نرم افزار های ساخت بازی

معرفی بهترین نرم افزار های ساخت بازی مورد نظر خود | ساخت بازی ویدیویی

زمان مطالعه 12 دقیقه

برای ساخت بازی رویایی خود آماده اید؟ اگرهرگز در زندگی خود یک خط کد ننوشته باشید یا یک متخصص سی شارپ باشید، با همراه باشید چون در این مقاله به معرفی بهترین نرم افزار های ساخت بازی مورد نظر خود می پردازیم.

بهترین نرم افزار های ساخت بازی

آیا ایده ای برای بازی ای دارید که سال ها در حال ساخت است؟ اگر بتوانید آن ایده را زنده کنید چه؟این روزها هر کسی می تواند با نرم افزار مناسب و کمی دانش یک بازی ویدیویی بسازد.

البته این بدان معنا نیست که ساخت بازی آسان است. حتی یک بازی ساده مانند Flappy Bird به تلاش قابل توجهی نیاز دارد اگر بخواهید ظاهر و احساس خوبی داشته باشد. اما به لطف نرم افزار رایگان توسعه بازی، ساخت بازی نسبتاً ساده شده است.

در اینجا لیستی از بهترین نرم افزارهای رایگان بازی سازی وجود دارد که می توانید برای شروع ساخت بازی رویایی خود از امروز استفاده کنید.

ساخت بازی با نرم افزار Construct 3

نرم افزار های ساخت بازی

نرم افزار های ساخت بازی

بدون نیاز به برنامه نویسی. Construct 3 بهترین نرم افزار توسعه بازی است که می توانید از آن استفاده کنید اگر هرگز در زندگی خود یک خط کد ننوشته اید. این ابزار توسعه بازی کاملا مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی است، به این معنی که همه چیز را بکشید و رها کنید. منطق و متغیرهای بازی با استفاده از ویژگی های طراحی ارائه شده توسط خود برنامه پیاده سازی می شوند.

زیبایی Construct 3 این است که می‌تواند به ده‌ها پلتفرم و فرمت مختلف انتقال دهد، و شما مجبور نیستید یک چیز را در بازی خود تغییر دهید تا این گزینه‌های مختلف را در خود جای دهید. پس از اتمام بازی، می‌توانید به HTML5، Android، iOS، Windows، Mac، Linux، Xbox One، Microsoft Store و موارد دیگر انتقال دهید.

Construct 3 دارای برخی از بهترین و جامع ترین document اسنادی است که تا به حال برای یک ابزار توسعه بازی دیده ایم. علاوه بر این، صدها آموزش وجود دارد که به شما در درک مفاهیم از ابتدایی تا پیشرفته کمک می کند، و اگر زمانی به کمک نیاز داشته باشید، انجمن بسیار فعال است.

فروشگاه دارایی. بیشتر برنامه نویسان فقط تمرین ابتدایی در خلق هنر بازی، موسیقی یا انیمیشن دارند. اما این برای Construct 3 خوب است زیرا همیشه می‌توانید دارایی‌های آماده را از فروشگاه دارایی توسعه‌دهنده بازی مرور کرده و خریداری کنید. بیشتر بسته‌های دارایی فقط چند دلار یا کمتر هستند، اما مدل‌های حرفه‌ای می‌توانند 30 دلار یا بیشتر هزینه داشته باشند. همچنین می توانید نمونه بازی ها را با source منبع خریداری کنید که می تواند برای مطالعه و یادگیری نکات و ترفندهای جدید مفید باشد.

نسخه رایگان تمام ویژگی‌های اصلی را دارد اما به ۲۵ رویداد، دو لایه شی (object)، دو جلوه ویژه همزمان، یک فونت وب، بدون عملکرد چند نفره محدود شده است، فقط می‌تواند به HTML5 انتقال دهد و شامل مجوز برای فروش بازی‌های شما نمی‌شود. مجوز شخصی 99 دلار در سال است و همه این محدودیت ها را رفع می کند.

Download: Construct 3

نرم افزار بازی ساز GameMaker Studio 2

بکشید و رها کنید یا کد کنید. مانند Construct 3، GameMaker Studio 2 به شما اجازه می دهد تا کل بازی ها را با استفاده از رابط کشیدن و رها کردن آن برای متغیرها و منطق بازی ایجاد کنید. اما برخلاف Construct 3، GameMaker Studio 2 قدرت بیشتری را از طریق Game Maker Language خود، که یک زبان برنامه نویسی C مانند با انعطاف پذیری زیادی است، می دهد.

پس از اتمام بازی، می توانید بدون نیاز به تنظیم کد خود، به هر تعداد پلتفرم و فرمت انتقال دهید: Windows، Mac، Linux، HTML5، Android، iOS، Nintendo Switch، PlayStation 4، Xbox One و موارد دیگر.

نسخه رایگان متاسفانه اجازه انتقال به هیچ پلتفرمی را نمی دهد.

GameMaker Studio 2 یک نسخه بازنویسی شده از ابتدی Game Maker است: استودیو که در سال 1999 شروع به کار کرد. امروزه، یکی از محبوب ترین و فعال ترین موتورهای توسعه بازی رایگان در حال حاضر موجود است. نسخه های جدید با به روز رسانی ویژگی ها در فواصل زمانی منظم منتشر می شوند.

ویژگی های پیشرفته داخلی. GameMaker Studio 2 بسیار عالی است زیرا از بسیاری از ویژگی های جالب کیفیت زندگی پشتیبانی می کند، مانند امکان افزودن خریدهای درون برنامه ای به بازی، تجزیه و تحلیل زمان واقعی در مورد نحوه بازی کاربران، منبع کنترل، شبکه چند نفره و قابلیت توسعه از طریق برنامه های افزودنی شخص ثالث. همچنین دارای ویرایشگرهای داخلی برای تصاویر، انیمیشن ها و سایه بان ها است.

نسخه رایگان را می توان به طور نامحدود استفاده کرد اما محدودیت هایی در مورد پیچیدگی بازی های شما دارد. هزینه طرح Creator 39 دلار در سال است و امکان انتقال به ویندوز و مک را فراهم می کند. یا می‌توانید قفل انتقال تکی را با یک خرید دائمی یک‌ باره باز کنید: دسکتاپ 99 دلار، HTML5 با 149 دلار، آمازون فایر با قیمت 149 دلار و اندروید/iOS با قیمت 399 دلار. انتقال برای Nintendo Switch، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان با قیمت 799 دلار در سال در دسترس است.

Download: GameMaker Studio 2

سایت Unity

نرم افزار های ساخت بازی

نرم افزار های ساخت بازی

Unity در سال 2005 به عنوان یک موتور سه بعدی شروع به کار کرد و در نهایت در سال 2013 پشتیبانی رسمی دو بعدی را اضافه کرد. ایده آل برای ایجاد بازی در همه شکل ها و اندازه ها، از بازی های گاه به گاه دو بعدی موبایل گرفته تا شاهکارهای گرافیکی خیره کننده، شانس بسیار خوبی برای شما وجود دارد که بازی ساخته شده در Unity را انجام داده باشید.

طراحی مبتنی بر Component کامپوننت. Unity  طراحی component-entity را ارائه نکرد، اما در محبوبیت آن نقش زیادی داشت. به طور خلاصه، همه چیز در بازی یک شی است و شما می توانید اجزای مختلفی را به هر جسم متصل کنید، جایی که هر جزء جنبه ای از رفتار و منطق شی را کنترل می کند.

برای استفاده حداکثری از Unity، باید از C#  سی شارپ استفاده کنید. خبر خوب این است که Unity به قدری مورد استفاده قرار می گیرد – در میان علاقه مندان و توسعه دهندگان بازی کهنه کار – که هزاران آموزش عالی Unity را در سرتاسر وب پیدا خواهید کرد تا به شما در شروع کار کمک کنند. خود Unity همچنین دارای مجموعه‌های ویدیویی عمیق متعددی برای تازه‌کارها است و مستندات ارائه شده بسیار عالی است.

یونیتی گسترده‌ترین پشتیبانی انتقال را از هر نرم‌افزار طراحی رایگان بازی ویدیویی دارد: ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، iOS، HTML5، فیس‌بوک، انواع سیستم‌های واقعیت مجازی مانند Oculus و Steam VR، و همچنین چندین کنسول مانند پلی‌استیشن 5، سری Xbox. X/S، Nintendo Wii U و Nintendo Switch.

فروشگاه دارایی. آیا می خواهید یک سیستم نقشه کوچک در بازی خود داشته باشید؟ راه حل شبکه تجاری در سطح تجاری چطور؟ شاید به مدل های سه بعدی، گرافیک HUD و بافت های محیطی نیاز داشته باشید؟ در مورد سیستم گفتگو برای RPG اکشن ماجراجویی شما چطور؟ شما می توانید همه اینها و موارد دیگر را در فروشگاه Unity Asset بدست آورید، با شانس زیادی برای رایگان بودن.

طرح شخصی کاملا رایگان است و هیچ گونه ویژگی موتور را محدود نمی کند، تا زمانی که درآمد سالانه کمتر از 100000 دلار از بازی های خود کسب کنید. پلن پلاس تا سقف 200000 دلار درآمد سالانه لازم است و همچنین “تم تاریک” دلخواه را برای ویرایشگر باز می کند. پس از آن، به برنامه Pro نیاز دارید که امکان کسب درآمد نامحدود را فراهم می کند.

Download: Unity

سایت Godot Engine 

Godot مانند Unity از ساخت بازی های دو بعدی و سه بعدی پشتیبانی می کند. جنبه 2 بعدی این بازی ساز رایگان از همان ابتدا با دقت طراحی شده بود که به معنای عملکرد بهتر، اشکالات کمتر و گردش کار کلی تمیزتر است.

طراحی مبتنی بر صحنه. رویکرد Godot به معماری بازی منحصربه‌فرد است، زیرا همه چیز به صحنه‌ها تقسیم می‌شود اما احتمالاً نه آن نوع “صحنه” که شما به آن فکر می‌کنید. در Godot ، صحنه مجموعه ای از عناصر مانند الهام ها، صداها و یا فیلمنامه ها است. سپس می‌توانید چندین صحنه را در یک صحنه بزرگ‌تر و سپس آن صحنه‌ها را در صحنه‌های بزرگ‌تر ترکیب کنید. این رویکرد طراحی سازماندهی و اصلاح عناصر فردی را در هر زمان که بخواهید بسیار آسان می کند.

زبان برنامه نویسی سفارشی. Godot از یک سیستم کشیدن و رها کردن برای حفظ عناصر صحنه استفاده می‌کند، اما هر یک از این عناصر را می‌توان از طریق سیستم اسکریپت نویسی داخلی که از زبانی شبیه پایتون به نام GDScript استفاده می‌کند، گسترش داد. یادگیری آن آسان و استفاده از آن سرگرم کننده است، بنابراین حتی اگر تجربه کدنویسی ندارید، باید آن را امتحان کنید.

Godot می‌تواند روی پلتفرم‌های متعددی از جمله ویندوز، مک، لینوکس، اندروید، iOS و HTML5 مستقر شود. هیچ خرید یا مجوز اضافی لازم نیست، اگرچه ممکن است برخی محدودیت‌ها اعمال شود (مانند نیاز به بودن در سیستم Mac برای استقرار Mac binary باینری مک).

ویژگی های پیشرفته داخلی. Godot به طرز شگفت انگیزی به سرعت برای یک موتور بازی تکرار می کند. هر سال حداقل یک نسخه اصلی وجود دارد، که توضیح می دهد که چگونه بسیاری از ویژگی های فوق العاده در حال حاضر را دارد: فیزیک، پس پردازش، شبکه، انواع ویرایشگرهای داخلی، اشکال زدایی زنده و بارگذاری مجدد داغ، کنترل منبع، و موارد دیگر.

Godot تنها ابزار موجود در این لیست است که در واقع رایگان است. از آنجا که مجوز MIT را دارد، می توانید هر طور که می خواهید از آن استفاده کنید و بازی هایی را که می سازید بدون هیچ محدودیتی بفروشید. حتی می توانید کد منبع موتور را دانلود کرده و آن را تغییر دهید! (موتور به زبان C++ کدگذاری شده است.)

Download: Godot Engine

ساخت باز در Unreal Engine 5

نرم افزار های ساخت بازی

نرم افزار های ساخت بازی

Unreal Engine 5 اپیک گیمز در ژوئن 2020 معرفی شد، در می 2021 برای توسعه دسترسی اولیه در دسترس قرار گرفت و انتظار می‌رود عرضه کامل آن در سال 2022 منتشر شود. از بین تمام ابزارهای موجود در این لیست، Unreal Engine 5 (UE5) حرفه ای ترین است. 

این از ابتدا توسط نوابغ پشت فرنچایز Unreal ساخته شده است افرادی که می دانند چه چیزی در یک موتور قفسه بالا نیاز است و چه چیزی برای ارائه ویژگی های نسل بعدی لازم است. آنها دقیقاً می دانند دارند چه کار می کنند.

یکی از اصول رانندگی UE5 این است که به شما امکان می‌دهد تا جایی که می‌توانید تکرار و توسعه دهید، بنابراین ویژگی‌هایی مانند اشکال‌زدایی زنده، بارگذاری مجدد داغ، خط لوله دارایی ساده، پیش‌نمایش بازی فوری، به‌علاوه صدها دارایی و سیستم شامل هوش مصنوعی، سینماتیک را دریافت می‌کنید. ابزار، اثرات پس از پردازش، و بیشتر.

کد لازم نیست. نقطه فروش منحصر به فرد UE5 سیستم Blueprint آن است که به شما امکان می دهد منطق بازی را بدون دست زدن به هیچ کدی ایجاد کنید. این به اندازه کافی پیشرفته است که می توانید کل بازی ها، حتی بازی های پیچیده را بدون باز کردن ویرایشگر منبع ایجاد کنید. اما اگر می خواهید Blueprint های خود را کدنویسی کنید، می توانید این کار را نیز انجام دهید.

بهترین آموزش های روی کره زمین. کانال یوتیوب UE5 صدها ویدیو دارد که شما را در هر اینچ از موتور می‌برد و بیشتر آن ویدیوها بین 20 تا 60 دقیقه طول می‌کشند. این بیشتر از محتوایی است که از یک دوره ترم طولانی در دانشگاه دریافت می کنید! اگر به راهنمایی گام به گام نیاز دارید، UE5 شما را تحت پوشش قرار می دهد.

شروع به دیدن یک الگو در اینجا کرده اید؟ همه بهترین موتورها امکان انتقال بدون درز به چندین پلتفرم را فراهم می کنند و UE5 نیز از این قاعده مستثنی نیست: Windows، Mac، Linux، Android، iOS، HTML5، PlayStation 4، Xbox One، Oculus VR و موارد دیگر.

به عنوان یک کاربر رایگان، به کل موتور (از جمله کد منبع) دسترسی دارید. با شروع Unreal Engine 5، حق امتیاز زمانی که اولین درآمد ناخالص خود را به یک میلیون دلار برسانید، لغو می‌شود. پس از آن، پنج درصد حق امتیاز در تمام فروش ها پرداخت خواهید کرد.

UE5 (در مقایسه با UE4) تمرکز زیادی بر بهبود گرافیک بازی های ویدیویی ، کیفیت فیلم CGI و شاید حتی بهتر از آن نشان می دهد. چگونه امیدوارند به ان دست یابند؟ با کمک دو فناوری اصلی Nanite و Lumen.

Nanite 

محدودیت های چند ضلعی عاملی برای طراحی هر سطح یا ایجاد هر شخصیتی برای بازی شما هستند. اگر شخصیت شما با استفاده از 1500000 چند ضلعی ساخته شده باشد، نمی توانید انتظار داشته باشید که بازی شما به خوبی اجرا شود.

Nanite می گوید که می تواند و باید. هندسه Nanite به شما این امکان را می‌دهد که هنر منبع تعداد چند ضلعی را در میلیون‌ها و میلیاردها وارد کنید و در بازی شما بدون مشکل کار کنداین برای هنرمندان و انیماتورهای سه بعدی بسیار هیجان‌انگیز است.

Lumen

روشی که رایانه‌ها نور را در بازی‌های ویدیویی نشان می‌دهند، از همان جایی که شروع شد، جهش‌های زیادی را طی کرده است. لومن UE5 مرحله بعدی و بسیار بزرگ است.

لومن واکنش های نوری واقعی را در محیط های پویا ارائه می دهد. یک مثال این است که وقتی ماه در موقعیت‌های مختلف در آسمان قرار می‌گیرد یا توسط زمینی مانند کوه مسدود می‌شود، چقدر نور ماه در یک دره پخش می‌شود. هنگامی که صحنه تغییر می کند، نور بلافاصله واکنش نشان می دهد.

یکی دیگر از جنبه های تغییر دهنده بازی Lumen این است که طراحان می توانند نور را از زوایای مختلف در موتور Unreal Engine دقیقاً مشابه آنچه در بازی به نظر می رسد مشاهده کنند. اگر در بازار نرم افزارهای رایگان بازی سازی هستید، نمی توانید با Unreal Engine اشتباه کنید.

توجه: در حالی که Unreal Engine 5 به روزترین نرم افزار است، در مرحله دسترسی اولیه خود کاملاً آماده تولید نیست. اگر به دنبال یک بازی ساز کامل هستید، در عوض Unreal Engine 4 را بررسی کنید.

Download: Unreal Engine 5

Defold 

نرم افزار های ساخت بازی

نرم افزار های ساخت بازی

بکشید و رها کنید یا کد کنید. از ویرایشگر کد Defold برای اضافه کردن منطق سفارشی یا ویرایشگرهای دیداری و صحنه استفاده کنید تا دارایی ها را مستقیماً به بازی خود اضافه کنید.

Defold از این قاعده مستثنی نیست که بهترین نرم افزار رایگان طراحی بازی اجازه انتقال به طیف گسترده ای از پلتفرم ها را می دهد. بازی خود را در Nintendo Switch، Android، iOS، macOS، Linux، Windows، Steam، HTML5 و Facebook منتشر کنید.

مانند GameMaker Studio 2، Defold از مجموعه ای از ویژگی های پیشرفته از راه اندازی بدون نیاز به پیکربندی بیشتر پشتیبانی می کند.

این موتور دارای پشتیبانی عالی  سه بعدی است، اما بهترین حالت برای ایجاد دو بعدی است. با استفاده از یک سیستم مبتنی بر component ، به sprites های دو بعدی و ویرایشگرهای نقشه، مدل های سه بعدی و meshing (مش بندی)، و طیف وسیعی از جلوه های ذرات دسترسی خواهید داشت. اینها تنها تعدادی از ویژگی ها و فناوری موجود هستند، شما باید خودتان چیزهایی را امتحان کنید تا توانایی کامل Defold را درک کنید.

مستندات سطح کارشناسی. آموزش‌ها، دفترچه‌های راهنما و انجمن‌های دفولد اطلاعات زیادی هستند که منتظر هر توسعه‌دهنده بازی‌های نوظهوری هستند تا آن‌ها را انتخاب کرده و هک شوند.

انجمن ها و پرسش های متداول به ویژه برای غلبه بر موانع خاص مفید هستند. بسیاری از توسعه دهندگان دقیقاً همان مشکلی را که شما با آن روبرو هستید داشته اند، و آنها متوجه شده اند که چگونه در اطراف آن حرکت کنند تا بتوانید از آنها پیروی کنید.

Defold منبع باز و رایگان برای استفاده است، مشروط بر اینکه مجوز آنها را دریافت کنید (به صورت رایگان در وب سایت Defold) واستانداردهای مجوز را رعایت کنید. Defold هیچ کمیسیونی دریافت نمی کند و بدون در نطر گرفتن توجهی که به بازی شما می شود، استفاده از آن رایگان است.

Download: Defold

RPG Maker MZ

نرم افزار های ساخت بازی

نرم افزار های ساخت بازی

کد لازم نیست. RPG Maker MZ یک بازی ساز رایگان عالی برای کسانی است که می خواهند بدون نیاز به یادگیری برنامه نویسی یک بازی بسازند. از ویرایشگر نقشه، مولد کاراکتر و پایگاه داده برای ایجاد هر RPGی که تخیل شما را تحریک می کند، استفاده کنید. اگر می‌خواهید کد سفارشی را وارد کنید، می‌توانید این کار را با استفاده از افزونه‌ها انجام دهیداما می‌توانید بیشتر منطق را با استفاده از سیستم رویدادهای بدون کد مورد نیاز بومی RPG Maker MZ پیاده‌سازی کنید.

فروشگاه دارایی. شما صدها بسته دارایی برای انتخاب در Market Place در بالای بافت‌های موجود در نصب رایگان RPG Maker خواهید داشت. شما می توانید موسیقی، شخصیت های sprites ، طرح های سطح کل منبع. هر چیزی که برای ساختن یک RPG به آن نیاز دارید در اینجا پیدا کنید.

گزینه‌های انتقالی کمتری با RPG Maker نسبت به سایر ابزارهای فهرست پیدا خواهید کرد، اما نام‌های بزرگ همچنان تحت پوشش هستند: Windows، macOS، iOS و Android.

قبل از اینکه مجبور شوید مجوزی را با قیمت 80 دلار خریداری کنید، یک دوره آزمایشی رایگان 30 روزه در دسترس است.

Download: RPG Maker MZ

Cerberus X

سبک و شهودی. اگر به دنبال یک بازی ساز سبک وزن دو بعدی هستید، Cerberus X (CX) شما را پوشش می دهد. اگرچه پیشرفته ترین مشتری در لیست نیست، اما برای مبتدیان انتخاب عالی است تا با یک زبان برنامه نویسی پاهای خود را خیس کنند.

از Cerberus X IDE همراه با APIهای گرافیکی قدرتمند و چارچوب Mojo برای طراحی بازی‌ها و انتقال آن‌ها به رایانه‌های شخصی Windows، macOS (10.15.x و قدیمی‌تر)، Linux، Android، iOS (13.x و قبل‌تر) و HTML5 استفاده کنید.

این APIها و چارچوب Mojo به این معنی است که برای ایجاد یک بازی کاربردی نیازی به کدنویسی زیادی ندارید. شما فقط شکاف ها را پر می کنید.

آموزش ها و انجمن های شلوغ CX منابع بسیار خوبی برای یادگیری جزئیات موتور هستند و به طرز شگفت انگیزی به خوبی نگهداری می شوند. از آنجایی که Cerberus X یک زبان modules ماژولار است، می توانید modules ماژول ها را از سازندگان دیگر برای استفاده در بازی خود وارد کنید یا کد را به توسعه دهندگان دیگر ارسال کنید!

Cerberus X برای دانلود رایگان است، اگرچه می توانید قیمت خود را ذکر کنید و در صورت تمایل از توسعه دهندگان حمایت کنید.

Download: Cerberus X

مهارت های خود را با نرم افزار ساخت بازی رایگان ارتقا دهید

تعداد انگشت شماری از ابزارهای توسعه بازی دیگر وجود دارند که نتوانسته اند به این انتخاب دست پیدا کنند، اما همچنان ارزش بررسی دارند (مانند Phaser، Stencyl، یا GDevelop) اگر موارد ذکر شده در بالا آن چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید. .

اگر می خواهید در مورد توسعه بازی جدی باشید، باید واقعاً برنامه نویسی را مطالعه کنید. شما می توانید در حین یادگیری با انجام بازی های کدنویسی سرگرم شوید!

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT