Algorand

آشنایی و معرفی Algorand | قاتل اتریوم چیست ؟

زمان مطالعه 4 دقیقه

پلتفرم Algorand مقیاس پذیر(یعنی بتواند هزاران تراکنش را در ثانیه مدیریت کند) است، قراردادهای هوشمند دارد و از DeFi نیز پشتیبانی می کند. جای تعجب نیست که برخی افراد این پلتفرم  را به اتریوم ترجیح می دهند. در این مقاله به معرفی Algorand می پردازیم.

درواقع Algorand یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های غیرمتمرکز(یعنی هیچ عامل منفرد یا گروهی از عوامل توانایی سرقت زنجیره، سانسور آن یا اعمال تغییرات در مدیریت را از طریق معاملات پنهانی ندارد) و مقیاس پذیر بسازند.

شبکه Algorand در سال 2017 توسط Silvio Micali، استاد موسسه فناوری ماساچوست (MIT) تأسیس شد. او یک فرد دانشگاهی ممتاز با جوایز بسیار زیادی است، از جمله جایزه تورینگ (در علوم کامپیوتر) و جایزه RSA برای فعالیت هایش در زمینه ی رمزنگاری.

بنابراین، چه ویژگی هایی به Algorand اجازه می دهد تا به عنوان یک پلتفرم مقیاس پذیر پیشرفت کند؟

معرفی Algorand

پلتفرم Algorand از توکن Algo استفاده می‌کند، توکن بومی که برای پرداخت هزینه‌های تراکنش، پاداش دادن به گره‌های اعتبارسنجی و تشویق سایر فعالیت‌های شبکه استفاده می‌شود. Algorand دارای عرضه ثابت 10 میلیارد Algo است که در زمان پیدایش استخراج شده است.در نظر داشته باشید این توکن ها تا سال 2030، به دنبال برنامه تخصیص بلند مدت (LTA) Algorand توزیع خواهند شد.

طرح LTA Algorand جزئیات نحوه توزیع توکن  Algo را برای حمایت از اکوسیستم و ایجاد انگیزه در فعالیت های جامعه نشان می دهد. این طرح به گونه‌ای طراحی شده است که به مشارکت‌کنندگانی که در بلندمدت به حاکمیت شبکه متعهد هستند، پاداش می‌دهد. که درواقع شرکت کنندگان به طور ایده آل این تعهد را با قفل کردن توکن های Algo خود برای مدت طولانی بیان می کنند.

پلتفرم Algorand از الگوریتم اثبات خالص سهام (PPoS) برای ایمن سازی تراکنش ها در شبکه ی خود استفاده می کند. با این پروتکل، هر گره‌ای که سکه‌های خود را به اشتراک بگذارد، واجد شرایط اعتبارسنجی مربوط به تراکنش‌های شبکه است. پروتکل به طور تصادفی گره هایی را انتخاب می کند که در اعتبار سنجی شرکت می کنند،که البته این کار را با در نظر گرفتن قدرت رای هر شرکت کننده به طور مستقیم با سکه های شرط بندی شده آنها، انجام می دهد.

برخلاف بسیاری از مکانیسم‌های اجماع اثبات سهام (PoS) که تنها تعداد انگشت شماری از گره‌ها را برای مشارکت در اعتبارسنجی مربوط به تراکنش انتخاب می‌کنند، PPoS تضمین می‌کند که بیشتر شبکه در این فرآیند شرکت می‌کند. این اقدام تضمین می‌کند که اگر تنها چند گره تصمیم به رفتار غیرصادقانه بگیرند، امنیت کل شبکه به خطر نمی‌افتد.

بعلاوه، اگر اکثر گره‌های انتخاب شده در PPoS تصمیم بگیرند که غیرصادقانه عمل کنند، این امر به ضرر خود آن ها خواهد بود. اقدام به این روش فقط ارزش پول آن ها را کاهش می دهد و به نوبه خود به دارایی هایی های آن ها آسیب قابل توجهی می رساند.

پلتفرم Algorand از چه فناوری استفاده می کند؟

پلتفرم Algorand یک بلاک چین عمومی بدون مجوز به صورت منبع باز است. بدون مجوز به این معنی است که هر کسی می تواند بدون تایید قبلی از هر گره یا هرکسی به شبکه بپیوندد و در آن شرکت کند.

بلاک چین Algorand به گونه ای ساخته شده است که مقیاس پذیر، غیرمتمرکز و ایمن باشد. که درواقع با کارمزدهای بسیار کم تراکنش (کسری از سنت) و نهایی شدن سریع تراکنش به مقیاس پذیری دست می یابد.

نهایی شدن تراکنش به مدت زمانی که طول می کشد تا تراکنش در بلاک چین نتواند به عقب بازگردد اشاره دارد. در بیشتر بلاک چین ها، چندین forks  برای اضافه شدن به دفتر کل در طول اعتبار سنجی تراکنش، با یکدیگر رقابت می کنند. این مورد در مورد پلتفرم Algorand صدق نمی کند.

در بلاک چین Algorand، به لطف الگوریتم PPoS که این امر را تضمین می کند، هرگز نمی تواند fork  وجود داشت. زیرا fork   ها بر زمان نهایی شدن تراکنش تاثیر می گذارند.

یک مثال خوب برای نشان دادن این امر بیت کوین است. به طور متوسط ​​10 دقیقه طول می کشد تا یک بلوک به دفتر کل بیت کوین اضافه شود. با این حال، باید حدود یک ساعت منتظر بمانید تا تأیید شود که تراکنش شما به‌طور برگشت‌ناپذیری به بلاک چین اضافه شده است.

چنین مشخصه ای برای شبکه هایی که نیاز به مقیاس پذیری دارند اصلا خوب نیست. در مورد پروتکل Algorand، این پروتکل می‌تواند بلوک‌ها را اضافه کند و در عین حال از نهایی شدن تراکنش در بازه زمانی پنج ثانیه نیز اطمینان حاصل کند.

پلتفرم Algorand همچنین توانسته است به عدم تمرکز نیز وفادار بماند. همانطور که در بخش قبل در این باره بحث شد، از طریق انتخاب تصادفی در زمینه ی اعتبار سنجی شبکه از طریق الگوریتم PPoS  این پلتفرم می تواند به این امر دست بیابد.

آیا شما می توانید قراردادهای هوشمند خود را در پلتفرم  Algorand راه اندازی کنید؟

درواقع اتریوم اولین پلتفرم قراردادهای هوشمند غیرمتمرکز بود. پلتفرم‌های دیگر، مانند Algorand، به عنوان «قاتل‌های اتریوم» توسعه یافتند.

این به اصطلاح کشنده های اتریوم به دلیل هزینه های بالای gas  و سرعت پایین تراکنش در پلتفرم اتریوم به وجود آمدند. پلتفرم Algorand به هر طریقی به هدف خود یعنی یک پلتفرم هوشمند مقیاس‌پذیر دست یافته است و از زمان نوشتن این مقاله Ethereum را شکست داده است. البته، کشنده‌های اتریوم دیگری مانند کاردانو و سولانا نیز وجود دارند، اگرچه هر دوی این پلتفرم‌ها با مقیاس‌بندی مؤثر مشکل دارند.

پلتفرم Algorand برای چه مواردی استفاده می شود؟

درواقع Algorand یک پلتفرم قرارداد هوشمند است، به این معنی که توسعه دهندگان بلاک چین می توانند از آن برای ساخت برنامه های DeFi، ایجاد NFT و ساخت برنامه های غیرمتمرکز (DApps) استفاده کنند.

Algorand همچنین دارای توکن بومی خود به نام Algo است که برای اهداف مختلفی استفاده می شود. اینها شامل معامله این توکن به سکه های دیگر، پرداخت هزینه های شبکه و جمع آوری پاداش از طریق استکینگ است.

پلتفرم Algorand در حال تنظیم مرحله ی مقیاس پذیری بلاک چین است

الگوریتم اثبات سهام منحصر به فرد Algorand تضمین می کند که می تواند به سرعت مقیاس شود در حالی که همچنان امنیت و عدم تمرکز را نیز تضمین می کند. بلاک چین Algorand در واقع از چالش مقیاس پذیری در صنعت بلاک چین دفاع کرده است. بنیانگذار آن، پروفسور Silvio Micali ، یکی از مخترعان فناوری‌های مقیاس‌پذیری بلاک چین محبوب، مانند اثبات‌های  zero-knowledge است، و با در دست گرفتن این پلتفرم توسط Micali ، بسیاری انتظار دارند که Algorand به گسترش چشمگیر خود ادامه دهد.

منبع : makeuseof

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT