درباره OpenAI

هر آنچه باید درباره OpenAI بدانید

زمان مطالعه 5 دقیقه

با محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی (AI)، OpenAI برای علاقه مندان به فناوری است. بنابراین OpenAI دقیقا چیست و این شرکت به چه چیزی دست یافته است تا اینقدر معروف شود؟ درباره OpenAI بیشتر بدانید.

ریشه های OpenAI

OpenAI که در سال 2015 تأسیس شد، بر تحقیق و توسعه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تمرکز دارد. OpenAI در وب سایت رسمی خود بیان می کند که هدف آن این است که “اطمینان حاصل شود که هوش مصنوعی به نفع همه بشریت است.”

سام آلتمن، ایلان ماسک، وویچ زارمبا، گرگ براکمن، جان شولمن و ایلیا سوتسکور OpenAI را تأسیس کردند که در سانفرانسیسکو مستقر است. با این حال، ایلان ماسک در سال 2018 به دلیل درگیری های احتمالی با پیشرفت های هوش مصنوعی خود در تسلا و اسپیس ایکس از سمت خود کناره گیری کرد.

OpenAI قصد دارد از آینده ای اجتناب کند که در آن شرکت های فناوری مانند گوگل و مایکروسافت فناوری هوش مصنوعی را در انحصار خود درآورند. هدف آنها بهبود شفاف فناوری هوش مصنوعی و تبدیل آنها به منبع باز – در دسترس همگان است.

در دسامبر 2015، سام آلتمن، ایلان ماسک، وویچ زارمبا، گرگ براکمن، جان شولمن و ایلیا سوتسکور OpenAI را در سانفرانسیسکو تأسیس کردند. با این حال، ایلان ماسک در سال 2018 به دلیل درگیری های احتمالی با مشارکت تسلا و اسپیس ایکس از سمت خود کناره گیری کرد.

OpenAI متعهد به تحقیق در مورد پیشرفت های هوش مصنوعی و به اشتراک گذاری دانش خود با بقیه جامعه علمی است. این شرکت AI مقالات متعددی در مورد هوش مصنوعی منتشر کرده است، از جمله پیشرفت هایی در معماری شبکه های عصبی و روش های آموزش هوش مصنوعی.

OpenAI در ابتدا یک سازمان غیرانتفاعی بود اما به یک پروژه ترکیبی با اجزای غیرانتفاعی و انتفاعی تبدیل شد. هزینه ایجاد محصولات هوش مصنوعی، که به مقادیر فوق‌العاده زیادی داده نیاز داشت، ادامه فعالیت به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی را برای این گروه دشوار کرد.

این شرکت تابعه انتفاعی در سال 2019 با مشارکت محدود OpenAI شروع به کار کرد، زیرا این شرکت می خواست برای تحقیقات خود بودجه جذب کند.

پروژه ها و دستاوردهای اصلی OpenAI

OpenAI هدف خود را برای کمک های مالی یک میلیارد دلاری اعلام کرد، اما تاکنون فقط کمی بیش از 130 میلیون دلار دریافت کرده است.

سپس OpenAI LP آمد.

Crunchbase گزارش می دهد که OpenAI LP بیش از 11.3 میلیارد دلار سرمایه در پنج دور جمع آوری کرده است، از بنیانگذاران و مشارکت کنندگان آن تا سرمایه گذاری 1 میلیارد دلاری مایکروسافت در سال 2019. بنابراین جای تعجب نیست که این شرکت تحقیقاتی نقاط عطف بزرگی را پوشش داده است.

1. ChatGPT

درباره OpenAI

درباره OpenAI

ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer) در 30 نوامبر 2022 راه اندازی شد. می توان از آن برای تولید و ترجمه متن، ایجاد محتوا و حتی ارتباطات معمولی استفاده کرد.

در سال 2020، این مدل زبان ایجاد شده توسط OpenAI آزمون تورینگ را با موفقیت پشت سر گذاشت. زمانی که ماشینی رفتاری غیرقابل تشخیص از رفتار یک انسان از خود نشان می دهد، این آزمایش را پشت سر می گذارد.

ChatGPT-3 اولین نسل از ChatGPT است که در سال 2020 منتشر شد. این مجموعه بر روی یک مجموعه داده متنی و کد عظیم با حدود 175 میلیارد پارامتر آموزش داده شد.

آخرین نسل، ChatGPT-4، دارای 45 میلیارد پارامتر است، به این معنی که در مجموعه داده‌های متنی و کد گسترده‌تری نسبت به نسل قبلی خود آموزش داده شده است و آن را دقیق‌تر، خلاقانه‌تر و روان‌تر می‌کند.

2. DALL-E

درباره OpenAI

درباره OpenAI

DALL-E یک مدل هوش مصنوعی مولد است که قادر به تولید تصاویر از توضیحات متن است. در ژانویه 2021 ایجاد شد و از آن زمان تاکنون چندین پیشرفت داشته است.

مدل های اولیه تنها می توانستند تصاویری با وضوح 256X256 مگاپیکسل تولید کنند و به دلیل تصاویر نادرست و تار خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفتند و از آنها اجتناب شد. با این حال، DALL-E 2 که در آوریل 2022 منتشر شد و در ژوئیه 2022 عمومی شد، می تواند تصاویری با وضوح 1024X1024 مگاپیکسل ایجاد کند و نسبت به نسخه قبلی خود دقیق تر و واقعی تر است.

این مدل هوش مصنوعی می‌تواند محتوای بصری مانند نقاشی‌ها و میم‌ها برای طراحی محصول، آگهی‌ها، پوسترهای تبلیغاتی و تبلیغاتی، تحقیقات و موارد دیگر تولید کند.

3. Codex

درباره OpenAI

درباره OpenAI

Codex که در سال 2021 منتشر شد، مبتنی بر مدل زبان خانواده GPT-3 است – یک مدل هوش مصنوعی که می تواند کد تولید کند. می تواند کدهایی را ایجاد کند که به خوبی یا حتی بهتر از کدهایی باشد که توسط برنامه نویسان انسانی نوشته شده است.

Codex می تواند کد را در زبان های برنامه نویسی مختلف از جمله پایتون و جاوا تولید کند. همچنین می تواند بیش از 200 زبان، متن و کد را ترجمه کند و حتی بین زبان های برنامه نویسی مختلف ترجمه کند.

چالش ها و مناقشات پیش روی OpenAI

OpenAI برای پیشبرد تحقیقات هوش مصنوعی و جلوگیری از انحصار آن تاسیس شد. اما این شرکت تحقیقاتی در جبهه های مختلف با چالش هایی مواجه است.

1. مسائل نظارتی

هوش مصنوعی سریعتر از آنچه انتظار داشتیم پیشرفت کرده است. اکنون مدل هایی وجود دارند که می توانند متن و تصویر را در عرض چند ثانیه تولید کنند. و نگرانی هایی وجود دارد که نهادهای مخرب بتوانند از این برای ایجاد اطلاعات نادرست، انتشار اخبار جعلی و هرج و مرج استفاده کنند.

به عنوان مثال، مواردی وجود داشته است که تصاویر تولید شده توسط DALL-E به دلیل اصلی بودن آنها برای انتشار اخبار جعلی استفاده شده است.

OpenAI شروع به ایجاد اقدامات نظارتی برای جلوگیری از این سناریوها کرده است. اما برخی از این اقدامات از استفاده از مدل ها حتی در پارامترهای عادی نیز جلوگیری کرده است.

2. رازداری در مقابل باز بودن

ماموریت OpenAI این است که هوش مصنوعی را برای همه در دسترس قرار دهد. در ابتدا، آنها به شعار خود پایبند بودند و تمام تحقیقات و پیشرفت های خود را منتشر کردند.

با این حال، با پیشرفت هوش مصنوعی، برنامه های کاربردی و شانس استفاده از آن برای اهداف مخرب نیز افزایش می یابد. این امر باعث شده است که OpenAI تلاش کند تا تعادلی بین پنهان کردن و به اشتراک گذاری تحقیقات پیدا کند، علیرغم اینکه اولی برخلاف مأموریت خود عمل می کند.

3. مسائل اخلاقی

مواردی وجود داشته است که مدل‌های OpenAI به دلیل نوع داده‌های آموزشی که با آن ساخته شده‌اند، محتوای مغرضانه نشان داده‌اند. پرداختن به این مشکل پیچیده است زیرا نیاز به تنظیم دقیق و انتخاب جامع داده دارد. و حتی در آن صورت، ریشه کن کردن نتایج مغرضانه تقریبا غیرممکن خواهد بود.

رقابت

OpenAI دارای رقبای انتفاعی متعددی است، مانند DeepMind (یکی از شرکت های تابعه Alphabet Inc.) و NVIDIA Corporation، که همچنین در حال توسعه راه حل های AI است. برای اینکه OpenAI در خط مقدم باقی بماند، باید نوآوری ها و همکاری ها ادامه داشته باشد. این امر باعث شده است که آنها از اعلامیه غیرانتفاعی خود به ترکیبی بروند که از بودجه استقبال می کند.

آینده برای OpenAI چگونه است؟

OpenAI همچنان یک بازیکن بزرگ در زمینه هوش مصنوعی است. با وجود چالش ها، احتمالات زیادی در پیش است، به خصوص با شرکایی مانند مایکروسافت و Shutterstock.

علاوه بر این، شرکت هوش مصنوعی بر تعهد خود برای اطمینان از اینکه فناوری آن فقط برای خیر استفاده می شود، تاکید کرده است.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT
خرید آنی ووچر پرفکت مانی
اپلیکیشن اول پرداخت