تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت و کارت های پیش پرداخت

زمان مطالعه 4 دقیقه

در یک طبقه بندی کلی، کارت‌های اعتباری به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: کارت‌های اعتباری (Credit Cards) و کارت‌های نقدی (Debit Cards) و کارتهای پیش پرداخت (Pre-Paid) تقسیم می‌شوند. در این مقاله به معرفی و تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت و کارت های پیش پرداخت خواهیم پرداخت.

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت و کارت های پیش پرداخت

۱) کارت اعتباری یا Credit Card

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت credit card

این دسته ازکارت‌ها به پشتوانه یک حساب بانکی و در بیشترمواقع، تحت قراردادی که یک شرکت با بانک جهت واریز حقوق ماهیانه متقاضی دارد، صادر می‌گردند. مادامیکه این قرارداد از نظر بانک معتبر باشد و بطورمنظم واریزحقوق ماهیانه فرد به این حساب انجام می‌پذیرد متقاضی این اعتبار را خواهد داشت که حتی بیش از میزان موجودی حساب با کارت خرج نماید.

در واقع تا زمانی که مشتری با بانک اصطلاحا خوش حساب است و این امید می‌رود که حقوق وی به حسابش واریز شود، مشتری قادر خواهد بود که از بانک خود قرض بگیرد و سر موعد مقرر بدهی خود را پرداخت نماید. با این خوش حسابی مشتری در پرداخت بدهی به بانک، مرتبا به امتیاز اعتباری خود می‌افزاید تا جایی که امتیاز وی به حد نصاب مورد نظر بانک برسد.

البته روش‌های دیگری هم جهت ایجاد و افزایش اعتبار کارت وجود دارد. برای مثال صاحبان کسب و کار با داشتن گردش حساب و یا خالی نکردن موجودی حساب می‌توانند اعتبار حساب خود را افزایش دهند. به هر روش که متقاضی اعتبار کارت خود را افزایش دهد اجازه دارد یک Credit Card داشته و به اعتبار امتیاز بانکی خود با کارت خرج کرده و در آینده با ورود پول به حساب از طریق واریز حقوق ماهیانه و … به صورت قسطی آن را بپردازد. سقف خرید در این کارت‌ها وابسته به میزان موجودی بانکی کارت نیست بلکه وابسته به میزان اعتباری است که بانک به شما داده است. چنین کارت‌هایی نمونه مشابه در سیستم بانکی ایران ندارند. همچنین با توجه به خصوصیات و فرایند صدور کارت‌های Credit، در حال حاضر امکان صدور کارت‌هایی از این نوع برای ایرانی‌ها بسیار بعید است.

۲) کارت نقدی یا Debit Card

در این حالت نیز، کارت توسط یک حساب بانکی پشتیبانی می‌شود به این معنا که به هر میزان که در حساب بانکی موجودی وجود در دسترس باشد می‌توان با استفاده از کارت ارزی مربوطه خرید کرد و یا از دستگاه خودپرداز پول نقد (Cash) دریافت کرد. بنابراین امکان استفاده از دبیت کارت با سقفی بالاتر از موجودی بانکی در این نوع کارت وجود ندارد.

این کارتها قابل شارژ مجدد بوده و پس از اتمام موجودی می‌توانید مجددا آن را شارژ و استفاده نمایید مشابه همان کارت های عابر بانک موجود در ایران است. در بیشتر بانکهای دنیا، مشتریان نمی‌توانند همه موجودی داخل حساب را خالی کنند و باید یک حداقل مبلغ در حساب بانکی باقی بماند. در برخی از بانکهای آمریکا، میزان مبلغی که قابل برداشت نباشد گاهی اوقات به ۸۰۰ دلار هم می‌رسد. در حال حاضر برای ایرانیان، امکان استفاده و خرید آنلاین با دبیت کارت وجود دارد.

۳) کارت های پیش پرداخت یا Pre-Paid

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت و کارت های پیش پرداخت

کارت های پیش پرداخت به کارت هایی اطلاق می‌شود که متصل به حساب بانکی نیستند، گیفت کارتها (Gift Card) از این دسته می‌باشند.

این دسته کارت‌ها که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز به فروش می‌رسند، معمولا قابلیت برداشت یا انتقال وجه نقد از خود پرداز را نداشته و سقف خریدی که توسط این کارت‌ها قابل انجام است، معادل موجودی کارت است مشابه با کارت های Debit این کارت امکان پشتیبانی از انواع خرید، شامل کلیه پرداخت‌های حضوری، آفلاین، آنلاین مانند خرید اینترنتی انواع کالا از وب سایتها مانند Amazon.com ، خرید بلیط و … خرید از دستگاه های POS را داراست.

این کارت‌ها اغلب غیر قابل شارژ مجدد هستند و تنها به اندازه مبلغی که در ابتدا شارژ می‌شوند قابلیت پرداخت دارند. این کارت‌ها هم اکنون در ایران به فروش رسیده و توسط آنها اکثر پرداخت‌های آنلاین را می توان انجام داد.

کارت های فیزیکی و کارت های مجازی

تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت مجازی

سه کارت معرفی شده به صورت فیزیکی صادر می شوند، با این حال امکان دریافت کار مجازی (Virtual Card) هم وجود دارد.

کارت های مجازی در حقیقت کارت ها فیزیکی نیستند ولی کلیه مشخصات مورد نیاز برای انجام خرید آنلاین مانند Card number ،CVV2 و تاریخ انقضا را دارا هستند. این کارت ها در مواردی که سایت فروشنده یا خدمات دهنده، اسکن پشت و روی کارت، جهت تایید هویت دارنده کارت را بخواهد یا چنانچه بخواهید به وسیله آن‌ها خرید حضوری با استفاده از دستگاه POS انجام دهید قابل استفاده نیستند.

با این حال کارت‌های مجازی برای پرداخت‌های بین‌المللی بسیار کاربردی و پر استفاده هستند. حالا که با تفاوت دبیت کارت و کردیت کارت و کارت های پیش پرداخت آشنا شدید، لازم است بدانید برای ایرانی‌ها استفاده و پرداخت از طریق کارت اعتباری امکان‌پذیر نیست. اما امکان خرید و پرداخت آنلاین با استفاده از دبیت کارت‌های ویزاکارت و مسترکارت با کمک مجموعه اول پرداخت وجود دارد. همچنین مجموعه اول پرداخت خدمات خرید انواع گیفت کارت‌های مجازی را برای کاربران خود فراهم ساخته است.

خرید و پرداخت با ویزاکارت و مستر کارت

خرید گیفت کارت مجازی

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT