بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال

بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال: آنچه باید بدانید

زمان مطالعه 7 دقیقه

دریافت بازپرداخت کارت اعتباری یا اکانت پی پال می تواند پول شما را پس از یک تراکنش نامناسب برگرداند. در اینجا همه چیزهایی است که باید درباره بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال بدانید.

تصور کنید که در یک رستوران غذا می خورید. چک خود را دریافت می کنید و همه چیز خوب به نظر می رسد، بنابراین انعام خود را به صورت حساب اضافه می کنید و همه آن را به کارت اعتباری خود شارژ می کنید. چند روز بعد، حساب خود را آنلاین چک می کنید و می بینید که رستوران 10 دلار اضافی از شما دریافت کرده است. حالا چیکار میکنی؟

اگرچه ممکن است این یک مشکل رایج نباشد، اما خیلی بیشتر از آنچه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. متأسفانه، اکثر مردم آن را نمی‌گیرند، یا آن را کنار می‌گذارند زیرا اصلاح شارژ معیوب دردسر زیادی خواهد داشت. خوب، شما حق دارید پول خود را پس بگیرید!

ابتدا، همیشه با تاجری که از شما هزینه زیادی گرفته است تماس بگیرید و سعی کنید یک راه حل مدنی پیدا کنید (به احتمال زیاد این یک اشتباه صادقانه بوده است). اما اگر آنها امتناع کنند، آن موقع است که به آخرین راه حل خود روی می آورید: استرداد وجه. و بله، بسیاری از موقعیت‌های دیگر وجود دارد که هنگام استرداد وجه مفید است، به خصوص اگر مرتباً آنلاین خرید می‌کنید.

استرداد شارژ چیست؟

وقتی برای چیزی با کارت اعتباری پرداخت می کنید، بانک از اکانت شما شارژ می کند. اگر ناراضی هستید یا نیاز به بازگشت دارید، برای دریافت بازپرداخت با تاجر مذاکره می‌کنید. اما اگر بازپرداختی صادر نکردند، می‌توانید به بانکی که اکانت کارت اعتباری شما را در اختیار دارد بروید و درخواست کنید که کارتتان بازپرداخت شود.

بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال

بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال

بازپرداخت و استرداد وجه عملاً یکسان هستند: هر دوی آنها منجر به برگشت هزینه کارت اعتباری شما می شود. تفاوت اصلی این است که بازپرداخت توسط تاجر صادر می شود، در حالی که بازپرداخت توسط بانک کارت اعتباری شما صادر می شود.

اگر از PayPal استفاده می‌کنید، می‌توانید کاری مشابه بازپرداخت شارژ انجام دهید، اما به سادگی به جای بازپرداخت شارژ، اختلاف معامله نامیده می‌شود، زیرا PayPal اعتباری نیست. این است مگر اینکه کارت اعتباری PayPal داشته باشید که مستلزم استرداد وجه است. با این حال، برای همه مقاصد و اهداف، این دو در خدمت یک هدف هستند.

متداول ترین دلایل بازپرداخت شارژ

استرداد شارژ برای محافظت از مصرف کنندگان وجود دارد. بانک‌ها نمی‌خواهند وقت خود را با داوری بین مصرف‌کنندگان و بازرگانان تلف کنند، بنابراین معمولاً از راه دور می‌مانند و ترجیح می‌دهند که شما مستقیماً با تاجر راه‌حلی پیدا کنید.

اما زمانی که تاجر از قوانین خاصی که توسط بانک تعیین شده است (که تاجر برای پذیرش پرداخت های کارت اعتباری باید با آن موافقت کند) تبعیت نمی کند، بانک وارد عمل می شود و امور را به دست خود می گیرد. حداقل این تئوری است و وقتی این اتفاق می افتد، اغلب به نفع شماست.

در اینجا رایج ترین و قابل قبول ترین دلایل برای استرداد شارژ آورده شده است:

  • خدمات ارائه نشده است. این زمانی است که شما برای سرویسی که توسط بازرگان به اشتباه معرفی شده است، پرداخت می کنید و احساس می کنید فریب خورده اید.
  • کالا دریافت نشد این زمانی است که شما برای کالایی پرداخت می کنید که در یک بازه زمانی معقول پیش بینی شده به دستتان نمی رسد، خواه به دلیل مسائل مربوط به انجام، تاخیر در حمل و نقل یا هر چیز دیگری باشد.
  • کالای معیوب این زمانی است که شما برای یک کالا پول می پردازید، اما در حالت آسیب دیده، کار نکردن یا در غیر این صورت کمبود به دست می آید.
  • کالا همانطور که توضیح داده شده نیست. این زمانی است که شما برای یک کالا پول می‌دهید، اما به حالتی می‌رسد که مورد رضایت شما نیست. به عنوان مثال، خرید کالایی با علامت “جدید” که مشخصاً هنگام ورود از آن استفاده می شود.
  • بازپرداخت پردازش نشده است. این زمانی است که تاجر درخواست بازپرداخت را تأیید می کند اما هرگز بازپرداخت را پردازش نمی کند.
  • استفاده غیر مجاز این زمانی است که یک کاربر غیرمجاز چیزی را بدون اطلاع یا رضایت شما از کارت شما شارژ می کند. همچنین به عنوان یک معامله متقلبانه شناخته می شود. اغلب اوقات مربوط به سرقت هویت دیجیتال است.

ممکن است به دلایل دیگری نیز بتوانید بازپرداخت وجه را آغاز کنید، اما این مواردی هستند که بانک ها به احتمال زیاد می پذیرند.

واقعیت سوء استفاده از پس پرداخت

همه چیز تا اینجا عالی به نظر می رسد، اینطور نیست؟ اکنون می‌توانید بیرون بروید و برای هر چیزی که می‌خواهید بپردازید، در حالی که می‌دانید اگر حتی اندکی ناراضی هستید، همیشه می‌توانید درخواست بازپرداخت وجه کنید. وقتی استرداد وجه دارید چه کسی به سیاست‌های بازپرداخت اهمیت می‌دهد؟

خوب، به این سادگی نیست. فقط به این دلیل که درخواست استرداد وجه می کنید به این معنی نیست که آن را دریافت خواهید کرد. بانک این درخواست را بررسی خواهد کرد تا ببیند آیا این درخواست قانونی است یا خیر.

بانک ها می دانند که مصرف کنندگان می توانند از بازپرداخت وجه سوء استفاده کنند. آنها می خواهند مشتریان را راضی نگه دارند، اما می خواهند تاجران را نیز راضی نگه دارند. اگر بازرگانان با بازپرداخت‌های بی‌هدف بیش از حد مورد انتقاد قرار گیرند، یا تعطیل می‌شوند یا به سادگی از پذیرش کارت‌های اعتباری خودداری می‌کنند – یک وضعیت باخت-بازنده-بازنده برای همه.

و متاسفانه سوء استفاده غیر معمول نیست. کاربران غیراخلاقی اقلامی را سفارش می‌دهند، دقیقاً همان چیزی را که قصد خرید داشتند، دریافت می‌کنند، با این حال، بازپرداخت هزینه را برای پول «رایگان» صادر می‌کنند. این کلاهبرداری دوستانه یا کلاهبرداری استرداد وجه نامیده می شود و در سال 2022، تقریباً یک نفر از هر چهار مصرف کننده ای که شکایتی را مطرح کرده بودند، به آن اعتراف کردند.

در حالی که کلاهبرداری استرداد وجه کاملاً غیرقانونی نیست، اما عواقب شدیدی دارد. طبق یک مطالعه در سال 2016 توسط LexisNexis، هر دلاری که بازپرداخت می شود منجر به از دست دادن حدود 2.40 دلار در جریمه های بانکی، جریمه ها، از دست دادن محصول و هزینه های اداری می شود. این یک معامله بزرگ است که می تواند به طور جدی به مشاغل قانونی آسیب برساند.

به این ترتیب، بانک ها و بازرگانان در حال سرکوب سوء استفاده از بازپرداخت و رد درخواست ها هستند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا بانک ممکن است بازپرداخت شما را رد کند:

  1. تاجر مدرکی ارائه می دهد که شما واقعاً چیزی را که خریده اید دریافت کرده اید.
  2. شما مدرکی ندارید که نشان دهد کالای معیوب را برگردانده اید.
  3. شما به تاجر فرصتی برای حل مسئله نمی دهید.
  4. شما در مورد چیزی که در خارج از کشور خریده اید بحث می کنید.
  5. شما پس از استفاده کامل از خدمات، مانند اتاق هتل، در حال بحث و مناقشه هستید.
  6. شما برای درخواست استرداد وجه بسیار طولانی منتظر ماندید. اکثر بانک ها از شما می خواهند که ظرف 120 تا 180 روز از تاریخ خرید درخواست بازپرداخت وجه کنید.

نحوه بازپرداخت کارت اعتباری

با فرض اینکه دلیل معتبری برای درخواست استرداد وجه دارید، در اینجا مراحل کلی مربوط به هر بانک بزرگ وجود دارد:

بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال

بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال

  1. شما با بانک تماس می گیرید و یک تراکنش را رد می کنید.
  2. بانک صحت ادعای شما را بررسی می کند. اگر آنها ادعا را نامعتبر بدانند، روند در اینجا به پایان می رسد و بانک احتمالاً از شما هزینه پردازش دریافت می کند. اگر ادعا معتبر باشد، بازپرداخت موقت دریافت خواهید کرد.
  3. بانک با بانک تاجر تماس می گیرد تا پول خود را پس بگیرد.
  4. بانک تاجر صحت ادعا را بررسی می کند. تاجر فرصتی برای ارائه مدرک و مدرک خواهد داشت. اگر ادعا معتبر شناخته شود، بانک بازپرداخت وجه را اعطا می کند. از سوی دیگر، اگر ادعا نامعتبر باشد، بازپرداخت موقتی که دریافت کرده‌اید رد می‌شود.
  5. اگر راه حلی به دست نیامد، پرونده به داوری منتقل می شود، جایی که شما و تاجر هر دو موارد خود را ارائه می کنند. صرف نظر از نتیجه، احتمالاً باید چند صد دلار هزینه داوری بپردازید.

تا آنجا که به شما مربوط می شود، تنها اقدامی که باید انجام دهید مرحله یک است، در این مرحله بانک از هر چیز دیگری در پشت صحنه مراقبت خواهد کرد. (مگر اینکه پرونده به مرحله 5 برسد که در آن مرحله شما دوباره درگیر هستید.) برای شروع اختلاف با خط پشتیبانی مشتری بانک خود تماس بگیرید.

چگونه پرداخت پی پال را به چالش بکشیم

اگر از PayPal استفاده می کنید و می خواهید تراکنش را به چالش بکشید، این مراحل را دنبال کنید:

1. وارد اکانت پی پال خود شوید.

2.به Activity بروید، تراکنش مورد نظر را پیدا کنید، آن را گسترش دهید و گزارش مشکل را انتخاب کنید.

3. می‌توانید «مشکلات مربوط به خرید خود»، «مشکلات با فروشنده»، «خطاهای صورت‌حساب یا مشکلات مربوط به اشتراک‌ها» و «فعالیت غیرمجاز در حساب PayPal خود» را گزارش کنید. موضوع مناسب را انتخاب کنید و در مراحل زیر تا جایی که می توانید جزئیات را ارائه دهید، از جمله توضیحات، پیوندها و مبلغی که انتظار دارید بازپرداخت شود. برای طرح اختلاف خود با پی پال، طبق بقیه دستورالعمل ها عمل کنید.

4.وقتی همه چیز تمام شد، پرونده شما در مرکز حل و فصل PayPal نشان داده می شود.

بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال

بازپرداخت وجه کارت های اعتباری و پی پال

5. PayPal تمایل دارد از خریداران به جای فروشندگان جانبداری کند، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که اختلاف شما مورد توجه قرار گیرد و بازپرداخت دریافت کنید.

صورت های کارت اعتباری خود را تماشا کنید و پول خود را پس بگیرید

امکان مخالفت با خریدهای تقلبی تنها یکی از مزایای استفاده از اعتبار بیش از بدهی یا نقدی است، و به همین دلیل است که توصیه می کنیم در صورت امکان، خریدهای بزرگ را با کارت اعتباری خریداری کنید.

هر زمان که می توانید، PayPal را انتخاب کنید، زیرا لایه ای از امنیت را به خریدهای کارت اعتباری شما اضافه می کند و دریافت بازپرداخت را در صورت بروز مشکل آسان تر می کند. و اگر از PayPal استفاده می کنید، می توانید اقدامات بیشتری را برای افزایش امنیت پرداخت انجام دهید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT