نرم افزار Adobe XD

معرفی نرم افزار Adobe XD | ابزار طراحی UI و UX | خرید Adobe XD

زمان مطالعه 9 دقیقه

به احتمال زیاد تا کنون از نرم افزارهای شرکت Adobe  استفاده کرده اید، اگر هم تا کنون استفاده نکرده اید؛ باید بدانید که این شرکت یکی از بزرگ‌ترین سازنده های برنامه ها و نرم افزارهای پر کاربرد است که در سراسر جهان شناخته شده است. نرم افزارهای تولید شده توسط Adobe تا به امروزه بار زیادی را از دوش مهندسان و طراحان برداشته است و در صنایع مختلف؛ تأثیر مثبت بسیاری را ایفا کرده. اما وقتی صحبت از نرم افزارهای شرکت Adobe  می شود، قطعاً پیدا کردن نمونه های رایگان در بین این نرم افزارها کار دشواری خواهد بود. درواقع همه این اپلیکیشن ها یک آپشن چند روزه برای استفاده رایگان دارند و پس از آن کاربر باید مبلغی را به صورت اشتراک به حساب خود واریز کند تا امکان استفاده مجدد از برنامه را داشته باشد. با این حال، شرایط برای Adobe XD کمی متفاوت است! Adobe XD یک اپلیکیشن است که طراحان وب سایت ها و اپلیکیشن ها می توانند از آن به صورت رایگان برای ساختن رابط کاربری وب سایت ها و اپلیکیشن ها استفاده نمایند. بهترین نکته در مورد Adobe XD این است که استفاده از آن بسیار آسان است؛ درواقع حتی اگر تجربه کمی در طراحی داشته باشید، با استفاده از این اپلیکیشن می توانید به صورت تدریجی مهارت های خود را ارتقا داده و هم می توانید پروژه های طراحی خود را به راحتی انجام دهید. در ادامه قصد داریم Adobe XD را برای طراحان یو آی و یو ایکس شرح دهیم تا علاقمندان به طراحی وب سایت و اپلیکیشن بتوانند از این نرم افزار عالی و پر کاربرد، بهره‌مند شوند. 

خرید نسخه پیشرفته Adobe XD

Adobe XD چیست؟

Adobe XD یک ابزار طراحی است. البته که قرار نیست این نرم افزار، پروژه مورد نظر شما را برایتان انجام دهد، درواقع برای استفاده از آن نیازمند دانش و اطلاعات کافی در مورد طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری هستید، اما Adobe XD همراه شما خواهد بود تا بتوانید یک چشم انداز یا نمونه اولیه از آنچه می خواهید به عنوان اپلیکیشن موبایل یا تبلت، وب سایت . یا دیگر رابط های کاربری مورد نظر خود را در اختیار داشته باشید. در این برنامه، نمونه هایی اولیه از صفحه نمایش اپلیکیشن و وب سایت وجود دارد تا به کمک آن‌ها یک نمایش بصری از طراحی که مد نظر دارید را دریافت کرده و ایده ها و آیتم های مد نظر خود را به آن اضافه نمایید. این نمونه های اولیه اساساً ماکت های صفحه نمایش هستند؛ از همین رو باید اشاره کنیم که طراحی و ساخت اپلیکیشن های موبایل و وب سایت هایی که به خوبی کار می کنند، نیازمند دانش فنی بسیاری می باشد. Adobe XD ابزارهایی را در اختیار شما قرار می دهد تا یک ایده را به واقعیت تبدیل کنید. وقتی کار طراحی شما در این نرم افزار تمام شد، یک نقشه راه خواهید داشت که می توانید پروژه طراحی خود را طبق آن پیش ببرید، همچنین این امکان را خواهید داشت تا به صورت مکرر طرح خود را تغییر دهید تا به طرحی برسید که از آن رضایت کامل دارید. 

نرم افزار Adobe XD

نرم افزار Adobe XD

استفاده از Adobe XD برای طراحی رابط کاربری می تواند در مسیر تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای بسیار کمک کننده باشد. در واقع Adobe XD یک روش ساده برای طراحی رابط کاربری را ارائه کرده است و برخلاف اپلیکیشن ها Photoshop، Illustrator و Lightroom از ارائه ابزارها و پنل های بسیاری جلوگیری کرده است تا کاربر بتواند به راحتی از همه این امکانات بهره‌مند شود.

Adobe XD نرم افزاری مناسب برای مبتدیان و حرفه ای ها

همان‌طور که می دانید، استفاده از خلاقیت در هنر مفهومی بسیار مهم است، به عنوان مثال، بازی های ویدیویی را می توان یک نوع هنر مفهومی یا کانسپتوال آرت دانست که به صورت مداوم و خلاقانه از آیتم های متنوع در آن‌ها استفاده می شود. به همین ترتیب، در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری اپلیکیشن ها و وب سایت ها نیز اثبات مفهومی از اهمیت بسیاری برخوردار خواهد رود. ارائه مفهومی که با محصول نهایی مطابقت بسیاری داشته باشد، راهی عالی برای همسو کردن انتظارات شما با آنچه می تواند به صورت واقعی در دسترس قرار بگیرد، می باشد. بهترین جنبه Adobe XD این است که علاوه بر ارائه همه این ویژگی ها، به گونه ای طراحی شده است تا همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. چه یک طراح با تجربه، یک برنامه نویس، یا کسی باشید که فاقد هر دوی این مهارت ها است؛ Adobe XD می تواند شکاف بین دید شما و دانش فنی را پر کند. برای طراحی یک اپلیکیشن، حتی نیازی به یادگیری کدنویسی ندارید.

Adobe XD چه کاری می تواند انجام دهد؟

Adobe XD با در نظر گرفتن چند هدف خاص طراحی شده است، اما علاوه بر امکانات کلی، شما می توانید با استفاده از ایده هایی که این برنامه به شما ارائه می دهد، افق دید خود را گسترش دهید. در نرم افزار Adobe XD برخی از الگوها قرار داده شده اند که می توانند پروژه های شما را بسیار آسان تر کنند؛ از جمله این آیتم ها عبارت اند از :

برنامه های گوشی های هوشمند : از iPhone 5 و SE تا آخرین مدل ها به علاوه یک قالب عمومی برای اندروید

برنامه‌ های تبلت : دارای قالب‌هایی برای iPad در هر دو اندازه iPad Pro، Surface Pro 3 و 4، و یک قالب عمومی تبلت Android.

وب ‌سایت ها و برنامه ‌های وب : ارائه چندین آپشن کارآمد، از جمله Full HD.

نرم افزار Adobe XD

نرم افزار Adobe XD

با این حال، شما مجبور نیستید تنها از این الگوها استفاده کنید بلکه آن‌ها فقط برای آسان کردن پروژه های شما به وجود آمده اند. از طرفی این فرصت را دارید تا اندازه رابط کاربری یا همان صفحه نمایش مورد نظر خود را به صورت کاملا سفارشی سازه شده مشخص کنید و تقریباً برای هر پلتفرمی که تصور می کنید شروع به طراحی کنید.

راه اندازی Adobe XD و نحوه استفاده از آن

اگر در حال طراحی یک اپلیکیشن تلفن همراه هستید، می توانید برنامه رایگان Adobe XD را برای پلتفرم خود دانلود کنید و طرح های خود را به عنوان یک پیش نمایش زنده در دستگاه ایجاد کنید. اگر به فکر طراحی برای iOS، اندروید، ویندوز یا پلتفرم های شناخته شده دیگری هستید؛ می توانید از کیت های UI برای کمک گرفتن استفاده کنید. این کیت ها اساساً الگوهای پروژه ای هستند که توسط اپل، گوگل، مایکروسافت و دیگران تولید می شوند و با فرمت فایل .XD Adobe قابل دانلود هستند. با کیت های UI می توانید سرعت طراحی های خود را افزایش دهید و به شما امکان می دهد تا اپلیکیشن خود را در چارچوب و عناصر مورد خود طراحی نمایید. از آنجایی که کیت ها و آیتم های موجود در Adobe XD توسط توسعه دهندگان پلتفرم ایجاد می شوند، معمولاً همیشه به روز و کامل هستند.

نرم افزار Adobe XD

نرم افزار Adobe XD

کیت رابط کاربری Adobe XD و Ios

به عنوان مثال، کیت رابط کاربری iOS اپل شامل ابعاد صفحه خالی برای طیف وسیعی از دستگاه‌ها، نمونه‌هایی از صفحه ‌کلید iOS، عناصر جهت یابی مانند نوار بالای صفحه، دکمه‌ های جا به جایی iOS و موارد دیگر است. شما به راحتی می توانید عناصر را در صفحه طراحی خود کپی و جایگذاری کنید و نمونه های اولیه دقیقی را از چیزی که می خواهید ایجاد کنید. همچنین Adobe چند کیت رابط کاربری دیگر از جمله نمونه‌ های ساعت هوشمند سازگار با watchOS، یک کیت وب ‌سایت تجارت الکترونیک و مجموعه ‌ای از نمونه ‌ها برای ایجاد اپلیکیشن های تلفن هوشمند در زمینه ارز دیجیتال دارد. شما باید کیت های رابط کاربری مناسب برای iOS، طراحی متریال گوگل و مایکروسافت ویندوز را به طور جداگانه دانلود کنید.

مجموعه ای ساده از ابزارهای کاربردی

برخلاف دیگر برنامه‌های گرافیکی و طراحی پیچیده  که توسط شرکت Adobe ساخته شده اند، نسخه XD ارائه شده توسط این کمپانی تنها با چند ابزار ساده از رابط کاربری شیک و خوبی برخوردار است. در حقیقت اشکال اصلی ساده و کاربردی مانند مستطیل، دایره، خطوط و یک ابزار قلم برای ایجاد اشکال دیگر در دسترس شما خواهد بود. همچنین یک ابزار ساده برای نوشتن متن به همراه دسترسی به مجموعه فونت Typekit ( که البته همه آن‌ها رایگان نیستند و برای استفاده از کل مجموعه باید هزینه اشتراک را پرداخت کنید ) وجود دارد. به علاوه می ‌توانید ویژگی ‌های مختلف مربوط به این عناصر را تغییر دهید، مانند تار بودن برخی المان ها، رنگ آمیزی، تغییر اندازه زوایا، سایه‌ها و المان های پیمایشی همگی قابل تغییر خواهند بود. در نهایت یک ذره بین و یک ابزار هنری برای گسترش طراحی شما وجود دارد که می توانید از آن‌ها برای طراحی جزئی تر پروژه خود استفاده نمایید.

نرم افزار Adobe XD

نرم افزار Adobe XD

شما این امکان را خواهید داشت تا در هر قسمتی از صفحه که بخواهید، مانند اطراف لبه های صفحه، نقطه مرکزی و سایر قسمت ها، هر المانی را که می خواهید را قرار دهید. همچنین، اگر بخواهید می توانید با نگه داشتن یک دکمه (در نسخه مک Cmd است) این مورد را لغو کنید.در قسمت بالای برنامه، دو کلید را مشاهده خواهید کرد که عبارت اند از Design و Prototype؛ در نظر داشته باشید که طراحی های شما در این برنامه درواقع چشم اندازهایی خلاقانه از چیزی که در نظر دارید می باشد و می توانید تجربه کاربری ساده‌ ای را با افزودن تعاملات مختلف بین عناصر روی صفحه، المان های رنگارنگ و سوئیچ کردن صفحه های مختلف، بدون نوشتن یک خط کد، ایجاد کنید.

نرم افزار Adobe XD

نرم افزار Adobe XD

این کار از طریق یک رابط ساده، یعنی کشیدن و رها کردن انجام می شود، حتی می‌توانید از افکت ‌ها یا روش های پیمایشی مختلف استفاده کنید تا اپلیکیشن شما فانتزی تر به نظر برسد. 

نسخه رایگان Adobe XD چقدر محدود است؟

Adobe XD به عنوان یک محصول رایگان، به گونه ای طراحی شده است که می توانید به سرعت کار با آن را بیاموزید و با استفاده از ابزارهای کاربر پسند این اپلیکیشن، بتوانید پروژه های خود را بدون پرداخت هیچ هزینه ای انجام دهید. با این حال، بزرگ‌ترین ایراد نسخه رایگان، کمبود برخی از آیتم ها و نبود بیش از یک نمونه اولیه است. 

نرم افزار Adobe XD

نرم افزار Adobe XD

بنابراین ممکن است نسخه رایگان برای اولین طرح یا پروژه شما کافی باشد. وقتی نوبت به اشتراک گذاری طرح ها یا پروژه های بیشتر با تیم یا توسعه دهندگان برنامه می رسد، قطعاً استفاده از نسخه رایگان کافی نخواهد بود و به مشکلات بسیاری برخورد خواهید کرد. در نسخه رایگان می ‌توانید آرت‌ بوردهای مختلف خود را به‌صورت فایل ‌های PNG و به ‌صورت رایگان و از طریق گزینه File > Export ایجاد نمایید. با این حال نمونه سازی مشترک و تعامل بین آرت بوردها یکی از ویژگی های برجسته است که در نسخه رایگان نمی توانید از آن بهره‌مند شوید؛ درواقع این برنامه می تواند بدون داشتن این ویژگی ها هنوز هم مفید واقع شود اما قطعاً با امکانات بیشتر، راحت تر می توانید پروژه های خود را تکمیل کنید. 

محدودیت های دیگر نسخه رایگان شامل تعداد محدودی فونت Typekit و 2 گیگابایت فضای ذخیره سازی ابری (در مقابل 100 گیگابایت) برای مشترکین Creative Cloud است. اگر تصمیم به پرداخت پول برای نسخه پولی دارید، Adobe XD برای بهره‌مندی از برنامه 9.99 دلار در ماه یا برای مجموعه کامل Creative Cloud حدود  52.99 دلار در ماه هزینه دریافت می کند. بسیاری از طراحان بر این عقیده هستند که Adobe Creative Cloud ارزش هزینه کردن را دارد، به شرط این که بتوانید از این آیتم نهایت استفاده را ببرید. 

Adobe XD یک ابزار کاربر پسند و شگفت انگیز برای طراحان و برنامه نویسان!

در این مطلب با Adobe XD آشنا شدیم و دریافتیم که این اپلیکیشن یک ابزار بسیار مفید در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری به شمار می آید، چه قصد داشته باشید از این نرم افزار به صورت رایگان استفاده کنید و یا بخواهید هزینه های مورد نیاز آن را واریز نمایید تا امکان استفاده از آیتم های مختلف برای شما فراهم باشد؛ Adobe XD می تواند یک نرم افزار بسیار کاربری برای شما باشد. استفاده از این نرم افزار برای افرادی که تجربه بیشتری در زمینه طراحی رابط کاربری دارند ممکن است کمی محدود کننده باشد، در واقع وقتی نوبت به پروژه های بزرگ و اشتراک گذاری بخش های مختلف پروژه با سایر طراحان می شود، بهترین کار این است که اپلیکیشن خود را ارتقا دهید. 

Adobe XD تنها برای طراحی UI نیست! اگر تفاوت بین UI و UX می دانید و در این زمینه دارای تجربه باشید؛ از Adobe XD می توانید در بسیاری از جنبه های ایجاد و طراحی یک اپلیکیشن کار آمد استفاده نمایید. طراحان سال ‌هاست که از ابزارهای گرافیکی برای ایجاد مدل ‌هایی برای وب ‌سایت‌ ها، طراحی اپلیکیشن ‌ها و موارد دیگر استفاده می ‌کنند و Adobe XD یکی از بهترین ابزارهایی است که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


Fatal error: Uncaught TypeError: Cannot access offset of type string on string in /home/aval/blog/wp-content/themes/topnevisan/elementor/widgets/single/reading-widget.php:252 Stack trace: #0 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/controls-stack.php(2297): Elementor_reading_box_Widget->render() #1 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php(614): Elementor\Controls_Stack->render_by_mode() #2 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/widget-base.php(755): Elementor\Widget_Base->render_content() #3 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(464): Elementor\Widget_Base->print_content() #4 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(1372): Elementor\Element_Base->print_element() #5 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(464): Elementor\Element_Base->print_content() #6 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(1372): Elementor\Element_Base->print_element() #7 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(464): Elementor\Element_Base->print_content() #8 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(1372): Elementor\Element_Base->print_element() #9 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(464): Elementor\Element_Base->print_content() #10 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(1372): Elementor\Element_Base->print_element() #11 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/base/element-base.php(464): Elementor\Element_Base->print_content() #12 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/core/base/document.php(1775): Elementor\Element_Base->print_element() #13 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/documents/theme-document.php(418): Elementor\Core\Base\Document->print_elements() #14 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/includes/frontend.php(1165): ElementorPro\Modules\ThemeBuilder\Documents\Theme_Document->print_elements_with_wrapper() #15 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/core/base/document.php(1219): Elementor\Frontend->get_builder_content() #16 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/modules/library/documents/library-document.php(76): Elementor\Core\Base\Document->get_content() #17 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/documents/theme-document.php(158): Elementor\Modules\Library\Documents\Library_Document->get_content() #18 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/documents/theme-document.php(173): ElementorPro\Modules\ThemeBuilder\Documents\Theme_Document->get_content() #19 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/documents/single-base.php(93): ElementorPro\Modules\ThemeBuilder\Documents\Theme_Document->print_content() #20 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/classes/locations-manager.php(364): ElementorPro\Modules\ThemeBuilder\Documents\Single_Base->print_content() #21 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/theme-builder/classes/locations-manager.php(240): ElementorPro\Modules\ThemeBuilder\Classes\Locations_Manager->do_location() #22 [internal function]: ElementorPro\Modules\ThemeBuilder\Classes\Locations_Manager->ElementorPro\Modules\ThemeBuilder\Classes\{closure}() #23 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/modules/page-templates/module.php(207): call_user_func() #24 /home/aval/blog/wp-content/plugins/elementor/modules/page-templates/templates/header-footer.php(19): Elementor\Modules\PageTemplates\Module->print_content() #25 /home/aval/blog/wp-includes/template-loader.php(106): include('...') #26 /home/aval/blog/wp-blog-header.php(19): require_once('...') #27 /home/aval/blog/index.php(17): require('...') #28 {main} thrown in /home/aval/blog/wp-content/themes/topnevisan/elementor/widgets/single/reading-widget.php on line 252
وردپرس › خطا

یک خطای مهم در این وب سایت رخ داده است.

دربارهٔ عیب‌یابی در وردپرس بیشتر بدانید.