ممنوعیت کاربران ایرانی در متامسک

ممنوعیت فعالیت کاربران ایرانی در متامسک و روش های دسترسی مجدد

زمان مطالعه 6 دقیقه

چندین کاربر MetaMask مستقر در ونزوئلا و ایران گزارش داده اند که دسترسی به کیف پول محبوب Web3 را مسدود کرده اند. همچنین بازار توکن های غیر مثلی Opensea دسترسی به کاربران ایرانی را محدود کرده است و نگرانی‌های دیرینه در مورد غیرمتمرکز بودن بسیاری از جنبه‌های Web3 را برجسته می‌کند. در این خبر به بررسی ممنوعیت کاربران ایرانی در متامسک می پردازیم.

ممنوعیت کاربران ایرانی در متامسک

ممنوعیت کاربران ایرانی در متامسک

ممنوعیت کاربران ایرانی در متامسک

اخبار مربوط به محدودیت دسترسی کاربران این مناطق برای اولین بار بعد از ظهر پنجشنبه در شبکه های اجتماعی منتشر شد. چندین کاربر MetaMask در ونزوئلا و ایران گزارش دادند که قادر به دسترسی به کیف پول Web3 نیستند، در حالی که یادداشت کوتاهی از MetaMask که یک ساعت قبل از زمان انتشار به روز رسانی شد، گفت که Infura، ارائه دهنده خدماتی که کیف برای دسترسی به اتریوم از آن استفاده می کند، در برخی مناطق  به دلیل رعایت قوانین در دسترس نیست. این یادداشت اضافه می کند که کاربران در مناطق محدود خاص هنگام تلاش برای دسترسی به کیف پول یک “پیام خطا” دریافت می کنند. MetaMask و Infura هر دو محصولات ConsenSys، شرکت نرم افزاری Web3 هستند که توسط جو لوبین، بنیانگذار اتریوم اداره می شود.

در حالی که از نظر تئوری می توان از VPN برای دور زدن ممنوعیت استفاده کرد، کیف پول متامسک به کاربران آسیب دیده اطلاع داده است که باید عبارت بازیابی خود را برای کیف پول خود صادر کنند. قابل ذکر است که این والت نمی‌تواند مستقیماً کاربران را از دسترسی به کیف پول اتریوم خود مسدود کند، به این معنی که آنها همچنان باید بتوانند وجوه خود را بازیابی کنند.

علاوه بر این OpenSea، بزرگ‌ترین بازار توکن های غیرمثلی جهان، همچنین کاربران ایرانی را از پلتفرم خود مسدود می‌کند. چندین هنرمند NFT در توییتر اعلام کردند که امروز قادر به دسترسی به حساب‌های خود نیستند، به این معنی که اکنون نمی‌توانند لیست دارایی های خود را مشاهده کنند یا آثار خود را بفروشند.

لونا لئونیس، تصویرگری که در جامعه NFT به طور گسترده ای شناخته شده است، در یک پیام خصوصی به Crypto Briefing گفت که اولین بار در اوایل صبح پنجشنبه با مشکلی مواجه شد.

او اظهار داشت سعی کردم یکی از فهرست‌هایم را بررسی کنم و دیدم اصلاً نمی‌توانم به حسابم دسترسی داشته باشم. وقتی وارد سیستم می شوم با پیغام “خطایی رخ داده است” مواجه می شوم و هر پیوندی از قبل در هر یک از توییت های من و غیره منجر به خطای 404 می شود.” او اکنون نمی تواند هیچ یک از کارهای ضرب شده یا قطعات جمع آوری شده خود را از طریق پلتفرم مشاهده کند.”

دومینی گنجی، عکاس NFT به کریپتو بریفینگ گفت:

اولین بار این خبرها را از دوستان ایرانی دیگر شنیده است. او به بررسی حساب خود پرداخت و دید که بلاک شده است. من در حال حاضر بیش از 35 توکن NFT فروخته ام و در حال حاضر به آنها دسترسی ندارم. کلکسیونرها نمی توانند آنها را در صفحه OpenSea خود داشته باشند و من نمی دانم برای آن چه کاری می توانم انجام دهم. فقط متاسفم که این اتفاق افتاد.

او اضافه کرد: چگونه می‌توانند یک حساب کاربری را بدون هیچ اطلاعیه یا ایمیلی مسدود کنند؟ و آیا می‌توانند بدون اینکه از ما مدرک شناسایی یا مدرک اقامت بخواهند بدانند یا مطمئن باشند که در یک مکان خاص زندگی می‌کند؟

هنرمند و کلکسیونر دیگری که به نام Bornosor شناخته می شود در توییتی گفت که این ممنوعیت به جای آدرس IP “بر اساس ملیت” است. آنها توضیح دادند که چگونه پرین حیدری، مجموعه توکن های غیر مثلی هنرمند ایرانی مقیم ایتالیا، از پلتفرم حذف شده است. حیدری همچنین گزارش داد که اوایل امروز دسترسی به بازار را از دست داده است.

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال اغلب استفاده را براساس انطباق با دستورالعمل های تحریمی محدود می‌کنند. تفاوت در اینجا این است که MetaMask و OpenSea اغلب به عنوان زیرساخت Web3 معرفی می شوند، اما ممنوعیت ها نشان می دهد که آنها می توانند متمرکز باشند. MetaMask محبوب ترین کیف پول Web3 است و OpenSea بازار پیشرو NFT است که سؤالاتی را در مورد اینکه واقعاً Web3 غیرمتمرکز است ایجاد می کند. جک دورسی، مدافع قدیمی بیت کوین، در ماه های اخیر آشکارا نسبت به وب 3 بدبین بوده است.

چندین حامی کریپتو پیشنهاد کرده‌اند که موج ممنوعیت‌ها می‌تواند با تحریم‌های اعمال‌ شده توسط ایالات متحده علیه ایران و ونزوئلا مرتبط باشد. کاخ سفید این هفته پس از تهاجم روسیه به اوکراین، تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه تشدید کرده است که می‌تواند نشانه‌ ای هشداردهنده برای کاربران روسی Web3 باشد.

چه اتفاقی برای دارای کاربران در متاسک رخ می دهد ؟

به گزارش دیکریپت، متامسک فاش نکرده است که کدام کشورهای تحت تحریم مسدود شده اند، اما ظاهراً این تغییر اخیراً اتفاق افتاده است، زیرا به گفته Decrypt، بخش هایی از آمریکای لاتین را هم مسدود کرد.

⁉️اگر در یکی از این مناطق هستید، آیا این بدان معناست که تمام دارایی های شما برای همیشه از دست می رود؟

خیر. این چیزی است که در استفاده از بلاک چین خوب است. اگر توییتر تصمیم گرفت شما را ببندد، کار شما تمام شده است چرا که شما نمی توانید به داخل برگردید و هیچ کاری نمی توانید انجام دهید.

اما در مورد اتریوم و سایر بلاک چین ها، اینطور نیست. تا زمانی که هیچ کس دیگری عبارت اصلی شما را کنترل نمی کند، همیشه می توانید فقط با استفاده از یک نرم افزار کیف پول متفاوت به اتریوم (و تمام دارایی های دیجیتال خود) دسترسی داشته باشید.

عبارت seed شما یک راه قابل خواندن برای انسان و دسترسی به کلید خصوصی شما است، آن رشته مخفی از اعداد و حروف تنها به شما اجازه می دهد دارایی خود را در اتریوم کنترل کنید و نباید در دسترس فرد دیگری باشد. این نقطه اصلی تمرکز زدایی است. موارد شما در MetaMask یا Infura نیست. بلکه دارایی های شما در بلاک چین اتریوم برای همیشه وجود دارد.

بنابراین، فقط به این دلیل که در منطقه‌ ای زندگی می‌کنید که اینفورا در آن کار نمی‌کند، به این معنی نیست که شما به دارایی های خود دسترسی ندارید. این چیزی نیست که ما در کریپتو انتظار داریم.

روش های دور زدن محدودیت کیف پول متامسک

می‌توانید نقطه پایانی کیف پول متامسک خود را به Alchemy، یک رقیب Infura تغییر دهید. Alchemy دستورالعمل های دقیقی برای هر کسی که می خواهد از سرورهای آن به جای اینفورا استفاده کند، دارد.

پس از انتشار، کارکنان ConsenSys به The Defiant اشاره کردند که شرایط خدمات Alchemy مشترکین را از امکان استفاده در کشورهای تحریم شده توسط ایالات متحده منع می کند.

ممنوعیت کاربران ایرانی در متامسک

ممنوعیت کاربران ایرانی در متامسک

بسیاری گفته‌ اند که ادعای عدم تمرکز اتریوم تا زمانی که بسیاری از برنامه‌ ها به شدت بر روی Infura تکیه دارند، تا حدی ساختگی هستند، و به نظر می‌رسد این مشکل مبتنی بر مکان موردی است.

MetaMask نرم افزار مشتری است که برای خواندن بلاک چین اتریوم به Infura متکی است. هر دو محصول بخشی از نرم افزار ConsenSys هستند، اما کاربران مجبور نیستند به Infura اعتماد کنند. برای مثال، آنها می توانند کیف پول خود را به Alchemy تغییر دهند.

این یک داستان در حال توسعه است و The Defiant هنوز تایید نکرده است که تغییر به Alchemy باعث دور زدن محدودیت های مبتنی بر مکان خواهد شد. هر دو Infura و Alchemy توسط شرکت های مستقر در ایالات متحده اداره می شوند، بنابراین ممکن است اینطور نباشد. از طرفی Alchemy از اظهار نظر خودداری کرد.

در نهایت، حتی اگر هیچ یک از این موارد کار نکند، دارایی های شما از بین نمی رود و شما میتوانید از طریق هر ولت دیگری که از سایر توکن های بلاک چین اتریوم پشتیبانی می کند به ارزهای رمز نگاری شده ای که در متامسک ولت نگهداری می کردید دسترسی داشته باشید.

این شبیه به نحوه دسترسی به ایمیل خود در وب، یا رایانه شخصی با استفاده از هر دستگاه دیگری می باشد.

همچنین به یاد داشته باشید، MetaMask حساب شما نیست و آن را کنترل نمی کند. این ولت تنها روشی برای تعامل با حساب شما است که روی بلاک چین اتریوم قرار دارد. بنابراین در بدترین حالت که Node شبکه‌ای شما تحریم یا بلاک شده باشد، میتوانید نود را تغییر دهید و آن را به صورت اختصاصی راه اندازی کنید.

امیدواریم که شما در هنگام ساخت کیف پول متامسک نسخه‌ ای از عبارت اصلی خود را تهیه و در مکانی امن نگهداری کرده باشید. سپس کیف پول متامسک خود را بازیابی کنید و به تبادل ارزهای رمزنگاری شده بپردازید.

همچنین اگر دارایی‌های واقعاً با ارزشی را در والت متامسک نگهداری می‌کنید، ممکن است اکنون زمان خوبی باشد تا بیشتر چیزهای واقعاً گران قیمت را از آن کیف پول به یک ولت سخت‌ افزاری انتقال دهید. این کار هزینه گس اتریوم بالایی را ممکن است برای شما به همراه داشته باشد، اما ارزشش را دارد.

نکات و هشدارها

توجه داشته باشید کیف پولی امن است که شما بتوانید به صورت Offline (با قطع اینترنت) یک ولت بسازید و تولید کلمات Seed کاملا سمت کاربر و بدون ارتباط با سرور انجام شود. کیف متامسک به همین صورت است یعنی شما می‌توانید اتصال اینترنت رو قطع کنید و با استفاده از افزونه متامسک ۱۲ کلمه بازیابی رو بسازید و آنها را یادداشت و حتی import کنید و بعد اینترنت را متصل نمایید. این کمک می کند که اگر روی مرورگر شما بدافزاری وجود داشته باشد شاید موفق به ارسال اطلاعات محرمانه مانند ارسال کلمات بازیابی برای دیگران نشود.

همچنین بعضی توکن‌ها مثل تتر (USDT) قابلیت فریز یا بلاک کردن موجودی یک آدرس در قرارداد هوشمند را دارند. اگر موجودی شما به هر علتی توسط قرارداد هوشمند فریز یا قفل شود، تغییر کیف پول یا حتی راه‌اندازی Node اختصاصی کمکی به شما نخواهد کرد.

منبع: کریپتو بریفینگ

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT