نسخه پولی و یک پایگاه کاربری گسترده است که اکثر آنها از طریق رابط وب به ChatGPT دسترسی دارند. می توانید از ChatGPT از دستگاه iOS یا Android خود استفاده کنید و اکنون یک برنامه رسمی ChatGPT iOS وجود دارد.

Perplexity همچنین در وب و همچنین به عنوان یک برنامه برای کاربران آیفون در دسترس است. این بدان معناست که شما به راحتی می توانید مستقیماً از جیب خود به یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجو دسترسی داشته باشید. متأسفانه هنوز نسخه اندرویدی این برنامه وجود ندارد.

دانلود: Perplexity برای iOS (رایگان)

برنامه Perplexity همچنین دارای یک ویژگی فرمان صوتی است که به کاربران اجازه می دهد درخواست ها را بدون هندز (hands) ارسال کنند. در حالی که راه هایی برای کنترل ChatGPT Plus با صدای شما وجود دارد، هیچ ویژگی رسمی وجود ندارد که بتواند به شما در انجام این کار کمک کند.

6.مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: سرعت و ثبات

هوش مصنوعی Perplexity به طور قابل توجهی سریعتر از هر چت بات یا موتور جستجوی هوش مصنوعی دیگری است. نسخه GPT-3 به سرعت وب را جستجو می کند و پاسخ الهام گرفته از منابع مختلف را ارائه می دهد. این توانایی برای دسترسی به اطلاعات بلادرنگ آن را سریعتر از ChatGPT می کند.

با این حال، مدل پیش‌فرض GPT-3.5 در ChatGPT Plus به هیچ وجه کند نیست. این سریعتر از مدل GPT-4 و بسیار سریعتر از مدل قدیمی GPT-3.5 در نسخه رایگان است. در هر صورت، هیچ کدام از ربات‌های چت از نظر سرعت شما را آزار نمی‌دهند مگر اینکه از GPT-4 استفاده کنید. جدیدترین LLM در حال حاضر بدون توجه به پلتفرم، ذاتاً کند است.

هر دوی این چت بات ها از نظر پایداری نیز با هم مطابقت دارند. OpenAI اولویت را به مشترکین Plus می دهد، بنابراین می توانید حتی در ساعات اوج استفاده به این سرویس دسترسی داشته باشید. هوش مصنوعی Perplexity پایگاه کاربر نسبتاً کوچکتری دارد و مسائل مربوط به پایداری جای نگرانی نیست.

7. مقایسه با بینگ

سرمایه گذاری مایکروسافت در OpenAI به آنها اجازه داد تا نسخه ای از GPT-4 را در بینگ بگنجانند. بینگ چت جدیدترین چت بات/موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی آنهاست که بسیار چشمگیر بوده است. با دانلود اپلیکیشن Bing AI می توانید از آن در وب و تلفن استفاده کنید.

این شبیه به Perplexity کار می کند اما از مدل جدیدتر زبان GPT-4 استفاده می کند. این بدان معناست که بینگ چت بهترین هر دو جهان است. می تواند به اطلاعات از اینترنت در زمان واقعی دسترسی پیدا کند، منابعی را ارائه دهد و مشکلات پیچیده را حل کند.

متأسفانه، در حال حاضر هنوز شبیه نسخه بتا است. مایکروسافت در رویکرد خود محتاط عمل می کند و این بدان معناست که بینگ چت به سادگی به درخواست هایی که آن را “جنجال برانگیز” می داند پاسخ نمی دهد. با این حال، هنوز هم ارزش امتحان کردن را دارد زیرا رایگان است.

مقایسه ChatGPT Plus با Perplexity: دو چت ربات بسیار متفاوت

هر دو ChatGPT Plus و Perplexity ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند اگر می خواهید پروژه های نوشتن، کدنویسی یا تحقیقاتی خود را ارتقا دهید. در حالی که ChatGPT Plus همه کاره تر است و پاسخ های بهتری ارائه می دهد، Perplexity به همان اندازه مفید است زیرا می تواند وب را در زمان واقعی جستجو کند.

در حالی که هر دو ارزش امتحان کردن را دارند، ChatGPT Plus به دلیل پشتیبانی از پلاگین ها و سایر ویژگی ها در اینجا یک مزیت جزئی دارد. همچنین با GPT-4 به دستورات بیشتری دسترسی خواهید داشت، اگرچه می‌توانید انتظار داشته باشید که Perplexity بعداً در این زمینه بهبود یابد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT