پروکسی (proxy)

پروکسی (proxy) چیست و چگونه کار می کند؟

زمان مطالعه 4 دقیقه

اگر یکی از کاربران اینترنت هستید، حتما اسم پروکسی (proxy) به گوشتان خورده و به احتمال زیاد تا کنون  از آن استفاده کرده‌اید. اما آیا می‌دانید سرویسی که در حال استفاده از آن هستید، چیست و چگونه کار می‌کند؟ آیا با نحوه عملکرد انواع پروکسی و تفاوت هر یک از آنها با یکدیگر آشنایی دارید؟ اگر پاسخ هیچ یک از این سوالات را نمی‌دانید، نگران نباشید.در این مقاله با اول پرداخت همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در رابطه با پروکسی (proxy) چیست و چگونه کار می کند؟ در اختیار شما قرار دهیم.

خرید هاست خارجی

پروکسی (proxy) چیست؟

اگر بخواهیم تعریف مختصر و مفیدی در رابطه با این سرویس در اختیارتان قرار دهیم، باید بگوییم:

“پروکسی به سرور واسط بین دو دستگاه در یک شبکه گفته می‌شود.”

بنابراین، می‌توان گفت پروکسی یک سرور است که شبیه به یک دروازه یا واسطه بین هر دستگاه و مابقی فضای اینترنت عمل می‌کند.

در حال حاضر، هزاران انواع پروکسی در سطح اینترنت وجود دارد. که از برخی از آن‌ها برای تغییر آی پی آدرس (IP address) و از برخی دیگر جهت تایید هویت کاربران در شبکه های Wi-Fi استفاده می‌شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در رابطه با این نوع سرور در اختیارتان قرار می‌دهیم.

انواع پروکسی چیست؟

پروکسی Residential یا محلی

در میان انواع مختلف پروکسی‌های موجود، این نوع دارای بالاترین کیفیت می‌باشد. چرا که مشابه با یک دستگاه تلفن همراه یا سیستم واقعی به نظر می‌رسد. هر آی پی آدرسی که توسط این دستگاه ایجاد می‌شود، به مانند یک سرور proxy عمل می‌کند.

پروکسی Datacenter یا دیتاسنتر

پراکسی‌های دیتاسنتر آدرس‌های IP مجازی هستند که در مراکز قدرتمند سرور ایجاد می‌شوند. این نوع سرورها معمولا ممنوع هستند. چرا که اتصالات آنها شبیه به ترافیک جعلی می باشد.

پراکسی‌های Anonymous یا ناشناس

همانطور که از اسم این نوع proxy مشخص است، اطلاعات شناسایی شما به سرور هدف ارسال نمی‌شود.

لازم به ذکر است که پروکسی دیتاسنتر و محلی می‌توانند به این شکل نیز عمل کنند که این روزها هم محبوبیت زیادی دارند.

پراکسی Transparent یا شفاف

این نوع proxy ، آدرس IP کاربر را تغییر نداده و اطلاعات آن‌ها را بررسی و تایید کرده و اجازه دسترسی آنها را به شبکه صادر می‌کند.

پروکسی چگونه کار می‌کند؟

با توجه به اینکه یک proxy وظیفه اتصال دستگاه با فضای اینترنت را به عهده دارد، پس می‌توان گفت نحوه عملکرد آن به صورت دریافت و انتقال درخواست اتصال و سپس بازگشت داده و پاسخ به همان درخواست می‌باشد.

توضیحی که در رابطه با نحوه عملکرد پروکسی در این قسمت بیان کردیم، بسیار پایه و ساده است. چرا که به طور کلی با توجه به انواع مختلف proxy ، عملکرد هریک از آنها متفاوت و متمایز از یکدیگر است.

پروکسی (proxy)
پروکسی (proxy)

کاربرد پروکسی چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، از پروکسی می‌توان برای تغییر آدرس IP و همچنین حفاظت از سایت‌های بزرگ و شناسایی و تایید هویت کاربران Wi-Fi استفاده کرد. بنابران برخی از کاربردهای این سرور را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

رهایی از محدودیت های جغرافیایی توسط پروکسی

قطعا برای شما هم پیش آمده که قصد بازدید از مطالب یک سایت را داشته باشید، اما امکان انجام این کار را نداشته باشید. یکی از دلایل این اتفاق، بسته بودن برخی از وب‌سایت‌ها برای برخی از مناطق جغرافیایی و کشورها می‌باشد. زمانی که شما قصد وارد شدن به یک سایت را دارید، آی پی موقعیت جغرافیایی شما توسط سرورهای سایت شناسایی شده و در صورت وجود هرگونه مغایرت، مسدود می‌شود.

در این مواقع، راه حل استفاده از یک پروکسی می باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید با استفاده از این ابزار و اتصال به یک سرور آمریکایی، بدون هیچگونه محدودیتی به محتوای تمام وب‌سایت‌های آمریکایی دسترسی داشته باشید.

محافظت از حریم خصوصی و افزایش امنیت

با وجود تمام مزایایی که در رابطه با اینترنت مطرح است، اما باید به خاطر داشت که مسئله حفاظت از حریم خصوصی هنوز هم به عنوان یکی از چالش‌های اصلی و تقریبا حل نشده در نظر گرفته می‌شود.

آدرس IP یکی از آسیب‌پذیرترین اطلاعات شما است که در اینترنت وجود دارد. چرا که با استفاده از آن به راحتی می‌توان به موقعیت جغرافیایی و همچنین سرویس ارائه دهنده خدمات اینترنت شما دست پیدا کرد. بنابراین، با استفاده از آن آدرس، هکرها به راحتی می‌توانند شما را ردیابی کرده و یا وارد دستگاه‌های شما شوند. پس اگر نمی‌خواهید داده های ارزشمند شما، در اختیار افراد سودجو قرار بگیرد، از یک پروکسی امن جهت تغییر  آدرس IP خود استفاده کنید.

رفع محدودیت ها و فایروال ها

برخی از مدارس، شرکت‌ها و حتی کشورها، ورود به برخی از سایت‌ها را برای کاربران خود، منع و البته محدود و غیر ممکن کرده‌اند. اما خبر خوب این است که چاره این مشکل، استفاده از یک پروکسی ایمن جهت شکستن فایروال‌ها می‌باشد. با انجام این کار، فایروال‌های قرار داده شده، هدف واقعی شما را تشخیص نداده و اتصال را برقرار می‌کنند.

اتوماسیون کردن پردازش های آنلاین

این روزها استفاده از فناوری اتوماسیون جهت افزایش سرعت انجام امور، چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین، اهمیت زیادی دارد. اما تامین امنیت این پردازش‌ها برای شرکت های مختلف اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، یک شرکت هواپیمایی که قصد تعیین خودکار قیمت پروازها را به عهده دارد، باید امنیت داده‌های خود را در مواجه با هکرها تضمین نماید. به همین سبب، می تواند از یک شبکه پروکسی برای خودکار سازی فرایند استفاده شود.

ساخت اکانت های متعدد توسط پروکسی

آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و افرادی که در زمینه سئو در حال فعالیت هستند، جهت جمع‌آوری داده‌های متنوع، نیاز به ساخت چندین اکانت در سایت و ابزارهای مختلف دارند. چرا که از این طریق می‌توانند به صورت تقریبا رایگان از خدمات سرویس‌های مختلف، بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه انجام این کار با استفاده از یک آدرس IP ثابت ممکن نیست، شما می‌توانید با استفاده از یک proxy چندین حساب کاربردی در سرویس و ابزارهای مختلف ایجاد کنید.

امتیاز 4.6/5 - از 40 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

3 دیدگاه

  1. حسین گفت:

    مقاله peroxy خوب بود متشکرم

  2. حسین گفت:

    واقعا ممنونم ازتون .سواد بالا انسان را ب اوج میبرد دیروز ناخود آگاه
    شبکه ای درس کردم ک همزمان با شبکه ایرانسل و همراه اول vpnدرست کردم ک سرعت بارکردن برنامه هام ده برابر شد

  3. عزیز گفت:

    سلام دوستان جطوری نام مروکسی تهیه کنم و بنویسم تو واتس آپ جدید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT