پلتفرم آموزشی کورسرا

معرفی پلتفرم آموزشی کورسرا (Coursera)

زمان مطالعه 8 دقیقه

پاندومی کرونا آموزش مجازی و از راه دور را به یک روش رایج تبدیل کرده است. افراد زیادی با استفاده از پلتفرم های آموزشی آنلاین مدرک گرفته اند یا مهارت جدیدی کسب کرده اند. پلتفرم آموزشی کورسرا را در ادامه معرفی کرده ایم.

خرید با پی پال

پرداخت با ویزا کارت

کورسرا (Coursera) یکی از این سایت‌ها است که سال‌ها در حال فعالیت است. کورسرا میزبان دوره هایی از دانشگاه های معتبر است و بسیاری از آنها را به صورت رایگان در اختیار همه قرار می دهد.

به عبارت دیگر شما می توانید به تمام کنفرانس ها و آموزش های یک کلاس واقعی در دانشگاه ییل بدون پرداخت هیچ هزینه ای دسترسی داشته باشید.

کورسرا با شرکت های خصوصی نیز همکاری کرده است و دوره های آموزشی مختلفی را ارائه میدهد. شما می توانید به صورت رایگان در این دوره ها برای توسعه مهارت های خود شرکت کنید یا برای دریافت گواهی حرفه ای، مدرک لیسانس یا مدرک کارشناسی ارشد در دوره های پولی شرکت کنید.

کورسرا به عنوان یک پلتفرم آموزش آنلاین از طریق ویدیو، مقاله های مختلف، آزمون‌ها و تکالیف به شما آموزش می‌دهد.

همچنین از زبان های مختلفی پشتیبانی میکند و بسیاری از دوره‌های آموزشی را به زبان‌هایی غیر از انگلیسی، با زیرنویس‌ و متن کامل قسمت‌های گفتاری ویدیو ارائه میدهد. کورسرا به دلیل ارائه دوره های دانشگاه های معتبر به صورت رایگان برنده جایزه Editors choice شده است.

Coursera چه دوره هایی را ارائه می دهد؟

Coursera سه نوع دوره را ارائه می دهد:

  • دوره‌های رایگان که دسترسی کامل به مطالب دارید، اما بدون تکالیف یا گواهینامه است.
  • دوره های پولی با نمره، بازخورد استاد و در برخی موارد گواهینامه ارائه میشود.
  • دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه های معتبر (کورسرا میزبان این دوره ها است).

برخی از سایت های آموزش آنلاین بر آموزش علوم کامپیوتر یا سایر تخصص ها در این زمینه تمرکز دارند، اما کورسرا طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد.

این موضوعات شامل هنر و علوم انسانی، تاریخ، موسیقی، فلسفه، تجارت، علوم کامپیوتر، علوم داده، فناوری اطلاعات، سلامت، ریاضی و منطق، علوم فیزیکی و مهندسی و غیره هستند.

کورسرا همچنین از طریق مشارکت با دانشگاه ها دوره هایی را ارائه می دهد که در پایان دوره مدرک لیسانس هنر و علوم صادر میکند.

برخی از این دوره های تحصیلی هزینه بسیار بالاتری نسبت به سایر دوره های کورسرا دارند و ممکن است محدودیت هایی نیز داشته باشند.

برای مثال لیسانس علوم کامپیوتر از دانشگاه لندن ممکن است سه تا شش سال طول بکشد و هزینه کل دوره حدود 10،693 تا 15،990 پوند ( حدود 14،860 تا 22،222 دلار ) است. این نوع دوره ها معمولاً دارای تاریخ شروع ثابتی هستند.

به جز دوره های پولی دوره‌های زیادی وجود دارد که هر کسی می‌تواند در آن شرکت کند. برخی از این دوره ها عبارتند از Stanford Introduction to Food and Health، Google IT Automation with Python، Introduction to International Criminal Law و Autodesk Certified Professional: AutoCAD for Design and Drafting Exam Prep است.

برای ثبت نام به چه چیزی نیاز دارید؟

بسته به دوره ممکن است برای ثبت نام فقط به یک آدرس ایمیل برای ثبت نام در کورسرا نیاز داشته باشید. با این حال برنامه های تحصیلی نیاز به ارسال درخواست به دانشگاه میزبان دارند.

شما باید با رعایت مهلت ثبت نام، پیش نیازها، برنامه هزینه ها و غیره برای پذیرش اقدام کنید. در واقع شما در دانشگاه ثبت نام میکنید و از کورسرا به عنوان بستری برای دسترسی به مواد درسی، شرکت در بحث های کلاسی و ارسال تکالیف استفاده می کنید.

هزینه کورسرا چقدر است؟

دوره های رایگان گزینه Audit a course را دارند. در نتیجه شما هزینه ای پرداخت نمی کنید اما محدودیت هایی دارد. در دوره های رایگان معمولا نمی‌توانید تکالیفی را برای نمره ارسال کنید و هیچ مدرکی از کورسرا دریافت نمی‌کنید که نشان دهد دوره را با موفقیت به پایان رسانده‌اید.

اگر چه در دوره های رایگان بازخوردی از استاد یا مربی دریافت نمیکنید اما میتوانید از سایر شرکت کنندگان بازخورد و نظر دریافت کنید.

با پرداخت هزینه معمولاً 49 دلار برای یک دوره کوتاه مدت یا 49 دلار در ماه برای دوره های طولانی تر می توانید Audit را به Enroll ارتقا دهید. هزینه دوره های با مدرک معمولاً بسیار بالاتر است و بستگی به نظر دانشگاه دارد.

هزینه سایر دوره های آموزشی چقدر است؟

مقایسه قیمت‌های کورسرا با سایر سایت‌های آموزشی دشوار است، زیرا نرخ‌های Coursera بسته به نوع دوره ای که در آن ثبت‌نام می‌کنید متفاوت است. بسیاری از دوره‌ها به صورت رایگان در دسترس هستند و تعداد زیادی از دوره‌های آموزشی حدود 49 دلار هزینه دارند.

برای مثال دوره های Udacity گران‌تر هستند و دوره های Nanodegree به‌طور میانگین ۳۳۹ تا ۳۹۹ دلار در ماه هزینه دارد. Nanodegree معمولاً سه تا چهار ماه طول می کشد و هزینه کل دوره بین 1017 تا 1356 دلار است. برخی از دوره‌های Udacity رایگان هستند، اما دوره‌های رایگان معمولاً مانند Coursera گواهینامه ارائه نمیدهند.

شباهت دیگر کورسرا با Udacity این است که Udacity با مشارکت شرکت های بزرگی مانند گوگل و IBM دوره هایی ارائه میدهد.

Skillshare، LinkedIn Learning و سایت های دیگر نیز دوره های توسعه حرفه ای را ارائه می دهند. این دو پلتفرم به طور خاص دوره‌های مهارت های نرم یا Soft skills مانند رهبری کسب‌وکار را ارائه میدهند. اما همچنین شامل دوره های کامپیوتری مانند Photoshop و InDesign نیز می باشد.

Skillshare 32 دلار در ماه یا 168 دلار در سال هزینه دارد. LinkedIn Learning به طور مستقل در دسترس نیست. برای دریافت LinkedIn Learning باید یک حساب کاربری پولی لینکدین داشته باشید که تقریباً 240 تا 576 دلار در سال هزینه دارند. حساب‌های پولی LinkedIn دارای مزایای بیشتری مانند ابزارهایی برای کاریابی، شبکه‌سازی و استخدام است.

هر دوره کورسرا شامل چه مواردی است؟

برای بررسی دوره ها ما در دوره های زیر ثبت نام کردیم:

  • The Science of Wellbeing, Yale University
  • Establishing a Professional ‘Self’ through Effective Intercultural Communication, National University of Singapore
  • Write a Feature Length Screenplay for Film or Television, Michigan State University (in audit mode)

قبل از اینکه در یک دوره ثبت نام کنید، کورسرا به طور کامل جزئیاتی در مورد محتوای دوره ارائه می دهد. به عنوان مثال یک جدول شامل خلاصه ای از مهم ترین اطلاعات دوره را مشاهده می کنید. این اطلاعات شامل مدت زمان تکمیل دوره، زبان ها و زیرنویس های پشتیبانی شده، نحوه گذراندن کلاس و میانگین امتیاز کاربر و غیره است. همچنین می توانید پیش از ثبت نام برنامه درسی دوره را مشاهده کنید.

پس از ثبت نام برنامه دوره را مشاهده می کنید. این جدول زمانی بصری همچنین زمان موعد تکالیف را نیز نشان می دهد. برای دوره‌های رایگان تکالیف در جدول زمانی نشان داده نمی‌شوند، زیرا تکلیف مورد نیاز نیست. برای دوره های پولی انجام تکالیف برای گذراندن دوره الزامی است.

زمان دوره ها دقیق نیست. برای مثال برای دوره فیلمنامه نویسی زمان مورد نیاز برای محتوای هفته های 1، 2 و 3 را به شدت بیش از حد برآورد شده است. کنفرانس ویدیویی و تکالیف در آن هفته ها بسیار کوتاه است. سایر دوره ها برآوردهای دقیق تری داشتند.

از آنجایی که شما با سرعت خود آموزش ها را میبینید ممکن است زمان دوره ها کم یا زیاد شود. تنها زمانی که ممکن است معطل شوید وقتی است که منتظر بررسی و بازخورد دیگر کاربران در دوره های رایگان هستید.

در این بررسی ما کارهایی را دیدیم که نه ماه از انجام آن ها گذشته بود و هنوز به بازخورد کاربران نیاز داشتند.

تا پنج بررسی میتوانید دریافت کنید. با این اوصاف شما همچنان می توانید دوره را طی کنید و به مرحله بعد بروید، حتی اگر هر پنج بررسی را دریافت نکرده باشید. اما ممکن است از دریافت نکردن بازخورد ناامید شوید.

پلتفرم آموزشی کورسرا: رابط کاربری

ویدئوها برای بخش توضیحات دوره ها استفاده می شوند. گاهی اوقات ویدیوها فقط دو یا سه دقیقه طول می کشد. برخی دیگر ممکن است 15 یا 20 دقیقه نیز طول بکشد. پخش‌کننده ویدیو دارای کنترل‌هایی برای تنظیم سرعت پخش و تغییر زیرنویس است.

در زیر پخش‌کننده ویدیو متن ویدیو نوشته شده است. هر قسمتی را که میخواهید میتوانید هایلایت کنید و آن را به عنوان یادداشت ذخیره کنید. کورسرا بخش هایلایت شده را را مستقیماً به ویدیو لینک می‌دهد. به این ترتیب، هنگامی که یادداشت‌ها را مرور می‌کنید، می‌توانید ویدیو مربوط به آن بخش را نیز مشاهده کنید.

برخی از دوره ها همچنین دارای منابع نوشتاری هستند که می توان مستقیماً آن را روی صفحه مشاهده کنید، اگرچه برخی از مدرسان مقالات و کتاب های دانشگاهی یا لینک منابع را معرفی میکنند. در بررسی انجام شده فهمیدیم داشتن مطالب خواندنی روی صفحه بسیار مفیدتر است. زیرا لینک ها گاهی اوقات اشتباه هستند یا برخی از منابع اصلاً لینکی ندارند.

پلتفرم آموزشی کورسرا: آزمون و تکالیف

جدا از ویدیوهای آموزشی و منابع نوشتاری دوره‌های کورسرا می‌توانند شامل آزمون‌ها نیز باشند. برخی از مدرسان آزمون هایی را به صورت آنلاین طراحی میکنند. آزمون ها میتوانند در ویدیوها قرار بگیرند و شما باید آن را انجام دهید.

دوره فیلمنامه نویسی شامل تکالیف زیادی مانند پیش نویس هفتگی بود. برای کاربرانی که دوره را به صورت رایگان میگذرانند، بررسی ها دقیق ضروری است. برخی از تکالیف به قدری کوتاه بودند که میتوان آن را در کادر متنی تایپ و مستقیماً ارسال کرد. در برخی مواقع ممکن است نیاز باشد تکالیف را به صورت یک فایل آپلود کنید. وقتی کار خود را ذخیره می کنید و میخواهید آن را پیش نمایش کنید، در واقع پیش نمایشی از متن نهایی را همانطور که ظاهر می شود نمی بینید.

اگر متنی را از برنامه دیگری کپی و جای‌گذاری کنید، سیستم کورسرا خط ها و سایر قالب‌بندی‌ها را حفظ نمی‌کند. این موارد در پیش نمایش قابل مشاهده نیست. بدتر از آن اگر کسی به شما بازخورد منفی در مورد بلوک های حاوی متن بدهد، راهی برای ویرایش آن وجود ندارد.

دوره فیلمنامه نویسی کاربران را تشویق می کند که به گروه های نویسندگی بپیوندند و مطالب یکدیگر را دنبال کنند که متاسفانه با توجه به محدودیت های سیستم غیرممکن است. هیچ راهی برای دنبال کردن شخص دیگری و مطالب ارسالی او وجود ندارد.

برای راه‌اندازی گروه‌ کاربران از راه‌حل‌هایی مانند ارسال ایمیل یا Slack استفاده می‌کنند. تعداد زیادی از افراد از اینکه دوره ها راه مستقیم تری برای پیوستن به یک گروه ارائه نمیدهند، ناراضی بودند.

پلتفرم آموزشی کورسرا: دسترسی

همانطور که گفته شد کورسرا از زبان های مختلفی پشتیبانی میکند. شما می توانید دوره های مختلفی با زبان های غیر از انگلیسی پیدا کنید. همچنین دوره ها دارای زیرنویس هایی به زبان های مختلفی نیز می باشند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که باعث محبوبیت کورسرا شده است ارائه متن ویدیو در زیر ویدیو است. همچنین یک ویدیوی کوچک در کنار صفحه ظاهر می شود تا در صورت نیاز بتوانید بخش هایی از ویدیو را ببینید. همچنین امکان بزرگنمایی متن با استفاده از مرورگر وجود دارد (اگر به میزان قابل توجهی بزرگنمایی کنید، ویدیوی درج شده ناپدید می شود). علاوه بر این صدا با متن همگام می شود.

همه میتوانند به دوره های دانشگاهی دسترسی داشته باشند!

کورسرا دوره های دانشگاه های مشهور را در دسترس همه قرار می دهد. حتی اگر توانایی پرداخت هیچ هزینه ای را ندارید، می توانید همان منابع آموزشی را به عنوان یک دانشجوی ثبت نام شده در دانشگاه پرینستون، Sciences Po، Universidad Nacional Autónoma de México و بسیاری از موسسات معتبر دیگر دریافت کنید. همچنین دوره‌هایی توسط شرکت‌های خصوصی مانند Google، IBM و Autodesk طراحی شده‌اند تا به شما در یادگیری مهارت‌های توسعه شغلی کمک کنند. کورسرا برای دسترسی همگانی آموزش جایزه Editors’ Choice را دریافت کرده است.

امتیاز 4.4/5 - از 7 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT