پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

زمان مطالعه 8 دقیقه

بیت کوین هفته جدید را در حالی شروع می‌کند که در چند وقت اخیر، در محدوده کوچکی نوسان کرده و معامله‌گران را از ادامه روند صعودی ناامید کرده است. در حالی که در پایان هفته معاملاتی در برهه‌ای شاهد تغییر قیمت بیت کوین بودیم، بزرگترین ارز دیجیتال جهان دوباره به فاز سکون خود وارد شده و حتی محرک‌های اقتصاد کلان نیز موفق به تغییر وضعیت کنونی نشده‌اند. در این مطلب به پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲ می پردازیم.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

قیمت بیت کوین در حال حاضر حدود ۱۰٪ پایین‌تر از مقاومت ۳۰،۰۰۰ دلاری در حال معامله است و علیرغم پیش‌بینی‌ها برای اصلاح بیشتر قیمت، در محدوده معاملاتی مشخصی در نوسان است.
چه در جهت صعودی و چه در جهت نزولی نقدینگی کافی به شکل سفارش‌های خرید و فروش گذاشته شده است، با این حال، در حال حاضر فقط بخشی از این نقدینگی در بازار اعمال شده است.

در روزهای آتی، شاهد انتشار برخی از داده‌های مهم اقتصاد کلان خواهیم بود. با این حال، تحلیلگران معتقدند برای تغییر روند فعلی بیت کوین، داده‌های امیدبخش یا ناامیدکننده قابل توجهی مورد نیاز است.

علاوه بر این، داده‌های آنچین فعلی نیز مشابه با ۳ ماهه اول سال است که قیمت بیت کوین پس از افزایش سریع برای مدتی تثبیت شد و در محدوده اندکی نوسان کرد.

نقدینگی بازار در کدام بازه قیمتی قرار دارد؟

عملکرد بیت کوین در بازار اسپات معامله‌گران را سردرگم کرده است. این سردرگمی این بار به جای نوسانات بالا، به دلیل نبود نوسانات و تغییر قابل توجه در قیمت است.

در حال حاضر، قیمت بیت کوین تنها چند صد دلار تغییر می‌کند و خبری از نوسانات چند هزار دلاری دیگر نیست؛ شرایطی که کمتر به آن عادت داریم. علاوه بر این، تا به اینجای کار هنوز هیچ فاکتوری نتوانسته قیمت بیت کوین را از محدوده کنونی تکان دهد به طوری که حتی صحبت‌های هفته گذشته جروم پاول، رییس فدرال رزرو مبنی بر توقف افزایش نرخ بهره نیز باعث افزایش یا کاهش قطعی قیمت نشد.

بنابراین، در این شرایط معامله‌گران با احتیاط کامل منتظر ورود به بازار هستند. کریپتو تونی، تحلیلگر مشهور دنیای کریپتو در توییتی در رابطه با وضعیت کنونی بیت کوین گفت:

اگر ۲۶،۶۰۰ دلار را از دست بدهیم و در نمودار ۴ ساعته کندلی زیر آن بسته شود، پوزیشن شورت خواهم گرفت. خرس‌ها قیمت را تا این حمایت کاهش دادند اما باید دید که قیمت بیشتر کاهش می‌یابد و یا در این سطح باقی می‌ماند.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

بیت کوین از تاریخ ۱۳ مه به بعد به طور مداوم در محدوده کوچکی زیر ۲۷،۰۰۰ دلار در نوسان بوده است. با این حال، بالاتر و پایین‌تر از این محدوده معاملاتی، نقدینگی زیادی وجود دارد.

بر اساس داده‌های DecenTrader، در صورتی که قیمت بیت کوین به ۲۵،۸۰۰ دلار کاهش پیدا کند، شاهد آبشار لیکویید شدن پوزیشن‌های معاملاتی لانگ و فروش توسط معامله‌گران خواهیم بود.

DecenTrader در این رابطه می‌گوید:

همانطور که نسبت پوزیشن‌های لانگ به شورت نشان می‌دهد، معامله‌گران در صرافی بایننس با کاهش قیمت در حال خرید در کف هستند. با این حال، معمولا شاهد این هستیم که چنین عملکرد قیمتی، با کاهش قیمت، بسیاری از این معامله‌گران را از بازار حذف می‌کند. نقدینگی مربوط به پوزیشن‌های لانگ از ۲۵،۸۰۰ دلار آغاز می‌شود.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

حساب توییتری Stockmoney Lizards از شباهت عملکرد کنونی بیت کوین با رفتار این ارز پس از بازار نزولی سال ۲۰۱۵ خبر داد؛ رفتاری که در ادامه به افزایش قیمت در سال ۲۰۱۶ منجر شد. در واقع سکون قیمت بیت کوین در آن زمان پولبک به خط روند نزولی شکسته شده و استراحت بازار برای شروع موج بعدی صعودی بود.

مایکل ون دی پوپ (Michaël van de Poppe)، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تجاری Eight در توییتی در رابطه با وضعیت بیت کوین در سال جاری نوشت:

این سال، سال خسته‌کننده‌ای است. در حالی که مقدمات برای چرخه صعودی بعدی در طول سال جاری مهیا شده است هیچ تغییرات قیمت یا رشد فاندامنتالی وجود ندارد.

به گفته ون دی پوپ، برای حفظ مومنتوم پایدار بیت کوین باید محدوده ۲۷،۲۰۰ دلاری به سمت بالا شکسته و به سطح حمایتی تبدیل شود. محدوده ۲۶,۰۰۰ دلار تا ۲۶,۵۰۰ دلار ناحیه حمایتی است که میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای در آن قرار دارد و نباید از دست برود.

در همین حال، برخی دیگر در بازار رمزارزها معتقدند پرایس اکشن فعلی بیت کوین، مقدمه‌ای برای کاهش قیمت شدیدتر به سمت ۲۴،۰۰۰ دلار است.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

با این حال، داده‌های CoinGlass نشان می‌دهد بیت کوین از نظر نوسانات در آرام‌ترین حالت خود از ابتدای سال ۲۰۲۳ قرار دارد.

روز تا انتشار شاخص PCE

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) ۴ روز دیگر، در تاریخ ۲۶ مه منتشر خواهد شد. این شاخص، معیاری کلیدی برای اندازه‌گیری تورم و به دنبال آن تعیین سیاست فدرال رزرو برای نرخ بهره است و بالاتر یا پایین‌تر از حد انتظار بودن آن می‌تواند انتظارات بازار برای تغییرات احتمالی نرخ بهره را عوض کند.

بازارهای مالی معمولا با توجه به اتفاقات کلان یا صحبت‌های افراد مهم، احتمالاتی برای نرخ بهره پیش‌بینی می‌کنند. به عنوان مثال، هفته گذشته پس از سخنرانی جروم پاول، احتمالا توقف افزایش نرخ بهره از ۶۰٪ به ۸۰٪ افزایش پیدا کرد.

بر اساس ابزار FedWatch Tool، در حال حاضر احتمال توقف افزایش نرخ بهره در حوالی ۸۶٪ است در حالی که هنوز تا جلسه بعدی فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ بهره سه هفته باقی مانده است.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

به گفته پاول، منظور از این اتفاق، صرفا یک پیش‌بینی متفاوت است که نرخ تورم در آن بسیار سریع‌تر از حد انتظار کاهش می‌یابد. البته رییس فدرال رزرو خاطرنشان کرد هیچ تضمینی برای تحقق این پیش‌بینی وجود ندارد.

فیلیپ جفرسون (Philip Jefferson)، یکی از اعضای هیئت مدیره فدرال رزرو در کنفرانس انجمن بیمه واشنگتن در این رابطه گفت:

در حالی که هنوز گزارشی در مورد شاخص PCE ماه آوریل نداریم، شاخص قیمت مصرف‌کننده Core CPI در ماه آوریل کمی بهبود یافت.

علاوه بر شاخص PCE، در تاریخ ۲۴ مه صورت جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو از جلسه‌ این ماه که به افزایش دوباره نرخ بهره منجر شد منتشر می‌شود. احتمالا بازارها به لحن صحبت‌های حاضران این جلسه توجه کرده و اظهارات اعضای فدرال رزرو را بررسی خواهند کرد.

علاوه بر داده‌های تورمی و نرخ بهره، مذاکرات دولت برای افزایش سقف بدهی به در بسته خورده و به نظر می‌رسد همچنان ادامه داشته باشد.

سود هولدرهای کوتاه مدت بیت کوین کاهش یافته است

داده‌های آنچین نشان می‌دهد همزمان با تثبیت قیمت بیت کوین، میزان انتقال کوین‌ها نسبت به ماه‌های گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیلی گلسنود، میزان کوین‌هایی که آخرین بار ۳ تا ۶ ماه گذشته جابجا شده‌اند به پایین‌ترین حد سه ماهه اخیر رسیده است.

به نظر می‌رسد هولدرها تمایلی به فروش ندارند و به دنبال نگهداری از دارایی خود هستند تا شاید رشد ۷۰٪ که پس از بازار نزولی سال گذشته از ماه دسامبر تا فوریه سال جاری اتفاق افتاد، دوباره رخ دهد.

همزمان، میزان عرضه‌ای از بیت کوین که آخرین بار ۱ تا ۳ ماه گذشته جابجا شده است به بالاترین حد سه ماهه اخیر رسیده است. افزایش این دسته از کوین‌ها در حالی رخ می‌دهد که قیمت بیت کوین چند وقت پیش به ۳۱،۰۰۰ دلار رسیده بود.

ریزش اخیر قیمت بیت کوین بر سود تحقق نیافته هولدرها نیز اثر گذاشته به طوری که این معیار به پایین‌ترین سطح خود در یک ماه گذشته رسیده است.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

در حال حاضر با تداوم ریزش، قیمت بیت کوین به میانگین هزینه خرید هولدرهای کوتاه‌مدت (STH) نزدیک می‌شود. منظور از هولدرهای کوتاه‌مدت، آن دسته از سرمایه‌گذارانی است که بیت کوین خود را نهایتا سه ماه پیش خریداری کرده‌اند.

گلسنود معتقد است در صورت تداوم این روند، این سرمایه‌گذاران از بازار خارج شده و انتظارات سرمایه‌گذاران از قیمت بیت کوین دوباره از نو خواهد شد. به این ترتیب قیمت بیت کوین سطح حمایتی خود را پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر، شاخص MVRV که نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی را مشخص می‌کند در حوالی ۱.۱۵ قرار دارد. به گفته گلسنود، در صورت کاهش قیمت بیت کوین به زیر ۲۵،۰۰۰ دلار، شاهد از نو شدن انتظارات قیمتی خواهیم بود:

در صورتی که اصلاح شدیدتری در بازار اعمال شود، قیمت ۲۴،۴۰۰ دلار شاخص MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت را به ۱.۰ برمی‌گرداند که در بازارهای پرطرفدار، سطح حمایتی به شمار می‌رود.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

در زمان نگارش این خبر، شاخص MVRV هولدرهای کوتاه‌مدت به ۱.۰۴۷ رسیده است.

کاهش تاثیر نهنگ‌ها بر قیمت بیت کوین

به گفته پلتفرم تحلیلی CryptoQuant، فروش کوین‌ها توسط هولدرهای طولانی‌مدت و نهنگ‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل ریزش اخیر قیمت بیت کوین بوده است.

کریپتو کوانت در گزارش ۱۷ مه خود نوشت:

ریزش اخیر قیمت بیت کوین به دنبال فروش هولدرهای طولانی‌مدت بود که با ۳۴٪ سود از بازار خارج شدند. علاوه بر این، در مقیاس وسیع‌تر، تقریبا همه سرمایه‌گذاران به طور میانگین موفق شدند بیش از ۷٪ سود کسب کنند.

این پلتفرم تحلیلی با اشاره به شاخص نسبت نهنگ‌ها در صرافی‌ها (Exchange Whale Ratio) که نسبت میزان BTC ورودی ۱۰ صرافی ارز دیجیتال برتر نسبت به کل ورودی‌های بیت کوین را بررسی می‌کند، نوشت:

کاهش قیمت بیت کوین ممکن است به دلیل واریز مقدار زیادی از این ارز به صرافی‌ها توسط نهنگ‌ها اتفاق افتاده باشد. این مسئله با توجه به شاخص نسبت نهنگ‌ها از اوایل مه مشخص است. این تراکنش‌ها شامل بیش از ۴۰٪ از کوین‌ها بوده است.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

علیرغم ریزش اخیر قیمت بیت کوین، CryptoQuant در این گزارش مدعی است تاثیر کلی نهنگ‌ها بر بازار با گذشت زمان کاهش می‌یابد.

در سمت دیگر بازار، هولدرهای کوتاه‌مدت باعث حفظ حمایت ۲۶،۵۰۰ دلاری شده‌اند. CryptoQuant در این رابطه می‌گوید:

سرمایه‌گذارانی که بیت کوین خود را ۱ تا ۳ ماه پیش خریدند، سطح حمایتی قابل توجهی را در حوالی میانگین هزینه خرید خود (۲۶،۵۰۰ دلار) ایجاد کرده‌اند که سطحی کلیدی در طول اصلاح قیمت اخیر بوده است.

افزایش ترس در بازار رمزارزها

در کنار داده‌های آنچین، بررسی احساسات معامله‌گران از حاکم شدن ترس در بازار خبر می‌دهد. شاخص ترس و طمع کریپتو هفته گذشته به پایین‌ترین سطح ۲ ماه گذشته خود سقوط کرد. این شاخص اکنون زیر ۵۰ است و با سطحی که در ماه آوریل همزمان با رسیدن قیمت به ۳۱،۰۰۰ دلار در آن قرار داشت متفاوت است.

به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران انتظار کاهش بیشتر قیمت را دارند. در حالی که شاخص ترس و طمع بیت کوین در محدوده خنثی قرار دارد، بعضی دیگر از شاخص‌ها از احساسات منفی معامله‌گران خبر می‌دهند.

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

پیش بینی قیمت بیت کوین خرداد ۱۴۰۲

شرکت تحقیقاتی سنتیمنت در توییتی در این رابطه گفت:

با کاهش مجدد بیت کوین به ۲۶،۰۰۰ دلار، معامله‌گران نگرانی بیشتری برای کاهش قیمت به محدوده ۲۰،۰۰۰ تا ۲۵،۰۰۰ دلار دارند. دامیننس اجتماعی بیت کوین دوباره بالا رفته که معمولا نشانه ترس است. سیگنال‌های ترس احتمال کاهش دوباره قیمت را افزایش می‌دهند.

cointelegraph

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT