تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی

8 تفاوت هاست اشتراکی و اختصاصی

زمان مطالعه 9 دقیقه

هاست اشتراکی و هاست اختصاصی یکی از محبوب ترین خدمات هاستینگ است. اکثر ارائه دهندگان هاستینگ یا میزبانی هر یک از سرویس ها را با قیمت های مختلف ارائه می دهند. با این حال همیشه مشخص نیست که کدام نوع میزبانی برای وب سایت شما مناسب تر است. البته تفاوت های مشخصی بین هاست اشتراکی و اختصاصی وجود دارد.

8 تا از بهترین وب هاستینگ ها برای هاست اختصاصی

هاست اشتراکی مزایای زیادی دارد، اما اکثر وب سایت ها با میزبانی اختصاصی بهتر هستند. ما سرویس های مختلف میزبانی اختصاصی را آزمایش کردیم و به نتایج زیر رسیدیم:

  1. Bluehost: بهترین برنامه میزبانی اختصاصی کلی
  2. InMotion: بهترین میزبان وب اختصاصی برای کسب و کارهای کوچک
  3. HostGator: قابل اعتمادترین هاست اختصاصی
  4. A2 Hosting : سریعترین هاست اختصاصی
  5. Liquid Web: ارائه بهترین پکیج ها برای برنامه های میزبانی اختصاصی
  6. Media Temple: بهترین هاست اختصاصی برای شرکت ها و فروشندگان
  7. AccuWeb & Hostwinds: ارزان ترین برنامه های میزبانی اختصاصی

اکنون بیایید تفاوت های اصلی بین میزبانی مشترک و میزبانی اختصاصی را بررسی کنیم.

1. تخصیص سرور

تفاوت اصلی بین هاست اشتراکی و اختصاصی در نحوه تخصیص سرورها و منابع همراه آنها توسط ارائه دهنده خدمات است. میزبانی اشتراکی به این معنی است که چندین کاربر یک سرور را به اشتراک می گذارند. بنابراین وب‌سایت‌ها و برنامه‌های متعددی سرور یکسانی را به اشتراک می‌گذارند. برای مثال ارائه‌دهنده خدمات ممکن است واحد پردازش مرکزی سرور (CPU)، حافظه با دسترسی تصادفی RAM و فضای ذخیره‌سازی را بین چندین وب‌سایت یا کلاینت تقسیم کند.

مشکل هاست اشتراکی این است که یک وب سایت یا برنامه بیشتر منابع سرور را در اختیار دارد. با این حال اکثر ارائه دهندگان هاست اقداماتی را برای اطمینان از اینکه هر وب سایت از میزان مشخصی از منابع سرور مشترک استفاده می کند، اجرا می کنند. به عنوان مثال ارائه دهنده خدمات ممکن است از یک سیستم عامل مانند CloudLinux برای کنترل استفاده از سرور استفاده کند.

سیستم عامل محیط های مجازی سبک (LVE) را ایجاد می کند که مانند سرورهای ایزوله کار می کنند. میزبان منابعی مانند CPU، RAM و فضای ذخیره سازی را به هر محیط مجازی، مستقل از سرور مرکزی اختصاص می دهد. بنابراین یک وب سایت تنها می تواند از منابعی که تخصیص داده شده است استفاده کند.

در هاست اختصاصی ارائه دهنده فقط یک حساب یا وب سایت را میزبانی می کند، بنابراین وب سایت می تواند به 100٪ از منابع سرور دسترسی داشته باشد.

تخصیص منابع یکی از نقاط قوت هاست اختصاصی است. در واقع شما می توانید به تمام منابع موجود در سرویس خود تا حد توانایی سرور دسترسی داشته باشید.

2. مدیریت و سفارشی سازی سرور

مدیریت سرور به وظایفی اطلاق می شود که روی سرور انجام می شود تا اطمینان حاصل شود که سرور به صورت بهینه و قابل اطمینان اجرا می شود. اهداف اصلی مدیریت سرور شامل به حداقل رساندن کاهش سرعت و خرابی، ایمن سازی و محافظت از محیط سرور و مقیاس پذیری سرور برای هماهنگی با منابع مورد نیاز وب سایت است.

به طور کلی میزبانی مشترک نیاز به مدیریت سرور در سطح کاربر دارد. در عوض میزبانی وب مسئولیت اصلی مدیریت سرور از جمله نگهداری سخت افزار، راه اندازی و پیکربندی، مدیریت نرم افزار و نظارت بر سرور را بر عهده می گیرد.

هاست اشتراکی نیز دسترسی administrative محدودی را ارائه می دهند. در نتیجه امکان سفارشی‌سازی مانند تنظیمات نرم‌افزار یا استفاده از نرم‌افزار و سیستم عامل دلخواه وجود ندارد. با این حال اکثر ارائه دهندگان هاست اشتراکی یک سی پنل را برای کارهای ساده مانند سازماندهی فایل های وب و مدیریت دامنه ها ارائه می دهند.

میزبانی اشتراکی کاربرپسند است، به خصوص برای افرادی که مهارت های فنی محدودی دارند. علاوه بر این لازم نیست نگران تعمیر و نگهداری Back-end و سایر تنظیمات فنی باشید. هاست اختصاصی آزادی بیشتری را برای مدیریت سرور و سفارشی سازی فراهم می کند. بنابراین یک انتخاب فوق‌العاده برای افراد حرفه ای است که می‌خواهند سرور با مشخصات و نیازهای آنها مطابقت داشته باشد. علاوه بر این اکثر هاست های اختصاصی دسترسی روت نامحدودی را ارائه می دهند.

دسترسی روت به شما امکان می دهد تا سرور را مطابق با مشخصات خود سفارشی کنید. به عنوان مثال می‌توانید سیستم عامل و نرم‌افزار مورد نظر خود را نصب کنید، مشخصات سخت‌افزاری را تنظیم کنید و برنامه‌های سفارشی در سراسر سرور را نصب کنید. برای کاربران حرفه ای این آزادی برای بهینه سازی عملکرد بسیار مهم است.

هاست اختصاصی فقط برای افرادی که با تکنولوژی و فناوری سروکار دارند نیست. بسیاری از ارائه دهندگان هاست اختصاصی مدیریت شده را ارائه می دهند. این یک جایگزین خوب برای کاربرانی است که مهارت های فنی مدیریت سرور را ندارند.

3. عملکرد

به طور طبیعی به اشتراک گذاری منابع سرور بر عملکرد وب سایت شما تأثیر می گذارد و به همین دلیل بسیاری از افراد هاست اختصاصی را به هاست اشتراکی ترجیح می دهند. به اشتراک گذاری منابع با سایر وب سایت ها به این معنی است که شما فقط می توانید به بخشی از قابلیت واقعی سرورها دسترسی داشته باشید.

ارائه دهندگان خدمات می توانند صدها یا هزاران وب سایت را روی یک سرور میزبانی کنند. در نتیجه باعث برخی از مشکلات عملکردی میشود. به عنوان مثال سرعت بارگذاری پایین‌تر یک نقطه ضعف اصلی میزبانی مشترک است.

شایان ذکر است که میزبانی اشتراکی همیشه به معنای عملکرد محدود نیست. به عنوان مثال یک وب سایت با محتوای سبک به منابع کمی برای اجرای بهینه نیاز دارد. بنابراین ممکن است تفاوتی در سرعت بارگذاری صفحه و سایر معیارهای عملکردی با میزبانی اشتراکی مشاهده نکنید.

به طور مشابه کارهایی وجود دارد که می توانید برای افزایش سرعت وب سایت خود حتی با میزبانی مشترک انجام دهید. به عنوان مثال بهینه سازی تصاویر، استفاده از راه حل CDN، یا اجرای کش وب می تواند سرعت وب سایت شما را افزایش دهد. باز هم اکثر ارائه دهندگان هاست اشتراکی به راحتی به شما امکان اجرای این اقدامات را می دهند.

از طرف دیگر هاست اختصاصی به شما امکان دسترسی به 100٪ از منابع سرور را می دهد. در نتیجه افزایش عملکرد محسوسی وجود دارد، به خصوص برای یک وب سایت پر محتوا مانند یک فروشگاه تجارت الکترونیک. به علاوه با سفارشی سازی پیشرفته، کنترل بیشتری بر عملکرد سرور خواهید داشت.

لیست ویژگی های برنامه میزبانی اختصاصی Bluehost

با برنامه میزبانی اختصاصی BLUEHOST عملکرد بهبود یافته، ارتقاء حافظه و موارد دیگر را دریافت خواهید کرد.

به طور کلی نوع وب سایت شما در انتخاب میزبانی مشترک و اختصاصی مهم است. به عنوان مثال یک وب سایت پر منابع با ترافیک زیاد احتمالاً مشکلات عملکردی با میزبانی مشترک دارد. بنابراین برای این سایت میزبانی اختصاصی بهتر است.

4. پهنای باند میزبانی وب

پهنای باند میزبانی وب به حداکثر میزان ترافیک وب منتقل شده بین کاربر، وب سایت و اینترنت در یک دوره خاص اشاره دارد. میزبانی وب معمولاً پهنای باند را بر حسب مگابایت بر ثانیه یا گیگابایت بر ثانیه اندازه گیری می کنند. برای وب سایت هایی که به سرعت در حال رشد هستند یا ترافیک بالایی دارند محدودیت پهنای باند بالاتر ترجیح داده می شود.

هاست اشتراکی معمولاً محدودیت های پهنای باند کمتری را در مقایسه با هاست اختصاصی اعمال می کند. هاست های اشتراکی معمولاً دسترسی به وب سایت را محدود می کنند زیرا شما باید منابع سرور را با سایر وب سایت ها به اشتراک بگذارید.

بسیاری از ارائه دهندگان هاست اشتراکی ادعا می کنند که پهنای باند نامحدودی را ارائه می دهند. اما با این وجود محدودیت‌هایی مانند استفاده از CPU یا پهنای باند در قرارداد شما ذکر شده است و میزبان وب ممکن است در صورت تجاوز از این محدودیت سرویس را قطع کند.

هاست های اختصاصی دارای محدودیت های پهنای باند بسیار بالاتری نسبت به میزبانی مشترک هستند و جای تعجب نیست زیرا شما برای کل ظرفیت سرور هزینه می کنید. به طور معمول در میزبانی اختصاصی پهنای باند بیشتر از آن چیزی است که اکثر وب سایت ها برای عملکرد بهینه به آن نیاز دارند.

بسیاری از ارائه دهندگان هاست اختصاصی نیز پهنای باند نامحدودی را ارائه می دهند. بنابراین نیازی نیست نگران افزایش ناگهانی ترافیک یا فراتر رفتن از محدودیت پهنای باند خود باشید. اگر از پهنای باند تخصیص داده شده فراتر بروید، ارائه دهنده هاست پهنای باند شما را کاهش نمی دهد.

5. مقیاس پذیری

اکثر وب سایت ها مبنایی برای دارایی ها و ترافیک وب ندارند. در عوض نوسانات مکرر به ویژه موقع افزایش ترافیک هنگام اجرای یک تبلیغ یا افزایش ناگهانی تقاضا وجود دارد. یک وب سایت در حال رشد از منابع بیشتری با هر محتوای جدید یا صفحه وب اضافی استفاده می کند.

مقیاس پذیری به توانایی میزبان ها برای همگام شدن با نیازها و نوسانات وب سایت شما اشاره دارد. علاوه بر این مقیاس پذیری به هر دو صورت کار می کند. در حالت ایده آل میزبان وب باید به شما اجازه دهد تا منابع محاسباتی را در صورت نیاز به سرعت افزایش یا کاهش دهید.

پکیج های هاست اشتراکی معمولاً انعطاف پذیر نیستند. تنها در صورتی می‌توانید منابع محاسباتی خود را کاهش دهید که به یک پکیج پایین‌تر تغییر دهید. به طور مشابه برای افزایش منابع محاسباتی نیاز به ارتقاء به یک پکیج بالاتر خواهید داشت.

علاوه بر این ممکن است لازم باشد با ارائه دهنده هاست اشتراکی تماس بگیرید تا پکیج خود را ارتقا دهید. از طرف دیگر ارائه دهنده میزبانی ممکن است اجازه تغییر به یک پکیج بالاتر را به صورت دستی بدهد. در هر صورت زمان زیادی اتلاف میشود.

از سوی دیگر میزبانی اختصاصی ذاتاً مقیاس پذیر است. اکثر ارائه دهندگان هاست اختصاصی در صورت درخواست، پهنای باند، قدرت پردازش و فضای ذخیره سازی را اضافه می کنند. همچنین در صورت نیاز منابع سیستم را کاهش می دهند، بنابراین شما مجبور نیستید برای قدرت محاسباتی غیر ضروری هزینه کنید.

6. مدیریت آدرس IP

با میزبانی مشترک همه وب سایت ها آدرس IP سرور یکسانی را به اشتراک می گذارند. بنابراین ممکن است وب سایت های غیرقانونی یا کلاهبرداری در میان صدها یا هزاران سایت سرور مشترک وجود داشته باشد. اگر یکی از این موارد مسدود شود، وب سایت شما نیز در لیست سیاه قرار می گیرد.

راه‌هایی برای بازیابی یک وب‌سایت در لیست سیاه نیز وجود دارد. ارائه دهنده هاست شما نیز ممکن است با برای بازیابی وب سایت شما اقداماتی را انجام دهند. با این حال این مشکل می تواند صدمات جبران ناپذیری به اعتبار وب سایت و اعتماد مشتری وارد کند.

هاست اختصاصی با اختصاص دادن یک آدرس IP منحصر به فرد به هر سرور این مشکل را حل می کند. در نتیجه آدرس IP را با کسی به اشتراک نمی گذارید. شایان ذکر است که ارائه دهندگان هاست اشتراکی اقدامات احتیاطی بیشتری را برای شناسایی و حذف وب سایت های مشکوک و غیرقانونی انجام می دهند. با این حال همیشه این مشکلات ممکن است اتفاق بیفتد. این ریسک یکی از معایب اصلی هاست اشتراکی است.

7. امنیت

هاست اشتراکی ذاتا ناامن نیست و برای ایمن سازی سرور نهایت تلاش خود را می کند. با این حال زیرساخت سرور مشترک خطرات امنیتی بیشتری را ایجاد می کند که در هاست اختصاصی نمی بینید.

در مرحله اول برنامه های میزبانی مشترک از یک دایرکتوری مشترک استفاده می کنند و شامل تمام فایل های اصلی وب سایت است. در نتیجه وب سایت شما با سایر سایت هایی که سرور را به اشتراک می گذارند، مرتبط است. از نظر تئوری یک هکر می تواند به دایرکتوری اصلی دسترسی پیدا کند. متأسفانه، این وضعیت به این معنی است که تمام وب سایت ها اهدافی برای فعالیت های مشکوک هکرها هستند.

سرورهای اشتراکی نیز اهداف رایج حملات DDoS هستند. چنین حمله ای می تواند باعث کند شدن سرور یا از کار افتادن آن شود. علاوه بر این چنین حادثه ای ممکن است سرعت تمام وب سایت های موجود در سرور مشترک را کاهش دهد یا از کار بیاندازد.

هاست اختصاصی به طور پیش فرض امنیت قوی تری را ارائه می دهد. در واقع شما فضایی را با وب سایت های آسیب پذیر که می توانند یک نقطه دسترسی به سرور را در اختیار هکرها قرار دهند، به اشتراک نمی گذارید. شما همچنین دایرکتوری را با سایر وب سایت ها به اشتراک نمی گذارید، بنابراین فقط باید نگران سیاست های امنیتی خود باشید.

علاوه بر این میزبانی اختصاصی به شما امکان می دهد سرور خود را برای امنیت بیشتر شخصی سازی کنید. می‌توانید دسترسی ادمین را محدود کنید، فایروال‌های جدیدی راه‌اندازی کنید، از برنامه محافظت از بدافزار ترجیحی خود استفاده کنید و یک سیستم تشخیص نفوذ IDS نصب کنید. هاست اختصاصی با سیاست های امنیتی قوی وب، امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می کند.

8. هزینه

هاست اشتراکی ارزان است بنابراین یکی دلایل اصلی استفاده از هاست اشتراکی همین است. هزینه هاست بین چندین کاربر تقسیم می شود و هزینه هر کاربر را کاهش می دهد. از طرف دیگر هاست اختصاصی گران تر است. شما برای مزایای اضافی هزینه پرداخت می کنید. با این حال می توانید ارائه دهندگان هاست اختصاصی مقرون به صرفه را پیدا کنید.

شباهت های بین هاست اشتراکی و هاست اختصاصی

بدون شک تفاوت های فاحشی بین هاست اشتراکی و اختصاصی وجود دارد. با این حال شباهت هایی نیز بین دو نوع میزبانی وجود دارد. به عنوان مثال ارائه دهندگان هاست اشتراکی و اختصاصی پشتیبانی فنی ارائه می دهند. کیفیت و زمان پشتیبانی ممکن است بسته به ارائه دهنده هاست متفاوت باشد. همچنین در صورت بروز مشکل در وب سایت یا سرور می توانید روی پشتیبانی فنی حساب کنید.

هر دو نوع میزبانی وب نیز نیاز به سرورهای فیزیکی یا داخلی را از بین می برند. در عوض سرویس میزبانی سرورهای مجازی را ارائه می دهد که مبتنی بر سرویس ابری است. این سرورها همچنین برای نگهداری نیازی به کارکنان فنی ندارند.

علاوه بر این میزبانی اشتراکی و اختصاصی یک حساب cPanel یا رابط دیگری برای نظارت بر معیارهای مهم ارائه می‌دهند. به عنوان مثال می‌توانید وضعیت سرور، گزارش‌های فرآیند روزانه، معیارهای عملکرد سیستم و در دسترس بودن و زمان کارکرد سرور را پیگیری کنید. این اطلاعات اغلب در زمان واقعی ارائه می شود.

ارائه دهندگان میزبانی وب امنیت داخلی را ارائه می دهند. این ویژگی ها ممکن است بسته به ارائه دهنده هاست متفاوت باشد. با این حال اکثر میزبان‌های وب محافظت DDoS، پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها، گواهی‌های SSL، فایروال‌ها و اسکن‌های برنامه‌ریزی شده بدافزار را ارائه می‌کنند. اکثر ارائه دهندگان نیز بسته به برنامه میزبانی شما این خدمات امنیتی را بدون هزینه اضافی ارائه می دهند.

نظرات نهایی در مورد هاست اشتراکی در مقابل هاست اختصاصی

هاست اشتراکی و اختصاصی بسیار متفاوت هستند. بهترین گزینه به نیازهای میزبانی شما بستگی دارد. میزبانی اختصاصی مزایای بیشتری را ارائه می دهد، با این وجود پکیج های میزبانی مشترک نیز برای برخی افراد به اندازه کافی خوب است. به عنوان مثال یک وب سایت کوچک با حداقل ترافیک می تواند با میزبانی مشترک کار کند. علاوه بر این در صورت رشد وب سایت همیشه میتوانید بعدا از میزبانی اختصاصی استفاده کنید.

میزبانی اختصاصی نیز مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد. قبل از انتخاب میزبانی وب مورد نظر خود، بهترین شرکت های میزبانی را با یکدیگر مقایسه کنید. خدمات هر ارائه دهنده متفاوت است. بنابراین یک تحقیق کوچک به انتخاب درست کمک میکند.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT