آشنایی با بازی های متاورس (Metaverse) و مدل اقتصادی جدید play to earn

آشنایی با بازی های متاورس (Metaverse) و مدل اقتصادی جدید play to earn

زمان مطالعه 8 دقیقه

صنعت بازی به سرعت در حال رشد است و مدل نوظهور بازی play-to-earn که با بلاکچین و متاورس همراه شده است، آینده دنیاست. در ادامه به بازی های متاورس می‌پردازیم.

صنعت بازی، در چند وقت اخیر رشد گسترده‌ای داشته است، و اکنون وقتی از بازی حرف می‌زنیم، در واقع پای پول زیادی به میان می‌آید. از زمان معرفی Web 3.0، رشد چشمگیری در این صنعت ایجاد شده است. در پایان سال ۲۰۱۹، ارزش بازار جهانی بازی ۱۵۲ میلیارد دلار گزارش شد. در واقع این رشد به این معناست که از زمان معرفی Web 3.0، نرخ ثابتی وجود داشته که نشان می‌دهد بازی‌های Web 3.0 همواره در حال رشد بوده و استقبال بیشتری از آنها می‌شود. در نتیجه پول زیادی به دست می‌آید و این موضوع توسعه دهندگان زیادی را به این فضا جذب کرده است.

هزینه‌های صنعت بازی

1 آشنایی با بازی های متاورس (Metaverse) و مدل اقتصادی جدید play to earn

بازی در گذشته همیشه یک ارتباط یک طرفه و نابرابر بوده است، یعنی فقط توسعه دهندگان یا صاحبان یک بازی از سود مالی برخوردار می‌شدند و بازیکنان تنها می‌توانستند سرگرم شوند و به هزینه کردن خود ادامه دهند. در حال حاضر یک مدل اقتصادی جدید معرفی شده است، اما تا قبل از معرفی آن، بازیکنان هزینه‌های زیادی را صرف بازی کرده‌اند. در سال ۲۰۲۰، در صنعت اپلیکیشن‌های موبایل، مشتریان مجموعا ۱۴۳ میلیارد دلار هزینه کردند. و برنامه‌های بازی ۱۰۰ میلیارد دلار از این مبلغ را به خود اختصاص دادند. این بدان معناست که به ازای هر دلاری که در Google Play Store (برای دستگاه‌های Android) و App Store (برای دستگاه‌های Apple) هزینه می‌شود، برنامه‌های بازی ۷۰ درصد از آن را به خود اختصاص می‌دهند. حتی با معرفی مدل جدید بازی، تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار در بازی‌های موبایل در سال ۲۰۲۱ هزینه خواهد شد. که ۲۰ درصد افزایش نسبت به ارقام سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد.

مدل بازی جدیدی که تاکنون دوبار به آن اشاره کردم، یک مدل بازی play-to-earn است. در حقیقت علاقه به این نوع بازی برای کسب درآمد، ناشی از پاندمی جهانی کووید ۱۹ بوده است. همین امر را می‌توان در مورد دنیای مجازی یا “متاورس” هایی که این بازی‌ها در آنها اجرا می‌شوند، گفت.

جهان بازی های متاورس

2 آشنایی با بازی های متاورس (Metaverse) و مدل اقتصادی جدید play to earn

“متاورس” ترکیبی از پیشوند “متا” به معنای فراتر و “جهان” است. بنابراین، متاورس دنیایی فراتر از جهان است. به عبارت بهتر یک مکان دیگری است. در متاورس، زمین‌های مجازی، آواتارها و حتی ساختمان‌ها قابل خرید و فروش هستند. این کارها اغلب با استفاده از کریپتوکارنسی‌ها انجام می‌شود. در این محیط‌های مجازی، مردم می‌توانند آزادانه با دوستان خود به گردش بروند، در رویدادها شرکت کنند و کالا و خدمات بخرند، اساساً می‌توانند همان کارهایی را که در دنیای واقعی انجام می‌دهند را در آنجا نیز انجام دهند.

قرنطینه‌ها، که نتیجه پاندمی جهانی بود، مردم را وادار کرد تا بیشتر به پتانسیل‌های دنیای آنلاین نگاه کنند و آنها متوجه شدند که هنوز می‌توانند با استفاده از دستگاه‌های خود از هر نقطه در جهان تجارت کنند و به طور همان زمان سرگرم هم شوند. بسیاری از متاورس‌های موجود امروزه از فناوری بلاکچین استفاده می‌کنند و برای انجام معاملات در این دنیای مجازی، کاربر به کریپتوکارنسی یا توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) نیاز دارد. بسیاری از این بازی‌های play-to-earn که امروزه داریم، دارای متاورس‌های اختصاصی به همراه کریپتوکارنسی‌های نیتیو خود هستند که هم برای معاملات و هم برای دریافت دارایی‌ها و پاداش‌های درون بازی استفاده می‌شوند.

بازی play to earn چیست؟

3 آشنایی با بازی های متاورس (Metaverse) و مدل اقتصادی جدید play to earn

مدل بازی play-to-earn از ایده اقتصاد باز استفاده می‌کنند و به هر کاربری که با بازی کردن و گذراندن وقت در اکوسیستم بازی ارزشی به آن می‌افزاید، پاداش مالی می‌دهد. در گذشته، تصور همه در مورد بازی‌ها این بود که بازی‌ها فقط راهی برای سرگرمی هستند. این تصور اکنون در حال تغییر است زیرا سطح جدیدی از بازی‌ها در حال ظهور هستند. این بازی‌ها نه تنها سرگرم کننده هستند، بلکه فرصت‌های سرمایه گذاری جذابی نیز در خود دارند. در چند مدت اخیر، این صنعت شاهد آن بوده است که شرکت‌های سرمایه گذاری بزرگ، پول زیادی را در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند. در ۱۸ ماه قبل از ۲۰۱۹ مبلغ ۹/۶ میلیارد دلار در صنعت بازی‌های جهانی سرمایه گذاری شده است و ۲۴ شرکت بازی سازی مبتنی بر بلاکچین تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۱، ۴۷۶ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده‌اند.

در چند وقت اخیر، بازی‌های play-to-earn مانند Axie Infinity و The Sandbox محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و یک نقطه اشتراک این بازی‌ها، سیستم اقتصادی آنها است. به عنوان مثال بازی سنتی The Sims را در نظر بگیرید، که در آن بازیکن می‌تواند دارایی‌های درون بازی را با ارز درون بازی خریداری کند اما ارز و دارایی‌های آن در دنیای واقعی ارزشی ندارند. این به این دلیل است که هیچ زیرساختی برای نقدینگی در این بازی‌ها وجود ندارد. یک بازی سنتی دیگر، World of Warcraft، بازاری دارد که بازیکنان می‌توانند دارایی‌های درون بازی را خریداری کرده و شخصیت‌ها را مبادله کنند، اما این بازی بسیار سازماندهی نشده است. ترکیب فناوری بلاکچین با مدل play-to-earn همه این مشکلات را حل کرده است.

بازی‌های play-to-earn چگونه کار می‌کنند؟

4 آشنایی با بازی های متاورس (Metaverse) و مدل اقتصادی جدید play to earn

برای توضیح نحوه عملکرد بازی‌های play-to-earn، از Axie Infinity به عنوان مثال استفاده می‌کنم. Axie Infinity یک بازی بلاکچین الهام گرفته از Pokémon است که توسط یک توسعه دهنده ویتنامی به نام Sky Mavis ایجاد شده است. در حال حاضر روزانه بیش از یک میلیون کاربر فعال دارد، و آنچه که باعث شده این تعداد از افراد به این بازی جذب شوند، کاراکترهای درون بازی بامزه به نام Axie هستند. کاربران می‌توانند این Axie‌ها را پرورش دهند، بخرند و یا آموزش دهند. Axie‌ها همچنین برای انجام کارها و شرکت در نبردها استفاده می‌شوند. هدف بازی، دستیابی به توکن درون بازی به نام Smooth Love Potion (SLP) است. با SLP، بازیکنان می‌توانند Axie‌های خود را پرورش دهند، که این امر آنها را تشویق می‌کند که بیشتر توکن کسب کنند.

یکی دیگر از دلایلی که بازیکنان می‌خواهند تا آنجا که می‌توانند SLP کسب کنند این است که SLP یک کریپتوکارنسی است که می‌توان آن را در صرافی‌های ارزهای دیجیتال خرید و فروش کرد. تخمین زده می‌شود که بازیکنانی با عملکرد بالا حداکثر ۱۵۰۰ SLP در روز ایجاد می‌کنند. این میزان در زمان نوشتن مقاله حدودا ۲۵۰ دلار است (زیرا نوسانات باعث می‌شود نرخ ارز به طور مداوم تغییر کند). خود Axie ها را می‌توان به عنوان NFT در بازار آزاد فروخت. بازیکنان همچنین می‌توانند دارایی‌های درون بازی مانند املاک و گلها را به عنوان NFT بفروشند. بنابراین، در این بازی  play-to-earn یعنی Axie Infinity، بازیکنان با دریافت SLP، که می‌تواند در صرافی‌های کریپتو به فروش برسد، و با به دست آوردن Axie‌ها و سایر دارایی‌های درون بازی که می‌توانند در بازارهای آزاد به فروش برسند، برای وقت خود پاداش دریافت می‌کنند.

بهترین بازی های متاورس برای کسب درآمد

5 آشنایی با بازی های متاورس (Metaverse) و مدل اقتصادی جدید play to earn

به جز Axie Infinity، بازی‌ها و پلتفرم‌های play-to-earn دیگری نیز قرار است راه اندازی شوند یا قبلاً راه اندازی شده‌اند و من پتانسیل موفق شدن را در آنها می‌بینم.

Bloktopia، با پشتیبانی Polygon، یک متاورس غیر متمرکز است که یک تجربه واقعیت مجازی بی‌نظیری را برای جامعه کریپتو فراهم می‌کند. متاورس پل بین دنیای مجازی و فیزیکی در جهان غیرمتمرکز و منبع باز است. پروتکل‌هایی برای مدیریت ارزش دیجیتالی املاک و هنرهای دیجیتالی پدیدار می‌شود و NFT‌های شبکه Polygon به دلیل مقرون به صرفه بودن و معاملات سریع، برای آسان کردن کارها عمل خواهند کرد.

OneTo11 یک اپلیکیشن موبایل ورزشی است که به منظور ارائه روشی جدید به کاربران برای استفاده از دانش ورزشی خود برای لذت بردن و سود بردن خودشان طراحی شده است. هدف OneTo11 ایجاد آینده‌ای است که در آن طرفداران ورزش، شرط بندی‌ها و گیمرها می‌توانند کارهایی را که بیشتر دوست دارند در یک پلتفرم جذاب و جدید انجام دهند. آنها نه تنها از نظر اجتماعی با هم تعامل دارند، بلکه به شکلی مشخص و غیر متمرکز با یکدیگر رقابت می‌کنند. این یک پلتفرم play-to-earn است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با شرکت در ورزش‌های فانتزی و سایر بازی‌های موجود در این پلتفرم، درآمد کسب کنند.

OneTo11 به وفاداری مشتری خود پاداش می‌دهد و به هر بازیکن شانس و فرصت یکسانی برای اثبات خود و نشان دادن مهارت‌های خود می‌دهد. بازیکنان در پلتفرم OneTo11 حتی بدون پیوستن به مسابقات پولی می‌توانند درآمد کسب کنند. این بازی با سایر بازی‌های play-to-earn متفاوت است زیرا کاربران می‌توانند از سه طریق مختلف درآمد کسب کنند:

۱. بردهای مسابقه: بازیکنان تیم خود را برای شرکت در مسابقات ایجاد می‌کنند و تنها با قرار گرفتن در ۷۵٪ از تیم‌های برتر، پول برنده می‌شوند.

۲. کمیسیون شبکه: بازیکنان می‌توانند سایر کاربران تلفن‌های هوشمند را با استفاده از یک کد منحصر به فرد به پلتفرم OneTo11 ارجاع دهند. هنگامی که معرفی کنندگان آنها در مسابقات پولی شرکت می‌کنند، بازیکنان ۱/۵ درصد از هزینه مسابقه آنها را دریافت می‌کنند.

۳. درآمد ارجاع: کاربران پلتفرم OneTo11 می‌توانند از ارجاع دادنِ آنهایی که خودشان ارجاع داده بودند نیز درآمد کسب کنند. OneTo11 تا ۱۱ سطح ارجاع در شبکه به کاربران خود پاداش می‌دهد.

هدف Nakamoto Games این است که به هر کسی که دارای کیف پول کریپتو است دسترسی به طیف وسیعی از بازی‌های play-to-earn در این پلتفرم را بدهد. با این دسترسی، آنها می‌توانند درآمد قابل توجه و پایداری داشته باشند. این شرکت مجموعه‌ای از بازی‌های داخلی را راه اندازی می‌کند که در آن بازیکنان از هر نقطه از جهان برای کسب جوایز هفتگی رقابت می‌کنند و پاداش‌های پردرآمدی از این بازی‌ها دریافت می‌کنند.

توسعه دهندگان همچنین قادر خواهند بود بازی‌های play-to-earn خود را روی این پلتفرم بسازند و گسترش دهند و بر درآمد بازی‌های خود نیز کنترل داشته باشند. این شبیه نحوه راه اندازی اپلیکیشن‌ها در Google Play Store یا App Store اپل است.

Immortal Games یک پلتفرم است که توسط گروهی با استعداد از توسعه دهندگان بازی ساخته شده است که روی پروژه‌های بازی شگفت انگیز کار می‌کنند. آنها بازی‌های کارت بازی (TCG‌ها) و موتورهای بازی‌های جمع آوری کارت را توسعه داده‌اند و در حال حاضر در حال توسعه American Gothic هستند به کارگیری منحصر به فرد TCG‌های کلاسیک. در این بازی، مردم در چهار مسابقه بر اساس یک محیط American Gothic بازی می‌کنند و چندین حالت بازی منحصر به فرد مانندArena ،Tournaments ،Lands و Multiplayer ارائه می‌شود. Fantasy Defense، که بیانی از ژانر دفاع برج کلاسیک با محدوده چند نفره بزرگتر است، یکی دیگر از بازی‌های در حال توسعه بر روی این پلتفرم است.

گروه Immortal Games معتقدند که صنعت بازی سازی در زمینه مالکیت واقعی دارایی‌های درون بازی دچار تغییر و تحولات عظیمی شده است و آنها نیز در همین راستا بازی‌های خود را می‌سازند.

TryHards یک بازی تیراندازی مبتنی بر NFT است و از بلاکچین Polygon پشتیبانی می‌کند. در Tryhards، بازیکنان می‌توانند به سادگی با انجام بازی، با کاراکتر‌ها و سلاح‌های خود سرمایه گذاری کنند، مبارزه کنند، آنها را ایجاد کنند و یا ارتقا دهند. این شخصیت‌ها، که به Fanatics معروف هستند و سلاح‌های آنها همگی مبتنی بر NFT هستند. بازیکنان باید تا آنجا که می‌توانند Fanatics جمع آوری کنند تا قدرت بازی خود را ارتقا دهند و از آنجا که این یک بازی play-to-earn است، به این معنی است که یک انگیزه پولی برای استیک کردن (دریافت کردن سود، در ازای گرو گذاشتن ارز دیجیتال) توکن‌های نیتیو پلتفرم یعنی TRY$ و ادامه بازی وجود دارد.

نتیجه گیری پایانی

6 آشنایی با بازی های متاورس (Metaverse) و مدل اقتصادی جدید play to earn

اگرچه بازی های متاورس به تازگی پیدا شده‌اند، اما اینگونه به نظر می‌رسد که تا مدت زمان طولانی از محبوبیت زیادی برخوردار خواهند بود. بازیکنان مجاز به ایجاد دارایی‌های دیجیتالی جدید، مبادله آنها با استفاده از زیرساخت‌های بازی و کسب ارزهای مجازی درون بازی هستند که می‌توانند به راحتی برای سایر کریپتوکارنسی‌ها و ارزهای فیات به فروش برسند.

در گذشته، بازی‌های زیادی وجود داشته که از تغییرات دائم یک جامعه آنلاین پشتیبانی می‌کردند، اما بازی های متاورس با افزودن قابلیت ایجاد درآمد، جوامع را بسیار فعالتر می‌کنند. این فضا هنوز خام و جدید است، بنابراین توجه به این پروژه‌های play-to-earn می‌تواند در دراز مدت مفید باشد.

حال که با بازی های متاورس آشنا شدید، می‌توانید از خدمات سایت اول پرداخت استفاده کنید.

امتیاز 4.5/5 - از 17 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. جمال گفت:

    برنامه جالبی

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT