نوشتن قرارداد فریلنسری

آموزش نوشتن قرارداد فریلنسری (با مثال) | قالب های قرارداد فریلنسری

زمان مطالعه 6 دقیقه

یک قرارداد فریلنسری شرایط توافق شما با مشتری را به عنوان بخشی از یک پروژه مشخص می کند. در اینجا نحوه نوشتن قرارداد فریلنسری را آورده ایم.

نوشتن قرارداد فریلنسری

فریلنسری به عنوان راهی برای کسب درآمد مردم در حال گسترش است. احتمالاً همه ما داستان هایی درباره فریلنسرهایی شنیده ایم که پروژه های بزرگ و پیچیده را تکمیل و تحویل می دهند و در تلاش برای دریافت دستمزد برای کار هستند.

نقد درآمد ارزی فریلنسری

داشتن قرارداد بین شما و مشتری می‌تواند سوء تفاهم‌های آینده در مورد شرایط پرداخت، مهلت‌های تحویل، بازبینی‌ها و مالکیت حقوق کار تکمیل‌شده را کاهش دهد.

در زیر مراحلی را که می توانید برای ایجاد قرارداد فریلنسری خود انجام دهید آورده شده است:

  1. معرفی طرفینی که وارد توافق می شوند

اولین کاری که باید انجام دهید این است که نام شرکت هایی را که قرارداد را امضا می کنند ذکر کنید. اگر قرارداد بین دو کسب و کار است، باید نام کسب و کار و امضاکنندگان مربوطه را ذکر کنید. اگر قرارداد بین یک کسب و کار و یک فرد باشد، شرکت خود و افرادی که خدمات را به آنها ارائه می دهید را فهرست می کنید.

  1. محدوده پروژه ای را که ارائه می کنید تعریف کنید

به وضوح مشخص کنید که محصول نهایی پروژه چگونه خواهد بود. محصولات قابل تحویلی که ارائه می‌کنید و اطلاعاتی که از مشتری خود می‌خواهید، از جمله مهلت‌های مورد انتظار در صورت امکان، فهرست کنید. شما می‌خواهید مهلت‌هایی را برای کالاهایی که نیاز دارید مشتری به شما تحویل دهد را درج کنید ، بنابراین آنها متوجه می‌شوند که مسئولیت تکمیل به موقع پروژه را نیز بر عهده دارند.

  1. نحوه رسیدگی به ویرایش ها را مشخص کنید

چه عکاس، چه طراح گرافیک یا ویرایشگر آزاد (freelance editor)باشید، بازنگری ها بخشی از اکثر پروژه ها هستند. برخی از سوالاتی که هنگام ایجاد این بخش از قرارداد باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

. آیا تا زمانی که مشتری راضی نشود ویرایش نامحدودی انجام خواهد شد؟

. آیا می‌خواهید حداکثر تعداد بازبینی‌ها را تنظیم کنید و پس از آن هزینه‌های اضافی دریافت کنید؟ اگر چنین است، هزینه ها چقدر خواهد بود؟

  1. شرایط پرداخت

شرایط پرداخت بخش مهمی از هر قراردادی است. می خواهید شرایط پرداخت شما چگونه باشد؟ در اینجا چند سؤال وجود دارد که باید در هنگام ایجاد این بخش از قرارداد به آنها فکر کنید:

. آیا قبل از شروع کار نیاز به پیش پرداخت دارید؟ اگر بله، چقدر خواهد بود؟

. آیا پرداخت نهایی پس از اتمام پروژه انجام می شود یا اینکه می خواهید پس از اتمام هر مرحله از پروژه پرداخت کنید؟

. چه نوع پرداختی را می پذیرید (به عنوان مثال، چک، کارت اعتباری، پول نقد، پی پال، یا هر شکل دیگری از پرداخت الکترونیکی)

  1. روشن کنید که چه کسی مالک حق نسخه برداری (Copyright) پروژه های تکمیل شده است

اختلافات مربوط به حق Copyright نسخه‌برداری اغلب در رسانه‌ها مطرح می‌شود، زیرا هر یک از طرفین معتقدند که مالک حقوق موردی هستند که ادعای مالکیت آن را دارند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید  مشخص می‌کنید آیا مشتری می‌تواند از کار شما برای مقاصدی غیر از آنچه مشتری شما را برای آن استخدام کرده است استفاده کندیا نه. برخی از فریلنسرها برای حق استفاده از پروژه برای موارد دیگر درخواست پرداخت اضافی می کنند.

به عنوان مثال، یک عکاس برای عکاسی هزینه ای دریافت می کند و پس از پرداخت آن، تصاویری را که عکاس گرفته است دریافت می کنید. اگر تصمیم دارید که  از یکی از تصاویر برای کتابی که در حال انتشار آن هستید استفاده کنید، باید هزینه‌ای اضافی برای حقوق استفاده از آن برای مقاصد تجاری به عکاس بپردازید.

  1. شرایطی را تعیین کنید که هر یک از طرفین می توانند قرارداد را فسخ کنند

ما می‌توانیم با بهترین نیت به توافق بپردازیم، اما گاهی اوقات همه چیز درست نمی‌شود و یکی یا هر دو طرف مایل به فسخ قرارداد هستند. تحت این بخش از قرارداد، شما می خواهید شرایطی را تعریف کنید که به هر یک از طرفین اجازه می دهد توافق را باطل کنند. در اینجا شرایطی وجود دارد که تحت آنها ممکن است بخواهید قرارداد را فسخ کنید:

.آزار و اذیت

.بدرفتاری

.مهلت های از دست رفته

.منابع در دسترس نیست

.بلای طبیعی

.عدم امکان تکمیل پروژه در مهلت تعیین شده

  1. شرایط عدم رقابت و عدم افشا را مشخص کنید

اگر برای کسب و کار دیگری کار می کنید، ممکن است تضمینی بخواهند که شما کار مشابهی را برای یک رقیب انجام نخواهید داد. گنجاندن بند عدم رقابت در قرارداد به مشتری شما اطمینان می دهد که در آینده نگران کار شما برای یک رقیب نیست.

هنگام کار بر روی یک پروژه، شرکت ها اغلب مجبورند اطلاعاتی را به اشتراک بگذارند که برای مصرف عمومی نیست. یک بند عدم افشا به مشتری شما این امکان را می دهد که با اشتراک گذاری اطلاعاتی که برای تکمیل پروژه نیاز دارید احساس راحتی کند.

  1. تاریخ قرارداد را درج کنید و جای امضا را بگذارید

برای تکمیل قرارداد خود، تاریخی که شما و مشتری قرارداد را امضا می کنید را درج کنید. شما می خواهید فضایی را برای هر دو طرف بگذارید تا توافق نامه را امضا کنند و نام ها را در زیر امضاهای مربوطه تایپ یا چاپ کنید. نام امضاکنندگان باید با نامی که در ابتدای قرارداد ذکر کردید مطابقت داشته باشد.

قالب های قرارداد فریلنسری

در زیر لینک هایی به سایت هایی وجود دارد که قالب هایی را ارائه می دهند که می توانید آنها را دانلود کنید تا به شما در انجام قرارداد فریلنسری کمک کنند:

  1. سایت Freelance Consultant Contract
نوشتن قرارداد فریلنسری

نوشتن قرارداد فریلنسری

اگر قصد دارید یک مشاور مستقل شوید، ممکن است بخواهید به الگوهای قرارداد موجود در این سایت نگاه کنید. شما می توانید الگوی قرارداد خود را بر اساس ایالت محل سکونت در eforms.com انتخاب کنید.

  1. قالب Freelance Contract Template From Wise
نوشتن قرارداد فریلنسری

نوشتن قرارداد فریلنسری

اگر به دنبال قالبی هستید که به شما در ایجاد یک قرارداد فریلنسر با تمام جزئیات کمک کند، باید این مورد را که از Wise در دسترس است انتخاب کنید. سند(document) از قبل شامل تمام بندها است، بنابراین شما فقط باید جاهای خالی را پر کنید.

  1.  قرارداد دستیار مجازی Virtual Assistant Contract
نوشتن قرارداد فریلنسری

نوشتن قرارداد فریلنسری

تقاضا برای دستیارهای مجازی در حال افزایش است، و اگر این نوع کاری است که انجام می دهید یا می خواهید انجام دهید، می توانید قالب های قرارداد را در Wonder Legal بیابید. اگر در حال حاضر یک دستیار مجازی (virtual assistant) نیستید و می خواهید یک دستیار مجازی شوید، ممکن است بخواهید یاد بگیرید که دستیار مجازی چیست و چگونه می توانید به آن تبدیل شوید.

  1. قرارداد طراح گرافیک آزاد در Freelance Graphic Designer Contract 
نوشتن قرارداد فریلنسری

نوشتن قرارداد فریلنسریطراحان گرافیک برای محافظت از مالکیت معنوی خود و دریافت حقوق زمانی که مشتریان از کار خود برای مقاصد تجاری استفاده می کنند، نیاز به قرارداد با مشتریان خود دارند.

اگر یک طراح گرافیک هستید که به دنبال به روز رسانی قرارداد خود هستید، یا یک طراح گرافیک جدید که شروع به کار کرده است، ممکن است بخواهید الگوی ارائه شده در این سایت را بررسی کنید. اگر به تازگی شروع کرده اید، ممکن است بخواهید نکاتی را برای شروع حرفه طراحی گرافیک آزاد خود بیاموزید.

قبل از شغل فریلنسری بعدی خود مطمئن شوید که قرارداد دارید

قبل از اینکه پروژه فریلنسری بعدی خود را شروع کنید، می خواهید مطمئن شوید که یک قرارداد آماده برای دادن به مشتری جدید خود دارید. چه مشتری شخصی باشد که اخیراً با آن برخورد کرده اید یا یک دوست یا همکار که سال ها می شناسید، می خواهید مطمئن شوید که قراردادی دارید که هر دو طرف امضا می کنند تا از سردرگمی یا درگیری در آینده جلوگیری شود.

اگر شما یک فریلنسر در شغلی هستید که در بالا ذکر نشده است، ممکن است بتوانید یک الگوی مرتبط با کار خود پیدا کنید، یا می توانید یک الگوی موجود را سفارشی کنید و آن را با صنعت خود تطبیق دهید. برای هر کسی که ممکن است با تهیه یک سند حقوقی احساس ترس کند، می توانید از یک فرد در حرفه وکالت مشاوره حرفه ای بخواهید.

 

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT