مجلات open access

پرداخت هزینه مجلات Open Access

زمان مطالعه 2 دقیقه

رایجترین روش انتشار تحقیقات و پژوهش‌های علمی، چاپ آنها در مجالت تخصصی می‌باشد. معمولا مجلات علمی از نظر دسترسی کاربران یا مخاطبان به سه نوع تقسیم می‌شوند: مجلات open access ، مجلات close access و مجلات close access با قابلیت پذیرش مقالات open access.

مجلات close access

مجلات close access به مجلاتی گفته می‌شود که مخاطبان برای مشاهده مقالات (به صورت آنلاین یا چاپی) باید هزینه‌ای را پرداخت کنند. در حقیقت منبع درآمد آنها برای حفظ و مدیریت مجله، از طریق فروش مقالات صورت می‌گیرد. معمولا به دلیل هزینه بالای هر مقاله، عمده مشتریان از بخش های دولتی، پژوهشکده‌ها و کتابخانه‌ها هستند که به طور سالیانه هزینه شارژ را پرداخت می‌کنند.

مجلات open access

این مجلات که فقط به صورت آنلاین منتشر می‌شوند (در اوایل سال ۲۰۰۰ اولین مجله منتشر شد و در سال ۲۰۰۳ این نوع مجلات به رسمیت شناخته شدند) در واقع هزینه نگهداری مجله را از محقق علمی که میخواهد مقاله خود را در آن به چاپ برساند دریافت می‌کنند. در نتیجه مخاطبان این مجله نیازی به پرداخت و حق اشتراک ندارند و به راحتی می‌توانند PDF مقالات را دریافت کنند.

دلایل استقبال از مجلات open access

دلایل استقبال از مجلات open access

چنین مجلاتی سه مزیت عمده نسبت به مجلات close access دارند:

  • زمان کوتاه بررسی و چاپ: شاید بتوان گفت مهمترین مزیت چنین مجلاتی، سرعت پاسخ‌گویی و بررسی مقالات است. برای یک مجله close access شاید ماه‌ها طول بکشد تا تمامی فرایند بررسی و چاپ را طی کند اما فرایند بررسی مقاله ارسالی به مجله open access حتی ممکن است بیش از دوهفته زمان نبرد. این مجلات برای کسانی که برای چاپ عجله دارند مانند دانشجویان سال آخر دکترا یا افرادی که می‌خواهند رزومه کاریشان تکمیل شود بسیار مفید است.
  • افزایش سایتیشن: به دلیل آنکه مجله برای تمام افراد دنیا به صورت رایگان در دسترس است، در نتیجه احتمال دیده شدن مقاله و انتخاب به عنوان رفرنس بالا خواهد رفت و به نوعی شانس سایتیشن مقاله بالا می‌رود.
  • باور به دسترسی آزاد: بسیاری از محققان بر این باورند که هر انسانی این حق را دارد که به صورت رایگان به جدیدترین یافته‌های علمی دسترسی داشته باشد. در نتیجه برخی از اساتید دانشگاهی سعی بر آن دارند که تحقیقات خود را به نوعی منتشر کنند که مطالعه آن برای همه عموم آزاد باشد.

هزینه چاپ مقاله

قیمت مجلات open access

به طور معمول هزینه چاپ مقاله در مجلات open access کمتر از مجلاتی که هر دو حالت Close access‌ و Open دارند است. هر انتشاراتی یا هر مجله‌ای، قیمت استانداردی را برای خود تعیین کرده است. قیمت‌ها از ۱۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار متغییر هستند.

در صورتی که می‌خواهید مقاله خود را در مجلات open access به چاپ برسانید، می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی سایت اول پرداخت استفاده کنید.

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT