کاربرد های NFT

معرفی کامل کاربرد های NFT

زمان مطالعه 7 دقیقه

NFT ها همان آثار هنری دیجیتالی هستند که به صورت کاملاً منحصر به فرد در بازار NFT ها به نمایش در می آیند. این دارایی های دیجیتالی هنوز به طور کامل فراگیر و شناخته نشده اند و اگرچه علاقه‌مندان و هنرمندان دیجیتالی بسیاری در این زمینه فعال هستند اما خیلی از افراد این باور را دارند که NFT ها یک ترند زود گذر هستند و ربطی به آینده هنر، محتوا یا هر چیز دیگری ندارند. در این مقاله به معرفی کامل کاربرد های NFT می پردازیم.

معرفی کامل کاربرد های NFT

اما واقعیت چیز دیگری است، در واقع در این بین گروهی هستند که همواره در زمینه NFT ها در حال فعالیت هستند و عده ای دیگر اصلاً نمی‌ دانند این دارایی های دیجیتالی چه مفهومی دارند و ممکن است در آینده چگونه مورد استفاده قرار بگیرند. گروهی که اصلاً با NFT ها درگیر نیستند و اطلاعی در مورد این پدیده نو ظهور ندارند، به احتمال زیاد در آینده نظرشان کاملاً عوض خواهد شد؛ چرا که کارشناسان پیش بینی می کنند که این توکن های غیر قابل تعویض ممکن است آینده هنر را به طور کلی تغییر دهد و قوانین جدیدی را در این زمینه وضع کند. 

جهان همچنان در حال بررسی NFT ها است، بررسی هایی که تا به امروز انجام شده نشان می دهد که می توانیم از NFT ها به طور گسترده در آینده استفاده کنیم. از همین رو، تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی 5 مورد از زمینه های استفاده از NFT ها در آینده بپردازیم و بررسی کنیم که این توکن های غیرقابل تعویض به چه صورت می توانند در آینده مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال، زمینه های استفاده از NFT ها به همین چند مورد محدود نمی شود و با توجه به ویژگی های منحصر به فرد این دارایی های دیجیتالی، احتمال می رود در موارد بسیاری کاربرد داشته باشند. 

NFT چیست؟

بیایید قبل از آن که 5 مورد از موارد استفاده NFT ها در آینده را بررسی کنیم ، تا حدودی با مفهوم NFT  ها آشنا شویم، “NFT” مخفف “Non-Fungible Token” است. NFTها با استفاده از همان فناوری بلاک چینی ایجاد می ‌شوند که در ساخت ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد، با این تفاوت که NFT‌ ها را نمی توانید به همان صورت که ارزهای دیجیتالی را خرید و فروش می کنید، مبادله نمایید و این، همان ویژگی است که باعث شده نام این دارایی ها توکن های “غیر قابل تعویض” نام گذاری شود.

در اصل، NFT ها به عنوان رسید یا گواهی اصالت یک اثر هنری دیجیتالی عمل می کنند که مالکیت یک کالای دیجیتال را نشان می دهد. در حال حاضر رایج ترین کاربرد NFT این است که با استفاده از آن ها می توان ثابت کرد یک فرد صاحب اثر هنری دیجیتال است، با این حال این ویژگی NFT ها، تفاوتی در نحوه مشاهده و یا اشتراک گذاری این آثار هنری دیجیتال ایجاد نمی کند و تنها به عنوان یک گواهی مالکیت عمل می کند. به احتمال زیاد روش های زیادی در آینده وجود خواهد داشت تا بتوان از NFT ها استفاده کرد که اکثر آن‌ها در اثبات و انتقال مالکیت کالاهای دیجیتال خلاصه می شوند.

خرید و فروش آثار هنری دیجیتالی

کاربرد های NFT

کاربرد های NFT

به اولین مورد استفاده از NFT ها به طور مختصر در قسمت مقدمه اشاره کردیم، در واقع خرید و فروش آثار هنری با استفاده از NFT ها برجسته ترین اصلی ترین روش به کار گیری این دارایی های دیجیتالی به شمار می رود. فروش و مالکیت هنر دیجیتال امروزه بخش بزرگی از صنعت NFT ها را به خود اختصاص داده است، به طور کلی اثبات مالکیت هنر فیزیکی بسیار آسان است و آثار هنری فیزیکی معمولاً به صورت فیزیکی در اختیار مالک قرار می گیرد. یا در صورتی که آثار هنری از دسته آثار عتیقه و بسیار گران قیمت باشند معمولاً همراه با یک سند و گواهی به خریدار تعلق می گیرد و در این سند فیزیکی نشان داده می شود که چه کسی و در چه زمانی مالک این هنر بوده است و تاریخچه آن به چه صورت است.

با این حال، مالکیت هنر دیجیتال بسیار پیچیده تر است. تا قبل از NFT ها مالکیت آثار هنری دیجیتال کاملاً به صورت شفاهی صورت می گرفت و به این صورت می توانستیم تا حدودی از حق مالکیت یک اثر هنری دیجیتال محافظت کنیم، اما انتقال مالکیت آثار هنری دیجیتال به همان صورتی که در مورد آثار هنری فیزیکی انجام می گیرد، امکان پذیر نمی باشد. 

اینجا بود که فناوری بلاک چین به میان آمد و توانستیم با استفاده از کدهایی که در بستر بلاک چین به یک کالای دیجیتال مرتبط می شدند، مالکیت اصلی آثار دیجیتالی را مشخص کنیم. اساساً NFT ها در بستر بلاک چین یک منشأ دیجیتالی ایجاد می کنند که به طور تغییرناپذیری با خود هنر مرتبط است. این موضوع به مجموعه داران اجازه می دهد تا آثار هنری دیجیتالی را به روش هایی که قبلاً ممکن نبود، در اختیار داشته باشند. همچنین به هنرمندان اجازه می دهد NFT های خود را به روش هایی که قبلاً ممکن نبود، به فروش برسانند. 

اثبات اصالت جوایز و کالاهای کمیاب

کاربرد های NFT

کاربرد های NFT

در سال 2020، اولین جوایز WebXR در قالب NFT به گیرندگان اعطا شد. ساخت و تولید جوایزی که در قالب NFT به برندگان اعطا شد از نظر فیزیکی غیرقابل تولید بود اما از طراحی تشکیل شده بود که می توانست به شکل یک اثر دیجیتالی سه بعدی باز تولید شود. در حالی که تا قبل از ورود NFT ها همه می توانستند از طریق راه های مختلف جوایز دیجیتالی را برای خود بسازند، اما اکنون با آمدن NFT ها تنها برندگان هستند که می توانند ثابت کنند این افتخار را کسب کرده اند و جوایز اصلی را در دست دارند.  

اثبات اصالت جوایز دیجیتالی، یک مورد دیگر از استفاده های NFT ها می باشد که به نوعی مانند سند اصالت کالا در دست افراد قرار می گیرد. همچنین می توان از این ایده ها در زمینه توسعه قرارداد های هوشمند استفاده کرد، قرارداد های هوشمند توافقنامه هایی در بستر بلاک چین هستند که باعث می شود تراکنش های بین افراد تسهیل پیدا کند و معاملاتی که در گذشته نیازمند اشخاص ثالث بود، امروزه بدون شخص ثالث و راحت تر انجام شود. 

حفظ ارزش در عصر نوین دیجیتالی

برخی از مشکلاتی که مردم در درک ارزش NFT ها دارند، از این واقعیت ناشی می شود که پس از فروخته شدن یک NFT، تصویر یا مصنوع دیجیتالی نشان داده شده توسط NFT ها در دسترس عموم باقی می ماند. در هر صورت، این موضوع همیشه صادق نخواهد بود.

آژانس بایت و دپارتمان پوشاک NFT ، چندی پیش یک کت مجازی را فروختند. وقتی خریداران NFT را دریافت کردند، فایل‌ کدنویسی شده کت را نیز دریافت کردند که به آن‌ها اجازه می ‌داد کت را در اسنپ چت به صورت مجازی بپوشند. به این ترتیب، حتی اگر شخصی تصمیم به تکثیر و فروش آن فایل‌ ها داشته باشد، نمی‌ تواند NFT ها را کپی کند و آن را به دیگران عرضه کند. 

مالکیت قابل اثبات اقلام مجازی برای شخصیت های مجازی

شاید جالب ترین نکته در مورد استفاده از یک لباس NFT مانند ژاکت مجازی این باشد که افراد می توانند با استفاده از آن در فضای آنلاین ارزشی را برای خود به دست آورند. 

اگر اهل بازی‌های ویدیویی هستید، به آواتار یا شخصیت خود در بازی ویدیویی مورد علاقه ‌تان و تمام وقت و تلاشی که برای آن صرف شده است فکر کنید، شاید حتی برای داشتن برخی اقلام در بازی مانند لوازم جانبی، اقدام به پرداخت هزینه کرده باشید، اما چطور می توانید این موضوع را نشان دهید؟ در دنیای واقعی، هر چیزی که کمیاب شود، قیمت آن نیز بالا می رود، اما چطور می شود این موضوع را در دنیای مجازی نشان داد؟

امروزه، همان‌طور که افراد شروع به گذراندن زمان بیشتری در محیط های مجازی می کنند، ظاهر و تأثیری که در فضای مجازی از خود ارائه می دهند نیز به طور طبیعی از اهمیت بیشتری برخوردار می شود و همه عواملی که در ابراز شخصیت افراد در فضاهای مجازی نقش دارد نیز پر رنگ تر و ارزشمند تر می شوند. برای تایید این نظریه خوب است بدانید که در ماه می سال 2021، یک کیف پول مجازی گوچی در دنیای مجازی Roblox به قیمت بیش از ارزش فیزیکی بازار آن فروخته شد.

در حال حاضر، تنها NFT ها هستند که در این زمینه می توانند کمک کننده باشند. فرآیند ایجاد یک NFT هزینه های زیادی دارد و بنابراین برای در اختیار داشتن آن باید هزینه آن را پرداخت نمایید. با استفاده از NFT ها می توانید ارزش کالا و آثار هنری که به صورت مجازی در اختیار دارید را بدون هیچ زحمتی به افراد نشان دهید. 

حذف هزینه های تراکنش ها در فضای مجازی

در زمینه بازی ها و تجربیات خرید و فروش آنلاین نیز می توانید از NFT ها به طور مؤثر استفاده کنید! علاوه بر NFT ها از ارزهای مجازی مانند بیت کوین و یا ارزهای به خصوصی که برای هر فضا ایجاد می شود نیز می توان در زمینه تراکنش های مجازی استفاده کرد. برای تعریف بهتر این موضوع، در نظر بگیرید که در حال حاضر برای خریدهای درون بازی ها شما نیاز دارید تا حداقل یک دلار را برای تراکنش ها کنار بگذارید؛ چرا که بانک ها و شرکت های کارت های اعتباری تراکنش هایی را برای انواع حساب های کاربری در نظر می گیرند. 

با وجود ارزهای دیجیتالی و NFT ها کاربران می توانند از تراکنش های همتا به همتا استفاده کنند و واسطه های دیگر را در این بین حذف نمایند. به عبارتی، در صورت استفاده از ارزهای دیجیتالی و NFT  ها برای انجام تراکنش های آنلاین خود، این امکان را خواهید داشت تا هزینه انجام تراکنش ها را به صفر برسانید. 

امروزه، اکثر بازی‌ها با داشتن یک ارز درون بازی که بازیکنان آن را با پول واقعی خریداری می‌کنند، این مشکل را برطرف می‌کنند و حال NFT ها می توانند قدرت بیشتری به هنرمندان و طراحان بازی بدهند تا بتوانند کالاهای مجازی خود را به راحتی در بازی به فروش برسانند از این طریق تعاملات درون بازی های آنلاین را نیز بالا ببرند. 

چگونه از NFT ها در آینده استفاده خواهیم کرد؟

در نهایت با بررسی همه این موارد، ما هنوز به طور قطع نمی دانیم که به کارگیری NFT ها به این نحو می تواند در آینده فراگیر شود و یا خیر. برخی از موارد استفاده از NFT ها با توجه به رشد و همگرایی سایر فناوری ها در این مسیر می تواند منطقی به نظر برسد. با این حال، بسیاری از این کاربردها متکی به پیشرفت‌های تکنولوژیکی یا حفظ روندهای اجتماعی مجازی که معلوم نیست در آینده دوان خواهد آورد یا خیر، هستند.

منبع : makeuseof

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT