ChatGPT به عنوان ابزار ترجمه

نحوه استفاده از ChatGPT به عنوان ابزار ترجمه زبان

زمان مطالعه 9 دقیقه

از ChatGPT به عنوان ابزار ترجمه استفاده کنید.

اگرچه ChatGPT برای ترجمه هدفمند ساخته نشده است، چت ربات هوش مصنوعی به سرعت به عنوان یک ابزار ترجمه قابل اعتماد در حال ظهور است. ChatGPT که بر روی مجموعه بزرگی از متن به ده‌ها زبان آموزش دیده و بر روی یک رابط مکالمه مستقر شده است، انعطاف‌پذیری بی‌نظیری را در ترجمه ارائه می‌کند، که بسیار بیشتر از ابزارهای ترجمه سنتی است.

با این حال، برای استفاده بهینه از ChatGPT به عنوان یک ابزار ترجمه، باید در دستورات خود خلاق باشید. ما قسمت سخت را انجام دادیم—در اینجا نحوه دریافت بهترین نتایج از ChatGPT به عنوان یک ابزار ترجمه آورده شده است.

چرا از ChatGPT برای ترجمه استفاده کنیم؟

Google Translate، Microsoft Translator و DeepL برخی از محبوب‌ترین خدمات ترجمه در اینترنت هستند. همچنین ده ها مورد دیگر نیز وجود دارد که همگی دقت چشمگیر، دسترسی رایگان و ده ها زبان را ارائه می دهند. پس چرا ChatGPT را انتخاب کنید؟ چه چیزی ChatGPT را به یک ابزار ترجمه خوب تبدیل می کند؟

خوب، برخلاف اکثر ابزارهای ترجمه محبوب، ماهیت تعاملی ChatGPT آن را به یک ابزار ترجمه برجسته تبدیل می کند. با سایر ابزارهای ترجمه، شما یک متن ارائه می دهید، ترجمه دریافت می کنید و تمام. اینکه آیا این بهترین ترجمه ای است که می توانید دریافت کنید، مهم نیست – شما در آن گیر کرده اید.

با ChatGPT، می‌توانید ترجمه‌ها را مطابق با نیازهای خاص خود سفارشی کنید و در مورد تنظیماتی که دوست دارید مشاهده کنید، بازخورد ارائه دهید. به عنوان مثال، می توانید لحن و سبک را تنظیم کنید و برخی مفاهیم فرهنگی و تفاوت های منطقه ای را در معنای کلمات در نظر بگیرید، کاری که ابزارهای ترجمه هدفمند مانند Google Translate نمی توانند انجام دهند.

اگر تعجب می کنید که ChatGPT چگونه در مقابل Google Translate به عنوان یک ابزار ترجمه قرار می گیرد، در اینجا مقایسه ChatGPT در مقابل Google Translate است. علاوه بر این، آیا می دانستید که می توانید از ChatGPT برای کمک به یادگیری یک زبان جدید استفاده کنید؟ ترجمه با ChatGPT سریع و دقیق است، اما چرا قدم اضافی را طی نکنید و با استفاده از یک معلم هوش مصنوعی یک زبان کاملاً جدید را یاد نگیرید؟

چگونه زبان ها را با ChatGPT ترجمه کنیم

ترجمه با ChatGPT آسان است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که متنی را که می‌خواهید ترجمه کنید ارائه کنید و زبانی را که می‌خواهید آن را ترجمه کنید مشخص کنید و ChatGPT بقیه موارد را انجام خواهد داد. با این حال، می‌توانید خروجی‌های ترجمه زبان ChatGPT را سفارشی کنید، سناریوهای ترجمه زبان منحصربه‌فرد ایجاد کنید، و بسیاری از جنبه‌های دیگر را تنظیم کنید. به هر حال ChatGPT یک ابزار هوش مصنوعی مولد است.

در اینجا موارد مهم دیگری وجود دارد که باید برای استفاده موثر از ChatGPT به عنوان یک ابزار ترجمه به خاطر داشته باشید.

1. زمینه را ارائه دهید

یکی از مزایای کلیدی ChatGPT نسبت به ابزارهای ترجمه محبوب مانند Google Translate، توانایی آن در در نظر گرفتن دقیق متن یک متن هنگام تولید ترجمه است. در نظر گرفتن زمینه می تواند تفاوت بین ترجمه ساده کلمات فردی در یک جمله و ایجاد ترجمه ای باشد که واقعاً منعکس کننده قصد نویسنده یا گوینده باشد.

به عنوان مثال، جمله اسپانیایی “Gracias por preguntar, pero estoy bastante seguro aquí” را در نظر بگیرید. Google Translate به عنوان ترجمه عبارت «Thanks for ask. اگرچه این کاملاً اشتباه نیست، بسته به زمینه، این جمله می‌تواند به این معنی باشد: “ممنون که پرسیدید، اما من اینجا امن هستم.”

البته، Google Translate همان ترجمه را صرف نظر از اینکه چند بار سعی کنید آن را ترجمه کنید، ارائه می دهد، زیرا راهی برای تشخیص تفاوت های زمینه ای ندارد. مطابق تصویر بالا، ChatGPT تلاش می کند تا دقیق ترین ترجمه را بسته به زمینه ارائه شده ارائه دهد. ارائه زمینه می تواند به طور قابل توجهی کیفیت ترجمه شما را بهبود بخشد. اگر مطمئن نیستید که چگونه زمینه را فراهم کنید، در اینجا برخی از الهامات وجود دارد:

. «ترجمه [متن برای ترجمه به زبان فیلیپینی] به انگلیسی از دیدگاه یک فیلیپینی زبان بومی» باید سعی کند تا حد امکان مفاهیم فرهنگی را در ترجمه حفظ کند.

. «ترجمه [متن برای ترجمه] به انگلیسی از دیدگاه کسی که درباره همه‌گیری COVID-19 بحث می‌کند» باید به جای کلمات عمومی از اصطلاحات پزشکی مناسب استفاده کند.

. “Translate [Text to Translate] به انگلیسی. متن در مورد یک نبرد در طول جنگ جهانی دوم بحث می کند” باید از اصطلاحات نظامی و تاریخی مناسب استفاده کند.

شما می توانید هر یک از زبان های انتخابی خود را تنظیم کنید و ChatGPT بقیه را انجام خواهد داد.

2. نوع متن را اعلام کنید

عامل مهم دیگری که می تواند دقت ترجمه شما را افزایش دهد، اعلام صریح نوع متنی است که می خواهید ترجمه کنید. مثلاً یک اصطلاح، یک آهنگ، یک سند مالی یا یک متن معمولی است؟ صرفاً اجازه دادن به ChatGPT از آنچه می‌خواهید ترجمه کنید، به چت ربات برتری برای ارائه ترجمه‌های دقیق‌تر می‌دهد.

به جای استفاده از یک اعلان مانند “Translate [text to translate] to [target language].” در حالت ایده آل باید از جایگزین هایی مانند:

. ترجمه [گزارش مالی | شعر | آهنگ | بخش کتاب مقدس | ضرب المثل] در نقل قول به [زبان مقصد]

. [متن برای ترجمه] را به [زبان مقصد] ترجمه کنید. متنی که باید ترجمه شود [گزارش نظامی | سند پزشکی | نسخه دارو]

درخواست‌های بالا یا موارد مشابه به ChatGPT کمک می‌کنند هنگام ایجاد ترجمه از زمینه مرتبط یا صنعت خاص استفاده کند. اگرچه ChatGPT گاهی اوقات کلمات مناسب را برای استفاده برای ترجمه تشخیص می دهد، شما باید به صراحت از آن بخواهید که این کار را با استفاده از اعلان نوع در برخی موارد انجام دهد.

3. از Style Transfer استفاده کنید

گاهی اوقات، هنگام ترجمه متن، ترجمه ممکن است برای مخاطب هدف خیلی فنی یا به سادگی نامناسب باشد. استفاده از انتقال سبک در ChatGPT می تواند به تنظیم لحن و سبک ترجمه برای مطابقت با مخاطب یا صنعت هدف کمک کند. بنابراین، اگر در حال ترجمه یک سند حقوقی هستید، ترجمه می‌تواند معنای اصلی نویسنده را حفظ کند و در عین حال از عبارات غیرمستقیم بیشتری استفاده کند. در مثال زیر، یک تفسیر فوتبال را از اسپانیایی به انگلیسی ترجمه کردیم، ابتدا بدون انتقال سبک و سپس با استفاده از انتقال سبک.

ترجمه بالا از نزدیکترین معادل انگلیسی کلمات اسپانیایی مربوطه استفاده می کند، در حالی که ترجمه زیر از کلمات مناسب برای مخاطبانی استفاده می کند که با اصطلاحات فوتبال آشنا نیستند. با این حال، جالب است بدانید که هر دو ترجمه دقیق در نظر گرفته می شوند.

برای استفاده از انتقال سبک هنگام ترجمه، از دستورهایی مانند:

. ترجمه [متن برای ترجمه] به [زبان مقصد] به زبان غیر معمول.

. [متن برای ترجمه] را به [زبان مقصد] برای مخاطبان [درجه 5] ترجمه کنید.

. [متن برای ترجمه] را به [زبان مقصد] ترجمه کنید. از انتقال سبک برای مناسب ساختن متن ترجمه شده برای [مخاطب هدف] استفاده کنید.

ممکن است مجبور شوید سبکی را که می‌خواهید تغییر دهید و تنظیم کنید، اما این احتمالات بی‌پایان هستند.

4. حساب برای تفاوت های منطقه ای

برخی از کلمات بسته به منطقه یا کشور گوینده ممکن است معانی یا معانی مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال، جمله انگلیسی “من می خواهم فوتبال بازی کنم” می تواند به “我要去踢足球 (Wǒ yào qù tī zúqiú)” در چینی ترجمه شود. در حالی که این ترجمه عالی به نظر می رسد، اگر گوینده آمریکایی بود، ممکن است ترجمه اشتباه باشد. با گفتن “فوتبال”، یک سخنران آمریکایی احتمالاً به ورزش سبک راگبی به نام فوتبال آمریکایی به جای فوتبال شناخته شده توسط بقیه جهان اشاره می کند.

ابزارهای ترجمه معمولی راهی برای توضیح این سوءتعبیر احتمالی ندارند. از سوی دیگر، ChatGPT می‌تواند ترجمه‌های متفاوتی را بسته به منشأ گوینده ارائه دهد.

ما از ChatGPT خواستیم «من می‌روم فوتبال بازی کنم» را به چینی ترجمه کند. همانطور که انتظار می رفت، “我要去踢足球 (Wǒ yào qù tī zúqiú)” را تولید کرد.” در زبان چینی، “زوکیو” به معنای “فوتبال” است که به جای ورزش به سبک راگبی، به فوتبال اشاره دارد.

ما درخواست ترجمه را تکرار کردیم، اما نکاتی را در مورد منشأ و هدف احتمالی گوینده اضافه کردیم. ChatGPT ترجمه را به “我要去踢橄榄球 (Wǒ yào qù tī gǎnlǎnqiú) تغییر داد، این بار با استفاده از “gǎnlǎnqiú” که اصطلاح چینی برای فوتبال آمریکایی است و بهتر نیت بالقوه گوینده را منعکس می کند.

5. از ترجمه خلاصه شده استفاده کنید

گاهی اوقات، شما نمی خواهید تمام متن را بخوانید. شما فقط می خواهید پیامی را که نویسنده یا گوینده سعی در انتقال آن دارد درک کنید. ChatGPT یکی از معدود ابزارهای ترجمه ای است که می توانید برای موقعیت هایی مانند این به آن اعتماد کنید. برای یک ترجمه خلاصه شده، از ChatGPT بخواهید ترجمه “خلاصه” یا “مختصر” متن مورد نظر را ارائه دهد. برخی از نمونه های درخواست عبارتند از:

. یک ترجمه توصیفی اما فشرده از [متن برای ترجمه] به زبان اسپانیایی ارائه دهید.

. ترجمه خلاصه شده [متن برای ترجمه] را به زبان فرانسوی ارائه دهید.

. ترجمه خلاصه شده [متن برای ترجمه] را به انگلیسی ارائه دهید.

این مقاله را به هلندی ترجمه کنید، اما فقط نکات کلیدی را درج کنید.

خلاصه‌های ترجمه زمانی عالی هستند که می‌خواهید با هم ارتباط برقرار کنید، اما لزوماً وقت ندارید بلافاصله به یادگیری عمیق زبان بپردازید.

6. از یک نمونه دقیق ChatGPT استفاده کنید

استفاده از نمونه دقیق ChatGPT یکی از بهترین راه ها برای استفاده از ChatGPT به عنوان یک ابزار ترجمه است. با استفاده از ربات چت هوش مصنوعی، تقریباً امکانات بی پایانی را برای ترجمه باز می کند. اما چگونه می توانید ChatGPT را برای ترجمه تنظیم کنید؟

می‌توانید ChatGPT را به روش‌های مختلفی تنظیم کنید. یکی از مؤلفه‌های کلیدی برای تنظیم دقیق ChatGPT برای ترجمه، وضع قوانینی است که ربات چت باید هنگام ترجمه هر متنی که ارائه می‌کنید رعایت کند. برای مثال، می‌توانید ChatGPT را با ارائه یک جفت کلمه-ترجمه یا متن-ترجمه تنظیم کنید.

به عنوان مثال، هنگام تلاش برای ترجمه یک متن Pidgin به انگلیسی، با کلماتی که اشتباه ترجمه شده بودند مواجه شدیم. ارائه جفت‌های ترجمه کلمه در زیر باعث شد که ChatGPT ترجمه خود از کلمات را در ترجمه‌های بعدی به‌روزرسانی کند.

همچنین می‌توانید ترجمه‌های ChatGPT را با ارائه چندین متن بزرگ و ترجمه‌های تأیید شده آنها دقیق‌تر کنید. سپس می‌توانید از ChatGPT بخواهید که ترجمه صحیح کلمات و عبارات را از نمونه‌های ارائه شده استنباط کند و آن را هنگام ترجمه متنی که شامل یک جفت زبان مشابه است، اعمال کند. در حالی که می‌توانید از متون بسیار طولانی‌تر برای تنظیم دقیق ترجمه‌های ChatGPT استفاده کنید، در زیر یک تصویر کوتاه از نحوه عملکرد آن با استفاده از یک پاراگراف کوتاه آورده شده است.

ما با هر درخواستی بدون برداشتن هیچ گام دیگری به ترجمه بهبود یافته دست یافتیم.

7. از دستورالعمل های سفارشی برای سازگاری در ترجمه ها استفاده کنید

اگر به طور مکرر از ChatGPT برای ترجمه استفاده می کنید، یکی از ناامیدکننده ترین محدودیت هایی که تجربه خواهید کرد این است که هر بار که یک چت جدید را شروع می کنید، دستورالعمل های ترجمه خاصی را ارائه دهید. خوشبختانه، ویژگی دستورالعمل های سفارشی ChatGPT می تواند به حل این مشکل کمک کند. این ویژگی به شما امکان می دهد دستورالعمل های ترجمه قابل استفاده مجدد را ایجاد کنید که ChatGPT در تمام مکالمات آینده به خاطر بسپارد. می توانید از آن برای تعیین سبک ترجمه ترجیحی خود فقط یک بار استفاده کنید و ChatGPT به طور خودکار اعمال می شود هر زمان که از ChatGPT بخواهید چیزی را ترجمه کند.

به عنوان مثال، در نقطه شش بالا، ما در مورد یک جفت کلمه-ترجمه صحبت کردیم. شما به سادگی می توانید ترجمه های دلخواه خود را از کلمات به ویرایشگر دستورالعمل سفارشی ChatGPT اضافه کنید و از چت بات بخواهید از این اولویت در تمام جلسات چت استفاده کند. اگر زمانی را صرف ترجمه بین دو زبان خاص می کنید و از کلمات و عبارت های پیچیده، منحصر به فرد یا محاوره ای استفاده می کنید، این کار تلاش های ترجمه زبان ChatGPT شما را سرعت می بخشد.

8.ChatGPT به عنوان ابزار ترجمه Replicate Linguistic Form

توانایی تکثیر فرم های زبانی در صورت تقاضا یکی از مهم ترین مزایای ChatGPT به عنوان یک ابزار ترجمه نسبت به ابزارهای ترجمه مرسوم است. در متون خاصی، مانند متونی که برای سرگرمی طراحی شده اند، انتخاب کلمات و عبارات همیشه برای ایجاد ارزش سرگرمی ضروری است. صرفاً جایگزین کردن اصطلاحات مختلف در زبان دیگر ممکن است ارزش سرگرمی را حفظ نکند.

به عنوان مثال، ترجمه کلمه به کلمه معمولاً در متون طنز یا شاعرانه با تکیه بر بازی کلمات، قافیه ها و ترفندهای زبانی با شکست مواجه می شود. جناس ها، جوک ها و شعرها وقتی تکنیک های مهم زبانی در ترجمه گم می شوند، تأثیر خود را از دست می دهند. حفظ طنز و هنر مستلزم حفظ استفاده از زبان خلاقانه اصیل است.

جمله اسپانیایی “Si el dolor de cabeza te alcanza, esta poción lo lanza” را در نظر بگیرید.

«Cabeza»، «alcanza» و «lanza» هم قافیه می شوند تا جلوه ای کمیک ایجاد کنند و به جمله ارزش دهند. ترجمه تحت اللفظی انگلیسی جمله اسپانیایی این خواهد بود: “اگر سردرد شما را پیدا کرد، این معجون آن را دور می کند.” با این حال، این ترجمه ارزش سرگرمی کلمات چند قافیه را از دست می دهد.

می‌توانید ChatGPT را برای ترجمه دریافت کنید و در عین حال حداقل مقداری از ارزش هنری یا کمیک اصلی خود را حفظ کنید. این را می توان با دستور ChatGPT برای حفظ شکل اصلی خود، ترجیحاً با ارائه نمونه ای که ChatGPT از آن یاد می گیرد، به دست آورد. در مثال در تصویر زیر، از ChatGPT خواستیم تا با حفظ حس شوخ طبعی، بازیگوشی، قافیه یا خلاقیت و وفادار ماندن به معنای اصلی، برخی از جملات اسپانیایی را ترجمه کند.

البته، این یک نمونه ترجمه کامل نیست، اما با چند ترفند سریع، چیزهای بیشتری برای دستیابی وجود دارد.

فقط به ترجمه ماشینی متکی نباشید

در حالی که ChatGPT یک ابزار ترجمه تاثیرگذار است، مهم است که به یاد داشته باشید که هنوز یک ماشین است و ممکن است همیشه بهترین ترجمه را تولید نکند. پس فقط به آن تکیه نکنید، به خصوص برای اسناد مهم یا حساس. در عوض، ترکیبی از ابزارها را امتحان کنید، و در صورت امکان، برای اطمینان از صحت، از یک مترجم حرفه ای برای تصحیح استفاده کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !