گرانترین NFT ها

معرفی ۵ مورد از گرانترین NFT ها | گرانترین NFT های فروخته شده

زمان مطالعه 6 دقیقه

این روزها کمتر کسی را می توان پیدا کرد که اصطلاحاتی مانند متاورس، ابزارهای واقعیت مجازی و NFT به گوشش نخورده باشد. این فناوری ها با سرعت بسیاری در حال گسترش و پیشرفت هستند و به صنایع بسیاری نفوذ کرده اند. طبق گفته کارشناسان، پیش بینی می شود که دنیای مجازی، با قوانین و مفاهیم منحصر به فرد خود به طور کلی زندگی افراد را تغییر دهد و تعاریف جدیدی را برای مردم بازگو کند؛ بنابراین جای تعجبی نیست که در این میان، هنر نیز معنای جدیدی به خود بگیرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی ۵ مورد از گرانترین NFT ها بپردازیم.

گرانترین NFT ها

توکن ‌های غیرقابل تعویض که بیشتر به عنوان NFT شناخته می‌ شوند، در ماه ‌های اخیر با محبوبیت زیادی رو به رو شده اند. اشتیاق جامعه فعالان و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتالی برای سرمایه ‌گذاری در این دارایی ‌ها، باعث افزایش قیمت‌ های آن‌ ها شده و محبوب ‌ترین NFT‌ها امروزه با مبلغ میلیون ‌ها دلار به فروش می ‌رسند. ارزش NFT از منحصر به فرد بودن آن ناشی می شود و این عامل به هنرمندان دیجیتال در این عرصه اجازه می دهد تا از ارائه کارهای هنری خود سود ببرند. با وجود هرج و مرجی که پیرامون NFT‌ها وجود دارد، اکنون زمان خوبی است که نگاهی به گران ‌ترین NFT‌های فروخته شده تا به امروز بیندازیم. با اول نیوز باشید تا با گران ترین NFT ها و ویژگی های منحصر هر کدام آشنا شویم!

NFT چیست ؟

قبل از معرفی گران ترین NFT ها بهتر است نگاهی به مفهوم NFT  داشته باشیم. NFT ها در واقع گواهی ‌های دیجیتالی هستند که به دارایی ‌های دیجیتالی منحصر به ‌فرد ثبت ‌شده در یک بلاک چین تعلق می گیرند. این گواهی های دیجیتالی به جهت تأیید صحت دارایی ها در فضای مجازی و اجازه به خریداران برای تأیید مالکیت آن‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. NFT ها را نمی توان کپی، تقسیم یا جایگزین کرد. 

این توکن های غیرقابل تعویض می توانند شامل هر چیزی اعم از هنر یا ارز درون بازی های بازی ویدیویی باشند. دو NFT به هیچ وجه شبیه هم نیستند و همین منحصر به فرد بودن و کمیاب بودن این آثار دیجیتالی، باعث شده تا ارزش آن ها بیشتر شود. شما می توانید NFT ها را خریداری کنید و در زمین مجازی خود به نمایش بگذارید.

اخیراً برخی از برندهای برتر صنعت مد، مانند گوچی و بالنسیاگا در نمایشگاه های مجازی متاورس، محصولات خود را به صورت NFT در آورده و به علاقمندان فروخته اند. اگرچه این محصولات از قیمت بالایی برخوردار بودند اما طرفداران و خریداران بسیاری را به خود جذب کردند. در واقع یکی از جذابیت های NFT ها این است که به هنرمندان فرصت می دهد تا بتوانند آثاری را تولید کنند که امکان تولید آن ها در دنیای واقعی مقدور نبوده و یا با استانداردهای فعالی جامعه هنری، مطابقت نداشته است. در ادامه قصد داریم 5 مورد از گران ترین NFT ها را به شما معرفی کنیم و با ویژگی های منحصر به فرد هر یک از آن ها بیشتر آشنا شویم.

اثر هنری Everydays: The First 5000 Days

گرانترین NFT ها

گرانترین NFT ها

مایک “بیپل” وینکلمان، هنرمند دیجیتالی اثر هنری Everydays: The First 5000 Days  است و این اثر هنری در صدر فهرست گران ترین NFT های فروخته شده قرار دارد. Everydays: The First 5000 Days با قیمت باورنکردنی 69.3 میلیون دلار در اولین حراج هنر دیجیتال کریستیز در تاریخ 11 مارس فروخته شد! در واقع این اولین باری بود که یک خانه حراج بزرگ و شناخته شده، یک NFT کاملاً دیجیتالی را به فروش می رساند.  

 Beeple برای ساخت این NFT از سال 2007 هر روز یک تصویر را به صورت آنلاین آپلود کرده است. Everydays NFT کلاژی از بیش از 5000 تصویر است که بیپل در 13 سال گذشته ایجاد و به اشتراک گذاشته است که نشان دهنده پیشرفت هنر و فناوری او در این زمان است. تصاویری که روزمرگی، وسواس و ترس جامعه از تکنولوژی را به تصویر می کشند. همچنین خوب است بدانید که اثر دیجیتالی Everdays، Beeple سومین اثر گران قیمت از یک هنرمند زنده است که تا به حال در حراج فروخته شده.

CryptoPunk #7523

گرانترین NFT ها

گرانترین NFT ها

اگر کمی در دنیای ارزهای دیجیتالی فعالیت کرده باشید، قطعاً نام کریپتو پانک به گوش شما خورده است! در واقع CryptoPunks در ماه‌ های اخیر بر بازار آثار هنری NFT تسلط داشته ‌اند و چهار مورد از این NFT‌ها در میان ده NFT گران ‌قیمت فروخته شده، قرار گرفته‌ اند. CryptoPunk #7523 که به عنوان Covid Alien نیز شناخته می ‌شود، در ماه ژوئن توسط خانه حراج ساتبی فروخته شد. این اثر مانند سایر آثار کریپتو پانک است و از یک شخصیت با پوست آبی رنگ، کلاه جراحی و ماسک تشکیل شده است.

در حال حاضر، از مجموع 10000 کریپتوپانک، تنها 9 کریپتوپانک به فروش نرفته است که همین موضوع باعث شده تا این کاکشن از NFT ها به یک کالای کمیاب برای کلکسیونرها تبدیل شوند. Larva Labs در سال 2017 شخصیت 8 بیتی کریپتوپانک 24×24 پیکسلی را به عنوان نمایشی از فلسفه آنارشیستی رمز پایه ها به نمایش درآورد. این آثار اولین NFT ها در بلاک چین اتریوم بودند.

CryptoPunk #3100  

گرانترین NFT ها

گرانترین NFT ها

دومین کریپتوپانک گران قیمت نیز یکی از 9 کریپتوپانک کمیاب کالکشن بیگانه آبی رنگ است که توسط Larva Labs ساخته شده. این CrpytoPunk یک هدبند سفید و آبی دارد که آن را از 9 کریپتو پانک دیگر متمایز می کند. اگرچه Cryptopunk #3100 ابتدا در مارس 2021 فروخته شد، اما بلافاصله برای فروش مجدداً در لیست NFT ها قرار گرفت. در زمان نگارش این مقاله، قیمت کریپتو پانک 3100 در حدود 35000 اتریوم می باشد و در حال حاضر حدود 139 میلیون دلار ارزش دارد.اگر CryptoPunk #3100 بتواند با قیمت بالای 135 دلار به فروش برسد، رکورد Everydays به عنوان گران ترین NFT را می تواند از آن خود کند.  

CryptoPunk #7804  

گرانترین NFT ها

گرانترین NFT ها

کریپتو پانک شمار 7804، سومین CryptoPunk است که در لیست ما قرار می گیرد،این اثر یک شخصیت کریپتوپانک با عینک آفتابی و کلاه است که به عنوان مونالیزای دیجیتالی نیز شناخته می شود و فروشنده آن Dylan Field می باشد. CryptoPunk #7804 در مارس 2021، از طریق پروجیا در توییتر به یک خریدار ناشناس فروخته شد. این اثر همانند سایر کریپتوپانک های بیگانه، دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد بوده و همین موضوع باعث ارزش بالای آن شده است. 

در واقع، از 10000 کریپتوپانک ساخته شده، تنها 378 تا از آن ها دارای یک سیگار یا پیپ هستند و 254 تا از آن‌ها کلاهک رو به جلو می پوشند و CryptoPunk #7804 همه این ویژگی ها را دارد و همین عوامل آن را در میان نادرترین کریپتوپانک های موجود قرار می دهد.

Crossroads  

گرانترین NFT ها

گرانترین NFT ها

NFT پنجمی که در این لیست به معرفی آن می پردازیم، با عنوان Crossroads شناخته می شود و توسط هنرمند دیجیتالی ” بیپل” ساخته شده است. این اثر نمایش دهنده صحنه ای است که رئیس جمهور سابق ایالات متحده، یعنی دونالد ترامپ، به تمسخر در حال ارائه بیانیه ای سیاسی می باشد. در واقع Crossroads یک ویدیوی 10 ثانیه ای است که در آن دونالد ترامپ با صورت بر روی زمین دراز کشیده و کلمات و عباراتی بر روی بدن وی نوشته شده است. اگرچه این NFT  یک اثر هنری معترضانه است اما به احتمال زیاد اگر ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 پیروز می‌شد، این NFT دیگر به این صورت مورد توجه قرار نمی گرفت و با افزایش قیمت نجومی همراه نمی شد. Crossroads اولین و تنها اثر سیاسی ساخته شده توسط بیپل نیست و او تاکنون کاریکاتورهایی از برنی سندرز و هیلاری کلینتون نیز ساخته است.

آیا NFT ها شکل جدیدی از هنر هستند؟

NFT ها با سرعت بسیار در حال گسترش هستند و توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده اند، اگرچه خیلی از افراد هنوز هم به طور کامل این صنعت را به عنوان هنر نپذیرفته اند، اما با توجه به این رکورد شکنی ها و افزایش قیمت هایی که شاهد آن هستیم، بعید به نظر می رسد که صنعت NFT فعلا از حرکت بایستند و یا حتی سرعت گسترش آن کاهش پیدا کند. طبق پیش بینی کارشناسان و فعالان بستر بلاک چین و ارزهای دیجیتال، NFT ها در مسیر پیشرفت هستند و در آینده قرار است به طور کلی برخی مفاهیم هنر را تغییر داده و قوانین جدیدی را در این صنعت وضع کنند. چه به NFT ها علاقه داشته باشید و چه به طور کل آن ها را بی ارزش بدانید، این آثار دیجیتالی ارزشی برابر با مونالیزا یا دیگر شاهکارهای هنری دارند و از طرفی یکی از بازیگران اصلی در دنیای دیجیتال و متاورس به شمار می آیند. 

منبع : makeuseof

امتیاز 5/5 - از 2 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT