مقایسه Xbox Game Pass Core با PlayStation Plus Essential

مقایسه Xbox Game Pass Core با PlayStation Plus Essential: کدام بهتر است؟

زمان مطالعه 7 دقیقه

هر دو پلتفرم پلی استیشن و ایکس باکس بازی های عالی و ویژگی های زیادی را ارائه می‌دهند. اما برای اینکه بیشترین بهره را از PS5، PS4، Xbox Series X|S یا Xbox One خود ببرید، باید برای خدمات پرمیوم آنها ثبت نام کنید: PlayStation Plus و Xbox Game Pass، به ترتیب. مقایسه Xbox Game Pass Core با PlayStation Plus Essential را در ادامه بخوانید.

اگر قصد خرید یک کنسول جدید را دارید، خدمات ممتاز آن می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام یک را تهیه کنید.

PlayStation Plus و Xbox Live Gold تغییر کرده اند

در سپتامبر 2023، مایکروسافت نام قدیمی Xbox Live Gold را برای سرویس آنلاین Xbox کنار گذاشت. به جای آن یک لایه جدید از Xbox Game Pass به نام Game Pass Core قرار دارد. به طور مشابه، در ژوئن 2022، PlayStation Plus گسترش یافت و شامل سه سطح مختلف شد.

سطح پایه پلی استیشن پلاس (Essential) بیشتر شبیه به Game Pass Core است. در نتیجه، ما بیشتر این مقایسه را روی PS Plus Essential و Game Pass Core می‌گذرانیم، سپس به طور خلاصه سایر سطوح را در پایان پوشش می‌دهیم.

PlayStation Plus Essential و Game Pass Core: Basics

نه PlayStation Plus و نه Game Pass Core برای عملکرد اصلی کنسول شما مورد نیاز نیستند. می‌توانید از برنامه هایی مانند Netflix و Spotify لذت ببرید، بازی های دیجیتال بخرید و عناوین تک نفره را بدون اشتراک بازی کنید.

کنسول های PS4، PS5، Xbox One و Xbox Series X|S همگی به شما این امکان را می‌دهند که مزایای خاصی از یک اشتراک را با هر کاربر در کنسول به اشتراک بگذارید. تا زمانی که کنسول خود را به عنوان سیستم اصلی خود تعیین کنید و اشتراک خود را فعال نگه دارید، هر کسی که از آن استفاده کند می‌تواند بدون پرداخت هزینه اشتراک خود به صورت آنلاین بازی کند.

بیایید مزایای اصلی هر دو سرویس را مرور کنیم.

دسترسی به حالت چند نفره آنلاین (برای عناوین پولی)

مزیت کلیدی PS Plus و Game Pass Core حالت چند نفره آنلاین است. در PS4، PS5 و همچنین Xbox One و Xbox Series X|S، سرویس مربوطه برای همه بازی های چند نفره آنلاین در بازی های پولی، اعم از رقابتی یا مشارکتی، مورد نیاز است.

خوشبختانه، پلی‌استیشن و ایکس‌باکس هر دو به شما امکان می‌دهند از بازی های چندنفره رایگان مانند Fortnite و Rocket League به صورت آنلاین و بدون اشتراک لذت ببرید. فقط بازی های پولی برای بازی آنلاین نیاز به عضویت دارند.

هر ماه، مشترکین PlayStation Plus می‌توانند چند بازی رایگان را به کتابخانه خود اضافه کنند. از زمان عرضه PS5، هر ماه سه بازی وجود داشته است. به طور کلی، دو مورد از آنها بازی های PS4 هستند، با حداقل یک عنوان PS5 که ممکن است نسخه PS4 نیز داشته باشد.

بازی های جدید PS Plus در اولین سه شنبه هر ماه می‌آیند و تا اولین سه‌شنبه ماه بعد در دسترس هستند. تا زمانی که بازی ها را در صورت رایگان به کتابخانه خود اضافه کنید، تا زمانی که اشتراک Plus شما فعال باقی بماند، مال شما هستند.

اگر اجازه دهید اشتراکتان از بین برود، دسترسی به بازی های Plus رایگانی را که گرفته‌اید از دست خواهید داد. با این حال، اگر دوباره مشترک شوید، دوباره به آن بازی ها دسترسی خواهید داشت.

کاتالوگ Game Pass Core گنجانده شده است

تحت نام Xbox Live Gold، مایکروسافت تنظیمات مشابهی به نام Games with Gold را ارائه کرد که هر ماه عناوین «رایگان» را در اختیار شما قرار می‌داد. این مورد در Game Pass Core نیست. در عوض، یک کاتالوگ کوچک از عناوین وجود دارد که می‌توانید با اشتراک خود از آن لذت ببرید.

Game Pass Core شامل “بیش از 25 عنوان” در طیف وسیعی از ژانرها است. مایکروسافت اعلام کرده است که این موارد ممکن است در مناطق مختلف متفاوت باشد و عناوین بیشتری چند بار در سال اضافه خواهند شد. در راه اندازی در سپتامبر 2023، برخی از نکات برجسته عبارتند از:

  • Doom Eternal
  • Fallout 4
  • Forza Horizon 4
  • Ori & The Will of the Wisps
  • Psychonauts 2

اگر قبلاً مشترک Xbox Live Gold شده‌اید، همه عناوین Xbox 360 را که از طریق Games With Gold ادعا کرده‌اید متعلق به شماست که باید نگه دارید. تا زمانی که مشترک Game Pass Core (یا Ultimate) باشید، همچنان می‌توانید به عناوین Xbox One دسترسی داشته باشید.

تخفیف بازی های دیجیتال

علاوه بر بازی های رایگان، PlayStation Plus و Game Pass Core هر دو تخفیف های متنوعی را در فروشگاه های دیجیتال مربوطه خود ارائه می‌دهند.

البته، در فرکانس و حجم موارد موجود تفاوت هایی وجود دارد. مقایسه مستقیم خدمات در این زمینه دشوار است، زیرا فروش در فرکانس و ارزش متفاوت است. ممکن است فروش انحصاری Game Pass را در فروشگاه مایکروسافت پیدا کنید، یا تخفیف های عمیق تری با PlayStation Plus نسبت به غیر عضو ها پیدا کنید.

این تخفیف ها شامل DLC و اقلام مصرفی می‌شود، بنابراین فقط عناوین کامل نیستند. با PS Plus، گاهی اوقات دسترسی انحصاری به نسخه های بتا، به علاوه برخی موارد رایگان مانند افزونه ها برای بازی های مختلف یا آواتارهای نمایه، خواهید داشت.

سایر ویژگی های اشتراک

مقایسه Xbox Game Pass Core با PlayStation Plus Essential

مقایسه Xbox Game Pass Core با PlayStation Plus Essential

ما ویژگی های اصلی را در بالا پوشش دادیم، اما PlayStation Plus و Game Pass Core هر دو ملاحظات دیگری را باید در نظر داشته باشند.

ذخیره سازی ابری

پلی استیشن پلاس فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا ذخیره های بازی خود را در فضای ابری ذخیره کنید. مشترکین 100 گیگابایت برای ذخیره های PS4 و 100 گیگابایت دیگر برای ذخیره های PS5 دریافت می‌کنند. این فضا به شما امکان می‌دهد از داده های ذخیره ارزشمند خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و همچنین ذخیره های خود را به راحتی به کنسول دیگری منتقل کنید.

با این حال، هر دو Xbox One و Xbox Series X|S فضای ابری را بدون اشتراک فراهم می‌کنند. مایکروسافت می‌گوید «با افزایش کتابخانه بازی های شما، فضای ذخیره سازی ابری شما نیز افزایش می‌یابد»، بنابراین مقدار دقیق آن مشخص نیست.

مهمانی چت و اشتراک گذاری بازی

در هر دو PS4 و PS5، حتی بدون PS Plus، می‌توانید مهمانی هایی برای چت کردن با دوستان خود بدون توجه به بازی هایی که بازی می‌کنید ایجاد کنید. کنسول های ایکس باکس نیز این امکان را به شما می‌دهند. برای پیوستن به یک مهمانی و چت با دوستان، به Xbox Game Pass نیاز ندارید.

پلی استیشن همچنین یک جفت ویژگی به نام های Share Screen و Share Play را ارائه می‌دهد. اشتراک گذاری صفحه به دوستان اجازه می‌دهد بازی های شما را تماشا کنند، در حالی که اشتراک گذاری به شخص دیگری اجازه می‌دهد کنترل یک بازی را در دست بگیرد. آنها می‌توانند کنترل بازی را از شما بگیرند یا به عنوان بازیکن دوم در بازی محلی بپیوندند.

برای میزبانی جلسه Share Play به PlayStation Plus نیاز دارید. هر دو نفر برای استفاده از ویژگی “بازی با هم” به PS Plus نیاز دارند.

راهنمای بازی پلی استیشن

PS5 دارای ویژگی به نام Game Help است که به شما امکان می‌دهد نکات و ترفندهای مربوط به بازی های پشتیبانی شده را مشاهده کنید. بدون خروج از بازی فعلی شما کار می‌کند، بنابراین لازم نیست یک راهنما جداگانه در مرورگر ایجاد کنید.

این در PS4 در دسترس نیست و برای استفاده در PS5 به اشتراک PS Plus نیاز دارد.

به‌روزرسانی های خودکار و امتیازات دیگر

در نهایت، PS Plus برخی از ویژگی های راحت را در PS4 و PS5 فعال می‌کند، مانند دانلود خودکار به‌روزرسانی های بازی در حالت استراحت. همچنین در صورت سفارش کالاهای فیزیکی از فروشگاه آنلاین سونی، اولویت ارسال را به شما می‌دهد.

هزینه PS Plus و Game Pass Core

برای مدت طولانی، قیمت خرده فروشی Xbox Live Gold و PlayStation Plus Essential یکسان بود: 60 دلار در سال. با این حال، این وضعیت از سال 2023 تغییر کرده است. قیمت PlayStation Plus در همه سطوح خود افزایش چشمگیری داشته است.

از زمان نوشتن این مقاله، زمانی که شما سالانه مشترک شوید، PlayStation Plus Essential ۸۰ دلار در سال هزینه دارد. در همین حال، Xbox Game Pass Core همان قیمت Xbox Live Gold را 60 دلار در سال دارد.

اگر صبور باشید، احتمالاً می‌توانید معاملاتی را در هر یک از این سرویس ها مشاهده کنید که به شما امکان می‌دهد 10 دلار یا بیشتر در اشتراک سالانه پس انداز کنید. در نتیجه، هرگز مجبور نخواهید شد که قیمت کامل را بپردازید، به خصوص اگر منتظر تمدید اشتراک تا جمعه سیاه یا سایر فروش های فصلی باشید.

شما می‌توانید به صورت ماهانه به هر یک از این سرویس ها بپیوندید، اما هزینه آن بسیار بیشتر است. هر دو سرویس با پرداخت ماهانه 10 دلار در ماه هزینه دارند، در حالی که PS Plus Essential نیز یک برنامه 3 ماهه با قیمت 25 دلار ارائه می‌دهد. مگر اینکه فقط به دنبال بازی آنلاین برای مدت کوتاهی باشید، پرداخت سالانه بسیار منطقی تر است.

سایر برنامه های Xbox Game Pass و PlayStation Plus

همانطور که در بالا ذکر شد، ما PlayStation Plus Essential و Xbox Game Pass Core را در اینجا بررسی کرده‌ایم، اما برنامه های دیگری برای هر سرویس وجود دارد.

PlayStation Plus Extra (135 دلار در سال) شامل دسترسی به صدها بازی PS4 و PS5 از طریق کاتالوگ بازی است، در حالی که PS Plus Premium (160 دلار در سال) به کتابخانه ای از عناوین کلاسیک از هر نسل پلی استیشن دسترسی دارد. هر دو دارای مزایای چند نفره آنلاین یکسانی هستند.

در Xbox، می‌توانید برای Game Pass برای کنسول (11 دلار در ماه) یا PC Game Pass (10 دلار در ماه) ثبت نام کنید. هر دوی این موارد شامل دسترسی به صدها بازی هستند، اما هیچ کدام به شما اجازه نمی‌دهند در ایکس باکس آنلاین بازی کنید. اگر می‌خواهید کاتالوگ کامل Game Pass و همچنین دسترسی به بازی آنلاین را داشته باشید، به اشتراک Xbox Game Pass Ultimate (17 دلار در ماه) نیاز دارید. این اشتراک شامل دسترسی کامل به Game Pass در ایکس باکس و رایانه شخصی، به علاوه دسترسی به چند نفره آنلاین در کنسول است.

بسته به آنچه که به آن علاقه دارید، هر دوی این گزینه ها می‌توانند ارزش بالاتری نسبت به اشتراک پایه ارائه دهند. اگر حتی به تعدادی از بازی های موجود در این سرویس برای کنسول خود علاقه دارید، بازی آنها از طریق این سرویس ارزان تر از خرید مستقیم آنها است.

ما Xbox Game Pass و PlayStation Plus را با هم مقایسه کرده‌ایم تا نگاهی عمیق تر به هر دو داشته باشیم، از جمله اینکه چگونه پیشنهادهای پخش جریانی آنها متفاوت است.

بازی پریمیوم با PS Plus و Xbox Game Pass

اکنون می‌دانید که PlayStation Plus و Game Pass Core هر کدام چه چیزی را پیشنهاد می‌کنند، و می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا آنها برای شما ارزشمند هستند یا خیر.

هیچ “برنده” واقعی بین این دو سرویس وجود ندارد، اما آنها تفاوت های کوچکی دارند. هر کدام از آنها برای حالت چند نفره آنلاین مورد نیاز است، و بازی های رایگان و تخفیف ها عملاً یک مزیت هستند. با بازی های رایگان و چت مهمانی که اکنون بدون هیچ هزینه ای در هر دو سیستم موجود است، تفاوت های کمتری نسبت به همیشه وجود دارد.

Xbox از جمله ذخیره ابری بدون اشتراک خوب است، اگرچه PlayStation Plus چند امتیاز ارائه می‌دهد که Xbox با آنها مطابقت ندارد. این به ترجیحات شما بستگی دارد که آیا بازی های «رایگان» ماهانه پلی‌استیشن، مجموعه ای کوچک اما جامد از عناوین را با Game Pass Core شکست دهند.

با هر سیستمی که بازی کنید، ارزش زیادی از هر کدام از این سرویس ها دریافت خواهید کرد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT