سولانا نابود می شود

هشدار : سولانا نابود می شود !؟

زمان مطالعه 5 دقیقه

بازار فعلی ارزهای دیجیتال و شرایط FTX ممکن است مانع از رسیدن سولانا به هدف خود یعنی قاتل اتریوم شود. به نظر شما آیا سولانا نابود می شود ؟

شارژ آنی کیف پول سولانا

سولانا نابود می شود !؟

بازار ارزهای دیجیتال از پروژه‌هایی تشکیل شده است که ادعا می‌کنند قاتل غول‌ها هستند. به عنوان مثال، در تاریخ اولیه بیت کوین (BTC)، آلت کوین هایی که گفته می شد برای پول روزمره عمل می کنند، ظهور کردند.
همه ارزهای دیجیتال بر این استدلال بودند که سریع‌تر و کارمزد کمتری نسبت به بیت‌کوین دارند، اما این اجازه نمی‌دهد پروژه‌ها شهرت زیادی پیدا کنند. لایت کوین (LTC) و بیت کوین کش (BCH) این واقعیت را تایید می کنند و درس عبرتی برای ادعا کنندگان هستند.
هر دو آلتکوین به 10 ارز برتر راه یافتند، اما نتوانستند محبوبیت خود را حفظ کنند. این به دو دلیل اتفاق افتاد: یا به این دلیل که کسی به بیت کوین جدید نیاز ندارد، یا به این دلیل که نمی توانستند تکامل بازار را دنبال کنند و جذابیت های مربوطه را برای جمع آوری ارائه دهند.

آلت کوینی که در واقع توانست تغییری در محیط کریپتو ایجاد کند، اتریوم (ETH) بود. این ارز دیجیتال با تمرکز نکردن بر «قاتل بیت کوین»، دنیای بلاک چین را با قراردادهای هوشمند آشنا کرد که روندهای مهم صنعت، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و توکن های غیرقابل تعویض (NFT) را فعال می کرد.

سولانا نابود می شود

سولانا نابود می شود

در سال های ابتدایی که بیت کوین راه اندازی شده بود، اتریوم زمانی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گرفت، با مشکلاتی روبرو بود، زیرا زمانی که شبکه آن با حجم بالایی از تراکنش ها مواجه می شود، کندی و کارمزدهای بالایی دارد. در نتیجه بسیاری از قاتلان ETH ظهور کردند که یکی از آنها سولانا (SOL) است.

سولانا: قاتل بزرگ اتریوم

سولانا برای تبدیل شدن به یک ستاره مالی غیر متمرکز طراحی شده بود، اما بزرگترین پیشرفت آن در فضای بلاک چین در عرصه توکن های NFT بوده است. چراکه شبکه آن می‌تواند ایجاد برنامه‌های dApps را تسهیل کند و این بازار گرمی ها در سال 2021 موجب شد تا سرمایه گذاران زیادی برای خرید سولانا اقدام کنند.

این ارز دیجیتال دارای یک مدل ترکیبی از اجماع، اثبات سهام (PoS) و اثبات تاریخ (PoH) برای اطمینان از مقیاس پذیری است. علاوه بر این، هزینه تراکنش پایینی دارد، زیرا برای پایین نگه داشتن هزینه‌ها برای برنامه‌هایی با میلیاردها کاربر طراحی شده است.

بدون شک، این ویژگی ها سولانا را به عنوان یک رقیب قوی برای اتریوم قرار می دهد. با این حال، یک بار دیگر، تاریخ درحال تکرار است و پروژه ای که خود را «قاتل» اعلام می کند، همچنان از تلاش دست نکشیده است.

به گفته آرتور هیز، یکی از بنیانگذاران BitMEX، هر آلتکوینی که خود را به عنوان قاتل اتریوم معرفی کند، توانایی شکست پلتفرم پیشرو در قراردادهای هوشمند را ندارد. این تاجر معتقد است که استعداد توسعه‌ دهنده بسیار بیشتر از روایت معاملات ارزان و سریع است.

اتریوم چند هزار توسعه‌دهنده دارد. بلاک‌چین بعدی ممکن است چند صد نفر داشته باشد، و این تنها چیزی است که اهمیت دارد. توسعه‌ دهندگان این اکوسیستم را ایجاد می‌کنند. آنها برنامه‌ها را می‌سازند.

آیا ” گورستان کریپتو” از سولانا استقبال می کند؟

مانند سایر ارزهای رمزنگاری شده، سولانا در سال 2022 کاهش قیمت شدیدی را تجربه کرد. قیمت این آلت کوین از زمان رسیدن به بالاترین رکورد خود در نوامبر 2021 بیش از 90 درصد کاهش یافته و بسیاری از تحلیلگران معتقدند احتمال صفر شدن سولانا زیاد است.

با این حال، برخلاف برخی از پروژه ها، عوامل مربوط به اکوسیستم سولانا در این غرق شدن نقش داشتند. همانطور که در طول ماه های عمر این ارز دیجیتال مشاهده شد، قطع شدن شبکه در پلتفرم قراردادهای هوشمند به دفعات زیاد تکرار شده است.

از زمان راه اندازی آن در سال 2020، این آلت کوین تا زمان نگارش این مقاله، هشت قطعی شبکه را تجربه کرده است.

به همین دلیل، جامعه به طور فزاینده ای خشمگین می شود و به این نکته اشاره می کند که هک اکوسیستم سولانا یک ضعف بزرگ برای ارز دیجیتال است و از افزایش سرسام آور آن جلوگیری می کند و پتانسیل غلبه بر اتریوم را نشان می دهد.

واقعیت این است که SOL اصلاً نوآورانه نیست! جاستین بونز، محقق ارزهای دیجیتال و بنیانگذار سایبر کپیتال، می گوید:

این اولین بلاک چین بزرگی است که در طراحی بنیادی خود بسیار بی پروا بوده و در عین حال برای جذب سرمایه گذاران وانمود می کند که نوآورانه است.

یکی دیگر از عواملی که به شک و تردید سرمایه گذاران پیرامون Solana کمک می کند، حمایت قوی از Sam Bankman-Fried، خالق شرکت های ورشکسته FTX و Alameda Research بود که سرمایه گذاری های قوی در اکوسیستم SOL انجام داد.

انتظار می‌رود توکن‌های شبکه سولانا که از Alameda سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پس از اعلام ورشکستگی توسط شرکت تجاری فروخته شوند.

سناریوی امپراتوری SBF باعث وحشت بیشتر سولانا شد، که حتی کل مقدار استیک شده آن کاهش یافت و به پایین ترین حد شش ماهه رسید. علاوه بر این، باعث شد توکن SOL ارزش بازار خود را از دست بدهد و از 10 رتبه برتر حذف شود.

به گفته یکی از بنیانگذاران سولانا، این شرکت هیچ سرمایه ای در FTX نداشت. آناتولی یاکوونکو گفت که این پلتفرم زمان کافی برای تغییر اوضاع دارد. با این حال، باید در نظر گرفت که بیرون آوردن سولانا از قبرستان کریپتو ممکن است کار بسیار دشواری باشد.

مبادله 1 میلیارد دلاری تتر از بلاک چین سولانا به اتریوم

یک انتقال زنجیره ای ۱ میلیارد دلاری برای تبدیل USDT از بلاک چین سولانا به بلاک چین اتریوم توسط صادرکننده استیبل کوین تتر اعلام شد. در طول این فرآیند، تتر خاطرنشان کرد که هیچ تغییری در عرضه کل تعداد توکن‌ها وجود نخواهد داشت.

این اعلام در حالی منتشر می شود که سولانا که تنها چند هفته پیش در بین 5 ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش بازار قرار داشت، اما در حال حاضر به دلیل ورشکستگی صرافی ارزهای دیجیتال FTX با مشکلاتی روبرو شده است.

انتقال ارز رمزنگاری شده از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر به عنوان “مبادله زنجیره ای” نامیده می شود. هر زمان که تقاضا برای استفاده از استیبل کوین های آن از یک بلاک چین به بلاک چین دیگر تغییر می کرد، تتر این فرآیند را بارها در گذشته انجام می داد. به عنوان مثال، در اواسط سال 2020، تتر دو بار یک میلیارد دلار USDT از ترون به اتریوم مبادله کرد.

سقوط صرافی FTX و Alameda Research به ویژه در مورد بلاک چین سولانا و ارز SOL وحشیانه بوده است، و دلیل خوبی هم دارد: Alameda که اکنون ورشکسته شده است، یکی از بزرگترین سرمایه گذارانی می باشد که اقدام به خرید SOL کرده است و مدیر عامل سابق آن سام بانکمن-فرید شخصاً آن را به عنوان جایگزین اتریوم معرفی کرد.

بنیاد سولانا، یک سازمان غیرانتفاعی که از توسعه بلاک چین سولانا حمایت می‌کند، همچنین تایید کرد که یک میلیون دلار پول نقد یا سایر دارایی‌های معادل آن در FTX به دام افتاده است.

با این حال، پیش از این، یکی از بنیانگذاران سولانا قرار گرفتن در معرض سقوط صرافی FTX یا اینکه ورشکستگی هر گونه اثر فاجعه باری خواهد داشت، را رد کرد.

واکنش قیمت سولانا به اتفاقات اخیر

قیمت سولانا در هفته گذشته 14.87 درصد کاهش یافته است و در حال حاضر از نظر ارزش بازار در رتبه 15 قرار دارد. قیمت ثبت شده در زمان نگارش 12.83 دلار است که 95 درصد کمتر از بالاترین قیمت تاریخی 256 دلار است.

منبع: یوتودی

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT