ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

آیا می خواهید نسخه قدیمی وب سایت مورد علاقه خود را ببینید؟ آیا نیاز به یافتن مقاله یا لینکی دارید که دیگر در دسترس نیست؟ در اینجا به معرفی ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت می پردازیم.

خرید با پی پال

اگر دوست داشته باشید که وب ‌سایت‌ های قدیمی را ببینید یا بخواهید اطلاعاتی را پیدا کنید که دیگر در وب وجود ندارند، دانستن نحوه مشاهده نسخه ‌های قدیمی وب ‌سایت‌ ها می ‌تواند مفید باشد. در حالی که همه وب سایت ها برای دسترسی در آینده بایگانی نشده اند، هنوز هم انبوهی از ابزار ها و ترفند ها برای بازگشت به گذشته و مشاهده نسخه های قدیمی در صورت امکان وجود دارد.

1. سایت Wayback Machine

Wayback Machine منبع اصلی برای یافتن صفحات وب قدیمی است. این یک پروژه آرشیو اینترنتی، یک کتابخانه غیرانتفاعی از وب سایت ها، نرم افزار ها، فیلم ها و کتاب ها می باشد.

Wayback Machine که در سال 1996 تأسیس شد، عکس ‌های فوری هزاران وب ‌سایت را به ‌طور منظم گرفته و ذخیره می ‌کند. در حال حاضر، این وب سایت میزبان 866 میلیارد صفحه وب است که کاملاً نشان می دهد، هیچ چیز از اینترنت پاک نمی شود.

برای پیدا کردن نسخه قدیمی هر وب سایت، URL را در نوار جستجوی Wayback Machine تایپ کنید. سپس این ابزار یک جدول زمانی سال به سال را با خطوط سیاه نشان داده که زمان گرفتن عکس های فوری را نشان می دهد.

در زیر جدول زمانی، تقویمی وجود دارد که تاریخ و زمان دقیق اسکرین شات را نشان می دهد. برای مشاهده عکس فوری، مکان نما را روی تاریخ دایره شده نگه دارید و زمان را انتخاب کنید.

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

شانس به خاطر سپردن URL دقیق هر صفحه وب که سال ها پیش وجود داشته بسیار کم است. بنابراین، اگر URL را فراموش کرده اید، می توانید از جستجوی پیشرفته استفاده نمایید و صفحه وب را با کلمات کلیدی پیدا کنید. برای کسانی که نیاز دارند مرتباً به گذشته برگردند، Wayback Machine یک افزونه مرورگر و برنامه تلفن همراه نیز دارد.

اگر می ترسید هر صفحه وب (یا اطلاعات فعلی آن) را در آینده از دست بدهید، می توانید از Wayback Machine بخواهید آن را با استفاده از قابلیت Save Now بایگانی کند. همچنین می توانید از این ابزار برای مشاهده محتوای تار در وب سایت ها استفاده کنید.

2. سایت archive.today

در پشت صفحه اصلی ساده archive.today یک کتابخانه عظیم از وب سایت ها قرار دارد که در طول سال ها بایگانی شده اند.

برای مشاهده نسخه قدیمی هر وب سایت، می توانید URL آن را جستجو کنید. سپس archive.today تمام عکس های فوری آن وب سایت را به ترتیب زمانی معکوس نمایش می دهد. این ابزار همچنین برخی از اپراتور های جستجو را برای اصلاح نتایج شما پیشنهاد می کند.

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

بهتر از همه، گزینه ای برای دانلود صفحه وب به عنوان یک فایل ZIP و اشتراک گذاری صفحه وجود دارد. مانند Wayback Machine، می توانید ابزاری را برای ضبط و بایگانی هر وب سایت برای استفاده در آینده درخواست کنید.

اگرچه کتابخانه وب ‌سایت‌ های آرشیو شده آن به بزرگی آرشیو اینترنت نیست، اما همچنان می ‌تواند به شما در کشف جواهرات قدیمی اینترنت یا یافتن اطلاعاتی که اکنون در دسترس نیست کمک کند. همچنین دارای یک افزونه کروم مفید است.

3. سایت OldWeb.today

OldWeb.today فقط مجموعه ای از صفحات وب آرشیو شده نیست. این وب ‌سایت عمدتاً آرشیو ها را از بایگانی اینترنت می ‌کشد، اما آن ها را روی مرورگر های قدیمی شبیه ‌سازی شده خود اجرا می ‌کند تا شما را به روز های اولیه اینترنت بازگرداند.

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

با استفاده از این وب سایت، می توانید وب زنده را از طریق مرورگر های قدیمی نیز مرور کنید. این مرورگر ها شامل نسخه های مختلف Navigator، Internet Explorer، Firefox و Mosaic هستند.

بارگیری نتایج اغلب زمان زیادی طول می کشد، شاید به این دلیل که قول می دهد روز های اولیه اینترنت را بازگرداند. با این وجود، این یک وب ‌سایت خوب برای مشاهده آرشیو ها، احیای وب ‌سایت‌ های نوستالژیک دهه 90 یا نشان دادن به فرزندانتان که مرور در آن روز چقدر دشوار بود، است.

4. سایت Library of Congress

The Library of Congress آرشیو رسمی کنگره ایالات متحده است که سوابق گسترده ای از کتاب ها، روزنامه ها، تصاویر، صفحات وب و سایر مطالب را نگهداری می کند. هدف برنامه آرشیو وب آن حفظ تمام محتوای موجود در وب است و منبع قابل اعتمادی را برای مشاهده آرشیو های وب در اختیار محققان قرار می دهد.

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

جستجوی هر URL در صفحه آرشیو وب آن یک جدول زمانی و تقویم را نشان می دهد. صفحه نتایج کاملاً شبیه ماشین Wayback است. می توانید هر صفحه وب قدیمی را در یک پنجره جدید باز و سایر عکس های فوری را با دکمه های قبلی و بعدی مرور کنید.

5. سایت Search Engines Cached Pages

اگر می خواهید نسخه نسبتا جدید تر هر وب سایتی را مشاهده کنید، می توانید صفحات کش شده توسط موتور های جستجو را مشاهده نمای ید.

متأسفانه، از فوریه 2024، گوگل دیگر لینک هایی به صفحات ذخیره شده در حافظه پنهان در صفحه نتایج جستجوی خود اضافه نمی کند. اما اگر از کروم استفاده می ‌کنید و از قبل آدرس دقیقی را که می ‌خواهید نسخه کش شده آن را مشاهده کنید، می‌دانید، می ‌توانید حافظه پنهان: را قبل از URL در نوار آدرس اضافه نمایید (مثلاً cache:makeuseof.com). به این ترتیب گوگل وب سایت کش شده را به جای نسخه زنده به شما نشان می دهد.

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

در موتور های جستجوی دیگر مانند بینگ یا یاهو، صفحه ای را که می ‌خواهید ببینید، جستجو کرده، روی فلش کشویی کنار URL نتیجه کلیک و روی Cached کلیک کنید. سپس موتور جستجو آخرین نسخه کش شده صفحه را به جای نسخه زنده نمایش می دهد.

مراقب باشید که با کلیک بر روی هر لینکی در صفحه ذخیره شده، شما را به وب زنده هدایت می کند. برای این منظور می توانید از ابزار های Google Cache viewer نیز استفاده کنید.

6. سایت Web Cache Viewer

این افزونه مشاهده نسخه های قدیمی وب سایت را بسیار ساده تر می کند. فقط کافی است به وب سایتی بروید که می خواهید نسخه قدیمی آن را ببینید، روی صفحه کلیک راست کرده و Web Cache Viewer را انتخاب کنید. برنامه افزودنی پنجره جدیدی را باز می کند که آخرین صفحه کش شده را نشان می دهد.

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

اگرچه این افزونه عکس‌ های فوری را از Internet Archive و Google Cache می گیرد و هیچ سابقه‌ای از خود ندارد، اما به شما امکان می ‌دهد وب ‌سایت ‌های ذخیره‌شده را به راحتی مشاهده کنید.

7. سایت Stanford Web Archive Portal

پرتال آرشیو وب استنفورد یک ابزار ساده است، اما دارای مجموعه گسترده ای از صفحات وب است که در طول سال ها بایگانی شده اند. این به شما امکان می دهد نسخه های قدیمی سایت ها را فقط با چسباندن URL پیدا کنید. همچنین می توانید (اختیاری) محدوده تاریخ را مشخص نمایید.

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

مانند Wayback Machine، سایت یک جدول زمانی و تقویم را نشان می ‌دهد که تمام عکس‌ ها را برجسته می‌ کند. می توانید هر نسخه ای از صفحه ذخیره شده را انتخاب و از دکمه های پیکان (در گوشه سمت راست بالا) برای مشاهده عکس بعدی/قبلی استفاده کنید.

8. سایت Memento Time Travel

Memento Time Travel به عنوان یک گرد آورنده بایگانی های وب به شما امکان می دهد در مسیر حافظه حرکت کرده و وب سایت های قدیمی را مشاهده کنید. Memento از شما می خواهد که هر URL و زمانی را در گذشته وارد نمایید.

سپس صفحه وب درخواستی را در ده‌ ها آرشیو آنلاین از جمله موارد ذکر شده در بالا جستجو می‌ کند و نزدیک‌ ترین عکس را به تاریخ وارد شده نشان می‌ دهد.

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

ابزار های مشاهده نسخه های قدیمی هر وب سایت

علاوه بر دیدن عکس فوری، می توانید صفحه وب را به صورت HTML جاسازی کنید. Memento Time Travel دارای یک افزونه کروم است که به شما امکان می دهد با کلیک راست بر روی هر وب سایت، آرشیو ها را مشاهده نمایید.

این آرشیو های وب در حفظ تمام محتوای وب و در دسترس قرار دادن آن کار چشمگیری انجام می دهند. با این حال، آرشیو های وب همچنان در خطر ناپدید شدن هستند.

بنابراین اگر هر نسخه قدیمی از یک وب سایت را پیدا کرده اید و می خواهید آن را برای مراجعات بعدی ایمن نگه دارید، بهتر است کل صفحه وب را در دستگاه خود ذخیره کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT