لاک دراپ (lockdrop)

لاک دراپ (lockdrop) چیست ؟ تفاوت ایردراپ و لاک دراپ

کاربران عرصه کریپتو با مفهوم ایردراپ آشنا هستند، اما ممکن است حتی حرفه‌ای‌ترین کاربران این حوزه نیز اسمی از لاک دراپ‌ (Lockdrop) نشنیده باشند یا در آن مشارکت نداشته باشند. لاک دراپ (lockdrop) موضوعی است که از محبوبیت کمتری نسبت به ایردراپ برخوردار است، اما از آن کارآمدتر است. در این مقاله به این می‌پردازیم که لاک دراپ (lockdrop) چیست و چرا سرمایه‌گذاران و پروتکل‌ها باید به لاک دراپ‌ها توجه بیشتری داشته باشند.

لاک دراپ (lockdrop)

لاک دراپ‌ها همان ایردراپ‌های اصلاح‌شده‌ای هستند، که کاربران باید به آن متعهد باشند تا بتوانند توکن‌های رایگان را دریافت کنند. در Lockdrop، شما یک توکن را به مدت مشخص سپرده‌گذاری (Stake) می‌کنید و سپس توکن‌های استیک شده و توکن دیگری را پس از عرضه دریافت می‌کنید. برای مثال، شما به استیکینگ اتر می‌پردازید و ETH و توکن بومی پلتفرم را پس از عرضه آن دریافت می‌کنید.

مدت Staking متغیر است؛ توکن‌ها در قرارداد هوشمند قفل می‌شوند و میزان سود شما به نسبت همان مقدار توکن سهام‌گذاری‌شده تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، هرچه توکن بیشتری استیک کنید و هرچه مدت سپرده‌گذاری شما بیشتر باشد، سود بیشتری دریافت می‌کنید. هدف لاک دراپ‌ها، تشویق کاربران به حضور و مشارکت بیشتر و موثرتر است. اگر کاربران مقداری از توکن‌های خود را قفل کنند تا به ارتقای امنیت شبکه کمک کنند، به موفقیت شبکه مذکور بیشتر علاقمند خواهند بود.

ایردراپ و لاک دراپ چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

به طور خلاصه نحوه عملکرد لاک دراپ‌ها و ایردراپ‌ها به شرح زیر است.

لاک دراپ : شما ۱۰۰ توکن ABC را قبل از عرضه توکن XYZ در قرارداد هوشمند قفل می‌کنید. سپس، پس از عرضه توکن XYZ همان ۱۰۰ توکن ABC خودتان را به همراه مقداری توکن XYZ به‌صورت رایگان دریافت می‌کنید؛ هرچه توکن ABC بیشتری قفل کنید و مدت قفل‌کردن این توکن‌ها بیشتر باشد، توکن XYZ بیشتری دریافت می‌کنید.

ایردراپ : شما با حضور در شبکه آزمایشی، ارائه نقدینگی یا سایر اقداماتی که با کاربرد پروژه مرتبط است، با پروژه مذکور تعامل برقرار می‌کنید و بر اساس این اقدامات، توکن‌های رایگان دریافت می‌کنید.

تفاوت لاک دراپ و ایردراپ در این است که لاک دراپ‌ها مستلزم سطح بالاتری از تعهد هستند. در ایردراپ‌ها شما می‌توانید به عنوان تشکر به خاطر حمایت از پروتکل، بر اساس سایر توکن‌هایی که در اختیار دارید یا با استفاده از پروتکل یا شبکه آزمایشی، ایردراپ مدنظر را دریافت کنید. در نتیجه، تعهد مالی به پروژه در سطح کمتری قرار دارد. از طرف دیگر، به منظور دریافت Lockdrop، شما باید رمزارز خود را در پروتکل جدید Stake کنید که خطرات بالقوه مختص به خود را دارد و هزینه فرصت دریافت لاک دراپ را با سهام‌گذاری رمزارز خود متحمل شوید.

به طور کل می‌توان گفت که لاک دراپ برای ایجاد یک جامعه فعال مناسب‌تر است، در حالی که ایردراپ‌ها از لحاظ بازاریابی طیف وسیع‌تری را پوشش می‌دهند. لاکدراپ‌ها کاربران را به داشتن تعهد بیشتر تشویق می‌کنند در حالی که ایردراپ‌ها می‌توانند تب‌وتاب بیشتری را ایجاد کنند که سریعا نیز فروکش می‌کند. در صورتی که پروژه مذکور شناخته‌شده یا معروف نباشد، اغلب اوقات ایردراپ‌ها سریعا فروخته شده یا فراموش می‌شوند.

مشارکت در لاک دراپ‌ها 

مکانیزم لاک دراپ‌ها بر اساس پروتکل خود، اندکی با یکدیگر متفاوت هستند اما موارد زیر در تمام آنها مشترک است:

پروتکل مذکور به معرفی Lockdrop و شرایط آن می‌پردازد.

شما وثیقه خود را در اسمارت کانترکت به مدت مشخص قفل می‌کنید. وثیقه شما می‌تواند به صورت اتر، استیبل کوین یا سایر رمزارزها باشد و این مورد به الزامات پروتکل مدنظر بستگی دارد.

در پایان مدت لاک دراپ، وثیقه شما به علاوه توکن‌هایی که به شما اختصاص داده می‌شود را دریافت می‌کنید. توکن‌ها به نسبت مقدار و مدت قفل‌شدن وثیقه شما توزیع می‌شود؛ یعنی هرچه مقدار وثیقه بیشتری را به مدت طولانی‌تری قفل کنید، توکن‌های بیشتری دریافت خواهید کرد.

امتیاز 5/5 - از 6 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT