Crowdsourcing چیست و چگونه در ایجاد شغل فریلنسری اثر دارد؟

زمان مطالعه 4 دقیقه

امروزه به واسطه دنیای اینترنت، هر بار شغل‌هایی جدید و جالب ایجاد می‌شود که امکان فعالیت دورکاری را هم برای بسیاری از افراد فراهم می‌کند. در این راستا به این موضوع می‌پردازیم که Crowdsourcing چیست و چگونه در ایجاد شغل فریلنسری جدید اثر دارد.

Crowdsourcing چیست ؟

واژه‌ی CrowdSource که از ترکیب دو واژه‌ی Crowd و Source‌ تشکیل شده است، در بسیاری از منابع فارسی به «جمع سپاری» ترجمه شده است که شاید «منابع و داده‌های جمعی» ترجمه بهتری باشد. همانطور که بسیاری از استارتاپ‌ها برای جمع آوری سرمایه مورد نیاز خود از Crowdfunding (سرمایه گذاری جمعی) استفاده می‌کنند و عموم یا بخشی از مردم در ایجاد سرمایه مورد نیاز کمک می‌کنند، در سیستم Crowdsourcing هم مردم جهت تامین داده‌ها و منابع اطلاعاتی شرکت‌ها به منظور رفع مشکات، همکاری می‌کنند.

در حقیقت در روش Crowdsourcing، پروژه‌ها برون سپاری می‌شوند و جمع کثیری از مردم چه به صورت داوطابانه یا چه به صورت دریافت دستمزد، بخشی کوچکی از آن پروژه را به دست می‌گیرند و در نهایت، نتیجه و خروجی پروژه حاصل جمع فعالیت صدها یا شاید میلیون‌ها نفر باشد. در حقیقت انجام چنین کاری برای یک شرکت یا سازمان از طریق استخدام کارمند ثابت ناممکن است.

Crowdsourcing چیست فریلنسری دلار

Crowdsourcing کجاها به کار می‌رود؟

به طور عجیبی شرکت‌ها در این چند سال اخیر نیاز حیاتی به Crowdsourcing پیدا کرده‌اند به خصوص آنکه بیشتر فعالیت‌ها به سمت هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) و یادگیری ماشین (Machine learning) پیش می‌رود. برای درک بهتر شرایط چند مثال زیر را توجه کنید:

  • در نظر بگیرید که موتور جستجوی گوگل با اینکه با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته سعی در یافتن نیاز شما به نحو احسنت دارد؛ ولی با این حال بسیار از حالت ایده‌ال دور است، خیلی اوقات سایت‌هایی را به ما معرفی می‌کند که محتوای آن مدنظرمان نیست یا در سرچ جملات طولانی بازده مناسب ندارد. در نتیجه هوش مصنوعی نیازمند شغل‌ سنجشگر موتور جستجو (Search Engine Evaluator) خواهد بود به شدت به انسان وابسته است.
  • هوش مصنوعی اینستاگرام سعی می‌کند صفحاتی را به شما معرفی کند که فکر می‌کند ممکن است برایتان جالب باشد هر چند بسیاری از موارد نامناسب است و برایمان اهمیتی ندارد، یا اینکه سعی بر پیدا کردن تصاویر خشنوت‌امیز دارد تا آن را حذف کند ولی هوش مصنوعی به درستی همه موارد را نمی‌تواند پیدا کند در نتیجه برای یادگیری هوش مصنوعی به افرادی که شغل سنجشگر شبکه‌های اجتماعی (Social Media Evaluation) هستند نیاز خواهد داشت.

Crowdsourcing چیست اینستاگرام

  • بخش رایتینگ تافل (TOEFL) یک بار توسط هوش مصنوعی و یک بار توسط انسان تصحیح می‌شود با این حال این هوش مصنوعی در تحلیل جملات طولانی ناکارمد است و در نتیجه به تصحیح انسانی هم نیاز دارد. مترجمانی که بخشی از پروژه‌های تحیلی متن مبتنی بر Crowdsourcing شرکت‌ها هستند، به مرور زمان به هوش مصنوعی کمک می‌کنند که متن‌ها را بهتر درک و تصحیح کند.
  • سایت یوتیوب برای نوشتن زیر نویس از هوش مصنوعی بهره می‌برد با این حال لهجه‌های غلیظ انگلیسی را نمی‌تواند تشخیص دهد و حتی برای بسیاری از زبان‌ها، چنین امکانی وجود ندارد در نتیجه نیاز به کمک انسان دارد تا از عملکرد آنها در ساخت زیر نویس یادبگیرد.
  • کمپانی‌های بسیاری، محصولات خود را در سایت‌ها، بیلبوردها و … تبلیغ می‌کنند. اما نیاز به داده‌های گسترده‌ای از جمعیت مردم است که ببینند باز خورد آن چگونه بوده است. گاهی اوقات از روی افزایش یا کاهش فروش نمی‌توان به اثر بخشی تبلیغات پی‌برد بلکه باید تاثیرات دراز مدت آن با کمک نیروی انسانی مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • بسیاری از پژوهش‌های روانشناسی یا دارویی نیاز به آمار‌های گسترده جهانی دارد در نتیجه بدون استفاده از Crowdsourcing جمع آوری داده‌ها امکان پذیر نیست.

موارد بسیار زیادی از اهمیت کاربرد Crowdsourcing در کسب و کارها یا پژوهش‌ها حکایت دارد.

چگونه شغل فریلنسری بیابیم و درآمد دلاری کسب کنیم؟

به واسطه افزایش شدید نیاز شرکت‌های غول دنیا به Crowdsourcing برای ارتقا هوش مصنوعی یا عملکردشان، سایت‌های مختلفی به وجود آمده‌اند که حقوق‌های دلاری بر حسب ساعت یا پروژه به فریلنسر‌ها پرداخت می‌کنند. به عنوان مثال:

سایت Appen یکی از بزرگترین سایت‌هایی در دنیا است که بر مبنای Crowdsourcing فعالیت دارد و نیاز شرکت‌های معتبر دنیا را تامین می‌کند. این سایت به تنهایی یک میلیون فریلنسر را در انتهای ۲۰۱۹ استخدام کرده است و مواردی مانند شغل سنجشگر شبکه‌های اجتماعی، شغل سنجشگر موتور جستجو، پروژه‌های مربوط به ماکروسافت و … را شامل می‌شود.

 

سایت Swagbucks هم از جمله سایت‌هایی است که بخشی از فعالیت‌های آن مبتنی بر Crowdsourcing است و شما با دیدن فیلم ویدیویی یا شرکت در نظرسنجی دستمزد دریافت می‌کنید.

حال که متوجه شدید Crowdsourcing چیست و چگونه در ایجاد شغل فریلنسری اثر دارد، در صورتی که نیاز به نقد کردن درامد ارزی داشتید، می‌توانید از خدمات اول پرداخت استفاده نمایید.

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT