آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) | استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

زمان مطالعه 11 دقیقه

اوایل این ماه، ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا، وقتی اعلام کرد که شرکتش دیگر رمزارز‌های پایه را برای خرید اتومبیل‌های الکتریکی خود قبول نمی‌کند، سر و صدای زیادی به پا کرد (و قیمت بیت کوین را برای مدت کوتاهی تحت تاثیر قرار داد). چرا که نه؟ در یک توییت، ماسک اظهار داشت که این شرکت “نگران افزایش سریع استفاده از سوخت‌های فسیلی برای استخراج و معاملات بیت کوین، به ویژه ذغال سنگ است که دارای بدترین میزان انتشار آلودگی زیست محیطی است.” ماسک در توئیتی اظهار داشت که رمز ارزها “در بسیاری از زمینه‌ها ایده خوبی است”، اما “می‌تواند هزینه زیادی برای محیط زیست داشته باشد.” در ادامه به آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) و استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی و سازگار با محیط زیست می‌پردازیم.

حق با اوست، رمزارزهای پایه و سنتی مانند بیت کوین یک فاجعه زیست محیطی هستند. از فوریه سال ۲۰۲۱، بی بی سی گزارش داد که شبکه بیت کوین بیش‌تر از کشور آرژانتین از برق استفاده می‌کند. باشگاه سیرا می‌گوید که “بیت کوین سالانه ۳۶/۹۵ مگاتن دی اکسیدکربن (CO2) تولید می‌کند” و “با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، نباید از تأثیرات زیست محیطی آن‌ها غافل شد.”

چیا کوین ( chiacoin ) چیست؟

2 آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

Chiacoin، رمزارز جدیدی که به طور کامل در ماه مه سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد، هدف آن تغییر ارتباط بین رمزارزهای پایه و آسیب‌های زیست محیطی است. طبق گفته Chia، سازمانی که در پشت آن قرار دارد، در حالی که رمزارزهای سنتی به “سخت افزار یکبار مصرف گران قیمت که مقادیر زیادی برق مصرف می‌کند” نیاز دارد، Chiacoin “این مشکل را از طریق بلاکچین منصفانه، سازگار با محیط زیست و بهتر کاهش می‌دهد.”  به طور خلاصه، Chia Chiacoin را به عنوان گزینه‌ای سبزتر (و به طور ویژه امن‌تر) در مقابل رمز ارزهای پایه موجود مانند بیت کوین می‌داند.

برنامه ارز XCH (Chialisp) برای اولین بار توسط برام کوهن برنامه نویس مشهور آمریکایی و نویسنده برنامه بیت کوین در آگوست ۲۰۱۷ (برام کوهن مهندس پروتکل شبکه زنده و مخترع BitTorrent) به منظور ایجاد بلاکچینی بهبود یافته و یک بستر هوشمند معاملاتی طراحی و نوشته شد.

در این ارز برخلاف بقیه ارزها از الگوریتم اثبات فضای کار استفاده شده است، به زبان ساده‌تر شما با اختصاص فضای هارد خود در تولید ارز چیا مشارکت می‌کنید و با دریافت پاداش، کسب درآمد می‌کنید.

تفاوت کار چیا با رمزارز‌های دیگر مانند بیت کوین

6 آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

رمزارزهایی مانند بیت کوین از سیستمی موسوم به “proof of work” استفاده می‌کنند. کاربران از طریق فرایندی به نام استخراج، که در آن رایانه‌ها سخت کار می‌کنند تا مسائل ریاضی بسیار پیچیده‌ای را حل کنند، Bitcoins جدید ایجاد می‌کنند. تمام این کارها از نظر طراحی انرژی بر هستند، به همین دلیل شبکه بیت کوین انرژی زیادی را مصرف می‌کند.

Chiacoin متفاوت عمل می‌کند. Chiacoin به جای استفاده از proof of work برای تأیید معاملات بلاکچین و ایجاد سکه ، از روشی به نام “proof of space” استفاده می‌کند. به گفته چیا، “proof of space یک تکنیک رمزنگاری است که در آن اثبات می‌کند که آن‌ها فضای هارددیسک استفاده نشده را برای فضای ذخیره سازی اختصاص می‌دهند.” اساساً برای ایجاد Chiacoins جدید، شما یک کامپیوتر استخراج قدرتمند نمی‌سازید و آن را با تمام توان ۲۴ ساعت هفته به کار نمی‌گیرید. درعوض، شما هارددیسک‌ها را به یک کامپیوتر ساده متصل می‌کنید، فضای آن‌ها را به شبکه Chia می‌بندید و Chiacoins را بر اساس میزان فضای تعهد شده و کل فضای موجود در کل شبکه Chia بدست می‌آورید.

Proof of Space یک روش رمزنگاری است که در آن اثبات کننده‌ها نشان می‌دهند که آن‌ها فضای هارد دیسک استفاده نشده را برای فضای ذخیره سازی اختصاص می‌دهند. برای استفاده به عنوان یک روش اجماع، اثبات فضا باید به اثبات زمان گره خورده باشد. PoT یا همان Proof of Space and Time (اثبات فضا و زمان) اطمینان حاصل می‌کند که زمان بلوک‌ها (پلات‌ها) در زمان بین آن‌ها سازگار است و امنیت کلی بلاکچین را افزایش می‌دهد.

Proof of Space نسبت به Proof of Work انرژی بسیار کمتری را مصرف می‌کند.

Chia روند ایجاد Chiacoins جدید را “farming ” می‌نامد. فرآیند نگه داشتن درایوها بسیار کم مصرف‌تر از اجرای کارت‌های گرافیکی پیچیده مورد نیاز برای استخراج سنتی است و باعث می‌شود Chiacoin به طور بالقوه سازگار با محیط زیست نسبت به سایر کوین‌ها باشد. فارمینگ کوین‌ها کاری است که می‌توانید تقریباً در هر رایانه‌ای در خانه انجام دهید و به طور ویژه Chiacoin را در دسترس طیف گسترده‌تری از کاربران قرار می‌دهد.

آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin )

1 آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

برای تهیه مقداری Chiacoin، با مراجعه به صفحه Giaub Chia و بارگیری نرم افزار بلاک چین شروع کنید. شما می‌توانید بلاک چین را در ویندوز، macOS، لینوکس و چندین سیستم عامل دیگر نصب کنید، اما من روی نسخه ویندوز تمرکز خواهم کرد. من Chia را روی یک کامپیوتر اختصاصی که به استخراج رمزارزهای پایه اختصاص داده‌ام، نصب کردم. Chiacoin بسیار جدید است، بنابراین فایروال ویندوز یا آنتی ویروس شما ممکن است آن را به عنوان ویروس شناسایی کند “More Info” و “Run Anyway” را فشار دهید تا برنامه اجرا شود. در ضمن باید برای نصب صحیح آن باید روی نصب کلیک راست کرده و “Run as Administrator” را انتخاب کنیم.

هنگامی که نرم افزار را باز می‌کنید، به شما کمک می‌کند تا کیف پول جدیدی برای ذخیره Chiacoins مورد استفاده خود ایجاد کنید. این نرم افزار یک یادداشت ۲۴ کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد که در صورت قطع دسترسی دیگر می‌توانید کیف پول خود را بازیابی کنید. که باید آن‌ها را به ترتیب و دقیق بنویسید و آن را با دیگران به اشتراک نگذارید. من یک عکس با تلفن خود گرفتم و آن را در یک مکان امن ذخیره کردم.

پس از نصب نرم افزار بلاک چین و تنظیم کیف پول، نرم افزار در مورد بارگیری بلاکچین واقعی Chia به طور کامل، که برای farming ضروری است، شروع خواهد شد. که البته زمانبر است در مورد من، کامل شدن آن حدود چهار روز طول کشید. شما می‌توانید پیشرفت خود را در زیر زبانه “Full Node” کنترل کنید “Peak Time” با همگام سازی رایانه شما با شبکه Chia، به آرامی به تاریخ و زمان فعلی نزدیک می‌شود و پس از اتمام وضعیت، وضعیت شما به “Synced” تغییر می‌کند. اکنون می‌توانید farming را شروع کنید.

اولین سفارش کاری شما ساخت چند پلات است. به زمین‌هایی مانند زمین‌های مجزا در یک مزرعه واقعی فکر کنید. فرض کنید می‌خواستید چند rutabaga کشت کنید. شما باید یک قطعه در مزرعه خود پیدا کنید، خاک را آماده کنید و بذر بکارید. به همین ترتیب، برای شروع کار فارمینگ Chiacoin، شما باید چند پلات ایجاد و آماده کنید. به جای فایل‌های فیزیکی، می‌توانید پلات‌هایی را روی هارد دیسک کامپیوتر خود ایجاد کنید و به جای دانه‌های روتاباگا، فضای بلا استفاده را با هش‌های رمزنگاری ویژه که آن را به شبکه Chia متصل می‌کنند، می‌پاشید.

میزان هارد دیسک برای استخراج

4 آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

برای ایجاد پلات جدید، مطمئن شوید که یک دیسک سخت با فضای استفاده نشده‌ی آماده دارید. برگه “Plots” را در نرم افزار blockchain Chia باز کنید و “Add a Plot” را فشار دهید. اندازه پلات خود را انتخاب کنید تقریباً همه افراد پلات‌های k32 را انتخاب می‌کنند که اندازه آن‌ها ۱۰۱/۳ گیگابایت است. من این اندازه استاندارد را انتخاب کردم زیرا انتخاب اندازه بزرگ‌تر هیچ مزیتی ندارد. همچنین می‌توانید بیش از یک پلات را همزمان ایجاد کنید در این حالت، باید گزینه plot in parallel را انتخاب کنید که باعث کاهش زمان کلی پلاتینگ در رایانه‌های سازگار می‌شود.

استفاده از SSD و مشکلات آن

5 آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

سپس از شما خواسته می‌شود که هم مکان نهایی برای پلات خود را انتخاب کنید و هم مکان موقتی، که در ساخت پلات شما استفاده می‌شود. مکان موقتی شما برای یک پلات k32 به ۲۳۹ گیگابایت فضای آزاد نیاز دارد.  برای سرعت بخشیدن به روند پلاتینگ، برخی از افراد دوست دارند از یک دیسک حالت جامد سریع‌تر (SSD) برای مکان موقتی خود و از یک هارد دیسک سنتی برای مکان نهایی خود استفاده کنند. البته این را هم باید بدانید که  پلاتینگ به عملیات خواندن و نوشتن زیادی نیاز دارد و Tom’s Guide گزارش می‌دهد که پلاتینگ می‌تواند به سرعت بسیاری از SSD‌های مصرفی را در عرض چند هفته یا چند ماه از بین ببرد.

استفاده از هارد دیسک‌های سنتی به طور قابل ملاحظه‌ای زمان پلاتینگ شما را کند می‌کند، اما سخت افزار شما بسیار دیرتر فرسوده می‌شود. من از همان درایو برای مکان موقتی و نهایی خود استفاده کردم. این کار رایج نیست، اما برای من جواب داده است. ایجاد پلات حدود ۲۰ ساعت طول کشید که به نظر می‌رسد زمان مناسبی برای پلاتینگ است. ایجاد پلات در SSD می‌تواند سه تا چهار ساعت طول بکشد. در صورت ایجاد چندین پلات به طور موازی‌، زمان مورد نیاز چند ساعت افزایش می‌یابد. ظاهراً می‌توانید پلات‌هایی را روی یک رایانه ایجاد کنید و سپس درایو را به رایانه دیگری منتقل کنید، و ماینر‌های حرفه‌ای چیا گزارش می‌کنند که رایانه‌های جداگانه، اختصاص داده شده و فارمینگ جداگانه دارند. پس از آماده شدن پلات‌ها و اتصال به شبکه Chia، رسماً یک فارم Chia دریافت کردید.

نحوه‌ی استفاده از بلاک چین

برای تهیه پلات‌های خود، نرم افزار بلاک چین را باز نگه دارید و کامپیوتر خود را روشن و به اینترنت متصل کنید. اگر از Windows استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که رایانه شما همیشه روشن است، می‌خواهید حالت خواب را غیرفعال کنید. با این کار مقداری انرژی الکتریکی مصرف می‌شود اما بسیار کمتر از مصرف رایانه برای استخراج سنتی است. شما حتی می‌توانید Chia را با سخت افزار بسیار کم مصرف و ضعیف مانند Raspberry Pi ماین کنید.

می‌توانید وضعیت فارم Chia خود را در برگه “Farm” از نرم افزار blockchain بررسی کنید. این برگه اندازه کل پلات‌های شما، تعداد کل پلات‌هایی را که در حال فارمینگ هستید، کل فضای متصل به شبکه Chia و میزان Chiacoin (به اختصار XCH) را که بدست آورده‌اید، مشاهده کنید. کسب Chiacoins از طریق فرایندی به نام “harvesting” اتفاق می‌افتد. باز هم، جنبه‌های فنی پیچیده است، اما چیا کوین ( chiacoin ) توسط شبکه Chia در فواصل منظم ایجاد می‌شود و هر طرح فعال در شبکه Chia شانس دریافت هر کوین ایجاد شده را دارد. به طور کلی، هرچه تعداد پلات‌های شما بیش‌تر باشد، شانس شما برای دستیابی به آن بیش‌تر است.

میزان کسب درآمد با چیا کوین ( chiacoin )

3 آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

چقدر می‌توانید با فارمینگ چیا کوین ( chiacoin ) درآمد کسب کنید؟ این به اندازه کل شبکه Chia در یک زمان مشخص و همچنین ارزش چیا کوین بستگی دارد. هرچند که این را می‌نویسم، با توجه به ماشین حساب Chia، انتظار می‌رود هر یک پلات Chia حدود ۰/۱۲ دلار در روز یا هر ماه ۳/۶۳ دلار درآمد کسب کند. یک هارد دیسک ۱۰ ترابایتی مملو از پلات‌های Chia حدود ۳۶۲/۷۶ دلار در ماه درآمد دارد. که بسیار خوب است با توجه به اینکه یک درایو ۱۰ ترابایتی در حال حاضر حدود ۲۸۳ دلار هزینه دارد، انتظار می‌رود که هزینه یک درایو را در حدود یک ماه فارمینگ بدست آورید. شما هنوز هم باید در هزینه برق مصرفی فاکتور داشته باشید، اما باز هم، مصرف برق برای فارمینگ بسیار کمتر از ماینینگ است و باعث می‌شود فارمینگ Chia به طور چشمگیری سودآورتر و سبزتر باشد.

احتمال کسب یک واحد چیا چقدر است؟

یک خبر خوب و یک خبر بد: شبکه Chia در حال حاضر بسیار بزرگ است و پلات‌های بسیاری به آن متصل شده است که اگر فقط چند پلات داشته باشید، می‌توانید مدت‌ها منتظر بمانید تا موفق شوید و در واقع یک چیا کوین ( chiacoin ) برنده شوید و منظور من از این کار واقعاً مدت زمان طولانی است. هنگام نوشتن این مقاله، دریافت یک رایانه با یک پلات Chia به طور متوسط ​​۴۲ سال طول می‌کشد. البته، شما می‌توانید بسیار خوش شانس باشید و یکی از آن‌ها می‌تواند زودتر به شما اختصاص داده شود من در مورد یکی از فارمرها شنیده‌ام که یک پلات ایجاد کرده و با خوش شانسی Chiacoin کسب کرده است. اما به طور کلی، شما به تعداد زیادی پلات احتیاج دارید تا شانس خوبی برای برنده شدن کوین و نزدیک کردن درآمد واقعی خود به درآمد مدنظر خود داشته باشید. به عنوان مثال، یک مجموعه ۱۰ ترابایتی حدود ۱۶٪ شانس برنده شدن Chiacoin در یک ماه معین را هنگام نوشتن این مقاله دارد.

در حال حاضر، شانس عامل مهمی در درآمد Chiacoin است. اما این شرایط قرار است به زودی تغییر کند. اکثر کریپتوکارنسی‌ها توسط اپراتورهای انفرادی استخراج نمی‌شوند بلکه بیشتر توسط استخرهای بزرگ ماین می‌شوند که منابع خود را با هم ترکیب می‌کنند و به طور خودکار هر کوین بدست آمده را به هر اپراتور در استخر توزیع می‌کنند. استخرهای رسمی Chiacoin هنوز در اینجا نیستند، اما Chia می‌گوید که آنها در پایان ماه مه ۲۰۲۱ آماده خواهند شد. در آن زمان، فارمینگ Chia برای فارمرهای کوچک بسیار در دسترس‌تر و سودآورتر خواهد بود زیرا شانس در روند برداشت کلی نقش بسیار کمتری خواهد داشت.

متأسفانه، چیا می‌گوید به محض آزاد شدن استخرها، برای شرکت در آن مجبورید پلات‌های خود را دوباره بسازید.  این بدان معناست که اگر قبل از شروع کار استخرها این مطلب را می‌خوانید، ممکن است برای شروع کار صبر کنید تا آن‌ها راه اندازی شوند تا نیازی به بازسازی همه پلات‌های شما نباشد. روش دیگر، شما می‌توانید در حال حاضر برخی از نقشه‌ها را ایجاد کنید، در مورد شبکه اطلاعات کسب کنید، و برنامه ریزی کنید بعداً هنگام جمع آوری برنامه‌های خود، پلات‌های خود را دوباره انجام دهید. من در حال برنامه ریزی برای ایجاد فارم ۱۰ ترابایتی Chia هستم و با استفاده از انرژی خورشیدی به دنبال حفظ منابع زیست محیطی هستم.

مشکلات استخراج چیا

7 آموزش فارم چیا کوین ( chiacoin ) استخراج رمزارز بدون نیاز به سخت افزاری قوی

مزایای زیادی را می‌توان برای ارز چیا برشمرد. اما هزینه‌های بالای خرید هارد، مدت زمان بالایی که صرف ساخت پلات می‌شود، کمبود و گرانی هارد به دلیل افزایش درخواست خرید برای ساخت پلات، قطعی برق حین ساخت پلات (قطع برق باعث می‌شود پلاتی که مشغول ساخت آن بودید از بین برود و باید از ابتدا شروع به ساخت آن پلات کنید) که این خود باعث تلف شدن زمان و اینترنت و برق شما خواهد شد. البته در این روزها بیماری کرونا نیز دلیلی دیگر برای کاهش میزان تولید هارد و افزایش قیمت و کمبود آن محسوب می‌شود.

تأثیر احتمالی بلند مدت Chia چیست؟ کوین‌های Proof of space (که بعضا proof of capacity نامیده می‌شود) چندین سال است که به اشکال مختلف وجود دارد، اما به نظر می‌رسد تعداد معدودی از حمایت مالی (چیا بودجه را از غول سرمایه گذاری خطرناک آندرسن هوروویتز، از جمله دیگران) یا حرکت Chiacoin پشتیبانی می‌کنند. از زمان راه اندازی، قیمت Chia بیش از دو برابر شده است، و تولید Chiacoin در حال حاضر قیمت هارد دیسک‌ها را افزایش می‌دهد. این تضمینی برای ادامه این روند یا تداوم نزول Chiacoin نیست و البته “momentum” می‌تواند کلمه دیگری برای “hype” باشد.  اما این قطعاً نشان می‌دهد که چیزی در مورد eco-friendly coin تصور جامعه کریپتو را به خود جلب کرده و تأثیر زیست محیطی رمزارزها بسیار زیاد است.

این که آیا Chiacoin به رمزارز سبز تبدیل شود یا خیر، به طور فزاینده‌ای به این بستگی دارد که اثبات شود کوین‌های proof of work دارای اثرات زیست محیطی بسیار بالایی هستند و هزینه‌های اکولوژیکی آن‌ها باید پرداخت شود. الگوریتم‌های دیگر کوین مانند proof of stake می‌توانند هزینه برق شبکه کوین را نیز تا حد زیادی کاهش دهند و تلاش‌های جالبی برای استخراج کوین‌های سنتی با استفاده از منابع تجدیدپذیر در حال انجام است.

گرچه در روند ساخت رمزارز سازگار با محیط زیست، Chiacoin یک گام جلوتر است. احتمالاً نباید با فارم Chiacoin شرط بندی کنید یا تمام پس انداز خود را در این کار سرمایه گذاری کنید، همانطور که احتمالاً انتخاب عاقلانه‌ای نیست که تمام وقت خود را به پرورش روتاباگا اختصاص دهید، مگر اینکه واقعاً بدانید چه کاری انجام می‌دهید.

اما تا آنجا که ممکن است برای سرگرمی و به دست آوردن تجربه، برخی از سبزیجات را در حیاط پشتی پرورش دهید، چیزهای زیادی برای ایجاد “فارم” Chiacoin وجود دارد تا دانش خود را در مورد کوین افزایش دهید و با فناوری جدید آزمایش کنید. یک رایانه قدیمی را روشن کنید، چند پلات درست کنید و ببینید آیا چیزی با ارزش کسب می‌کنید یا خیر. هیچ مطلبی در این مقاله نباید به عنوان منبع مشاوره سرمایه گذاری به کار گرفته شود. قبل از سرمایه گذاری در رمزارزها یا هر زمینه دیگری، با یک مشاور مالی یا مشاور حرفه‌ای مشورت کنید.

حال که نحوه‌ی استحراج و فارم چیا کوین ( chiacoin ) را شناختید، پیشنهاد می‌شود برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از خدمات سایت اول پرداخت استفاده کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT