DeFi (دیفای)

DeFi (دیفای) چیست | اصطلاح دیفای در ارزهای دیجیتال

زمان مطالعه 4 دقیقه

در میان اصطلاح های NFT، بیتکوین، بلاکچین، اصطلاح دیگری وجود دارد که روز به روز بیشتر استفاده می‌شود: DeFi (دیفای). در این مقاله به بررسی واژه DeFi (دیفای) می پردازیم.

DeFi (دیفای) چیست

DeFi مخفف “Decentralized Finance” است، اگرچه به عنوان “Open Finance” نیز شناخته می شود. یک سیستم مالی است که در آن واسطه ‌ها مانند بسیاری از چیزهای مرتبط با Web3 حذف می‌شوند. DeFi یک چشم ‌انداز آرمانی از یک سیستم مالی است که بدون یک مرجع مرکزی عمل می‌کند. در عوض، تراکنش ‌ها توسط قراردادهای هوشمند و سایر فناوری‌ های همتا به همتا (P2P) کنترل می‌شوند، و مهم ‌تر از همه یک بلاکچین است.

Centeralized finance (تامین مالی متمرکز) در مقابل Decentralized Finance (تامین مالی غیر متمرکز)

همانطور که از نام آن پیداست، تامین مالی غیر متمرکز برعکس تامین مالی متمرکز است، سیستمی است که ما اکنون تحت آن کار می کنیم. به عنوان مثال، اگر چیزی از یک فروشگاه آنلاین خریداری می کنید و با کارت اعتباری خود پرداخت می کنید، شرکت کارت اعتباری (معمولاً ویزا یا مسترکارت) یا بانک شما به عنوان واسطه عمل می کنند قبل از اینکه پول به حساب فروشگاهی که از آن خرید میکنید واریز شود.

در سناریویی که اکثر طرفداران DeFi (دیفای) پیشنهاد می‌کنند، به جای استفاده از کارت، از نوعی ارز دیجیتال استفاده می‌کنید و کارمزد های درخواستی شرکت کارت اعتباری و بانک را دور می‌زنید. با این حال، DeFi بیشتر از پرداخت هزینه ها بر روی خرید کالاها و خدمات آنلاین متمرکز است. هدف آن این است که بانک ها را به طور کامل از معاملات تجاری خارج کند.

یک مثال خوب وام است. در حال حاضر، برای دریافت وام، باید به بانک مراجعه کنید و برای واجد شرایط بودن، از چندین حلقه عبور کنید. با استفاده از DeFi، می‌توانید با شخصی آنلاین معامله کنید، شرایط و ضوابط را در یک قرارداد هوشمند تنظیم کنید و سپس معامله انجام بشود. به جای معامله با یک بانک یا نوع دیگری از شرکت وام، فقط با فرد دیگری معامله می کنید.

DeFi (دیفای) چگونه کار می کند

عملکرد DeFi (دیفای) به چند چیز بستگی دارد که مهم ترین آنها قراردادهای هوشمند و ارز های دیجیتال است. به‌ جای سکه ‌های بی‌ ثبات، بیشتر برنامه ‌های DeFi به اصطلاح به استیبل کوین‌ هایی مانند Dai یا Tether متکی هستند. این ارز ها معمولاً به یک ارز فیات موجود در دنیای واقعی، اغلب دلار آمریکا، متصل می‌شوند و به طور کلی کاهش یا افزایش قیمت های هیجانی مانند بیتکوین را ندارند.

قراردادهای هوشمند نیز یک پیشرفت جدید و جالب هستند. اصطلاح “قرارداد” کمی گمراه کننده است زیرا آنها شبیه قراردادهای دنیای واقعی نیستند. در عوض، آنها برنامه‌ های غیر متمرکز یا dApp‌ هایی هستند که روی یک بلاکچین (معمولاً بلاکچین اتریوم) وجود دارند. dApp ها برنامه‌ های کوچک و مستقلی هستند که در صورت برآورده شدن شرایط توافق فعال می‌شوند.

شرایط می‌تواند بسیار ساده باشد، مانند اقساطی که هر اول ماه واریز می‌شود، اما میتواند آن‌ طور که امضاکنندگان می‌خواهند، باطنی باشند. از آنجایی که این dApp ها در بلاکچین وجود دارند، پس از انجام معامله، نمیتوان آن را تغییر داد. اگر قراردادی را برای انتقال 100 Tether در اول هر ماه بسته اید، به‌ طور منظم در ابتدای هر ماه انجام میشود مگر اینکه طرفین قرارداد یا توافق دیگری کرده باشند.

مشکلات DeFi

ایده حذف بانک ‌ها از معاملات مالی احتمالاً برای هر کسی که مجبور شده است مقداری کارمزد اضافه را بپردازد یا هر کس دیگری که تا به حال توسط بانک خود احساس سختی کرده است، خوب به نظر می رسد. با این حال، تمرکز زدایی مالی با مسائلی همراه است که نادیده گرفتن آنها دشوار است.

یکی از مسائل مهم اتکا به ارز های دیجیتال است. این ارز ها ذاتاً ناپایدار هستند، حتی استیبل کوین ‌ها. بیشتر استیبل کوین ‌ها در طول زمان دارای نوساناتی هستند، البته نه به اندازه تغییرات بیتکوین. با این وجود می تواند تفاوت جدی ایجاد کند، به خصوص اگر سکه ای که با آن وام می پردازید ارزش بیشتری داشته باشد، این امر وام شما را گران تر می کند. ممکن است ارزش سکه هایی که وام گرفته اید، در هنگام بازپرداخت ارزش بسیار متفاوتی داشته باشند. حتی فکر کردن به این موضوع هم ترسناک است.

مشکل دیگر، و یا حتی بزرگ تر، قراردادهای هوشمند است. با اینکه آنها مزایای زیادی دارند، اما در اجرای آنها هم مشکلاتی وجود دارد: اگر با دوست خود قراردادی کتبی ببندید که به او 1000 دلار قرض بدهید و او به شما بازپرداخت نکند، می توانید او را به دادگاه بکشانید و از این طریق پول را از او بگیرید. اگر کسی قرارداد هوشمند خود را رعایت نکند، شما شانسی برای بازپس گیری پول خود نخواهید داشت.

با این کار شاید شهرت آنها ضربه بخورد، اما پول شما هنوز هم از بین رفته است و شما نمی توانید مانند زمانی که در یک پرونده قضایی برنده می شوید، با توسل به قانون پول خود را زنده کنید.

علاوه بر آن، این یک واقعیت است که کل بازار کریپتو ها به یک مخروبه تبدیل شده است. کلاهبرداری‌ ها رایج هستند و فرار از پرداخت نکردن به مردم یا اجتناب از پرداخت‌ ها و موارد مشابه بسیار آسان است.

نتیجه گیری

نتیجه این است که، DeFi یک زمین بازی برای افرادی است که ریسک را دوست دارند، نه مردمی که روی حساب و کتاب کار میکنند. اگر شما اهل ریسک کردن نیستید، ممکن است بخواهید فعلاً از آن دوری کنید. گفته می‌شود اگر حرکت بر روی لبه های یک ساختمان بلند و حس هیجان انگیز آن را دوست دارید، DeFi ممکن است مکان مناسبی برای شما باشد.

امتیاز 5/5 - از 9 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

یک دیدگاه

  1. عطالله شیری گفت:

    بسیار آموزنده و خوب بود ممنون از شما

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT