فضای ذخیره ابری چیست cloud service

فضای ذخیره ابری | هر آنچه باید در مورد آن بدانید

زمان مطالعه 6 دقیقه

از اختراع Cathod-ray در سال ۱۹۴۷ تا ذخیره سازی آنلاین اطلاعات مبتنی بر فضای ذخیره ابری در سال ۲۰۰۶ و پس از رونمایی از اولین درایو هارد دیسک ۱ ترابایتی در سال ۲۰۰۹، نحوه ذخیره‌سازی داده‌ها به خوبی و به طور واقعاً مشهودی ارتقا یافته است. امروز عصر اطلاعات است، اطلاعات با سرعت و حجم سرسام آوری در حال تبادل هستند. شاید شما هم برای وبلاگ یا سایت فروش خود نیازمند ذخیره سازی اطلاعات باشید. نگران نباشید، مشکلی وجود ندارد که راه حل نداشته باشد.

این روز ها چند راه حل برای ذخیره داده وجود دارد که برای تشخیص مناسب ترین آنها باید چندین عامل را در نظر بگیرید: اینکه کدام یک برای کسب و کار شما مناسب‌ترین است، به اندازه و حساسیت داده‌هایی که ذخیره می کنید، اندازه کسب و کار شما، سرعت رشد کسب و کار شما و البته بودجه شما بستگی دارد.

آنچه توسط یک شرکت بزرگ چند ملیتی یا یک اداره دولتی مورد نیاز است از آنچه یک شرکت متوسط ​​یا یک فروشگاه کوچک اینترنتی نیاز دارد کاملا متفاوت می‌باشد.

در این مقاله، ما به دو مورد از جدید ترین راه حل های ذخیره سازی Cloud خواهیم پرداخت.

تفاوت بین Cloud Computing و Cloud Storage

فضا‌های ذخیره سازی ابری اساساً مراکز داده بسیار بزرگی در سراسر جهان می‌باشند که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند. فضای ذخیره سازی ابری به معنای ذخیره داده‌ها در سیستمی خارج از سایت است که توسط شخص ثالث نگهداری می‌شود. داده‌ها به جای اینکه در هارد دیسک رایانه شما باشند، در یک پایگاه داده از راه دور ذخیره می‌شوند.

از طرف دیگر Cloud Computing چیزی است که احتمالاً قبلاً بدون آگاهی از آن استفاده کرده‌اید. به عنوان مثال: فیسبوک، توییتر، جیمیل، فلیکر، اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب، گوگل درایو و مایکروسافت وان درایو و به طور کلی اکثر شبکه‌های اجتماعی ( به جز واتساپ که از فضای ذخیره سازی افراد استفاده می‌کند) از Cloud Computing استفاده می‌کنند.

Cloud Storage و Cloud Computing از اینترنت برای انجام کارهایی که قبلاً از هارد دیسک رایانه خود برای انجام آنها استفاده می‌کردید، استفاده می‌کنند. از این کار‌ها می‌توان ذخیره عکس ها یا سایر اطلاعات، ویرایش عکس‌ها و پردازش کلمات را نام برد. شما با استفاده از دستگاه دلخواه خود، می‌توانید اطلاعات را ویرایش کنید و داده‌ها در شبکه‌ای از رایانه های بهم پیوسته ذخیره می‌شوند.

ویژگی اصلی ذخیره سازی ابری و Computing مجازی سازی اطلاعات است. ماشین‌های مجازی را می‌توان برای انجام چندین عملیات کوچک به چندین واحد کوچکتر تقسیم کرد. این توزیع منابع محاسباتی را با کارآیی بیشتر امکان پذیر می‌کند.

چرا فضای ذخیره سازی ابری را به هارد دیسک ترجیح می‌دهیم؟

فضای ذخیره ابری چیست

آیا می‌دانید فضای ذخیره سازی ابری دارای چندین مزیت نسبت به ذخیره سازی هارد دیسک است؟ بگذارید توضیح بدهم.

به عنوان مثال این امکان را به شما می‌دهد تا در هر جایی که شما به اینترنت متصل شوید، می‌توانید به داده‌ های خود دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید در خانه از طریق رایانه خود شروع به کار کنید، از طریق تلفن همراه خود در قطار کار خود را ویرایش کنید و با یک لپ تاپ متصل به اینترنت به جلسه بروید و از آنجا نیز می‌توانید به اسناد خود دسترسی پیدا کنید.

با داشتن یک سیستم ذخیره سازی مناسب، می‌توانید به دیگران اجازه دسترسی به داده‌ها را برای همکاری آسان‌تر بدهید.

فضای ذخیره سازی ابری به مشاغل کوچک و متوسط ​​و همچنین برای تمامی استفاده‌های خصوصی طراحی شده است، نه تنها قابلیت جابجایی و همکاری را فراهم می‌کند، بلکه پشتیبان گیری خودکار از داده را نیز تضمین می‌کند، به این معنی که دیگر نگران فراموش شدن ذخیره سند یا از دست دادن زحمات خود نخواهید بود. حتی اگر کامپیوتر شما منهدم شود باز هم می‌توانید به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنید، زیرا محل ذخیره سازی جایی دیگر است.

قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب فضای ذخیره سازی ابری، از خود بپرسید که اسناد تجاری شما چگونه باید دسته بندی و ذخیره شوند؟ آیا لازم است اسناد را به اشتراک بگذارید و با دیگران همکاری کنید و یا تنها خودتان به آنها دسترسی داشته باشید؟ آیا حجم زیادی از داده‌ها را باید ذخیره سازی کنید؟

چه ویژگی در مورد فضای ذخیره ابری بسیار خاص و مفید است؟

فضای ذخیره ابری گوگل درایو

برای بیشتر ما، این یک تصمیم برای مدیریت فضای ذخیره سازی است. یا باید وقت خود را صرف پیمایش در داده هایی که ذخیره کرده‌ایم بکنیم و یا آنها را حذف کنیم. اگر این اطلاعات برای ما ارزشمند باشند پس نیاز داریم که یک فضای ذخیره سازی جدید خریداری کنیم.

اگر نیازی به استفاده مرتب از آن ندارید خرید نرم افزارهای گران قیمت از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. بنابراین انتخاب فضای ذخیره سازی ابری به معنای صرفه جویی در سرور‌ها، شبکه‌ها، پهنای باند، قدرت، فضای اداری و کارشناسان مورد نیاز است.

ذخیره سازی ابری شامل ذخیره داده‌ها بر روی سخت افزار در یک مکان فیزیکی از راه دور است که با استفاده از هر دستگاهی از طریق اینترنت می‌توانید به آنها دسترسی داشته باشید. شما فایل‌ها را به جای ذخیره کردن در هارد دیسک‌ها، در سرور داده‌ای که توسط ارائه دهنده ابری نگهداری می‌شود ارسال می‌کنید.

Cloud Computing شامل پلتفورم به عنوان سرویس (PaaS) است که در آن شرکت های بزرگی مانند آمازون و گوگل زیرساخت‌های محاسباتی بزرگ و پیچیده‌ای را در اختیار شرکت‌های کوچک تر قرار می‌دهند (مانند سایت‌های تجارت الکترونیک آمازون).

در Platform as a Service (PaaS)، توسعه دهندگان برنامه‌های آنلاین را برای مجموعه خاصی از کاربران ایجاد می‌کنند.

در Software as a Service (SaaS)، مشتری از نرم افزار بر روی اینترنت استفاده می‌کند.

بنابراین هم در ذخیره سازی ابری و هم در Cloud Computing، شما با استفاده از اینترنت به یک زیرساخت از راه دور متصل می‌شوید. اما در Computing زیرساخت دارای قدرت پردازش مشترک است.

این بدان معناست که دیگر نیازی به بروزرسانی و نگهداری نرم افزار و سیستم خود ندارید و به قدرت پردازش شبکه عظیمی از ابر رایانه‌ها دسترسی پیدا می‌کنید.

خوب، اما کامل‌ترین انتخاب کدام است؟ کدام یک از این دو راه حل جامع ترین خدمات با به ما ارائه می‌دهند؟ این انتخاب به شرایط کاری شما بستگی دارد.

اطلاعات کجا می‌رود؟

فضای ذخیره ابری وان درایو

هر آنچه را که در فضای ابری بارگذاری می‌کنید یا از طریق فضای ابری اجرا می‌کنید، در سرورهای خاص و بزرگی که در انبار‌های به خصوصی واقع شده‌اند ذخیره می‌شوند. آنها مراکز داده نامیده می‌شوند و متعلق به ارائه دهندگان خدمات ابری هستند که سرور‌ها را نگهداری می‌کنند.

نقش مرکز داده این است که داده‌های شما را از نظر فیزیکی در برابر سرقت و تخریب ایمن نگه دارد و مطمئن شود که هر زمان نیاز به دسترسی داشته باشید در دسترس شما قرار بدهد. این انبارها برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد وسایل الکترونیکی و داشتن ژنراتور های پشتیبان در صورت قطع برق، باید سیستم‌های خنک کننده گسترده‌ای را پیاده کنند تا از یک سرویس ثابت و مطمئن اطمینان حاصل کنند. هزینه‌ای که شما برای استفاده از فضای ذخیره سازی ابری پرداخت می‌کنید، هزینه ایجاد و نگهداری این تشکیلات است.

با ذخیره داده‌های خود در فضای ابری، ممکن است آنها را در یک سوله در جایی مانند شهرک صنعتی تصور کنید. اما واقعیت این است که ممکن است در چند مکان، کشور یا حتی قاره های مختلف ذخیره شود. این اتفاق به محل استقرار مراکز داده ارائه دهنده خدمات بستگی دارد.

در واقع، ارائه دهندگان Cloud نسخه‌های مختلفی از داده‌هایی را که بارگذاری می‌کنید کپی می‌کنند و آنها را عمداً در مکان‌های جداگانه ذخیره می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که به هیچ وجه از بین نمی‌رود. هدف دیگری که از ذخیره سازی در چندین مکان دارند، این است که می‌خواهند داده‌ها را در برابر تمامی اتفاقات طبیعی یا انسانی محافظت کنند.

پشتیبان گیری ابری | Cloud Backup

فضای ذخیره ابری one drive

باید ذکر کنیم که بین ذخیره‌سازی ابری و پشتیبان گیری داده‌های ابری تفاوت وجود دارد. فضای ذخیره سازی ابری شبکه شما را تکمیل می‌کند و بهره وری را افزایش می‌دهد، در حالی که نسخه پشتیبان گیری شده مخصوص بازیابی اطلاعات است.

قبل از بررسی اینکه از کدام سرویس پشتیبان گیری ابری استفاده کنید، باید از خود بپرسید که می‌خواهید در صورت خرابی رایانه یا سرور چه اتفاقی بیفتد و چه مدت برای ذخیره نسخه‌های پشتیبان نیاز دارید.

برای بیشتر مشاغل کوچک، ذخیره سازی ابری و ذخیره سازی محلی راه حل بهینه و مقرون به صرفه است. به این ترتیب با ذخیره سازی داده‌های خود در چندین مکان، از آنها محافظت می‌کنید و خیالتان راحت است که می‌دانید آنها نیز در جای امنی قرار گرفته‌اند، جایی که می‌توانید آنها را لمس کنید.

از فضای ذخیره ابری استفاده بکنیم یا نه؟

حل مشکلات فضای ذخیره سازی می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد. برخی از مشاغل در هارد دیسک‌های بزرگ‌تر و مراکز داده داخلی سرمایه گذاری می‌کنند. دیگران ممکن است در مورد تاریخ انقضاء داده‌ها تصمیم بگیرند و حذف دائمی را انتخاب کنند. با این حال بیشتر مشاغل کوچک و متوسط ​​به ناچار تنها راه حل پیش روی خود را ذخیره سازی ابری پیدا می‌کنند.

حالا که با مفهوم فضای ذخیره ابری آشنا شدید، پیشنهاد می‌شود برای مواردی که نیاز به پرداخت ارزی دارید، از خدمات پرداخت ارزی با پی پال مجموعه اول پرداخت استفاده نمایید.

پرداخت ارزی با پی پال

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT