انواع DNS سرور ها

معرفی انواع DNS سرور ها | معرفی کاربردهای DNS مربوط به سرور

زمان مطالعه 3 دقیقه

هنگامی که یک سایت ساخته می‌شود، برای اینکه بتوان آن را ثبت کرد به یک نام یا همان دامین نیاز است. سیستم DNS سیستمی است که قادر می‌سازد نام دامین خود را به یک IP تبدیل کنید. در نهایت IP‌ ها که در واقع کد شناسایی هر دستگاه یا دامین هستند، به کاربران کمک می‌کنند که با وارد کردن نام سایت در نوار آدرس، مستقیما به سایت شما هدایت شوند. در این مقاله به معرفی انواع DNS سرور ها می‌پردازیم.

انواع DNS سرور ها

انواع DNS سرور ها name server چیست

DNS سرور ها انواع گوناگونی دارند که در اکثر موارد به ۳ گروه دسته‌بندی می‌شوند:

۱) DNS Resolver

این DNS سرور که به سرور بازگشتی هم شهرت دارد، مسئول دریافت درخواست‌های DNS است. این سرور شامل یک نام هاست قابل درک برای انسان‌ می‌باشد (به عنوان مثال Avalpardakht.com) و وظیفه‌ی ردیابی آدرس IP این نام را بر عهده دارد.

به زبان ساده‌تر، DNS Resolver با داشتن نام متنی یا آدرس سایت، کد شناسایی عددی نام دامنه یا هاست را پیدا می‌کند.

۲) DNS Root Server

Root Server یا سرور ریشه، اصلی‌ترین سرور در بین انواع DNS است و اولین قدم در مسیر دستیابی به IP می‌باشد. این منابع از سوی سازمان‌های متفاوتی کنترل می‌شوند و به‌طور کلی ۱۳ Root Server در دنیا وجود دارد که با حروف A تا M نام‌گذاری شده‌اند.

این سرورها توسط کنسرسیوم سیستم‌های اینترنتی Verisign ، ICANN ، دانشگاه مریلند و آزمایشگاه تحقیقات ارتش ایالات متحده اداره می‌شوند و مسئولیت بازتاب دادن درخواست‌‌هایی را دارد که از سوی DNS Resolver ارسال می‌شوند.

۳) Authoritative DNS Server

Authoritative DNS Server آخرین سرور در مسیر پیدا کردن کد IP می‌باشد. این سرور نام هاست را دریافت می‌کند و در پاسخ IP صحیح آن را در اختیار DNS Resolver قرار می‌دهد و در صورتی که موفق نشود IP را بیابد، پیغام NXDOMAIN را برای سرور بازگشتی ارسال می‌کند.

DNS سرور ها چگونه کار می‌کند؟

انواع DNS سرور ها name server

سرورهای دخیل در فرایند پیدا کردن IP، از سلسله مراتبی پیروی می‌کنند. هنگامی که شما آدرس سایت مورد نظر خود را درون نوار آدرس مرورگر تایپ می‌کنید تا وارد سایتس شوید، درخواست شما توسط سرور DNS بازگشتی یا Resolver دریافت می‌شود.

برای یافتن IP مد نظر شما، درخواستتان را به اولین و اصلی‌ترین DNS سرور موجود در فرایند ارسال می‌کند. این سرورهای جدید که چیزی جز Root Server نیستند، همگی دارای آدرس IP یکسانی خواهند بود. بنابراین نزدیک‌ترین Root Server درخواست شما را از DNS Resolver تحویل می‌گیرد.

DNS Resolver در این موقعیت یک درخواست جدید برای IP به دست آمده از Root Server که درواقع مسئول ارتباط با TLD name server، ارسال می‌کند. با ارسال این درخواست، سرور در بایگانی محلی خود جست‌وجو می‌کند تا موردی مشابه با درخواست شما پیدا کند.

درصورتی که پاسخ شما در این بخش نباشد، این دامنه تنها یک IP مشابه که متعلق به سرور نام سایت درخواستی شما است را برای شما پیدا می‌کند. حالا سرور بازگشتی درخواست دیگری را ایجاد می‌کند و این بار از Authoritative DNS Server می‌خواهد تا IP آدرس لازم را برایش پیدا کند. معمولا معتبرترین Authoritative DNS Server با بررسی بایگانی خود IP ای که به آن نیاز دارید را در اختیارتان خواهد گذاشت.

حالا که با انواع DNS سرور ها و کاربرد آنها آشنا شدید، پیشنهاد می‌شود اگر قصد خرید دامین و یا هاست اختصاصی دارید، می‌توانید از خدمات پرداخت ارزی با پی پال مجموعه اول پرداخت استفاده نمایید.

خدمات پرداخت ارزی با پی پال

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT