امنیت NFT

بررسی مبانی امنیت NFT: آیا NFT های شما ایمن هستند؟

زمان مطالعه 5 دقیقه

در زمان فعالیت در این بازار نوین لازم است نکات امنیتی NFT را بیاموزید تا ببینید آیا هنر دیجیتال شما به همان اندازه ای که فکر می کنید ایمن است یا خیر و آیا به اندازه ی کافی از آن محافظت می کنید یا خیر.

در حالی که برخی از NFT ها چند دلار ارزش دارند، برخی دیگر می توانند به اندازه یک خانه یا چند خانه هزینه داشته باشند. اما صرف نظر از اینکه یک فرد چقدر برای NFT خود می پردازد، حفظ امنیت آن نیز بسیار مهم است.

بنابراین، NFT ها تا چه حد امن هستند و آیا خطراتی وجود دارد که باید در زمان نگهداری از آن ها نگران آن باشید؟

NFT چیست؟

NFT چیست؟

NFT چیست؟

اگر در مورد یک چیز در NFT ها مطمعن باشیم، این است که درک و فهمیدن ماهیت آن ها بسیار دشوار است، به خصوص اگر اهل فن آوری نباشید.

بنابراین، اجازه دهید قبل از اینکه به میزان و موضوع ایمن بودن آنها بپردازیم، تجزیه و تحلیلی به صورت کلی داشته باشیم تا ماهیت NFT ها را بهتر درک کنید.

برخلاف تصور رایج، یک NFT یا توکن غیرقابل تعویض، به خودی خود یک اثر هنری نیست. در عوض، یک توکن غیر قابل تعویض اثبات مالکیت نسخه امضا شده رمزنگاری شده یک اثر هنری خاص است.

این توکن‌ها به‌عنوان یک ماهیت غیرقابل تعویض شناخته می‌شوند، زیرا برخلاف ارزهای دیجیتال، نمی‌توانید یکی از آن ها را با دیگری مبادله کنید.

مردم تمایل دارند آثار هنری را NFT بنامند، اما این از نظر فنی درست نیست. به عنوان مثال، می توانید در دنیای واقعی یک دلار را با یک دلار مبادله کنید، زیرا هر دو ارزش یکسانی دارند. اما شما یک خانه را با یک خانه عوض نمی کنید، زیرا هر خانه از نظر ویژگی ها و موقعیت مکانی منحصر به فرد است و ارزش متفاوتی نیز با هم دارند.

بنابراین، وقتی یک NFT می‌خرید، یک توکن می‌خرید که ثابت می‌کند شما یک فایل اثر هنری دیجیتال دارید. این فایل می تواند تصویر، ویدئو، صدا و یا حتی یک GIF باشد. NFT ها معمولاً با استفاده از اتریوم یا اتر، دومین ارز دیجیتال ارزشمند دنیا خریداری می شوند. نمونه هایی از مجموعه های محبوب NFT عبارتند از CryptoPunks، Bored Ape Yacht Club، و World of Women.

NFT ها کجا ذخیره می شوند؟

از آنجایی که یک NFT یک توکن رمزگذاری شده است، می‌تواند روی یک بلاک چین دیجیتال ذخیره شود، درست مانند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال. بلاک چین ها به طور طبیعی ایمن هستند، زیرا از دفتر کل توزیع شده غیرقابل تغییر (یا فناوری دفتر کل توزیع شده) استفاده می کنند که هر کسی در شبکه می تواند آن را مشاهده کند. این امر دستکاری بلاک چین ها را بسیار دشوار می کند.

هنگامی که یک NFT خریداری می کنید، یک کلید خصوصی در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید آن را در یک کیف پول دیجیتال ذخیره کنید (تا زمانی که آن کیف از NFT ها پشتیبانی می کند). این کلید خصوصی برای دسترسی و انتقال NFT شما به جای دیگری مورد نیاز است و باید همیشه مخفی بماند. اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، دیگر نمی توانید به NFT خود دسترسی پیدا کنید، که می تواند منجر به ضرر مالی قابل توجهی برای شما شود.

آسیب‌پذیری‌ها در صنعت NFT

آنچه مهم است به خاطر بسپارید این است که صنعت NFT مدت زیادی نیست که رونق پیدا کرده است، اما اکنون از نظر اندازه و ارزش بسیار بازار بزرگی است. به همین دلیل است که بسیاری از مجرمان سایبری این بازار را هدف قرار داده اند تا از قربانیان ناآگاه و NFT های ارزشمند آنها سوء استفاده کنند.

دو بخش مهم از اطلاعات وجود دارد که یک مجرم سایبری سعی می کند به آنها دسترسی پیدا کند تا NFT های شما را بدزدد: کلید خصوصی و عبارت seed. NFT که درواقع دارایی شما را نمی توان بدون استفاده از کلید خصوصی به جایی منتقل کرد، زیرا این امکان را به شما می دهد تا تأیید کنید که این شما هستید که تراکنش را انجام می دهید.

علاوه بر این، با استفاده از یک عبارت seed می توان به کیف پول NFT شما دسترسی پیدا کرد. یک کلاهبردار با این اطلاعات می تواند در عرض چند دقیقه به NFT های شما دست پیدا کند.

کلاهبرداران اغلب از تاکتیک های فیشینگ برای دسترسی به کلیدهای خصوصی و عبارات اولیه استفاده می کنند. این موارد معمولا شامل ایمیل های جعلی و وب سایت هایی است که برای سرقت داده های شما طراحی شده اند.

به عنوان مثال، یک کلاهبردار می تواند حساب NFT Marketplace شما را جعل کند و از شما درخواست کند که از طریق پیوند ارائه شده وارد حساب خود شوید تا مشکلی را حل کنید یا یک پیشرفت فروش اخیر را مشاهده کنید. که این اقدام به یک هکر دسترسی مستقیم به حساب بازار شما را می دهد.

از طرف دیگر، یک مجرم می تواند خود را به عنوان یک هنرمند NFT جعل کند و بیان کند که شما برنده نوعی جایزه شده اید. این کلاهبرداری‌ها در دیسکورد، توییتر و اینستاگرام بسیار رایج هستند، بنابراین در صورت دریافت DM یا مشاهده پستی که پیوندی به یک هدیه ارائه می‌کند، بسیار مراقب باشید.

این پست‌ها یا پیامک‌ها معمولاً پیوندی دارند که از شما خواسته می‌شود کلید خصوصی یا عبارت اولیه خود را وارد کنید تا جایزه خود را دریافت کنید. به خاطر داشته باشید که برای ارسال NFT برای شما هرگز نیازی به افشای این اطلاعات ندارید. فقط آدرس کیف پول عمومی شما برای این مورد کافی است.

اگر می‌خواهید درباره این موضوع بیشتر بخوانید، در مقاله ی بعدی می توانید دید عمیق‌تری در مورد فیشینگ در صنعت NFT به دست بیاورید، اما نکته کلیدی در اینجا این است که هنگام دریافت هر نوع ایمیلی که پیوندی در اختیار شما قرار می‌دهد، همیشه باید محتاط باشید.

ایمن نگه داشتن NFT های خود

چندین کار وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال سرقت NFT انجام دهید، اولین مورد استفاده از احراز هویت دو مرحله ای برای حساب های خود است.

به عنوان مثال، اگر یک حساب OpenSea دارید، مطمئن شوید که از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده می‌کنید تا هکر نتواند مستقیماً بدون تأیید از منبع دیگری، مانند ایمیل یا متن، به حساب شما دسترسی داشته باشد.

علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کنید که اگر می‌خواهید روی هر نوع پیوندی در آن پیام کلیک کنید، ابتدا از یک وب‌سایت بررسی پیوند استفاده ‌کنید که به شما اطلاع می‌دهد که آیا سایت مذکور قانونی است یا خیر. بیشتر کلاهبرداری‌های فیشینگ از طریق پیوندهای ساختگی اتفاق می‌افتند، بنابراین استفاده از جستجوگر پیوند می‌تواند به معنای تفاوت بین اجتناب از کلاهبرداری فیشینگ و همچنین علاقه مندی به دریافت آن باشد.

همچنین باید هر حسابی را که به شما پیامی با ایردراپ یا هدیه NFT ارسال می کند، بررسی کنید. اگر صاحب حساب ادعا می کند که یک هنرمند بزرگ NFT است اما تعداد کمی دنبال کننده دارد، به احتمال زیاد آنها آن چیزی که ادعا می کنند نیستند. همچنین شما می توانید این حساب های ساختگی را به توییتر گزارش دهید و آنها را از پلتفرم حذف کنید.

در نهایت، اطمینان حاصل کنید که همیشه کلیدهای خصوصی و عبارات اولیه خود را فوق‌العاده ایمن ذخیره می‌کنید، زیرا آنها راه ورودی به NFT‌ های شما را می‌دهند.

شما می توانید از کیف پول های دیجیتال برای ذخیره NFT های خود استفاده کنید، اما بسیاری از آنها به اینترنت متصل هستند و هک را برای سودجویان آسان تر می کند.

بنابراین، پیشنهاد می کنیم از یک کیف پول سرد (که اتصال اینترنتی ندارد) یا یک کپسول عبارت seed برای ذخیره این داده های حساس استفاده کنید. از طرف دیگر، می‌توانید به سادگی آن‌ها را روی کاغذ بنویسید یا روی یک هارد دیسک ذخیره کنید، اما باید مطمئن شوید که حتما در مکانی امن هستند.

امنیت NFT های شما بسیار مهم است

در حالی که به راحتی می توان فرض کرد که NFT ها ذاتاً ایمن هستند، مجرمان سایبری به طور مداوم در حال توسعه روش های پیچیده تری هستند که از طریق آن می توانند به دارایی های دیجیتال ارزشمند شما دسترسی داشته باشند. بنابراین، مطمئن شوید که برای محافظت از NFT های خود در برابر افراد سودجو و کلاهبرداران، تمام تلاش خود را انجام می دهید.

امتیاز 5/5 - از 3 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT