بررسی گوگل درایو

بررسی گوگل درایو (Google Drive)

زمان مطالعه 6 دقیقه

Google Drive علاوه بر وب برنامه های کاربردی و بسیار مفیدی را برای موبایل ارائه داده است. همچنین ابزارهای پشتیبان گیری دسکتاپ را برای سیستم عامل های ویندوز و macOS ارائه می دهد تا فایل های شما را به سرعت در فضای ابری قرار دهد. گوگل درایو شامل امکانات اضافی و غیر ضروری نیست، اما با ارائه سرعت و کارایی در ویژگی های خود این کمبود را جبران می کند.

خرید با ویزا کارت

Google Drive از ابتدای راه اندازی به خوبی رشد کرده است و یک رقیب جدی برای Box و Dropbox به عنوان راه حل ذخیره سازی ابری و همگام سازی فایل است. برنامه های وب گوگل درایو بسیار پیشرفته است و احتمالا هیچ ایرادی را در این برنامه پیدا نخواهید کرد.

ویژگی های گوگل درایو

رابط وب و برنامه های موبایل گوگل درایو به شما این امکان را می دهد که از هر کجا به فایل های خود دسترسی داشته باشید و آنها را ویرایش کنید. همچنین گزینه های اشتراک گذاری را ارائه داده است و استفاده از آن آسان است. مجوزهای اشتراک گذاری را می توان در سطح مدیر یا admin تنظیم کرد. همچنین میتوانید به سایر کاربران امکان دسترسی به فایل های مختلف را بدهید و فایل ها را در صورت نیاز با لینک های معمولی یا دعوت نامه های ایمیل به اشتراک بگذارید. با انتخاب گزینه Viewer کاربران می‌توانند فایل ها را ببینند. با مجوز Commenter کاربران می‌توانند به همه فایل‌های داخل پوشه نظراتی اضافه کنند.

ابزار Team Drives فقط در برنامه تجاری و سازمانی در دسترس است و بستری برای کار گروهی آنلاین فراهم میکند. شما میتوانید دسترسی به فایل ها و ویرایش آن ها توسط سایر کاربران را با Team Drive تنظیم کنید.

با گوگل درایو دسترسی یکپارچه به Docs، Sheets و Slides خواهید داشت. این سرویس با مایکروسافت آفیس رقابت میکند. همچنین فایل های آفیس را به معادل گوگل درایو تبدیل میکند. اگر نمی‌خواهید فایل‌های Word، Excel و PowerPoint را تبدیل کنید، می‌توانید آنها را در گوگل درایو ذخیره کنید و در صورت نیاز بین رایانه‌ها و دستگاه‌ها همگام‌سازی کنید.

ایجاد نسخه های مختلف از یک فایل، جستجوی پیشرفته، دسترسی آفلاین و گزینه‌های پیش‌نمایش و طرح‌بندی متنوع گوگل درایو را به انتخاب عالی تبدیل کرده است. همگام‌سازی دسک‌تاپ با گوگل درایو به سادگی دراپ باکس نیست، اما می‌توانید هر پوشه‌ای را که دوست دارید از Windows و macOS در فضای ابری همگام‌سازی کنید، همچنین فایل‌ها و پوشه‌های خاصی را منحصراً در وب نگه دارید (بدون نیاز به نسخه های دیگر فایل در فضای هارد دیسک). گوگل درایو همچنین ویژگی اعلان یا نوتیفیکیشن را ارائه داده است که هنگام همکاری های تیمی بسیار کاربردی است.

رابط گوگل درایو

هر برنامه گوگل دارای یک رابط آشنا با فضای سفید، یک خط تیره رنگ و یک طرح گرافیکی است. رابط Google Drive بصری و سرعت بالایی دارد، یافتن فایل‌ها با جستجوی کلمات کلیدی و فایل ها از نوار جستجوی بالا یا پیدا کردن پوشه ها از نوار پیمایش در سمت چپ سریع و ساده است. گوگل درایوو تشخیص کاراکتر نوری (OCR) خود را به طور خودکار بر روی فایل‌های PDF و تصاویر اعمال می‌کند. تکنولوژی تشخیص متن یا به اختصار OCR برای شناسایی حروف و تبدیل متن از عکس یا PDF به متن قابل ویرایش کاربرد دارد.

فایل ها را می توان به راحتی کپی، جابجا، ستاره دار و مرتب کرد. می‌توانید فایل ها به صورت لیستی و کوچک یا بزرگ مشاهده کنید و آن ها را از طریق کشیدن و رها کردن جا به جا کنید. در واقع رابط کاربری گوگل درایو بسیار سرراست است.

با توجه به این نکته در کل Google Suite اشکالات زیادی ندارد، اما کسانی که می خواهند دسترسی آفلاین اختصاصی داشته باشند، ممکن است ناامید شوند. برنامه‌های موبایل و تبلت برای فایل های Docs، Sheets و Slides و همچنین ابزارهای دسترسی آفلاین در برنامه گوگل درایو وجود دارد. برای دسترسی به اطلاعات با رایانه یا لپ تاپ به اتصال اینترنت نیاز است.

در گوگل درایو میتوانید با استفاده از هوش مصنوعی فایل ها را سازماندهی و مدیریت کنید. همچنین هوش مصنوعی گوگل درایو فایل های دارای اولویت را در بالای لیست قرار میدهد. همچنین در سمت چپ با گزینه Recent میتوانید فایل هایی را که اخیراً روی آنها کار کرده اید پیدا خواهید کنید.

در برنامه‌های موبایل اندروید و iOS نیز می‌توان به راحتی به فایل‌ها دسترسی داشت. رابط کاربری گوگل درایو برای موبایل شبیه نسخه وب است. با Windows و macOS از طریق مرورگر میتوانید به گوگل درایو دسترسی داشته باشید و فایل ها را آپلود کنید. همچنین می‌توانید ابزار Backup and Sync را نیز دانلود کنید که به شما امکان می‌دهد گوگل درایو را به صورت محلی مشابه Dropbox همگام‌سازی کنید. در واقع این ابزار به‌ طور خودکار همه فایل‌ها و فولدرهایی که انتخاب می‌کنید را بر روی گوگل درایو آپلود میکند. به بیان ساده تر Backup & Sync ابزاری برای بکاپ‌گیری با قابلیت سینک کردن دسکتاپ با گوگل درایو است.

از آنجایی که برنامه‌هایی مانند Docs، Sheets و Slides به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند، استفاده از نسخه مرورگر گوگل درایو منطقی است، اما برخی از کاربران ترجیح میدهند فایل‌ها را با سیستم مدیریت فایل رایانه همگام‌سازی کنند تا همه چیز را کنترل کنند. نسخه‌های قبلی دسک‌تاپ فاقد ویژگی‌های کاربردی بود، اما آخرین نسخه مانند نسخه مرورگر است.

گزینه ای برای پشتیبان گیری از فایل ها در تنظیمات Google Drive وجود دارد. برای کسانی که فضای ذخیره سازی مناسبی دارند، این می تواند این اطمینان را ایجاد کند که اگر مشکلی در هارد دیسک رایانه پیش بیاید، کپی فایل ها در فضای ابری ذخیره می شوند. ابزارهای پشتیبان‌گیری ابری بهتری نیز وجود دارد، اما برای کاربران گوگل به خوبی عمل می‌کند.

سرویس دسکتاپ Google Drive کاهش پهنای باند را ارائه می دهد و برای خانه هایی با اتصالات ضعیف مناسب است. سایر سرویس‌های پشتیبان‌گیری ابری نیز این ویژگی را دارند، iCloud Drive (یکی از رقبای اصلی Google) اجازه چنین سطحی از کنترل را نمی‌دهد.

در بررسی که انجام دادیم سرعت آپلود و دانلود در سراسر جهان از جمله برنامه های دسکتاپ و گوشی های هوشمند و دسترسی به مرورگر مطابق انتظار بود. این احتمال وجود دارد که اتصال پهن باند شما بزرگترین عامل محدود کننده باشد.

امنیت گوگل درایو

گوگل درایو فایل‌ها را ذخیره کرده و با استفاده از رمزگذاری آن ها انتقال می‌دهد، اما توجه داشته باشید که این رمزگذاری سرتاسری نیست و گوگل می‌تواند فایل‌های شما را ببیند. به طور کلی گوگل سابقه خوبی در زمینه امنیت دارد و سطوح مختلفی از احراز هویت دو مرحله‌ای (2FA) را ارائه می‌دهد و در صورت دسترسی غیرمجاز حساب را بررسی میکند. اساساً اگر کسی بخواهد به فایل‌های شما دسترسی پیدا کند، باید تلاش زیادی کند!

ابزارهای به اشتراک گذاری فایل ها و پوشه ها کاملاً خاص هستند و همیشه می توانید ببینید چه کسی به چه چیزی دسترسی دارد. همچنین طرح تجاری یا سازمانی قابلیت آنالیز و تنظیم هشدارهایی را ارائه داده است.

هزینه های گوگل درایو

سطح رایگان Google Drive شامل 15 گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری رایگان است که شامل برنامه های گوگل از جمله Gmail و Google Photos می باشد. فضای اضافی از طریق Google One ارائه می‌شود و قیمت آن از 1.99 دلار (1.59 پوند) در ماه برای 100 گیگابایت فضا در طرح پایه شروع می‌شود. طرح استاندارد با 200 گیگابایت فضا، 2.99 دلار (2.49 پوند) در ماه هزینه دارد و هزینه اشتراک 2 ترابایت Premium ماهانه 9.99 دلار (7.99 پوند) است.

Google One به روشی مشابه با بسته‌های اشتراک اپل کار می‌کند، Apple One خدمات بیشتری مانند بازی، خبرنامه و پخش موسیقی را به همراه دارد، اما Google One عملکرد محدودتری را ارائه میدهد. همه طرح‌های پولی را می‌توان با حداکثر پنج کاربر دیگر به اشتراک گذاشت، طرح های استاندارد و پریمیوم به ترتیب 3% و 10% بازگشت نقدی در فروشگاه Google دارند. مشترکین پریمیوم در دستگاه های تلفن همراه Android و iOS به VPN دسترسی دارند.

همچنین برای صرفه جویی در هزینه ها امکان پرداخت سالانه نیز وجود دارد. پرداخت سالانه به ترتیب 19.99 دلار (15.99 پوند)، 29.99 دلار (24.99 پوند) و 99.99 دلار (79.99 پوند) است که شامل تخفیف 16-17٪ می باشد.

Google Workspace برای کسب و کارها مناسب است و شامل همه برنامه های گوگل است از جمله Drive و Gmail است و ابزارهایی برای مدیریت تیم دارد. هزینه 30 گیگابایت، 2 ترابایت یا 5 ترابایت فضای ذخیره سازی به ترتیب 6 دلار (4.60 پوند)، 12 دلار (9.20 پوند) یا 18 دلار (13.80 پوند) برای هر کاربر در ماه، همراه با برخی ویژگی های اضافی است. طرح Enterprise به شما امکان می دهد برنامه را مطابق با نیازهای کسب و کار خود سفارشی کنید. هر طرحی به مجموعه برنامه‌های گوگل دسترسی دارد.

نتیجه

گوگل درایو یک سرویس ذخیره سازی ابری قوی و قابل اعتماد است و برای Windows، macOS، Android و iOS در دسترس است و برای کاربران شخصی و کسب و کارها ویژگی های زیادی را ارائه میدهد. این سرویس به خوبی با سایر برنامه های گوگل از جمله تقویم گوگل و جی میل ادغام میشود.

البته گوگل درایو یک سری از ویژگی ها مانند پشتیبان‌گیری‌ metal و رمزگذاری سرتاسری را ارائه نمیدهد. بنابراین بهترین راه‌حل ذخیره‌سازی ابری برای همه نخواهد بود. با این حال ویژگی های کاربردی زیادی از جمله گزینه های اشتراک گذاری و مدیریت فایل را ارائه میدهد و یکی از بهترین خدمات ذخیره سازی ابری است. گوگل درایو بر وب متمرکز است، بنابراین از هر دستگاهی میتوان به آن دسترسی داشت.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT