مقایسه توسعه دهنده نرم افزار با مهندس نرم افزار 

مقایسه توسعه دهنده نرم افزار با مهندس نرم افزار: تفاوتشان چیست؟

زمان مطالعه 7 دقیقه

اگر به دنبال استخدام در زمینه توسعه نرم افزار هستید، ضروری است که بدانید این دو شغل چیست و چه کاری انجام می دهند. آیا بین توسعه دهنده نرم افزار و مهندس نرم افزار تفاوتی وجود دارد؟ اگر چنین است، کدام یک برای نیازهای خاص شرکت شما بهتر است؟ مقایسه توسعه دهنده نرم افزار با مهندس نرم افزار

با رشد فناوری های جدید، شرکت ها به طور فزاینده ای به دنبال توسعه دهندگان و مهندسان نرم افزار هستند. به همین دلیل است که هر دوی این موقعیت ‌های پرتقاضا در فهرست 50 شغل برتر آمریکا در سال 2020 توسط Glassdoor قرار گرفتند.

در اینجا، ما به سوالات شما در مورد مهندسان و توسعه دهندگان نرم افزار پاسخ خواهیم داد و نکات استخدامی منحصر به فردی را از مدیران شرکت و کارشناسان نرم افزار ارائه می دهیم.

تفاوت بین یک مهندس نرم افزار و یک توسعه دهنده نرم افزار چیست؟

نظرات در مورد اینکه چه کسی مهندس نرم ‌افزار است و چه کسی توسعه ‌دهنده نرم‌ افزار ، بسیار متفاوت است.

رایج ترین تعریف این است که:

مهندسان با استفاده از اصول و روش های مهندسی به پروژه ها از نمایی کلی تر نگاه می کنند.

توسعه دهندگان عمدتاً بر روی کار عملی ساختن نرم افزار تمرکز می کنند.

در برخی کشورها، “مهندس نرم افزار” عنوانی است که به مدرک مهندسی معتبر نیاز دارد. توسعه دهندگان نرم افزار ممکن است مدرک تحصیلی در زمینه ای مانند علوم کامپیوتر داشته باشند، یا از طریق یک “بوت کمپ” کدنویسی یاد گرفته باشند، و یا خودآموخته باشند.

Gabriel Richards، بنیانگذار شرکت توسعه نرم افزار Endertech در لس آنجلس، این دو حرفه را با یک تاجر و یک معمار مقایسه می کند. «تاجر خوب (توسعه ‌دهنده) می ‌تواند هر آنچه را که برای ساختش برنامه ‌ریزی کرده ‌اید بسازد، [در حالی که] معمار خوب (مهندس) می‌ تواند آن طرح را از اصول اولیه ایجاد کند، و احتمالاً خودش تجربه تجارت دارد.»

با این حال، در عمل، این دو اصطلاح اغلب به جای هم استفاده می شوند. به گفته Rob Blackburn، مدیر عامل شرکت مهندسی نرم افزار BlackBurn Labs در رود آیلند، “حقیقت این است که تفاوت بین “توسعه دهنده نرم افزار” و “مهندس نرم افزار” تا حد زیادی معنایی است. هیچ تمایز رسمی واقعی وجود ندارد… بیشتر اوقات، [شرکت ‌ها] از یک نامگذاری برای هر یک استفاده می ‌کنند و در نتیجه تقریباً هیچ تفاوتی وجود ندارد.»

کدام بهتر است: مهندس نرم افزار یا توسعه دهنده نرم افزار؟

مقایسه توسعه دهنده نرم افزار با مهندس نرم افزار 

مقایسه توسعه دهنده نرم افزار با مهندس نرم افزار 

البته هیچ پاسخ روشنی در مورد اینکه آیا یک مهندس نرم افزار یا توسعه دهنده برای پروژه شما “بهتر” است وجود ندارد. با این حال، فاکتورهای خاصی وجود دارد که می توانید هنگام تصمیم گیری برای استخدام ، آنها را در نظر بگیرید. اگر به دنبال پر کردن یک موقعیت ارشد هستید که نیاز به مهارت ‌های حل مسئله و برنامه ‌ریزی سطح بالایی دارد، یا اگر در صنعتی فعالیت می ‌کنید که داشتن مهندسان دارای مجوز در هیئت مدیره ممکن است سودمند باشد، استخدام یک مهندس نرم ‌افزار ممکن است بهترین گزینه باشد.

از سوی دیگر، اگر نیازهای شما انعطاف پذیر است، و می خواهید به افراد و متقاضیان مشتاق و کاری گسترده تری دسترسی داشته باشید، یا نگران بودجه هستید، استخدام یک توسعه دهنده ممکن است برای شما منطقی باشد. بسیاری از سازمان ها ترکیبی از توسعه دهندگان و مهندسان را استخدام می کنند.

مهندسان نرم افزار ممکن است نامزدهای خوبی برای رهبری تیم شما و همچنین برنامه ریزی و مستندسازی پروژه ها باشند. سپس می توانید توسعه دهندگان نرم افزار جوان را استخدام کنید تا روی کدنویسی و کار عملی ساخت محصول شما تمرکز کنند. با این حال، یادآوری این نکته مهم است که «توسعه ‌دهنده» و «مهندس» اغلب به جای هم در صنعت استفاده می ‌شوند.

بنابراین، منطقی است که به جای عناوین شغلی خاصی که در رزومه او وجود دارد، روی تحصیلات و تجربه فردی هر داوطلب تمرکز کنید.

توسعه دهندگان نرم افزار چه می کنند؟

اداره آمار کار ایالات متحده بینش های مفیدی را در مورد کارهایی که توسعه دهندگان نرم افزار به صورت روزمره انجام می دهند ارائه می دهد. هدف اصلی توسعه دهندگان نرم افزار ایجاد نرم افزار است که می تواند هر چیزی را از یک برنامه تلفن ساده گرفته تا یک سیستم نرم افزاری در سطح سازمانی داشته باشد. علاوه بر کدنویسی، این کار همچنین شامل تجزیه و تحلیل نیازهای کاربر، برنامه ریزی نرم افزار، آزمایش آن، “اشکال زدایی” (حذف خطاها) و نوشتن مستندات است.

طبق گفته این دفتر، فرآیند توسعه معمولاً چیزی شبیه به این است:

1. ابتدا، توسعه دهندگان باید بدانند که نرم افزار به چه قابلیت هایی نیاز دارد و مشتریان چگونه قصد استفاده از آن را دارند. در شرکت های بزرگتر، این اطلاعات ممکن است توسط یک تیم تحقیقاتی UX (تجربه کاربر) جمع آوری شود.

2. دوم اینکه نرم افزار باید طراحی شود. برخی از سازمان ها ممکن است طراحان UX یا طراحان وب را برای کمک به این مرحله استخدام کنند.

3. سوم، توسعه دهندگان نرم افزار را می سازند، مستند می کنند و آزمایش می کنند.

4. چهارم، هر گونه باگی که در آزمایش اولیه یافت شود، رفع می شود.

5. پنجم، نرم افزار برای مشتریان عرضه می شود.

6. ششم، توسعه دهندگان به ارائه به روز رسانی و نگهداری ادامه می دهند و هر گونه باگی را که توسط کاربران پیدا می شود برطرف می کنند و ویژگی های جدیدی را به محصول اضافه می کنند.

مسئولیت ‌های خاص یک توسعه‌ دهنده نرم‌ افزار یا مهندس به شدت به اندازه و ساختار سازمان شما بستگی دارد – برخی از شرکت ‌ها تیم کوچکی دارند که بیشتر فرآیندها را به تنهایی مدیریت می ‌کنند، حتی خدمات سخت ‌افزاری و فناوری اطلاعات، در حالی که در شرکت ‌های بزرگتر، هر یک از کارمندان ممکن است طیف محدودتری از وظایف را بر عهده داشته باشند.

توسعه دهندگان نرم افزار به چه مهارت هایی نیاز دارند؟

داشتن دانش عمیق از یک یا چند زبان برنامه نویسی برای توسعه دهندگان مفید است. اگر آنها در خانه کار می کنند، درک صنعتی که شرکتشان در آن فعالیت می کند (مثلاً آموزش آنلاین، بانکداری یا تدارکات) برای آنها مفید است. گوگل فهرستی از مهارت ‌های فنی منتشر کرده است که انتظار دارند مهندسان نرم ‌افزارشان بر آن مسلط باشند. این مهارت ها شامل موارد زیر هستند:

  • دانش حداقل یک زبان برنامه نویسی شی گرا به علاوه زبان های دیگر
  • پیشینه ای در ریاضیات انتزاعی، و درک الگوریتم ها و ساختارهای داده
  • آشنایی با سیستم عامل های مختلف
  • امکان تست کد
  • درک هوش مصنوعی
  • آشنایی با برنامه نویسی موازی، رمزنگاری و نحوه ساخت کامپایلر

در کنار این «مهارت ‌های سخت»، توسعه‌ دهندگان نرم ‌افزار به «مهارت ‌های نرم» نیز نیاز دارند تا به عنوان بخشی از یک تیم خوب کار کنند. اینها شامل توانایی برقراری ارتباط خوب، مدیریت زمان خود و همکاری با همکاران و مدیران است.

آیا برای شغل های مهندسی نرم افزار و توسعه دهنده نرم افزار تقاضا وجود دارد؟

همانطور که قبلاً ذکر شد، مهندسی نرم ‌افزار و توسعه نرم ‌افزار هر دو حرفه ‌های بسیار مورد تقاضایی هستند و با رشد سریع صنعت فناوری، تقاضا همچنان در حال افزایش است.

بر اساس آمار اداره کار، پیش ‌بینی می ‌شود که اشتغال برای توسعه ‌دهندگان نرم‌ افزار در بازه زمانی بین سال ‌های 2018 تا 2028، 21 درصد رشد کند، که بسیار سریع تر از میانگین مشاغل دیگر است. مانند توسعه دهندگان، مهندسان نرم افزار نیز به طور مشابه در اقتصاد امروز مورد توجه هستند. Al Mithani، مدیر اجرایی استارت‌ آپ SmartHalo مستقر در مونترال، توضیح می ‌دهد: «هیچ وقت تقاضای بالاتری نسبت به حال حاضر برای سازندگان نرم ‌افزار ماهر وجود نداشته است. از آنجایی که صنعت معمولاً بین مهندسان و توسعه ‌دهندگان تفاوتی قائل نمی‌ شود، هر دو به یک اندازه مورد تقاضا هستند.

حقوق یک مهندس نرم افزار چقدر است؟

اگر تصمیم گرفتید که یک مهندس نرم افزار بهترین گزینه برای پروژه شما است، چه میزان حقوقی باید انتظار داشته باشید که به آنها پرداخت کنید؟ حقوق یک مهندس نرم افزار به عوامل زیادی بستگی دارد. که شامل تجربه، موقعیت مکانی، بسته مزایا و موارد دیگر است.

Glassdoor در عنوان «بهترین مشاغل در آمریکا» اطلاعاتی درباره میانگین حقوق یک مهندس نرم ‌افزار ارائه می ‌دهد: طبق داده ‌های آنها، میانگین حقوق پایه برای یک مهندس نرم ‌افزار مستقر در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰، ۱۰۵۵۶۳ دلار است. و در بریتانیا، متوسط حقوق پایه برای همان موقعیت 45590 پوند (حدود 59293 دلار آمریکا) است.

Payscale.com یافته های کمی متفاوتی دارد. به گفته آنها، متوسط حقوق مهندس نرم افزار در ایالات متحده 84762 دلار است. با این حال، مهندسان نرم افزار در شهرهای بزرگ ایالات متحده درآمد قابل توجه بیشتری دارند: میانگین حقوق در شهر نیویورک 100637 دلار است، در حالی که در سانفرانسیسکو به 118274 دلار می رسد.

به طور کلی، توسعه دهندگان نرم افزار حقوق کمتری نسبت به مهندسان نرم افزار دریافت می کنند. داده ‌های Payscale نشان می ‌دهد که میانگین دستمزد سالانه توسعه‌ دهندگان نرم ‌افزار در ایالات متحده 70868 دلار است، در حالی که Glassdoor به طور متوسط ​​80429 دلار برای همین موقعیت گزارش می‌ دهد. طبق دفتر آمار کار، حقوق توسعه‌ دهندگان وب همچنان پایین‌ تر است و میانگین آن 69430 دلار در سال است.

مقایسه توسعه دهنده نرم افزار در با مهندس نرم افزار

مقایسه توسعه دهنده نرم افزار در با مهندس نرم افزار

نکاتی که هنگام استخدام یک توسعه دهنده یا مهندس نرم افزار باید در مورد آنها فکر کنید

علاوه بر اینکه آیا تصمیم گرفته اید یک توسعه دهنده نرم افزار یا مهندس استخدام کنید، فاکتورهای مهم زیاد دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. هر دوی این حرفه ها به دانش فنی بالایی نیاز دارند، اما به مهارت ها و کیفیت های دیگری نیز نیاز دارند.

Al Mithani اولویت دادن به سازگاری و تمایل به یادگیری را توصیه می کند. “محل کار امروز مملو از راه حل های فناوری است. با استخدام فردی با استعداد اثبات شده برای یادگیری، می توانید اطمینان حاصل کنید که سازمان شما قادر به ادامه دادن در دنیای امروز است.

او همچنین به کارفرمایان یادآوری می کند که به دنبال مهارت های نرم مانند توانایی های ارتباطی باشند. «توسعه نرم افزار یک ورزش تیمی است. ارتباطات قوی می تواند ارزش کل تیم را افزایش دهد، در حالی که ارتباطات سمی می تواند یک تیم سازنده را از مسیر خارج کند.

Ryan Shriver، مدیر ارشد فناوری SingleStone Consulting در ویرجینیا، اضافه می ‌کند که یک مهندس نرم ‌افزار باید یک حل ‌کننده پیشگیرانه مشکلات باشد. “آنها باید مشتاق برای کار و فعالیت باشند و عاشق مشکل شوند و نه اینکه صرفا اولین راه حلی که به ذهنشان می رسد را انجام دهند.”

علاوه بر این، کاندید موفق باید به شدت به کیفیت کار نیز اهمیت دهد. «[آنها باید] به کدی که تولید می ‌کنند افتخار کنند تا مطمئن شوند که برای دیگرانی که بعداً آن را می‌ خوانند واضح و شفاف است… و نه تنها به کیفیت در سطح کد، بلکه در سطح کل سیستم نیز توجه داشته باشند».

نتیجه گیری: به خود کاندید توجه کنید نه به عنوان او

اکنون باید تفاوت های بین مهندس نرم افزار و توسعه دهنده نرم افزار را به خوبی درک کرده باشید. اگرچه هنگام بحث در مورد این دو حرفه، فضا های مبهم و نامشخص و هم پوشانی های زیادی وجود دارد، اما برخی از کارفرمایان هنوز یکی را بر دیگری ترجیح می دهند. عنوان “مهندس” نشان دهنده طرز فکری است که برای بسیاری از شرکت ها جذاب است.

همانطور که Ryan Shriver می‌ گوید: “من حل ‌کننده ‌های کل ‌نگر مسائل را به افرادی ترجیح می ‌دهم که به سادگی می ‌توانند کدهای خوبی را ایجاد کنند. کد خوب مهم است، اشتباه نکنید، اما نوشتن کد اغلب تنها بخشی از حل مشکلات است – نه همه آن.”

صرف نظر از اینکه یک مهندس نرم ‌افزار، توسعه ‌دهنده نرم‌ افزار یا هر دو را انتخاب می‌ کنید، مهم ‌ترین چیزی که باید به آن فکر کنید، ویژگی ‌ها، مهارت ‌ها و تجربه‌ کاندید مورد نظر است.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT