تفاوت بیتکوین و آلت کوین

تفاوت بیتکوین و آلت کوین | استیبل کوین چیست | تفاوت استیبل کوین و بیت کوین

زمان مطالعه 5 دقیقه

محبوبیت بیتکوین در دهه گذشته راه را برای بسیاری از ارز های دیجیتال دیگر هموار کرده است. بیایید ببینیم که این آلت‌ کوین ها و استیبل کوین ها چه چیزی هستند. به کریپتو علاقمند باشید یا نه، احتمالاً نام بیتکوین، محبوب ترین ارز دیجیتال به گوش شما خورده است. ارزش آن در دهه گذشته به شدت افزایش یافت و بسیاری از مردم آن را امروز دارایی بسیار ارزشمندی می دانند. اما تفاوت بیتکوین و آلت کوین چیست و چه تفاوتی استیبل کوین ها دارد؟ بیایید ویژگی‌ های کلیدی هر کدام و همچنین شباهت آنها را بشناسیم.

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

بیتکوین چیست؟

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

بیتکوین در حال حاضر با ارزش ترین سکه ارز دیجیتال جهان است. مانند سایر ارز های دیجیتال، این ارز غیر متمرکز است و در حال حاضر به عنوان اولین رمزارز شناخته شده در گردش است. در سال 2009 پس از رکود اقتصادی توسط ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto ایجاد شد. با این حال، بسیاری بر این باورند که این یک نام مستعار برای پنهان کردن هویت واقعی بنیانگذار آن است.

ما اطلاعات زیادی در مورد بنیانگذار نداریم، اما ساتوشی داستان بیتکوین را نوشته و آن را توسعه داده است.

 در جولای 2010، مدت کوتاهی پس از ایجاد بیت کوین، ارزش یک بیت کوین بین ۰.۰۰۰۸ تا ۰.۰۸ دلار بود. کمتر از یک سال بعد، از 1 دلار به 26.90 دلار جهش کرد. در طی سال های بعدی فراز و فرود هایی را تجربه کرد و در سال 2013 به بیش از هزار دلار رسید، اما در آغاز سال 2015 به بیش از 300 دلار کاهش یافت. اگرچه قیمت در حال افزایش بود، بیتکوین تقریباً برای بسیاری ناشناخته ماند. تا زمان رونق جهانی رمز ارز ها در سال ۲۰۱۷، افراد زیادی با بیتکوین آشنایی نداشتند.

تا قبل از سال 2020، ممکن است نام ارز دیجیتال را شنیده باشید، اما اگر نشنیده باشید هم، غیرعادی نبود. صنعت کریپتو هنوز برای اکثر مردم ناشناخته بود، اما همه چیز در شرف تغییر بود. مردم به چند دلیل شروع به سرمایه گذاری در بیتکوین کردند: ماهیت غیر متمرکز ارز، افزایش ارزش بازار صنعت، و ترس از بی ثباتی اقتصاد کلان.

این افزایش سرمایه گذاری در بیتکوین قیمت آن را به حدی رساند که هیچ کس نمی توانست پیش بینی کند. یک سکه تا پایان سال بیست و هفت هزار دلار ارزش داشت. از آن زمان، بیتکوین مطمئنا بالا و پایین‌ های زیادی به خود دیده است، اما همچنان محبوب ‌ترین و با ارزش‌ ترین ارز دیجیتال جهان باقی مانده است.

بنابراین، ما اکنون در مورد محبوب ترین ارز دیجیتال موجود در بازار می دانیم، اما در مورد بقیه چطور؟

آلت کوین چیست 

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

در حال حاضر با ارزش ترین آلتکوین جهان اتریوم یا ETH است. اتریوم در سال 2015 توسعه یافت. علت راه اندازی آن بیزاری توسعه دهنده آن از سیستم متمرکز بانکی بود. ویتالیک بوترین Vitalik Buterin زمانی تصمیم به ایجاد تغییر گرفت که در بازی وارکرافت عصبی شده بود. او چند سال بعد اتریوم را توسعه داد و سکه او تا سال 2020 چندین بار افزایش و کاهش قیمت تجربه کرد.

پس از آن، مانند بیتکوین، اتریوم در سال 2020 شاهد افزایش تصاعدی ارزش بود و اکنون به عنوان گران ‌ترین آلت‌کوین در جهان شناخته میشود. آلتکوین دیگری در چند سال گذشته موفقیت ‌هایی را تجربه کرده‌اند و هر کدام اکوسیستم بلاکچین خود را با اهداف و ویژگی ‌های متفاوت توسعه داده‌اند. اما این سطوح موفقیت برای همه آلتکوین ها یکسان نیست.

بسیاری از مردم آلتکوین های خود را توسعه می دهند، اما متوجه می شوند که به این زودی ها به جایی نخواهند رسید. همچنین تعداد زیادی سکه های بی ارزش یا shitcoin وجود دارد. مردم معمولاً این سکه ‌های ساختگی را تولید می‌کنند تا سرمایه ‌گذاران را به تور بیاندازند و پس از اینکه ارز به قیمت مناسبی رسید، آن را از بین می‌برند. Squidcoin نمونه ای از این نوع طرح کلاهبرداری است، که تا بیش از ۱۰۰۰ دلار افزایش یافت و ناگهان به زیر یک دلار سقوط کرد.

با این حال، هنوز تعداد زیادی آلتکوین وجود دارد که عملکرد فوق العاده خوبی دارند. پولکادات Polkadot، ریپل Ripple، تزوس Tezos و غیره. سکه هایی وجود دارند که می توانند یک گزینه سرمایه گذاری پر سود باشند، اما همیشه مهم است که ابتدا تحقیق خود را انجام دهید!

حال، بیایید آخرین مورد از این سه عبارت را مورد بحث قرار دهیم: استیبل کوین ها.

استیبل کوین چیست

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

همانطور که از نام آن پیداست، استیبل کوین ها ارز های دیجیتالی هستند که به گونه ای طراحی شده اند که از نظر ارزش بسیار پایدار تر از ارز های دیجیتال سنتی باشند. این اتفاق به این دلیل است که آنها توسط چیزی به نام دارایی ذخیره پشتیبانی می شوند. استیبل کوین ها به شیوه سنتی مانند یورو یا دلار مدیریت میشوند، یعنی اینکه به وسیله دارایی های خارجی پشتیبانی میشوند.

برخلاف یک کریپتو کوین معمولی، شما معمولاً شاهد هیچ گونه افزایش قیمت یا سقوط شدید در استیبل کوین ها نخواهید بود. اگر روی افزایش یا کاهش ارزش ارز های دیجیتال شرط بندی می‌کنید، احتمالاً استیبل کوین ها برای شما مناسب نیستند. هدف استیبل کوین ها این است که به کاربران اجازه می دهد تا ارز غیر متمرکز داشته باشند و بدون نگرانی در مورد نوسانات ارزش، ناشناس بمانند.

 برخی از استیبل کوین‌ ها، مانند تتر، با ارزش دلار آمریکا مرتبط هستند. بنابراین، یک تتر (USDT) برابر با یک دلار آمریکا است. تتر به عنوان یک استیبل کوین با وثیقه فیات شناخته می شود زیرا دلار آمریکا به عنوان وثیقه برای صدور تتر استفاده می شود.

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

تفاوت بیتکوین و آلت کوین

همانطور که در نمودار بالا از CoinMarketCap می‌بینید، نوسانات قیمت Tether در مقایسه با ارز های دیجیتال معمولی جزئی است. حتی قله برجسته ای که در سمت راست نمودار می بینید معادل 0.0118 دلار افزایش است. نمونه های دیگر از استیبل کوین های دارای وثیقه فیات DAI و TerraUSD هستند.

بنابراین، اگر می‌خواهید ارز دیجیتال را خرج کنید و از ماهیت امن و غیر متمرکز آن بهره مند شوید، استیبل کوین می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد.

 قبل از خرید بیتکوین و آلت کوین تحقیقات کامل خود را انجام دهید.

 قبل از خرج کردن پول برای سکه های کریپتو، ضروری است که بدانید کدام نوع سکه کدام عملکرد را دارد تا بتوانید نیاز های خود را با یک سکه خاص برآورده کنید. هنگامی که متوجه شدید کدام سکه برای چه هدفی استفاده می شود، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که کدام ارز خاص برای شما مناسب است. نگران نباشید؛ شما چیزهای زیادی برای انتخاب دارید!

منبع : makeuseof

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT