دلایل حمله روسیه به اوکراین

دلایل حمله روسیه به اوکراین و خواسته های پوتین

زمان مطالعه 6 دقیقه

پس از تنش ها و درگیری های زیاد میان روسیه و اوکراین و اخبار مختلف مبنی بر اینکه آیا این حمله واقعا صورت میگیرد و روسیه قصد اشغال اوکراین را دارد یا خیر، سرانجام، روسیه به اوکراین حمله کرد. در این خبر به بررسی دلایل حمله روسیه به اوکراین می پردازیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه با شنیده شدن صدای انفجار در سراسر این کشور و هشدار وزیر امور خارجه این کشور به “تهاجم تمام عیار” در اوکراین، عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد. اما علت حمله روسیه به اوکراین واقعا چیست و پوتین چه میخواهد؟

به طور خلاصه روسیه به دلیل درخواست برای پایان دادن به گسترش ناتو به شرق، به اوکراین حمله کرده است که می تواند آغاز جنگ در اروپا باشد.

دلایل حمله روسیه به اوکراین

در این بخش به بررسی مفصل دلیل حمله روسیه به اوکراین به زبان ساده خواهیم پرداخت.

در حالی که برای مدت طولانی تنش بین روسیه و اوکراین، یک جمهوری شوروی سابق وجود داشت، اوضاع از اوایل سال 2021 از کنترل خارج شد. در ژانویه سال گذشته، رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی از جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده خواست تا اجازه دهد اوکراین به ناتو بپیوندد. 

این امر خشم روسیه را برانگیخت به طوری که در بهار سال گذشته شروع به اعزام نیرو به نزدیکی مرز اوکراین برای “تمرینات آموزشی” کرد و در پاییز این نیرو ها را افزایش داد. در ماه دسامبر، ایالات متحده شروع به هشدار درباره افزایش استقرار نیروهای روسیه کرد و رئیس جمهور بایدن نسبت به تحریم های شدید در صورت حمله روسیه به اوکراین هشدار داد.

روسیه از غرب خواسته است تضمینی الزام آور قانونی بدهد که ناتو هیچ گونه فعالیت نظامی در شرق اروپا و اوکراین انجام نخواهد داد. ولادیمیر پوتین مدعی است که اوکراین دست نشانده غرب است و به هر حال هرگز کشور مناسبی نبوده است.

دلایل حمله روسیه به اوکراین

دلایل حمله روسیه به اوکراین

این اولین بار نیست که تنش بین روسیه و اوکراین به نقطه اوج می رسد. روسیه در سال 2014 به اوکراین حمله کرده بود، زمانی که شورشیان تحت حمایت رئیس جمهور پوتین مناطق وسیعی از شرق اوکراین را تصرف کردند و از آن زمان با ارتش اوکراین می جنگند. در آن زمان روسیه کریمه را تحت تصرف خود درآورده بود.

اوکراین به عنوان یک جمهوری شوروی سابق دارای روابط اجتماعی و فرهنگی عمیقی با روسیه است و زبان روسی به طور گسترده در آنجا صحبت می شود، اما از زمان حمله روسیه در سال 2014، این روابط به هم ریخته است.

روسیه زمانی که رئیس جمهور سابق روسیه در اوایل سال 2014 برکنار شد، به اوکراین حمله کرد. جنگ در شرق از آن زمان تاکنون بیش از 14000 کشته برجای گذاشته است.

روسیه و اوکراین توافقنامه صلح مینسک را برای توقف درگیری های مسلحانه در شرق اوکراین از جمله منطقه دونباس امضا کردند. اما از آنجایی که درگیری ادامه دارد، روسیه می گوید در حال اعزام «حافظان صلح» به منطقه ای است که درگیری در آن در حال وقوع است. غرب آن را تهدیدی از سوی مسکو برای اشغال سرزمین های مستقل می نامد.

خطرات حمله به اوکراین برای اروپا

پس از بررسی دلیل حمله روسیه و اوکراین اجازه دهید بررسی کنیم که این حمله چه تاثیری بر اروپا دارد و اهمیت آن برای کشور های اتحادیه اروپا در چیست؟

تنش جدید بین روسیه و اوکراین که با اتحادیه اروپا هم مرز است، پیامدهایی برای اتحادیه اروپا دارد. و به همین دلیل است که اتحادیه اروپا، که اکثر آنها از امضاکنندگان ناتو هستند، در اعلام تحریم‌ها علیه نهادهای روسیه به ایالات متحده پیوستند.

همین چند هفته پیش، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به مسکو رفت تا با رئیس جمهور پوتین برای کاهش تنش گفتگو کند.

علاوه بر این هند خواستار یک راه دیپلماتیک برای خروج از بحران کنونی بین روسیه و اوکراین شده است.

صرف نظر از اینکه علت حمله روسیه به اوکراین چیست این روزها برای مردم اوکراین وحشتناک و برای بقیه قاره اروپا نیز دلهره آور است چرا که این در واقع حمله یک قدرت بزرگ به همسایه اروپایی برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم می باشد.

دلایل حمله روسیه به اوکراین

دلایل حمله روسیه به اوکراین

ده‌ها نفر هم غیرنظامی و هم سرباز در جنگی که «جنگ پوتین آلمان» نامیده‌ می شود کشته شده‌اند. و برای رهبران اروپا این تهاجم برخی از تاریک ترین دوران از دهه 1940 را به همراه داشته است. امانوئل ماکرون فرانسوی گفت که این نقطه عطفی در تاریخ اروپا بود. ولودیمیر زلنسکی با یادآوری روزهای جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی، از تلاش اوکراین برای اجتناب از پرده آهنین جدیدی که روسیه را از جهان متمدن می‌بندد، صحبت کرد.

برای خانواده های هر دو نیروی مسلح روزهای پر اضطرابی در پیش خواهد بود. اوکراینی ها قبلاً از یک جنگ طاقت فرسا هشت ساله با نیرو های روسیه رنج برده اند. ارتش تمام نیروهای ذخیره 18 تا 60 ساله را فراخوانده است. مارک میلی، مقام ارشد نظامی ایالات متحده گفت که مقیاس نیروهای روسیه به معنای سناریوی “وحشتناک” با درگیری در مناطق متراکم شهری است.

این تهاجم برای بسیاری از کشورهای دیگر هم مرز با روسیه و اوکراین اثرات بدی دارد. لتونی، لهستان و مولداوی می گویند که خود را برای هجوم بزرگ پناهندگان آماده می کنند. در لیتوانی و مولداوی که هزاران زن و کودک وارد آن شده اند، وضعیت اضطراری اعلام شده است.

خواسته های پوتین

دلیل حمله روسیه به اوکراین چیست و پوتین دقیقا چه میخواهد که باعث شده دست به جنگی بزند که در آن صد ها بی گناه کشته می شوند؟ رئیس جمهور پوتین تا حدودی تصمیم خود و علت حمله روسیه به اوکراین را به گسترش ناتو نسبت می دهد. او قبلاً شکایت کرد که روسیه “جای بیشتری برای عقب نشینی ندارد – آیا آنها فکر می کنند ما بیکار بنشینیم؟”

دلایل حمله روسیه به اوکراین

دلایل حمله روسیه به اوکراین

اوکراین به دنبال یک جدول زمانی مشخص برای پیوستن به ناتو است و سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه توضیح داد:

برای ما کاملاً اجباری است که اطمینان حاصل کنیم که اوکراین هرگز و هرگز عضو ناتو نخواهد شد.

سال گذشته، رئیس جمهور پوتین در مقاله ای طولانی روس ها و اوکراینی ها را “یک ملت” توصیف کرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دسامبر 1991 را به عنوان “تجزیه روسیه تاریخی” توصیف کرد. او ادعا کرده است که اوکراین مدرن به طور کامل توسط روسیه کمونیست ایجاد شده است و اکنون یک کشور دست نشانده است که توسط غرب کنترل می شود.

رئیس جمهور پوتین همچنین استدلال کرده است که اگر اوکراین به ناتو بپیوندد، ائتلاف ممکن است برای بازپس گیری کریمه تلاش کند.

اما روسیه فقط بر اوکراین متمرکز نیست. این کشور خواستار بازگشت ناتو به مرزهای قبل از 1997 خود است.

آقای پوتین از ناتو می‌خواهد نیروها و زیرساخت‌های نظامی خود را از کشورهای عضوی که از سال 1997 به این ائتلاف پیوسته‌اند، حذف کند و «سلاح‌های ضربتی در نزدیکی مرزهای روسیه» مستقر نکند. یعنی اروپای مرکزی، اروپای شرقی و بالتیک.

از نظر رئیس جمهور پوتین، غرب در سال 1990 وعده داد که ناتو “یک اینچ به شرق” گسترش نخواهد یافت، اما به هر حال این کار را انجام داد.

با این حال، این قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود، بنابراین قولی که به میخائیل گورباچف، رئیس جمهور وقت شوروی داده شد، فقط به آلمان شرقی در چارچوب آلمان متحد شده اشاره داشت.

آقای گورباچف ​​بعداً گفت:

موضوع گسترش ناتو هرگز در آن زمان مورد بحث قرار نگرفت.

دلایل حمله روسیه به اوکراین

دلایل حمله روسیه به اوکراین

پاسخ ناتو به دلیل حمله روسیه به اوکراین 

ناتو یک اتحاد دفاعی با سیاست درهای باز به روی اعضای جدید است و 30 کشور عضو آن هستند که تغییر نخواهد کرد.

همانطور که صدراعظم آلمان به صراحت گفته است، برای مدت طولانی چشم اندازی برای پیوستن اوکراین به آن وجود ندارد.

دلایل حمله روسیه به اوکراین

دلایل حمله روسیه به اوکراین

اما این ایده که هر کشور کنونی ناتو از عضویت خود دست بکشد، ایده ای غیر معمول است.

صرف نظر از اینکه علت حمله روسیه به اوکراین چیست در سراسر جهان مردم امیدوارند که این جنگ به زودی به پایان برسد. به نظر می رسد که در شرایط فعلی هر توافق نهایی باید هم جنگ در شرق و هم کنترل تسلیحات را پوشش دهد. ایالات متحده پیشنهاد داده بود که مذاکراتی را برای محدود کردن موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد و همچنین معاهده جدیدی درباره موشک‌های قاره‌پیما آغاز کند. روسیه می‌خواست همه سلاح‌های هسته‌ای آمریکا از فراتر از قلمروهای ملی خود منع شود.

روسیه نسبت به “مکانیسم شفافیت” پیشنهادی بررسی های متقابل بر روی پایگاه های موشکی – دو در روسیه، و دو در رومانی و لهستان – مثبت بود.

منبع :wikipedia

امتیاز 4.7/5 - از 84 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT