NFTها و قانون کپی رایت

توضیح ساده NFTها و قانون کپی رایت

زمان مطالعه 5 دقیقه

یکی از بحث برانگیزترین عناصر NFT این است که آیا واقعاً “مالک” اثر هنری که می‌خرید هستید یا خیر. علاوه بر این، سؤالات مربوط به copyright و مالکیت معنوی در صنعت NFT به همان اندازه مهم هستند، زیرا درک درست از نحوه عملکرد این موارد آسان است. بنابراین، اجازه دهید قانون کپی رایت NFT را به ساده ترین شکل توضیح دهیم.

NFTها و قانون کپی رایت: پیشینه قانون NFT

NFTها و قانون کپی رایت: پیشینه قانون NFT

NFTها و قانون کپی رایت: پیشینه قانون NFT

از آنجایی که NFT ها پدیده های نسبتا جدیدی هستند، قوانین مربوط به آنها در هر کشور از جهان هنوز در حال تغییر است. ما در مورد قانون کپی رایت ایالات متحده در رابطه با NFT بحث خواهیم کرد.

مقامات آمریکایی در حال حاضر NFT ها را یک اثر نویسندگی می دانند و از نظر قانون به همین شکل با آنها رفتار می شود.

با این حال، این آثار باید در اداره حق نشر ایالات متحده ثبت شوند تا از نظر قانونی محافظت شود. اما، بر خلاف یک اثر هنری فیزیکی، NFT ها هیچ ارزش ذاتی ندارند.

قیمت یک NFT اساساً به تقاضای بازار، هیاهوی هنرمندان و قیمتی که خریدار مایل به پرداخت است بستگی دارد. بنابراین، با توجه به ماهیت ناپایدار NFT ها، قوانین چگونه در مورد NFT اعمال می شوند؟

مفهوم سرقت مالکیت معنوی (به عنوان سرقت IP هم شناخته می شود) اغلب به شدت با بازار NFT مرتبط است. به طور خلاصه، مالکیت فکری چیزی نا مشهود است.

متعلق به شخص خالق است زیرا اثر مخلوق اوست (و در نتیجه دارایی او است). نمونه هایی از مالکیت معنوی شامل طرح ها، آهنگ ها و حق ثبت اختراع است.

بنابراین، اکنون ما از عوامل مؤثر بر قانون NFT آگاه هستیم، بیایید به این بپردازیم که کدام قوانین به طور خاص در بازار NFT اعمال می شود.

NFTها و قانون کپی رایت: مبانی قانون کپی رایت NFT

NFTها و قانون کپی رایت: مبانی قانون کپی رایت NFT

NFTها و قانون کپی رایت: مبانی قانون کپی رایت NFT

بیایید با یکی از بزرگ ترین سؤالات شروع کنیم: اگر یک NFT بخرید، آیا صاحب اثر و حق چاپ هستید؟

هنگامی که یک NFT خریداری می کنید، یک نسخه امضا شده دیجیتال از اثر هنری را خریداری می کنید، نه همه حقوق مربوط به اثر هنری. این بدان معنی است که شما هرگز به معنای واقعی کلمه مالک آن اثر هنری نخواهید بود، فقط یک پیوند به فایل امضا شده هنرمند دارید.

به طور خلاصه، وقتی NFT می‌خرید، یک هش روی بلاک‌چین دارید، نه بیشتر. اغلب اتفاق می افتد که هنرمند یک NFT حق چاپ اثر را حتی پس از فروش اثر حفظ می کند (اگرچه هنرمندان گاهی اوقات حقوق و مالکیت را به خریدار منتقل می کنند).

بنابراین، اگر کسی بخواهد از NFT شما اسکرین شات بگیرد و آن اسکرین شات را در جای دیگری آپلود کند، کاملاً از حقوق خود برای انجام این کار برخوردار است.

علاوه بر این، اگر کسی بخواهد NFT را که خریده‌اید کپی کند و آن را به عنوان مال خود بفروشد، هیچ حق قانونی ندارید. این نقض حقوق هنرمند است، نه حق شما.

با این حال، این مقررات NFT بسته به پلتفرمی که استفاده می کنید تغییر می کند. هر بازار NFT شرایط و ضوابط خاص خود را دارد، بنابراین مهم است که قبل از خرید یا فروش، این موارد را بررسی کنید.

قوانین NFT در برخی زمینه ها گیج کننده هستند، اما دانستن قوانین حق چاپ بسیار مهم است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک مجموعه NFT از آثار یک هنرمند مشهور ایجاد کنید، اگر می‌خواهید از آثارش برای کسب درآمد استفاده کنید، باید از خود او یا در صورتی که او مرده است، از وارثان او اجازه بگیرید.

قانون کپی رایت ایالات متحده بیان می کند که “هیچ کس به جز صاحب حق چاپ نمی‌تواند هیچ گونه بازتولید یا کپی از اثر را انجام دهد.”، بنابراین همین امر در مورد استفاده از صداها، نمادها، کاراکتر ها، یا هر عنصر خلاق دیگر در NFT که شخص دیگری خالق آن است صدق می کند.

همچنین در بخش 504 قانون حق نسخه برداری ایالات متحده آمده است که هر کسی، اثری را که نقض می‌کند بفروشد مسئول تمام خسارات وارده خواهد بود (که می‌تواند به 150 هزار دلار برسد اگر مشخص شود که فرد از قوانین آن آگاه بوده است). بنابراین، اگر فردی تصمیم بگیرد که از کار شخص دیگری برای کسب درآمد در بازار NFT استفاده کند، ممکن است به دردسر بزرگی بیافتد.

این یک مشکل مداوم در صنعت NFT است و باعث منازعات حقوقی و دعاوی حقوقی بسیاری بین ایجادکنندگان، فروشندگان و خریداران شده است. بیایید نگاهی به موارد قابل توجهی بیندازیم که در آن قانون کپی رایت NFT به اشتباه درک شده است.

NFTها و قانون کپی رایت: موارد نقض حق نسخه برداری NFT

NFTها و قانون کپی رایت: موارد نقض حق نسخه برداری NFT

NFTها و قانون کپی رایت: موارد نقض حق نسخه برداری NFT

در این مرحله، صدها یا شاید هزاران مورد نقض حق چاپ در صنعت NFT وجود دارد. یکی از این نقض ها در فوریه 2022 اتفاق افتاد.

گروهی از علاقمندان به ارز های دیجیتال و NFT به دلیل تلاش برای ایجاد مجموعه ای از کارت های NFT از کارت های Magic: The Gathering که متعلق به Wizards of the Coast بود، واکنش های شدیدی دریافت کردند. اگرچه این افراد از طرفداران این بازی بودند، اما مطمئنا قوانین و حقوق خود را به درستی درک نکردند.

کپی کاری آشکار از کار شخص دیگر، غیرقانونی است و وکلای MTG به زودی وارد عمل شدند تا این سرمایه گذاری را متوقف کنند.

آنها برای این گروه از طرفداران ایمیلی ارسال کردند که در آن بیان می‌کرد که «با این فرض اشتباه کار می‌کنند که پروژه قانونی است».

برخی از سازندگان NFT نیز سعی کرده اند از روندها برای کسب سود استفاده کنند. در ژانویه 2022، هرمس، غول مد لباس بالا، از خالق NFT، میسون روچیلد، به دلیل به تصویر کشیدن کیف هایی در قطعاتش که بسیار شبیه به کیف معروف Birkin تولید شده توسط هرمس بود، شکایت کرد.

روچیلد حتی نام مجموعه خود را “MetaBirkins” گذاشت، که به وضوح نشان می دهد که او از طراحی هرمس برای الهام بخشیدن به کار خود استفاده کرده است.

این شرکت شکایتی 47 صفحه ای را به دادگاه ناحیه جنوبی نیویورک ارسال کرد و روچیلد از خود دفاع کرد و اظهار داشت که توسط متمم اول که آزادی بیان را تضمین می کند محافظت می شود.

هنوز مشخص نیست که این شکایت به کجا خواهد رسید، اما نشان دهنده تصورات نادرست پیرامون قانون کپی رایت NFT و تأثیر آن بر افراد در صنعت است.

قانون NFT می تواند مشکل ساز باشد، اما درک آن بسیار مهم است

برای هر کسی که علاقمند به خرید و فروش در بازار NFT است، بسیار مهم است که ابتدا متوجه شود که قوانین پیرامون NFT چگونه بر حقوق آنها تأثیر می‌گذارند.

پارامترهای مالکیت و کپی رایت NFT ها ممکن است کمی سخت باشد، اما صرف کمی زمان برای آشنایی با آنها می تواند در دراز مدت باعث صرفه جویی زیادی در پول و وقت شما شود.

امتیاز 5/5 - از 3 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT