رها کردن مشتری در کار فریلنسری

8 نشانه رها کردن مشتری در کار فریلنسری

زمان مطالعه 6 دقیقه

فریلنسرهای جدید فکر می کنند که از دست دادن مشتری تاثیر بدی روی آنها خواهد داشت، اما اینطور نیست. مدارا کردن با مشتریانی که سخت گیر یا وسواس هستند یا پرداخت ها را به صورت منظم ارسال نمی کنند باعث کاهش بهره روی شما میشود. رها کردن مشتری در کار فریلنسری را در ادامه بررسی میکنیم.

اگر فقط برای بهبود نرخ حفظ مشتری با این مشتریان همچنان کار می کنید، خوب است بدانید که با این کار فرصت‌های با درآمد بهتر را از دست خواهید داد.

پروژه هایی را که برای کسب و کار فریلنسری شما مضر هستند را حذف کنید. در این مقاله 8 نشانه برای ترک مشتری را توضیح می دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

1.مشتری درخواست های غیر منطقی دارد

رها کردن مشتری در کار فریلنسری

رها کردن مشتری در کار فریلنسری

مانند بیشتر فریلنسرهای حرفه ای ها احتمالاً سعی می کنید به همه درخواست مشتریان خود پاسخ دهید. اگرچه رضایت مشتری مهم است، اما باید یاد بگیرید که خواسته های چالش برانگیز و غیر منطقی را رد کنید.

محدودیت های خود را بشناسید. همه درخواست های مشتری لزوما ضروری نیستند. اگر به همه درخواست های غیر منطقی مشتریان پاسخ دهید در نهایت فقط خودتان خسته خواهید شد. بدتر از آن مشتری از کارهایی که به موقع انجام نداده اید ناامید می شود.

انتظارات خود و مشتری را از همان ابتدا مشخص کنید. ابزارهای مدیریت پروژه مانند Asana یا Trello می توانند به سازماندهی سفارشات و پروژه ها کمک کنند. اگر مشتری بی دلیل همچنان بر درخواست های غیرمنطقی خود پافشاری کند همکاری را فورا قطع کنید.

2. اگر مشتری بیش از وظایف تعیین شده در قرارداد را درخواست کند

رها کردن مشتری در کار فریلنسری

رها کردن مشتری در کار فریلنسری

فریلنسرهای تازه کارها باید قبل از پذیرش مشتری یاد بگیرند که چه مواردی را در یک قرارداد فریلنسری قرار دهند. با مشخص کردن دقیق اهداف پروژه، میزان تحویل روزانه، مسئولیت های مورد انتظار و مدت قرارداد در این سند از ایجاد هرگونه تناقض جلوگیری کنید و جایی برای خطا باقی نگذارید. مشخص نکردن جزئیات پروژه باعث ایجاد سوء تفاهم میشود.

فقط توجه داشته باشید که همه مشتریان به آنچه در قرارداد وجود دارد احترام نمی گذارند. در این موارد باید نقش خود را به آنها یادآوری کنید. از حقوق خود دفاع کنید، اما حرفه ای باشید. اگر مشتریان همچنان قرارداد را نادیده بگیرند و وظایف خارج از محدوده تعیین شده را درخواست کنند خودتان قرارداد را فسخ کنید.

3. اگر احساس کنید که مشتری به شما یا زمان شما احترام نمی گذارد

تفاوت منطقه زمانی برقراری ارتباط با مشتریان خارج از کشور را برای شما چالش برانگیزتر می کند. همیشه انتظار تغییراتی در برنامه کاری خود را داشته باشید. همچنین می‌توانید از مبدل‌های منطقه زمانی برای برنامه‌ریزی قرارها استفاده کنید.

یک برنامه زمانی ایجاد کنید که مناسب همه باشد و مرزهای مشخصی را در مورد ارتباطات در ساعات کاری تعیین کنید. دریافت چند پیام فوری خارج از ساعات کاری قابل درک است. با این حال مشتریان نباید برنامه تعیین شده را کاملاً نادیده بگیرند و انتظار داشته باشند که شما 24 ساعته در خدمت آن ها باشید.

به ساعات کاری خود پایبند باشید. در غیر ساعات کاری نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید، وضعیت پروفایل پیام‌رسان خود را به صورت آفلاین تنظیم کنید و فقط به پیام های فوری پاسخ دهید. همچنین از ایجاد مزاحمت برای مشتریان خودداری کنید. اگر مشتری در خارج از ساعات کاری به ارسال پیام ادامه می دهد و خواستار پاسخ های فوری است، به فکر لغو پروژه باشید. کسی را پیدا کنید که برای وقت شما احترام قائل شود.

4. اگر خروجی ای که تولید می کنید باعث ایجاد زیان شود

اینترنت پر از افراد بی وجدان است که خوب و بد برایشان معنایی ندارد. برخی از کلاهبرداران آسیب بیشتری نسبت به سایرین وارد می کنند، اما به عنوان یک فریلنسر حرفه ای بهتر است از کار با آن ها به طور کلی اجتناب کنید. از هر کاری که شامل خروجی آسیب رسان باشد صرف نظر از میزان دستمزد، اجتناب کنید.

فرض کنید یک مشتری پردرآمد با سیاست درگیر است. استراتژی‌های معمول مانند نوشتن کمپین های تبلیغاتی، اجرای تبلیغات رسانه‌های اجتماعی یا تولید آگهی‌های بازرگانی کوتاه هیچ اشکالی ندارد. ولی اگر مشتری وارد انتخابات سیاسی با چهره ای منفی شود از پروژه جدا شوید. کمک به انتشار مواردی مانند اخبار جعلی و تصاویر ساختگی یک هشدار جدی است. بعد از آن هیچ مشتری ای با شما کار نخواهد کرد.

توجه داشته باشید که این نوع از مشتریان به کمپین‌های سیاسی محدود نمی‌شوند. از استراتژی های سئو کلاه سیاه گرفته تا تراکنش های غیرقانونی دارک وب را نیز شامل میشود.

5. پرداخت ها به طور مداوم از سمت مشتری تاخیر دارند

رها کردن مشتری در کار فریلنسری

رها کردن مشتری در کار فریلنسری

صرف نظر از سیستم پردازش پرداختی که استفاده می کنید، مواردی وجود خواهد داشت که مشتریان چندین روز پس از سررسید پرداخت را ارسال می کنند. فاکتورهای پرداخت نشده بخشی از مشکلات فریلنسری است. اگرچه پیروی از سیستم‌های جمع‌آوری پرداخت مؤثر خطرات ناشی از تأخیر پرداخت را به حداقل می‌رساند، اما نمی‌توانید به‌طور کلی از آنها جلوگیری کرد.

جدا از پرداخت هزینه های معوق فاکتورهای خود را از طریق برنامه های قابل اعتماد مانند پی پال، Wise یا Payoneer ارسال کنید. این سرویس ها حتی می توانند در جمع آوری بدهی ها کمک کنند.

برای به حداقل رساندن تاخیر در پرداخت از طریق وب سایت های فریلنسری مانند Fiverr یا Upwork با مشتریان همکاری کنید. این برنامه ها به عنوان واسطه عمل میکنند. فقط 10 تا 20 درصد از درآمد شما را به عنوان کارمزد دریافت میکنند.

6. اگر ساعات اضافی کار کرده اید و مشتری هزینه این ساعات را پرداخت نمیکند

قبل از اینکه ساعات بیشتری را برای یک پروژه وقت بگذارید، در مورد تحویل و جبران خسارت با مشتری صحبت کنید. دستمزد شما باید با تعداد ساعاتی که کار کرده اید مطابقت داشته باشد، در غیر این صورت کار بدون دستمزد را انجام داده اید.

همچنین ساعات کاری خود را کنترل کنید. از پلتفرم‌های مدیریت پروژه و ابزارهای نظارت کارکنان استفاده کنید تا میزان کاری که انجام می‌دهید به صورت کمی نشان داده شود. برخی از مشتریان ممکن است شما را به عدم کار کردن در ساعات کاری متهم کنند. اگر ساعات طولانی کار کرده اید و مشتری دستمزد این ساعات را پرداخت نمیکند مشتری را ترک کنید.

7. اگر شرایط کاری ناسالم است

رها کردن مشتری در کار فریلنسری

رها کردن مشتری در کار فریلنسری

به عنوان یک فریلنسر کنترل کاملی بر پروژه‌های در حال انجام خود دارید، بنابراین دلیلی برای حفظ یک مشتری بی‌احترام وجود ندارد. اگر مشتری به شما توهین کرد، فوراً همکاری را قطع کنید. قبل از اینکه همه چیز از کنترل خارج شود، حرفه ای عمل کنید و مشتری را ترک کنید.

همچنین همه مکالمات را ذخیره کنید. اگر مشتریان شما را به پلتفرم های فریلنسری گزارش دهند، می‌توانید از اسکرین شات‌ها و صداهای ضبط‌شده‌ها به عنوان مدرک بی‌گناهی خود استفاده کنید.

8. اگر مشتری نمی تواند حجم کاری ثابتی را ارائه دهد

همه مشتریان فریلنسری نمی توانند به طور منظم وظایفی را تعیین کنند. اگر آژانس یا شرکت فریلنسری پروژه های کافی دارند می توانید هر چقدر که می خواهید درخواست دهید. با این حال استارت‌آپ‌های کوچک‌تر و مشتریان شخصی ممکن است پروژه‌های کافی نداشته باشند.

اگرچه کارهای فریلنسری معمولاً کوتاه مدت هستند، اما بهتر است روی برنامه های بلندمدت و پردرآمد با کارهای روزانه تمرکز کنید. حجم کاری ثابت درآمد شما را پایدارتر و قابل پیش بینی تر می کند.

شما همیشه می توانید مشتریان کوچک را حفظ کنید به خصوص آنهایی که با شما رفتار خوبی دارند و به شما حقوق می دهند. فقط زمانی را که صرف انجام این پروژه های کوچک می کنید را محدود کنید. منطقی است که مشتریانی را که حداقل چندین ماه کار را تضمین می کنند را در اولویت قرار دهید.

مشتریانی را که برای شما مضر هستند را شناسایی کنید

در رها کردن مشتریان سمی تردید نکنید. همانطور که آنها می توانند به سرعت قراردادها را فسخ کنند، شما نیز می توانید پروژه هایی را که بر امور مالی، سلامت روانی و پیشرفت شغلی شما تأثیر منفی می گذارد، کنار بگذارید. اما حتما تصمیم خود را به آن ها توضیح دهید. اگر مشتری واقعاً به خدمات شما نیاز دارد، ممکن است سعی کند محیط کاری سالم تری ایجاد کند.

مشتریان فریلنسری شما می آیند و می روند. به جای تلاش بیهوده برای حفظ یک یا دو پروژه بزرگ، سیستمی را ایجاد کنید که به شما امکان می دهد اهداف درآمدی ماهانه خود را بدون توجه به مشتری برآورده کنید. اگر همیشه پروژه های کافی برای انجام داشته باشید، از دست دادن برخی از کارها به اهداف شما آسیبی وارد نمی‌کند.

امتیاز 5/5 - از 5 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT