USDT پدیده ای قدرتمند

USDT پدیده ای قدرتمند – واقعیت یا افسانه؟

زمان مطالعه 6 دقیقه

جای تعجب نیست که بسیاری از ما حداقل در مورد ارز دیجیتال برای رسانه های سراسر جهان شنیده ایم که اخیراً در تبلیغ این موضوع برای توده های گسترده بسیار پیگیر بوده ایم، به طوری که حتی کسانی که در امور مالی چندان پیچیده نیستند شروع به علاقه شدید به این زمینه می کنند. آیا USDT پدیده ای قدرتمند است؟

هدف این مقاله نه انجام یکی از آن بررسی های متعدد در مورد رمزارزهای معروف مانند بیت کوین یا اتریوم است و نه وارد شدن به تجزیه و تحلیل مقایسه ای دقیق از آنها. ما عمدتاً سعی خواهیم کرد روی سکه ای تمرکز کنیم که به نظر می رسد در سال های گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و نام این پدیده تتر است.

بنابراین، USDT دقیقا چیست؟ بیایید فقط یک تعریف واضح ارائه کنیم (یا حداقل آنچه را می توان در وب یافت) در نظر گرفت – Tether USDT یک استیبل کوین است که در سال 2014 توسط Tether Ltd ایجاد شد… و در اینجا ممکن است اولین پرس و جو شما را فرض کنیم: اما استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین ها

اگرچه ارزهای رمزپایه شناخته شده کلاسیک مانند بیت کوین یا اتریوم طیف گسترده ای از مزیت ها را ارائه می دهند (مانند پرداخت های جهانی بدون محدودیت، شبکه های غیرمتمرکز، امنیت بلاک چین، کارمزدهای پایین و بدون پرداخت مالیات، حریم خصوصی کاربر)، اما یک منفی جدی دارند که خود را نشان می دهد. در نوسان قیمت و ماهیت کاملاً غیر قابل پیش بینی آنها. و از آنجایی که اکثر مردم تمایل دارند با دارایی‌های کاملاً باثباتی مانند پول فیات، فلزات گرانبها یا اوراق قرضه سروکار داشته باشند که در یک بازه زمانی کوتاه در معرض تغییر ارزش چشمگیر نیستند، نوسانات BTC یا ETH اغلب مانعی برای تازه‌کارها است.

تا آنجا که ما می توانیم آن را بفهمیم، ویژگی غیر نوسانی استیبل کوین حتی از نام آن نیز نشان داده می شود. ارزش استیبل کوین به برخی از دارایی های خارجی مانند ارزهای فیات، سایر ارزهای دیجیتال وثیقه شده یا حتی الگوریتم های خاص مرتبط است.

انواع استیبل کوین

از امروز، سه نوع استیبل کوین برای متخصصان بازار شناخته شده است:

  • استیبل کوین‌های وثیقه‌شده فیات (که گاهی اوقات «استیبل کوین‌های دارای وثیقه» نامیده می‌شوند)
  • استیبل کوین های رمزنگاری شده با وثیقه
  • استیبل کوین های الگوریتمی بدون وثیقه

استیبل کوین های وثیقه فیات توسط ارزهای جهانی مانند دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن و برخی کالاهای دیگر مانند طلا پشتیبانی می شوند. مکانیسم چنین استیبل کوین‌هایی کاملاً منطقی است: تعداد توکن‌ها باید برابر با تعداد ذخایر فیات ذخیره شده در موجودی بانکی یک نهاد صادرکننده چنین رمزارزی باشد. دارایی های پشتوانه معمولاً توسط متولیان شخص ثالث نگهداری می شود و به طور منظم برای مطابقت توسط حسابرسان شخص ثالث حسابرسی می شود.

مزیت های اصلی استیبل کوین های دارای وثیقه، کارایی آنها (تبدیل سریع، راحت و ایمن را ارائه می کنند)، سادگی مفهومی آنها برای مصرف کنندگان عادی و پایداری آنها (که آنها را به ذخیره ای از ارزش تبدیل می کند) است.

نوع دیگری از استیبل کوین‌ها، استیبل‌کوین‌های دارای وثیقه رمزنگاری‌شده هستند که به ارزهای دیجیتال دیگر یا معمولاً به ترکیبی از رمزارزها برای کاهش یا به اشتراک گذاشتن خطرات متصل می‌شوند. با این حال، این فرمول چندان ایمن به نظر نمی رسد زیرا دارایی پشتوانه یک رمزارز دیگر (یا حتی تعدادی از رمزارزها) است که ممکن است منجر به نوسانات بیش از حد شود. علاوه بر این، مقدار بسیار زیادی از ارزهای دیجیتال وثیقه برای اطمینان از مقدار بسیار کمی از توکن های استیبل کوین ضروری است.

از مزایای اصلی چنین استیبل کوین هایی می توان به ماهیت غیرمتمرکز، تبدیل سریع و ایمن، شفافیت تراکنش ها در بلاک چین عمومی اشاره کرد.

E-USD، Alchemint (SDUSD)، BitShares (BitUSD)، Bridgecoin (BRC) و MakerDAO (DAI) نمونه هایی از استیبل کوین های دارای وثیقه رمزنگاری هستند.

استیبل کوین های الگوریتمی غیر وثیقه ای توسط هیچ دارایی ذخیره پشتیبانی نمی شوند. زمانی که رمزارزها ایجاد یا سوزانده می شوند تا ارزش هدف را حفظ کنند، آنها از یک الگوریتم ویژه استفاده می کنند (به عنوان مثال، الگوریتم زمانی که قیمت بازار افزایش می یابد سکه های بیشتری صادر می کند و زمانی که قیمت کاهش می یابد آنها را از بین می برد).

در واقع این کم‌مصرف‌ترین نوع استیبل‌کوین است، اگرچه مزایایی نیز دارد: به هیچ دارایی ملموسی نیاز ندارد، مستقل است و تحت تأثیر بازارهای خارجی نیست، غیرمتمرکز، کاملاً پایدار و شفاف است.

استیبل کوین‌هایی که بیشترین ارزش بازار را دارند، آمپلفورث (AMPL) و دلار مجموعه خالی (ESD) هستند.

بنابراین، اکنون که در ویژگی‌های استیبل کوین مهارت داریم، بیایید دریابیم که USDT به چه دسته‌ای تعلق دارد، چه ویژگی‌های خاصی دارد و چه مزایایی ارائه می‌دهد.

تتر USD

اولین بار در نوامبر 2014 ذکر شد، تتر سه استیبل کوین را با استفاده از بلاک چین بیت کوین و پروتکل لایه Omni آن در بازار راه اندازی کرد: USDTether یا USDT متصل به دلار آمریکا (1:1)، EURTether یا EURT متصل به یورو و YenTether یا JPY USDT متصل به ین ژاپن.این شرکت اعلام کرد که هر یک از آنها را می توان در هر زمان و بدون ریسک مبادله بازخرید کرد. بنابراین، این یک استیبل کوین معمولی از هر نظر است.

فقط کمی تاریخ…

این سه توکن ابتدا در پلتفرم صرافی Bitfinex معرفی شدند و بلافاصله علاقه زیادی را در بین معامله گران برانگیخت. اما همانطور که اغلب اتفاق می افتد، موفقیت چگونه و چرایی زیادی را به همراه داشت. قابلیت اطمینان و پرداخت بدهی تتر به ویژه زمانی که ارتباط بین صادرکننده و Bitfinex برقرار شد و نشان داد که هر دو شرکت نیز مدیران یکسانی دارند زیر سوال رفت. جنجال های متعاقب آن و روند صعودی بیت کوین در سال 2017 (محققان ادعا کردند که گمانه زنی ها در مورد USDT باعث افزایش بیت کوین در آن سال شد) منجر به واکنش منفی بازارها شد و حتی در احضاریه های تنظیم کننده آمریکایی تلاش کردند تا مشخص کنند آیا تتر به طور غیرمستقیم بودجه را برای پنهان کردن ضررهای چند میلیون دلاری اختصاص داده است یا خیر. واکنش زنجیره ای به دنبال داشت و بانک های شریک (US Bank و Wells Fargo) بازی را ترک کردند. همه اینها نمی توانست به شدت بر وضعیت موجود و عملیات عمومی تأثیر بگذارد. با این حال، این شرکت به دلیل سیاست های طرفدار رمزارز این کشور، توانست یک پشتیبانی بانکی قوی در تایوان پیدا کند. در سال 2018، یک صرافی دیگر، Poloniex، به کراکن و پلتفرم‌های دیگر پیوست. در سال 2019، تتر از نظر حجم معاملات از بیت کوین پیشی گرفت و به پرمعامله ترین ارز دیجیتال در بازار تبدیل شد.

امروزه USDT نه تنها از پروتکل لایه Omni، بلکه از لایه Omni Litecoin، ERC20 بلاک چین اتریوم، Tron، EOS و سایر پتوکل ها استفاده می کند.

تا ژانویه 2021، ارزش تتر USDT حدود 31.6 میلیارد دلار است.

چگونه USDT کار می کند

همانطور که قبلاً گفتیم، USDT با قیمت دلار آمریکا و یک توکن تتر برابر با یک دلار آمریکا است. این تعادل در ابتدا با مقدار پول فیات که توسط Tether Limited در ذخیره نگه داشته بود تضمین شد. از مارس 2019، این شرکت برای حمایت از USDT و جلوگیری از ناکافی بودن دارایی، وام هایی را به تسهیلات وابسته در نظر گرفت.

استیبل کوین را می توان به راحتی در کیف پول های رمزنگاری مربوطه معامله، انتقال یا ذخیره کرد (به عنوان مثال، سازگار با Omni برای توکن های USDT مبتنی بر Omni یا سازگار با ERC20 برای توکن های مبتنی بر اتریوم).

مزایای کلیدی USDT

بنابراین، چه چیزی باعث می‌شود تتر به یکی از معتبرترین و امیدوارکننده‌ترین ارزهای دیجیتال امروز و در سراسر جهان تبدیل شود و آیا واقعاً ارزش سرمایه‌گذاری روی آن را دارد؟

همانطور که تمرین نشان می دهد، بیت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها بسیار نوسان هستند و نمی توان آنها را به عنوان دارایی های پایدار و قابل اعتماد در نظر گرفت. USDT، در مقابل، می‌تواند دارایی قابل اعتمادی باشد که به دلیل پیوند آن با دلار آمریکا (یا سایر فیات‌ها وقتی از EURT یا JPY USDT صحبت می‌کنیم). ثبات قیمت اولین مزیت مهم این استیبل کوین است.

مزیت دیگر امکان مبادله آسان آن با سایر رمزارزها یا پول فیات است. و شرط می‌بندیم، وجه نقد سریع اغلب ممکن است گزینه بسیار مفیدی باشد، به ویژه برای معامله‌گران غیرماهر یا در کشورهایی که چنین عملیاتی غیرقانونی است. علاوه بر این، بیشتر پلتفرم‌های صرافی فیات را نمی‌پذیرند، اما با کمال میل با تتر سروکار دارند.

در مقایسه با ارزهای فیات، تراکنش USDT بیش از چند دقیقه طول نمی کشد، در حالی که عملیات با دلار، یورو یا هر پول نقد متعارف دیگری ممکن است حتی چند روز طول بکشد تا همه مقررات بانکی را رعایت کند. این راحتی برای بازرگانان، کارگزاران سهام و سایر معامله گران بسیار مهم است.

از نظر حسابداری، تتر ممکن است مانند بیت کوین، به دلیل ماهیت استیبل کوین و تثبیت آن به دلارهای واقعی، کمی مشکل کمتری ایجاد کند.

در مورد بورس‌ها، امروزه USDT به عنوان روشی هوشمند برای جلوگیری از معاملات مستقیم فیات و در نتیجه عدم اعمال برخی مقررات ضد پولشویی یا شناخت مشتری خود که معاملات ارزهای فیات سنتی باید رعایت کنند، تلقی می‌شود.

USDT – معایب

اکنون که به همه جذاب‌ ترین ویژگی‌های USDT پرداخته‌ایم، اجازه دهید نگاهی به نقاط ضعف آن داشته باشیم.

در واقع، ایراد اصلی این واقعیت است که کاربران تتر باید به صداقت و سخت‌کوشی شرکت صادرکننده اطمینان داشته باشند، زیرا تتر لیمیتد شرکتی است که تعادل بین استیبل کوین و دارایی وثیقه‌اش را تضمین می‌کند و تعهداتی را برای بازخرید USDT در هر شرایطی به عهده می‌گیرد. اما آیا اصل اعتماد همیشه جواب می دهد؟

نتیجه

بنابراین، آیا USDT واقعا یک ابزار رمزنگاری قدرتمند است؟ همانطور که به نظر می رسد، بله. محبوبیت این استیبل کوین تصادفی نیست و ممکن است به عنوان نمونه ای از یک اقدام موفق در زمینه چالش های مالی معاصر باشد. تتر فضای کاملا جدیدی را ایجاد و گسترش داد که در آن ثبات یک امر ضروری است و همه چیز برای متخصصان یا تازه واردان بسیار واضح تر و ملموس تر به نظر می رسد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT