فن توکن (Fan Token)

فن توکن (Fan Token) چیست ؟ آشنایی با توکن هواداری

زمان مطالعه 4 دقیقه

اگر با دنیای کریپتوکارنسی آشنا باشید، حتما به خوبی می‌دانید که توکن‌ها یا ارزهای دیجیتالی بومی، مختص شبکه‌های بلاک چین یا پلتفرم‌های تسهیل‌کننده مالی هستند. اما نکته بسیار جالب در مورد توکن‌ها، این است که باشگاه‌های فوتبال، گروه‌های معروفی که در حوزه خوانندگی فعالیت می‌کنند و فعالین حوزه سرگرمی هم می‌توانند، ارز دیجیتال خاص خودشان را داشته باشند. فن توکن (Fan Token)، همان توکن‌هایی هستند که با استفاده از آنها هم می‌توان به تیم مورد علاقه خود کمک کرد، هم در تصمیمات سرنوشت‌ساز آن دخیل شد و هم سرمایه‌گذاری کرد.

نکته جالبی که در مورد توکن هواداری وجود دارد، به امکان رأی دادن به تصمیمات اساسی یک باشگاه یا یک سازمان مربوط می‌شود. پیش از این، در مورد امکان رأی دادن به تصمیمات یک شبکه بلاک چین شنیده یا مطالعه کرده بودید، اما موضوع توکن هواداری کمی فراتر از این امکانات است. در حال حاضر، باشگاه‌های فوتبال معروف مثل بارسلونا، آ اس رُم و حتی یوونتوس هم وارد این بخش از کریپتوکارنسی شده‌اند تا در این موضوع هم دستی بر آتش داشته باشند.

فن توکن (Fan Token)

اگر بخواهیم به صورت عمیق‌ به موضوع فن توکن بپردازیم، باید بحث را یه چیزی فراتر از باشگاه‌ها و تیم‌های فوتبال گسترش دهیم. به عبارت ساده‌تر، یک فن توکن (Fan Token) شامل یک ارز دیجیتال اختصاصی است که هم لوگو یا نشان تجاری آن گروه، سازمان یا باشگاه را به همراه دارد و هم قابلیت دسترسی به بعضی امکانات بسیار ویژه را فراهم می‌کند. برای مثال، اگر کسی بخواهد، فن توکن تیم بارسلونا را خریداری کند، هم می‌تواند در تصمیمات مهم آن باشگاه دخیل شود و هم توکنی که خریداری می‌کند، به عنوان یک نشان طرفداری محسوب خواهد شد. نکته بسیار مهمی که در مورد فن توکن وجود دارد، این است که با استفاده از آن می‌توان، چندین هدف مختلف را نشانه‌گیری و به عنوان یک «طرفدار واقعی» فعالیت کرد.

فن توکن (Fan Token)

فن توکن (Fan Token)

همان‌طور که اشاره کردیم، توکن هواداری صرفا برای باشگاه‌های فوتبال طراحی نشده است؛ بسیاری از گروه‌های هنری و همچنین، کلوپ‌های طرفداری هم به این جریان پیوسته‌اند تا از امکان آن بهره‌مند شوند. تصور کنید که شما یکی از طرفداران باشگاه بارسلونا هستید و دوست دارید که در تصمیمات مهم این باشگاه دخالت داشته باشید. شما می‌توانید، با خریداری کردن یک توکن هواداری بارسلونا هم در حوزه ارزهای دیجیتال آن سرمایه‌گذاری کنید و هم به ورزشگاهی که قرار است بازی بعدی در آن برگزار شود، رأی دهید.

فن توکن (Fan Token)

فن توکن (Fan Token)

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های توکن هواداری، تفاوت بسیار زیاد آن با ارزهای دیجیتال و همچنین NFT هاست. به عبارت ساده‌تر، توکن‌های طرفداری، برخلاف NFTها (که توکن‌های مثلی غیر قابل تعویض هستند)، قابل تعویض یا Fungible هستند. ویژگی قابل تعویض بودن آنها باعث می‌شود که بتوان آنها را با کالاها یا خدمات مورد نظر باشگاه یا کلوپ مورد نظر، تعویض کرد. اگر از جمله طرفداران دنیای کریپتوکارنسی باشید، به خوبی می‌دانید که دارندگان NFT، نمی‌توانند آن را با دارایی فیزیکی یا دیجیتالی دیگری تعویض کنند؛ اما این امکان برای توکن‌های هواداری به وجود آمده و معامله‌گران و هواداران می‌توانند از آن به خوبی استفاده کنند.

توکن‌های هواداری با چه چیزهایی قابل تعویض هستند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، توکن‌های هواداری قابلیت تعویض با خدمات و چیزهای دیگر را دارند. برای مثال، یک توکن هواداری باشگاه بارسلونا را می‌توان با خدمات VIP آن باشگاه تعویض کرد. البته ناگفته نماند که برای این کار باید نسبت به اندازه توکن‌های قابل ارائه برای دریافت خدمات و کالاهای مورد نظر تحقیقات کامل را به عمل آورد. برای مثال، ممکن است که هر توکن هواداری، یک ارزش خاص داشته باشد و شما مثلا با تعویض 100 توکن هواداری، بتوانید یکی از تی‌شرت‌های اورجینال بارسلونا را به دست بیاورید.

باشگاه‌های فوتبال و سایر گروه‌هایی که از این توکن‌ها برای ارتباط مستقیم با طرفداران خود استفاده می‌کنند، امکان حذف پول نقد یا پول فیات را به وجود آورده‌اند. برای مثال، اگر قرار بود برای خرید جایگاه VIP بازی یوونتوس و منچستریونایتد، چند صد هزار دلار خرج شود، حالا این امکان به واسطه توکن‌های طرفداری فراهم خواهد بود. مهم‌ترین نقشی که توکن‌های طرفداری در معاملات و تراکنش‌های بین طرفداران و تیم‌ها ایفا می‌کنند، تسهیل روابط مالی و همچنین خریدهای مربوط به کالاهای باشگاه‌هاست.

دموکراتیزه کردن گروه‌ها و باشگاه‌ها با توکن هواداری

شاید بتوان از توکن هواداری به عنوان مهم‌ترین و برجسته‌ترین ابزار دموکراتیزه کردن باشگاه‌ها و کلوپ‌ها نام برد. دموکراتیزه کردن به طور کلی به معنای آن است که شرایطی به وجود بیاید تا طرفداران و اهالی یک اکوسیستم بتوانند به صورت مستقیم در تعیین سرنوشت تیم، کلوپ یا منبع طرفداری‌شان دخیل باشند. به عبارت ساده‌تر، آیا در دنیای واقعی و پیش از به وجود آمدن فن توکن، یک طرفدار قابلیت و امکان این را داشت که بتواند محل تمرینات یا حتی ورزشگاه بازی بعدی تیم را تعیین کند؟ حالا و با به وجود آمدن توکن‌های هواداری، این امکان وجود دارد و طرفداران می‌توانند در تصمیمات مهم هم دخیل باشند.

نحوه ارزیابی ارزش و قیمت Fan Token

شاید این سؤال برای شما به وجود آمده باشد که ارزش و قیمت توکن‌های هواداری به واسطه چه چیزی تأمین می‌شود؛ آیا این قضیه به واسطه پول نقد، دارایی‌های فیزیکی و ارزشمند مانند طلا یا سایر چیزها تأمین می‌‎شود یا خیر؟ پاسخ به این پرسش، جالب و ساده است؛ نکته بسیار مهم در مورد توکن‌های طرفداری، این است که هیچ دارایی خاصی برای تأمین ارزش آنها وجود ندارد. به عبارت ساده‌تر، هیچ عامل ثانویه‌ای برای تعیین قیمت یا ارزش توکن‌های هواداری وجود ندارد، به جز یک چیز! تنها فاکتوری که قیمت و ارزش بالقوه یک توکن هواداری را تأمین و تعیین می‌کند، میزان ارزشی است که هواداران یا خودِ باشگاه/گروه برای توکن‌ها قائل می‌شوند.

منبع : marca

امتیاز 5/5 - از 3 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT