پامپ و دامپ (Pump and Dump) و آشنایی با این اصطلاح

پامپ و دامپ (Pump and Dump) و آشنایی با این اصطلاح

زمان مطالعه 3 دقیقه

برخی تریدر‌ها از طرحی برای دستکاری قیمت فروش یک رمزارز استفاده می‌کنند که به آن پامپ و دامپ یا “Pump and Dump” می‌گویند. در صرافی‌های سنتی، این کار غیرقانونی است و به شدت مورد پیگیری قرار می‌گیرد. اما به خاطر این که برای معاملات رمزارز در بسیاری از کشور‌ها قانونی گذاری صورت نگرفته، بازیکنان بازار رمزارز باید اقدامات متقابل برای جلوگیری از ابه کارگیری این طرح را خودشان انجام دهند. در این مقاله با اول پرداخت همراه باشید.

طرح پامپ و دامپ چیست؟

3 1 پامپ و دامپ (Pump and Dump) و آشنایی با این اصطلاح

پامپ (Pump) حالتی در بازار است که باعث می‌شود تا نرخ یک رمزارز اساسا به طور غیر منطقی و خیلی سریع رشد کند. این اتفاق معمولا به سبب اقدامات عمدی تریدر‌های با تجربه رخ می‌دهد. در اکثر مواقع، پس یک پامپ موفقیت آمیز شاهد یک برگشت قیمت یا در واقع دامپ (Dump) خواهیم بود.

Dump (در زبان انگلیسی به معنای افت یا ریزش) حالتی کاملا برعکس پامپ در بازار است. دامپ سرازیر کردن مقدار قابل توجهی از یک نوع دارایی مانند بیت کوین از روی عمد است با این هدف که در کوتاه مدت نرخ آن به صورت مصنوعی کاهش یابد. دامپ که در ادامه پامپ رخ می‌دهد به دستکاری کنندگان این امکان را می‌دهد تا از طریق تریدر‌های فریب خورده ای که کوین‌ها را در قیمت بالایی که به صورت مصنوعی ایجاد شده خریداری کرده اند، کسب درآمد کنند.

بازیکنان اصلی در این طرح چه کسانی هستند؟

2 پامپ و دامپ (Pump and Dump) و آشنایی با این اصطلاح

طرح پامپ و دامپ مدت هاست که مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر داستان “Boiler Room” یا کاری که جردن بلفورت کرده را شنیده باشید، احتمالا می‌دانید که شیوه کاری در این طرح چگونه است.

جردن بلفورت یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم “گرگ وال استریت” را شکل داد. اگر چیزی در این باره نمی‌دانید، ابتدا باید بازیکنان اصلی این موضوع یعنی دو گروه تریدر‌ها و مروج‌ها و تریدر‌ها و سرمایه گذاران را بشناسید. گروه اول از طرح دستکاری که قرار است رخ دهد باخبر هستند و هدف اصلی شان این است که گروه دوم را به بازی دعوت کنند. مروج‌ها اساسا علاقه مند به سرمایه گذارانی هستند که تجربه کافی در معامله ندارند و بیش‌تر ترجیح می‌دهند که به گفته‌های متخصصشان گوش کنند.

اکثرا، پاپمر یک شخص نیست بلکه جمعی از افراد هستند که می‌توانند با یکدیگر شروع به خرید یک رمزارز کنند و یا در زمانی دیگر تمرکزشان را روی رمزارز دیگری بگذارند.

چگونه می‌توانیم پامپ بیت کوین را تشخیص دهیم؟

این که بتوانید متوجه شوید چه زمانی پامپ شدن یک کوین مثلا بیت کوین در حال شکل گیری است نه تنها باعث می‌شود که از ضرر و زیان جلوگیری کنید بلکه امکان کسب سود هم به شما می‌دهد. پامپ‌هایی که در مقیاس بزرگ انجام می‌شود به خودی خود نیست چرا که اکثرا روی آن‌ها فکر شده و چندین هزار نفر در همکاری با هم آن را تشکیل می‌دهند. آن‌ها برای پامپ‌های بزرگ به پول زیادی نیاز دارند به ویژه وقتی سعی دارند تا یک کوینی که خیلی شناخته شده نیست را بالا بکشند.

پس کاربران برای تشخیص چنین روند‌هایی در بازار به چه چیز‌هایی باید توجه داشته باشند؟

1 پامپ و دامپ (Pump and Dump) و آشنایی با این اصطلاح

در لیست زیر برخی از نشانه‌های پامپ شدن یک ارز را می‌بینید که به شما این امکان را می‌دهد تا سرمایه گذاری تان درگیر آن نشود. انتشار مقالات گوناگون درباره یک ارز که معمولا این نوع مقالات در رسانه‌های رسمی که مورد اعتماد هزاران نفر است، منتشر می‌شود.

جلب کردن توجه‌ها به یک رمزارز خاص به کمک رسانه‌های خبری مختلف یکی از ابزاری است که پاپمپر‌ها برای سرمایه گذاری حجیم از آن استفاده می‌کنند. معمولا پیش از این که چنین اخباری در شبکه به وجود بیاید شخصی مقدار بسیار زیادی از آن پول دیجیتال را خریداری می‌کند.

همچنین مسببین چنین معاملاتی سعی می‌کنند تا با وضع محدودیت‌ها در خرید آن پول دیجیتالی با استفاده از ربات‌ها نشان دهند که نرخ متغیر است.

حال که با پامپ و دامپ (Pump and Dump) آشنا شدید می‌توانید از خدمات نقد درآمد ارزی سایت اول پرداخت استفاده کنید.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT