توکن غیر قابل تعویض (NFT)

معرفی و بررسی کامل توکن غیر قابل تعویض (NFT)

زمان مطالعه 5 دقیقه

بیشتر شما در مورد ارزهای دیجیتال اطلاعاتی دارید، اما در مورد NFT ها چطور؟ احتمالا می دانید که NFT ها در حال حاضر بسیار رایج هستند و شاید حتی بدانید که “NFT” مخفف Non-Fungible Token است. اما آیا می دانید توکن غیر قابل تعویض چیست؟ این مقاله کامل ترین معرفی توکن غیر قابل تعویض (NFT)  می باشد.

توکن غیر قابل تعویض (NFT)

توکن های غیر قابل تعویض پس از سر و صداهای بلاکچین ها رشد کردند. مهم نیست که چگونه و تا چه سطحی می خواهید با NFT ها کار کنید، به طور کلی برای کار با NFT ها به درک درستی از بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیاز دارید. “Token” مستقیماً از فضای کریپتو می آید و “fungible” یکی از اصطلاحات در زمینه اقتصاد و امور مالی است.

“توکن”

بلاکچین نوعی ثبت داده است. داده ها به گونه ای بسته بندی می شوند که آخرین قطعه داده در یک “بلوک” با اولین قطعه داده در بلوک بعدی یکسان باشد. این یک توضیح کوتاه و ساده شده است، ولی برای ادامه یادگیری در مورد NFT ها به آن نیاز دارید، اما می توانید برای اطلاعات بیشتر به توضیح دقیق در مورد بلاکچین ما مراجعه کنید.

دستکاری اطلاعات ذخیره شده در یک بلاکچین عملا غیرممکن است زیرا هر گونه تغییر در یک بلوک باعث اختلال در بقیه زنجیره می شود. ارزهای دیجیتال یکی از کاربردهای فناوری بلاکچین هستند، اما ارزهای دیجیتال، همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، کاملا به NFT ها مرتبط هستند زیرا هر دو از بلاکچین استفاده می کنند.

“توکن ها” دست سازه های دیجیتالی هستند که در یک بلاکچین ایجاد می شوند. “فرآیند مینت کردن” که به موجب آن توکن های جدید به وجود می آیند، دست سازه های دیجیتالی منحصر به فردی را ایجاد می کند که بازسازی یا تکرار آنها غیرممکن است.

در ارزهای دیجیتال، توکن چیزی است که ارزش دارد. بیشتر توکن های ارزهای دیجیتال “قابل تعویض” هستند. NFT ها، طبق تعریف، چنین نیستند. این به چه معناست؟

توکن های قابل تعویض و غیر قابل تعویض

یک چیز قابل تعویض به اندازه چیز دیگری که مثل خودش است، ارزش دارد. توکن های موجود در بلاکچین بیت کوین منحصر به فرد هستند، اما به اندازه هر توکن دیگری که در این بلاکچین  وجود دارد ارزش دارند.

اگر تازه کار با ارزهای دیجیتال را شروع کرده اید، به تعویض پذیری اسکناس های رایج فکر کنید. هر اسکناس یک شماره سریال دارد. بنابراین، هر اسکناس یک دلاری منحصر به فرد است، اما ارزش آن بیشتر از هر اسکناس یک دلاری دیگر هم نیست. هر اسکناس یک پوندی منحصر به فرد است، اما ارزش آن بیشتر از هر اسکناس یک پوندی دیگر نیست.

حالا فرض کنید آن شماره سریال را روی یک اثر هنری حک کنید و اسکناس را از بین ببرید. ارزش پولی اسکناس از بین می رود، اما این هنر درجه خاصی از تأیید پذیری و اصالت را به خود می گیرد، “بی همتایی ثابت شده” که قبلاً نداشت.

البته این قیاس کامل و بی نقصی نیست زیرا تکرار هنر دیجیتال بسیار ساده تر از هنر فیزیکی است و تکرار پول دیجیتال بسیار دشوارتر از پول فیزیکی است.

بنابراین، یک NFT یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد است که نمی توانید آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید (برخلاف ارز دیجیتال)، اما تاریخچه ای تغییرناپذیر و قابل ردیابی دارد (مانند اکثر ارزهای دیجیتال).

فرآیند مینت کردن NFT زمان و هزینه زیادی می برد، اما به هنرمندان کنترل بیشتری بر روی اینکه چه هنری فروخته می شود، چگونه فروخته می شود و قیمت آن چقدر است، می دهد. برای برخی از خریداران، خرید یک NFT دیگر به قصد مالک یک اثر هنری بودن نیست و بیشتر به قصد کمک به هنرمند و جامعه هنری است.

NFT برای خریدار چیست؟

وقتی یک NFT می خرید، چیزی که واقعاً می خرید یک شماره سریال است، که در واقع یک کد ویژه ای است که یک دست سازه دیجیتال را به یک نقطه مشخص در یک بلاکچین متصل می کند. شما در واقع این دست سازه دیجیتالی یا حتی حقوق مالکیت معنوی آن را نمی خرید.

خرید یک NFT در اصل خرید یک گواهی صحت و اعتبار است

با این حال، افراد دیگر می توانند به طور قانونی به تکرار این دست سازه دیجیتال ادامه دهند. به عنوان مثال، میم Disaster Girl به عنوان یک NFT فروخته شد، اما نحوه تعامل ما با آن تصویر و ایده تغییر نکرده است. Somone اکنون “مالک” میم است، اما همچنان شما می توانید آن تصویر را پیدا کنید، و همچنین به طور قانونی آن را تکرار و یا ویرایش کنید.

توکن غیر قابل تعویض (NFT)

توکن غیر قابل تعویض (NFT)

همیشه اینطور نیست. Byte Agency و Deft Apparel  ، NFT های یک کت مجازی به همراه یک رندر دیجیتال که از طریق دوربین اسنپ چت کاربر ظاهر می شد، را فروختند. این بدان معناست که فقط خریداران NFT می توانند آن کت مجازی را “بپوشند”. اما، معمولاً اینطور نیست.

وقتی یک NFT را خریداری می کنید، چه چیزی به دست می آورید؟

اخیراً بحث های زیادی در مورد اینکه آیا یک خریدار NFT واقعاً “مالک” آن است، وجود داشته است. به هر حال، به طور کلی گفته می شود که خریدار، مالک آن اثر می باشد، اما خود آن تصویر برای همه هم در دسترس است. که مشابه این اتفاق، مالکیت یک اثر هنری فیزیکی است.

توکن غیر قابل تعویض (NFT)

توکن غیر قابل تعویض (NFT)

یعنی همانطور که می دانید برخی از آثار هنری معروف و شناخته شده به صورت خصوصی نگهداری می شوند، اما آثار دیجیتالی مشابه آنها در اینترنت وجود دارند. سایر هنرهای معروف تحت مالکیت خصوصی اما به صورت “قرض دائم” به یک گالری یا موزه عمومی هستند. نقاشی فوق تحت مالکیت خصوصی است، اما می توانید آن را به صورت رایگان در اینترنت پیدا کنید. آیا این اتفاق مالکیت آن را بی ارزش می کند؟ نه برای صاحبان آن.

بسیاری از منتقدان می گویند که NFT ها در طیفی بین دیوانگی و کلاهبرداری قرار دارند اما در بهترین حالت ارزش پول شما را ندارند. در واقع، برخی از به ظاهر “هنرمندان” یک سری NFT های بسیار مسخره را با قیمت های بسیار مضحک فروخته اند. شما می توانید این موضوع را “اثبات حقیقت” بنامید، یا اینکه می توانید بگویید که این موضوع جدی گرفتن این ایده را برای مردم سخت تر می کند.

هزینه NFT ها چقدر است؟

قیمت NFT از نظر هر شخصی می تواند متفاوت باشد. بیشتر فروش های NFT از طریق بازارهای NFT انجام می شود و به کاربران اجازه می دهد برای دارایی های دیجیتال منحصر به فرد در یک دوره معین قیمت پیشنهاد دهند. مانند eBay و دیگر بازارهای آزاد، هیچ حد و مرزی ندارد.

مانند آثار هنری معمولی و سایر کلکسیون ها، عوامل دیگری در قیمت گذاری نقش دارند: کمیاب بودن، شهرت هنرمند، قابلیت تبدیل به کلکسیون، زیبایی شناسی و غیره.

Beeple که یک هنرمند دیجیتال است، یک NFT را به قیمت 69 میلیون دلار فروخت. NBA در طول سالها مجموعه ای از NFT‌ ها را ایجاد کرده است که یک بازار معاملاتی ۲۵۰ میلیون دلاری را یک شبه ایجاد کرده است. Jack Dorsey، مدیرعامل توییتر، اولین توییت خود را به یک NFT تبدیل کرد و آن را به قیمت بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت (با اهدای درآمد).

به طور خلاصه، یک NFT هر چقدر که کسی مایل به پرداخت برای آن باشد ارزش دارد.

آیا NFT ها ارزش دارند؟ این به خود شما بستگی دارد

این سوال باید کمتر به خاطر این باشد که آیا توکن های غیر قابل تعویض ارزش هزینه کردن دارند یا خیر و ترجیحا باید بیشتر به خاطر این باشد که چگونه خریدهای شما ارتباط شما را با هنر برقرار می کند و چگونه از هنرمندان حمایت می کند، باشد. بنابراین، این توصیه استاندارد برای NFT ها مانند توصیه های استاندارد برای همه توکن های کریپتو است: “چیزی که به آن اعتقاد ندارید را نخرید، و بیشتر از حدی که می توانید از دست بدهید و مشکل زیادی برایتان پیش نیاید، خرج نکنید.”

منبع : makeuseof

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT