CV یا رزومه

CV یا رزومه حرفه ای را چگونه بنویسیم و در کجا استفاده کنیم

زمان مطالعه 5 دقیقه

CV یا رزومه چیست؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که در جریان استخدام در شرکت یا پذیرش در دانشگاهی از شما CV یا رزومه درخواست می کنند. در حقیقت رزومه شما یک نگاه کلی به توانایی و دستاوردهایی است که شما در طول زندگی خویش تا کنون به دست آوردید. جالب بودن رزومه آن است که کارفرما یا دانشگاه یک شناخت کلی از پیشینه و توانایی های شما در طول مدت نهایتا 3 دقیقه بدست می آورد.

اکثرا افرادی که برای بار اول اسم CV یا رزومه به گوششان می رسد، اندکی تأمل می کنند و بعد از آن به شک می افتند که آیا می توانند آن را تنظیم کنند یا خیر؟ ما در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چگونه یک CV یا رزومه حرفه ای بنویسید.

CV یا رزومه

چرا به CV یا رزومه نیاز داریم؟

باید در جواب به این سوال گفت یک رزومه می تواند نمایانگر توانایی شما در رشته تحصیلیتان، مهارت های متفرقه ای که دارید، علایق شخصی که دنبال می کنید، سابقه کاری که دارید و در یک کلام شخصیت شما می باشد. بنابراین در جریان باشید که هر چقدر رزومه شما پر بار باشد، باید از نظر ظاهری نیز شکیل و دارای همه ویژگی های زیبایی شناسی باشد. توجه داشته باشید که رزومه شما در عین سادگی باید زیبا باشد و از اضافه کردن زرق و برق های اضافی خودداری کنید. بهتر آن است که اگر سلیقه خوبی در این زمینه ندارید می توانید از دیگر دوستان خود مشورت بگیرید.

CV یا رزومه

انواع CV یا رزومه

همان طور که گفته شد رزومه را برای درخواست استخدام در شرکتی یا گرفتن پذیرش در دانشگاه خاصی ارسال می کنید. بنابراین بدیهی است که روزمه انواع متفاوتی دارد و بسته به جایی که آن را ارسال می کنید طبقه بندی می شود. هر کدام از رزومه حرفه ای و یا تحصیلی که شما می خواهید تنظیم کنید دارای شکل، فونت و یا فرمت خاصی است. گاهی اوقات می بایست یک روزمه بسیار رسمی تنظیم کنید، بنابراین واضح است که باید فونت و فورمت رسمی داشته باشد. شاید هم بخواهید یک روزمه برای یک شرکت خصوصی ارسال کنید که می خواهید دارای فورمتی چشم نواز با یک قالب بندی زیبا باشد که هرچند رسمی نیست اما ذوق هنری شما را می رساند.

CV یا رزومه

از کجا شروع کنیم؟

بخش اول : Personal Information

همان گونه که از تیتر مشخص است، شما در این بخش باید اطلاعاتی از قبیل نام ، نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره کارت هویتی، محل تولد خود را درج نمایید. بهتر آن است اگر می خواهید رزومه خود را انگلیسی بنویسید first name و last name را به صورت جدا بنویسید.

بخش دوم : Educational Information

در این بخش شما می پردازید به سابقه تحصیلی خود و بیان می کنید چه خوانده اید. شما می بایست مطرح کنید که بین سال هایی تحصیلتان در مقطع متوسطه تمام شده و موفق به کسب دیپلم در رشته ای که خوانده اید در سال فلان شده اید. و بعد از آن بین سالهایی در مقطع کارشناسی در فلان رشته تحصیل کرده اید . مقاطع ارشد و دکترا نیز به همین نحو باید درج نمایید. نکته مهم در این بخش این است که حتما فواصل بین سال ها، رشته تحصیلی و اسم و محل جایی که تحصیل کرده اید حتما باید درج شود.

بخش سوم : Skills

در این بخش شما باید هر مهارتی که موفق به کسب مدرک آن شده اید را درج نمایید. مثلا اگر دوره فنی یا حرفه ای را گذراندید یا زبان خاصی موفق به دریافت مدرک آن شده اید. البته گفتنی است شما در برخی کارها ممکن است مهارت خاصی داشته باشید و یا به زبان خاصی تسلط کامل داشته باشید. در این صورت شما ضمن اینکه عنوان می کنید سطح تسلط شما چقدر است، می توانید بگویید از کودکی این مهارت را دنبال می کردید.

بخش چهارم : Training and Work experience

شما در این بخش می بایست اگر دوره کارآموزی در رشته خود یا هر رشته دیگری گذرانده اید را درج کنید. شما ممکن است جهت کارآموزی در ترم پایانی دانشگاه خود در فلان شرکت یا کارخانه و یا در داروخانه ای و یا دفترخانه ای برای مدت سه الی شش ماه دوره کارآموزی گذرانده اید. در این شرایط ضمن آنکه تاریخ دقیق آن را درج می کنید اسامی کلیه دوره های کارآموزی خود به همراه نام شرکت یا کمپانی را درج نمایید. اگر هم که برای مدتی چه طولانی و یا چه کوتاه به صورت رسمی مشغول به کار بوده اید، حتما آن را به عنوان سابقه کار خود قرار دهید.

بخش پنجم : Interest

شما در این بخش باید به علایق شخصی خود بپردازید. مثلا عنوان کنید که دنبال کننده فیلم ها یا سریال های روز دنیا هستید و یا به فلان ورزش علاقه دارید. یا می توانید بگویید از خواننده ای خوشتان می آید و زندگی شخصی بازیگر مورد علاقه اتان را دنبال کنید. فراموش نکنید اگر اهل مطالعه هستید حتما نام دو کتابی که به تازگی تمام کرده اید را حتما درج نمایید.

بخش پایانی : Contact information

برای بخش پایانی شما می بایست اطلاعات تماس خود را درج نمایید. معمولا اکثر افراد یک تلفن همراه، یک تلفن ثابت و آدرس یک پست الکترونیکی را ثبت می کنند. هر چند می توانید بسته به شرایط اگر از اپلیکیشن پیام رسان و یا سوشیال مدیای خاصی استفاده می کنید، آدرس آن را درج نمایید.

برای تنظیم CV یا رزومه چه مهارت هایی لازم داریم؟

اول باید عنوان کرد، شما می بایست که تسلط نسبی به گرافیک و فتوشاپ داشته باشید. در این راه حتما می پرسید اگر تسلطی به این رشته ها نداشته باشید چه باید کرد؟ پاسخ بسیار ساده است. با یک جست و جوی ساده در اینترنت می توانید قالب های آماده ای را انتخاب نمایید که بسته به سلیقه خود می توانید انتخاب کنید.

مهارت بعدی می تواند زبان انگلیسی باشد. باید بگوییم که مهم ترین مهارتی که می تواند شما را در تنظیم کردن یک رزومه حرفه ای یاری دهد، زبان انگلیسی است. اگر آشنایی با زبان انگلیسی ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که دست به قلم نشوید. یعنی می خواهیم بگوییم به ابزارهای ترجمه آنلاین اعتماد نکرده و حتما رزومه خود را به کمک شخصی که سطح زبان خوبی دارد تنظیم کنید.

مهارت بعدی درک و شناخت شما از مخاطب می باشد. یعنی باید بدانید قرار است این رزومه شما را چه کسی یا چه کسانی مطالعه کنند. بنابراین اگر قرار است برای یک شرکت دولتی و یا دانشگاهی در خارج از کشور این رزومه ارسال شود، می بایست ادبیات و فورمت آن بسیار رسمی باشد. در این گونه رزومه ها سعی کنید موارد ضروری را درج نمایید و از گزافه گویی امتناع بورزید، چرا که اگر رزومه شما پر از نوشته های طولانی باشد کمی حوصله سر بر است.

توصیه آخر ما به شما این است که حتما قبل از نوشتن CV خود، چند نمونه رزومه را حتما ببینید و از نزدیک با قالب و فورمت های آن آشنا شوید. برای مشاهده نمونه های CV می توانید به این لینک مراجعه کنید.

در پایان فراموش نکنید چنانچه می خواهید یک رزومه حرفه ای داشته باشید، کارشناسان ما در اول پرداخت آماده راهنمایی و مشورت با شما کاربران عزیز هستند. همچنین اگر می خواهید رزومه شما را ما تنظیم کنیم، ضمن عرض سپاس از اعتماد شما به ما می توانید در سایت ما ثبت سفارش کنید.

امتیاز 4.9/5 - از 66 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT