بهترین امنیت صرافی های ارزهای دیجیتال

امنیت صرافی های ارزهای دیجیتال مانند بایننس، کوین بیس چگونه تامین می‌شود؟

زمان مطالعه 3 دقیقه

امنیت صرافی های ارزهای دیجیتال مبحثی مهم و اساسی است چراکه کاربران و تریدرها باید مطمن شوند که چطور می‌توان با خیالی آسوده ارزهای خود را نزد صرافی ارزهای دیجیتال قرار دهند.

خطراتی که صرافی های ارزهای دیجیتال را تهدید می‌کند؟

صرافی ارزهای دیجیتال در دنیا بسیار زیاد هستند مانند صرافی‌های کوکوین (Kucoin)، بیتفینکس (Bitfinex)، کوین بیس (Coinbase) و … که برای خرید و فروش انواع ارز لازم و حیاتی هستند. با این حال این صرافی‌ها به دلیل دسترسی زیاد کاربران و سیستم امنیتی پایینتر، به راحتی مورد حمله هکر‌ها قرار گیرند.

امنیت صرافی های ارزهای دیجیتال

ورود زیاد کاربران، تنوع ارزها و پیچیدگی کد نویسی مالی این صرافی‌ها، همه شرایط را برای حمله احتمالی هکرها فراهم می‌سازد. به همین دلیل آسیب پذیری صرافی به مراتب بیشتر از کیف پول ارزهای دیجیتال است. ما در مقاله‌ای به آموزش معامله ارز دیجیتال پرداخته‌ایم که به این نکته هم اشاره کرده‌ایم.

به عنوان مثال صرافی معتبر نیوزلندی Cryptopia که ایرانی‌های بسیار زیادی در آن فعالیت می‌کردند، در سال ۲۰۱۹ مورد حمله قرار گرفت و صرافی برای همیشه بسته شد و خیلی‌ها منتظر دادگاه‌ نیوزلند بودند تا بدانند تکلیف ارزهایشان چه می‌شود. هنوز تکلیف حسابرسی ارزهای کاربران تمام نشده است و احتمالا تا سال آینده به دستتشان می‌رسد.

امنیت صرافی های ارزهای دیجیتال چگونه تامین می‌شود؟

با توجه به تجربه‌های قبلی صرافی‌ها، و حملات مختلف هکرها طی سالیان گذشته، صرافی‌های معتبر دنیا مانند Coinbase یا Binance و … روشی هوشمندانه را در پیش گرفته‌اند.

شرایط امنیت صرافی های ارزهای دیجیتال

همه صرافی‌های دنیا مباحث کد نویسی، مراحل سخت ورود کاربران و … را به طور روتین در نظر می‌گیرند و به روز می‌کنند، اما روش هوشمند این است:

۱) آنها با استفاده از داده‌های آماری خود و هوش مصنوعی و فعالیت روزانه کاربران، می‌توانند به طور فرضی تعیین کنند که دقیقا چه میزان ارز دیجیتال به صرافی وارد یا از صرافی خارج می‌شود. پس این میزان ارز دیجیتال را بیمه می‌کنند. مثلا اگر کل ارزهای دیجیتال در صرافی ۳ میلیارد دلار است، و تنها ۱۰ میلیون دلار آن در روز خارج و وارد شبکه صرافی می‌شود، فقط همان ۱۰ میلیون دلار را بیمه می‌کنند.

۲) تمامی معاملات بین کاربران تحت شبکه سبک شده (Lightning Network) در خود صرافی انجام می‌شود و عملا وقتی آقای X مثلا بیت کوین را به آقای Y می‌فروشد، در سیستم حسابداری صرافی ثبت می‌شود و بیت کوین در شبکه بلاک چین محاسبه نمی‌شود و کارمزد شبکه بلاک چین کسر نخواهد شد و انتقال در لجظه صورت می‌گیرد. همچنین نیازی نیست که واقعا بیت کوین و دیگر ارزها جابه جا شده باشد و به صورت بدهکار و بستانکار در سیستم صرافی برای افراد در نظر گرفته می‌شود، تا زمانی که بخواهند واقعا ارز را از صرافی خارج کنند.

۳) بقیه ارزهایی که استفاده نمی‌شود و دپازیت شده است، برای جلوگیری از آسیب پذیری، به صورت فیزیکی در جایی امن ذخیره می‌شوند. در نتیجه هر زمانی که مازاد ارز دیجیتال وارد شبکه شد، آن را به کیف پول سخت افزاری منتقل می‌کنند. زمانی هم که نیاز بیشتری به تزریق ارز بود، کیف پول فیزیکی را متصل کرده و میزان ارز دیجیتال مورد نیاز را تامین می‌کنند.

۴) همکاری جهانی صرافی‌های مطرح دنیا کمک می‌کند که ارزهای دزدیده شده را ردیابی کنند و اگر هکر‌ها خواستند ارزی را در صرافی دیگری به فروش رسانند، بلاکه می‌شود و به صرافی اصلی بازگشت داده می‌شود.

به عنوان مثال: شش ماه گذشته صرافی Kucoin مورد حمله هکرها واقع شد، اما هکر‌ها نتوانستند به حجم اصلی ارزها دسترسی پیدا کنند چراکه به صورت فیزیکی در جایی امن ذخیره شده بود. ما بقی ارزها هم بیمه شده بودند و با استفاده از همکاری بین شبکه‌ای صرافی‌ها دنیا، خیلی از ارزهای دزدی شناسایی و بازگردانی شد.

برای امنیت ارزهایمان در صرافی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

برای امنیت ترید در صرافی، اول از همه بالاترین سطح امنیتی را برای ورود و معامله در صرافی تامین کنید؛ مانند تایید دو مرحله‌ای ایمیلی و پیامکی و همچنین استفاده از google authenticator  و …

در ادامه اگر قصد دارید ارزی را برای مدت طولانی نگه داری کنید، پیشنهاد می‌شود آنها را در کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کنید.

هر چند امروزه امنیت صرافی های ارزهای دیجیتال بیش از گذشته است، اما کیف پول‌های فیزیکی بهترین گزینه هستند و مجموعه اول پرداخت، خدمات فروش کیف‌ پول‌های TREZOR و LEDGER را هم به کاربران خود ارایه می‌دهد.

خرید کیف پول سخت افزاری 

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT