معرفی 6 کنترل پنل هاست مدیریت سرور با بهترین امکانات

معرفی 6 کنترل پنل هاست | مدیریت سرور با بهترین امکانات

زمان مطالعه 6 دقیقه

کنترل پنل یک ابزار محبوب است که برای مدیریت پکیج میزبانی شما استفاده می‌شود. شما می‌توانید انواع مختلفی از کارها را با آن انجام دهید: مدیریت نام‌های دامنه خریداری شده، نصب برنامه‌ها، ایجاد و مدیریت حساب‌های ایمیل، بارگذاری فایل‌های وب سایت و غیره. البته، می‌توانید همه اینها را مستقیماً با ورود به سرور انجام دهید. با این حال، نیاز به مقداری دانش در زمینه ساخت و راه اندازی وب سایت دارد. زیرا با یک اشتباه ممکن است کل سایت خراب شود. علاوه بر این، صفحات وب معمولا ظاهری ساده دارند و در وقت شما صرفه جویی می‌کنند. در ادامه به معرفی ۶ تا از بهترین کنترل پنل هاست برای مدیریت سرور شما می‌پردازیم.

۶ کنترل پنل هاست برای مدیریت سرور

می‌توانید تعداد زیادی پنل در اینترنت پیدا کنید. همه آنها طراحی و دامنه و ویژگی‌های متفاوتی دارند. در این مقاله رایج‌ترین و راحت‌ترین کنترل پنل هاست را معرفی می‌کنیم.

۱. cPanel

1 معرفی 6 کنترل پنل هاست مدیریت سرور با بهترین امکانات

این کنترل پنل هاست فقط برای سیستم عامل لینوکس در دسترس است. یکی از محبوب‌ترین پنل‌های کنترل است. این برنامه دارای رابط گرافیکی و رابط مدیریت سرور از طریق WHM (Web Host Manager) می‌باشد. از آنجا که این محیط‌ها با هم کار می‌کنند، امکان مدیریت وب سایت شما در هر یک از آنها وجود دارد. بنابراین، برای مبتدیان و توسعه دهندگانی که کنسول را به طراحی زیبا ترجیح می‌دهند، کاملا ایده آل است.

cPanel دارای بسیاری از ویژگی‌های مختلف است. همه آنها در یک صفحه قرار گرفته اند که کار با آن بسیار راحت است زیرا برای رسیدن به جایی که می‌خواهید نیازی به کلیک بر روی منوهای مختلف ندارید. علاوه بر این، همه ویژگی‌ها دارای توضیحات کوتاهی هستند که در آن مشخص شده است که چه کاری می‌توانند انجام دهند. علاوه بر این، تقریبا در هر گزینه، می‌توانید هر چیزی را با چند کلیک ایجاد کنید. در اینجا ویژگی‌های اصلی ارائه شده است:

  • تنظیمات نام دامنه، ثبت نام و انتقال
  •  ایجاد و مدیریت ایمیل، مدیریت فیلترهای اسپم، پاسخ دهندگان خودکار و راه اندازی ایمیل‌ها
  •  گزارش بازدیدکنندگان و خطاها
  •  ایجاد و مدیریت پایگاه داده
  •  ویژگی‌های امنیتی مانند مسدود کننده، IPleech protection و فهرست‌های محافظت شده با رمز عبور
  •  نظارت بر عملکرد سرور
  •  ایجاد پشتیبان گیری و اتوماسیون
  •  مدیریت فایل و ایجاد کاربران FTP
  •  بسیاری از برنامه‌ها و ابزارهای شخص ثالث برای گسترش عملکرد

۲. کنترل پنل هاست Plesk

2 معرفی 6 کنترل پنل هاست مدیریت سرور با بهترین امکانات

برای ویندوز و لینوکس در دسترس است. همچنین بسیار محبوب است، به ویژه در میان ارائه دهندگان میزبانی اروپایی. در واقع، کنترل پنل‌های زیادی برای ویندوز ارائه نمی‌شود. به همین دلیل Plesk را می‌توان یکی از راحت‌ترین و آسان‌ترین پنل‌ها برای این سیستم عامل خاص دانست.

همه گزینه‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. آنها در قالب یک لیست در سمت چپ نمایش داده می‌شوند. چندین سرور را می‌توان در یک پنل مدیریت کرد.

رابط کاربری بسیار ساده و بصری است، همه چیز را می‌توان با چند کلیک ایجاد کرد. یکی از ویژگی‌های متمایز آن انواع ابزارهای اتوماسیون است. آنها در وقت و منابع شما صرفه جویی می‌کنند، بنابراین می‌توانید بر توسعه وب سایت خود تمرکز کنید و نگران شرایط نگهداری سرور نباشید.

یکی دیگر از ویژگی‌های Plesk سطوح ورود به سیستم است. ۴ سطح وجود دارد. همه آنها مجوزها و مسئولیت‌های متفاوتی دارند:

  • مدیر: بالاترین سطح، برای مدیریت و راه اندازی موارد سیستم و همچنین مدیریت چندین سرور (در صورت وجود)
  • مشتری/نمایندگی فروش: امکان ایجاد و مدیریت گروه‌های نام دامنه وجود دارد، مجوزها توسط مدیر سیستم داده می‌شود.
  • مالک دامنه: امکان مدیریت تنها یک نام دامنه وجود دارد، گزینه‌های مدیریت از پیش تعیین شده است.
  • کاربر ایمیل: پایین‌ترین سطح، امکان ورود به رابط وب میل و مدیریت گذرواژه‌ها، فیلترهای هرزنامه و غیره

پنل‌های cPanel و Plesk محبوب‌ترین و پرکاربردترین پنل‌ها در سراسر جهان هستند. با این حال، هنوز ده‌ها مورد از آنها وجود دارد. برخی از شرکت‌ها کنترل‌هایی را برای مشتریان خود ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال، Hostinger hPanel را طراحی کرده است. در زیر می‌توانید توضیحات آن را بیابید.

۳. hPanel

3 معرفی 6 کنترل پنل هاست مدیریت سرور با بهترین امکانات

یک صفحه کنترل پنل هاست است که توسط تیم Hostinger برای مشتریان خود طراحی شده است. برای توزیع کنندگان لینوکس موجود است. همچنین، hPanel را می‌توان در حال حاضر فقط برای میزبانی مشترک استفاده کرد.

hPanel تا حدودی شبیه cPanel است، اما نسخه راحت‌تری نسبت یه آن است. به عنوان مثال، اگرچه همه گزینه‌ها در صفحه اول قرار دارند، اما وقتی یکی از آنها را انتخاب می‌کنید، یک منوی جانبی در سمت چپ ظاهر می‌شود.  بنابراین حرکت بین بخش‌های مختلف راحت‌تر خواهد بود.

این پنل وب دارای کلیه عملکردهای اساسی مورد نیاز شما، مانند مدیریت دامنه و ایمیل، ویرایشگر منطقه DNS، مدیریت فایل و پایگاه داده و غیره. همچنین می‌توانید امنیت حساب خود را مدیریت کنید: تنظیم گذرواژه برای دایرکتوری‌ها، مسدود کردن IP‌ها و پیکربندی hotlink protection.

فارغ از همه این گزینه‌ها، ویژگی اصلی این است که می‌توانید همه محصولات خود را در یک صفحه مدیریت کنید. به عنوان مثال، امکان مشاهده سابقه پرداخت، خرید بسته‌های میزبانی جدید و ارتقا آنها وجود دارد.

۴. کنترل پنل هاست Direct Admin

4 معرفی 6 کنترل پنل هاست مدیریت سرور با بهترین امکانات

برای سیستم‌های لینوکس و BSD در دسترس است. یکی از ساده‌ترین، سریع‌ترین و پایدارترین پنل‌ها است. رابط کاربری آن بسیار کاربر پسند است. علاوه بر این، یکی از ارزان ترین‌ها نیز است.

همه گزینه‌ها طبقه بندی شده و در قسمت بالا قرار دارند. این کنترل پنل همچنین از چندین سطح دسترسی پشتیبانی می‌کند: Administrator ،User و Reseller. علاوه بر این، دارای ابزارهای ضد اسپم داخلی نیز می‌باشد. علاوه بر این، امکان مشاهده آمار استفاده از هر منبع وجود دارد. به علاوه گزینه‌ها و ویژگی‌های زیادی دارد، مانند مدیریت DNS، ایجاد و مدیریت پایگاه داده، ایجاد و مدیریت حساب نمایندگی فروش، ایجاد پشتیبان، مدیریت پرونده و غیره. اما ویژگی اصلی این پنل سادگی آن است. برای درک و استفاده از آن نیازی نیست که دانش فنی داشته باشید.

۵. Webmin

5 معرفی 6 کنترل پنل هاست مدیریت سرور با بهترین امکانات

این پنل وب برای همه سیستم‌های یونیکس، شامل، اما نه محدود به سیستم‌های BSD، همه سیستم‌های لینوکس و سولاریس، در دسترس است. علاوه بر این، تا حدی برای سیستم عامل ویندوز در دسترس است. به این معنا که امکان نصب Webmin بر روی ویندوز وجود دارد، با این حال، همه عملکردها نمایش داده نمی‌شوند.

بدیهی است که طراحی Webmin را نمی‌توان بسیار کاربرپسند و ساده معرفی کرد، هرچند که بسیار قابل تنظیم است.  به عنوان مثال ، دارای یک وب سرور Apache برای پیکربندی دستورالعمل‌ها و ویژگی‌های Apache است.  علاوه بر این، توسعه دهندگان Webmin چندین پنل را بر اساس Webmin cPanel ایجاد کردند تا با اهداف مختلف و انواع میزبانی مطابقت داشته باشند:

  • Usermin رابط وب برای مدیریت ایمیل‌ها، تنظیم فیلترهای ایمیل و رمز عبور و غیره.
  • Cloudmin رابط کاربری برای مدیریت سرورهای مجازی.
  • Virtualmin برای مدیریت چندین میزبان مجازی (مانند Plesk) استفاده می‌شود.

Webmin ممکن است به آسانی پنل‌های دیگر توضیح داده شده در این مقاله نباشد اما کاملا رایگان است و می‌تواند بر روی اکثر سیستم عامل‌ها نصب شود.

۶. کنترل پنل هاست ISPmanager

6 معرفی 6 کنترل پنل هاست مدیریت سرور با بهترین امکانات

این یک کنترل پنل مبتنی بر لینوکس است که به طور گسترده در بین شرکت‌های میزبانی اروپای شرقی استفاده می‌شود. دارای طراحی بسیار ساده و ابتدایی است اما این موضوع باعث راحتی استفاده از آن نمی‌شود.

 دو نسخه از این پنل وب وجود دارد: Lite و Business. اولین مورد، Lite جدا از سایر ویژگی‌هایی که تاحدودی برای هر پنل متداول است، می‌تواند برای مدیریت وب سرور، ایجاد کاربران با سطوح دسترسی متفاوت، وارد کردن داده‌ها از سرورهای راه دور و غیره استفاده شود. به همین دلیل، پنل Lite بیش‌تر برای سرورهای اختصاصی و VPS استفاده می‌شود. در مورد نسخه Business ISPmanager، برای میزبانی مشترک یا نمایندگی فروش بهتر است زیرا امکان مدیریت چندین سرور و ایجاد و مدیریت آسان حساب‌های کاربری را فراهم می‌کند.

نتیجه

همه پنل‌هایی که در این مقاله معرفی شدند ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. تعیین اینکه کدام یک بهترین است بسیار سخت است. این یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است. با این حال، این صفحات وب دارای یک ویژگی مشترک هستند: آنها مدیریت سرورها و میزبانی را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند. به همین دلیل آنها راه حل خوبی برای مبتدیان و توسعه دهندگان هستند.

حال که با ۶ کنترل پنل هاست برای مدیریت سرور آشنا شدید، اگر قصد خرید اشتراک از سایت‌های گفته شده را دارید می‌توانید از خدمات خرید با پی پال و خرید با ویزا یا مسترکارت سایت اول پرداخت استفاده کنید.

خرید با پی پال

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT