ارز دیجیتال ELASTOS

معرفی ارز دیجیتال ELASTOS

زمان مطالعه 4 دقیقه

سرمنشا ایجاد پروژه  الاستوس به بیش از بیست سال پیش و سال 2000 باز می‌گردد. با این حال نسخه فعلی پروژه که بر پایه بلاک چین است و هم چنان فعالانه در حال گسترش و پیشرفت است از ژوئن 2017 پایه گذاری شده است. در این مقاله به بررسی ارز دیجیتال ELASTOS می پردازیم.

ارز دیجیتال ELASTOS

الاستوس با هدف ایجاد اینترنتی بر پایه و قدرت گرفته از بلاک چین ایجاد شده است.

تیم دست اندرکار پروژه معتقد است که اتریوم و دپ ها DApp (برنامه های غیر متمرکز Decentralized Applications) با مشکل مقیاس پذیری و محدودیت تطبیق توان و حجم درخواست های موجود روبرو هستند.

به ادعای الاستوس با اینکه این بسترها برای قراردادهای هوشمند توانمند و مفید هستند اما آن ها کند هستند، اصلا انعطاف پذیر نیستند و برای تمام کاربردها کارآمد نیستند. الاستوس اما یک پلتفرم برای برنامه های غیر متمرکز یا دپ DApp ها است که مدعی برطرف کردن بسیاری از این محدودیت هاست.

ارز دیجیتال ELASTOS

ارز دیجیتال ELASTOS

Elastos مالکیت کاملی بر دارایی‌ها را به کاربر ارائه می‌کند که در کنار این واقعیت، کاربر برای اجرای برنامه های غیرمتمرکز نیازی به دسترسی به اینترنت نخواهد داشت. تمام دپ‌ها بر روی اسمارت وب Smart Web یا وب هوشمند اجرا خواهند شد.

ایده اصلی در پس این اسمارت وب این است که کاربر را از بدافزارها و دیگر حملات دیجیتالی که شما را در معرض خطر سرقت داده‌ها قرار می‌دهند، محافظت کند. پلتفرم تا حد بسیار زیادی برای دستگاه های قابل حمل بهینه سازی شده و کاربر می تواند دپ های شبکه ای را روی تمام سیستم های عامل موجود اجرا کند.

بنیانگذاران

وقتی به بنیانگذاران این پروژه نگاهی بیاندازیم باید به سرمنشا این پروژه برویم جایی که پروژه در سال 2000 شکل می‌گیرد.

رانگ چن Rong Chen بنیانگذار اصلی پروژه در آن زمان در بخش تحقیقات شرکت مایکروسافت روی سیستم های عامل کار می‌کرد. وی به چین باز می گردد تا ایده و تفکرات خود را گسترش دهد، سیستم عاملی طراحی شده برای کل وب.

رانگ چن بین سالهای 1992 تا 2000 مهندس ارشد نرم افزار در شرکت مایکروسافت بود. بعد از آن وی کورتید(پکن) را تاسیس می کند و Kortide(Beijing) و مدیر فناوری آن موسسه می‌شود. او سپس در 2003 رییس هیئت مدیره و مدیرعامل کورتید می‌شود و در نهایت وی رییس هیئت مدیره بنیاد الاستوس می‌شود.

بعدها و زمانی که بلاک چین در سال 2017 به عنوان یک فن آوری انقلابی پدیدار و مورد اقبال واقع می‌شود، رانگ با کمک بنیانگذار پروژه فنگ هان Feng Han همسو و همگام می‌شود تا بلاک چین را در پروژه ترکیب کنند و آن را به کار بگیرند تا بتواند ایده و نظرات خود را تکمیل کند.

فنگ هان دوران فعالیت خود را به عنوان مشاور تحصیلی در دانشگاه سینگهوا Tsinghua آغاز کرده است. وی سپس مدیر مدرسه یونکول می‌شود. در 2017 وی همراه با چن الاستوس را بنیان گذاری می‌کنند. هم اکنون وی موسس بنیاد و رکن محیط توسعه مجتمع بلاک چین MIT است.

ویژگی های خاص Elastos

Elastosدارای چهار رکن اصلی است که جدا سازی شبکه و انعطاف پذیری شبکه را ممکن می‌سازند. این چهار رکن عبارتند از بلاک چین، زمان اجرا یا ران تایم runtime ، حمل کننده یا حامل Carrier و کیت توسعه نرم افزار یا SDK.

بلاک چین عملکرد برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را بین زنجیره یا چین اصلی و چین‌های جانبی برای هر برنامه خاص جدا سازی می کند.ران تایم توانایی اجرای دپ‌ها یا برنامه‌ها را خارج از سیستم عامل الاستوس کاملا فراهم می‌کند.

ارز دیجیتال ELASTOS

ارز دیجیتال ELASTOS

حامل یا کریر یک سرویس اینترنتی نقطه به نقطه غیرمتمرکز است که کاربر در آن می‌تواند توان محاسباتی و فضای نگهداری را به دیگر کاربران اجاره دهد.

کیت توسعه نرم افزار برنامه ها را به اسمارت وب متصل می‌کند که این برای برنامه های غیر الاستوسی مفید است. اپلیکیشن elastOS تمام اکوسیستم غیرمتمرکز را در یک برنامه ارائه می کند.

این محصول پرچمدار از اسمارت وب الاستوس تمامی اکوسیستم غیرمتمرکز را در یک تک برنامه جمع آوری کرده است.

کوین الاستوس

این بلاک چین یک کوین بومی به نام ELA دارد (توکن نیست و ماین می‌شود). این کوین به صورت ترکیب شده با بیت کوین استخراج می‌شود.

در حقیقت بلاک چین بیت کوین نقش بلاک چین مادر را برای الاستوس ایفا می‌کند. در فرآیند ماینینگ ایلا ELA تاییدیه‌ها به صورت همزمان با بلاک چین بیت کوین انجام می‌شود ولی این موضوع انرژی و توان بیشتری نیاز ندارد.

یک زنجیره جانبی با تنها یک تاییدیه می‌تواند اعتبار تراکنش‌ها را تایید کند بدون اینکه خللی در راستی و تکیه پذیری آن ایجاد شود.

مقدار نهایی این کوین 28.22 میلیون واحد خواهد بود. که از این مقدار تا مارچ 2021 حدود 17 میلیون آن در گردش قرار گرفته است.

امنیت شبکه

در خصوص امنیت شبکه در الاستوس می توان به این موضوع اشاره کرد که تمام ارتباطات در این شبکه توسط ID ها رمزگذاری و مجاز می‌شوند. این آی دی ها تعیین می‌کنند که داده ها چگونه پردازش شوند و چه کسی به آن دسترسی دارد.

در این سیستم تنها کاربران می توانند انتخاب کنند که داده هایشان را بفروشند یا حریم شخصیشان را حفظ کنند. از طریق ترکیبی از ران تایم الاستوس، دپ‌ها از طریق ارتباطات شبکه ای مورد اطمینان ارائه می‌شوند.

این به این معنی است که الاستوس یک اینترنت غیر متمرکز و پلتفرم دپ است که به کاربر اجازه می‌دهد که کنترل کاملی روی دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشد. یک انگیزه دیگر این پروژه بهبود ایرادات مقیاس پذیری و انعطاف پذیری دیگر شبکه ها نیز هست. در حالیکه هدف اصلی پروژه عملکرد هر چه بهتر دپ‌هاست.

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT