NFT چیست

NFT چیست و چه کاربردی در دنیای کریپتوکارنسی دارد؟

زمان مطالعه 5 دقیقه

آیا تاکنون گزارش هایی حاوی مقالات، اخبار و پادکست هایی در مورد NFT ها به ایمیل شما ارسال شده است؟ در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که NFT چیست و چه کاربردی در دنیای کریپتوکارنسی دارد؟

آیا می‌دانستید که یکی از NFT‌های یکی از هنرمندان به نام Beeple، اخیراً به قیمت ۶۹ میلیون دلار در حراج مشهور Christie’s به فروش رسید، در حالی که یک CryptoPunk کمیاب در Sotheby بیش از ۱۱/۷ میلیون دلار فروخته شد؟

آیا هنوز نمی‌دانید NFT چیست و عملکرد آن را نمی‌شناسید؟ چرا اینگونه به نظر می‌رسد که NFT ذهن همه را به خود مشغول کرده است؟

وقتی خواندن این مقاله را به پایان برسانید، از NFT‌ها، بلاکچین و کریپتوکارنسی و نحوه تأثیر آنها بر شما و کسب و کارتان آگاهی خواهید یافت. خواهید دید که چرا لازم است به آنها توجه کنید زیرا این ارزهای دیجیتالی قرار است اینجا با ما بمانند و می‌توانند شیوه مدیریت موسیقی، رسانه، سرمایه فکری و حق مالکیت را تغییر دهد.

NFT چیست ؟

NFT چیست کاربرد copy

NFT یک توکن غیرقابل معاوضه است. یک توکن غیرقابل معاوضه که به این صورت تعریف می‌شود‌: “استفاده از فناوری نسبتاً نوپایی که اصالت و مالکیت یک توکن را از طریق یک دفتر کل دیجیتال از تمام معاملات گذشته خود تأیید می‌کند”. به عبارت دیگر، یک بلاکچینی است که ستون کریپتوکارنسی است.

این بدان معناست که هر جسمی می‌تواند در یک بسته دیجیتالی “پیچیده” شود و با یک امضای منحصر به فرد که اصالت و کمیابی آن را تأیید می کند، احراز هویت شود.

یعنی در واقع کاربرد آن برای شما این است که این فرصت را دارید که تایید کنید که یک شی منحصر به فرد یا قطعه هنری، معتبر است. می‌توان از آن برای بدست آوردن هرگونه اطلاعاتی به منظور تجربه یک انتقال مالکیت آسان استفاده کرد. تعداد بیشماری برنامه کاربردی برای NFT‌ها وجود دارد.

این تکنیک از محبوبیت زیادی برخوردار است زیرا در تعیین و اثبات مالکیت یک دارایی بسیار انعطاف پذیر است.
دنیای دیجیتالی دقیقاً مشابه دنیای فیزیکی است، از این نظر که برخی چیزها ارزشمندتر چیزهای دیگر هستند. همچنین رسانه‌ای عالی برای خلاقیت‌ها است. کل صنعت موسیقی به دنیای دیجیتال تغییر مکان داده است.

فروشگاه‌های فیزیکی بسیار کم و محدود هستند زیرا این کار روش مناسب و راحتی برای سمپلینگ (نمونه صدایی که قبلا ضبط شده و به پروژه ما اضافه می‌شود تا آن را زیباتر کند) در موسیقی نیست، اما با پلتفرم‌های دیجیتالی مانند iTunes و Spotify، سمپلینگ و دانلود فوری بسیار آسان است.

قوانین حاکم بر دارایی‌ها در دنیای فیزیکی، در دنیای دیجیتال اعمال نمی‌شود. سازندگان چیزهای فیزیکی در دنیای دیجیتال در معرض خطر هستند زیرا کپی کردن هر چیزی آسان است.

چگونه می‌توان فهمید که یک NFT واقعی است؟

NFT‌ها یک نسخه دیجیتالی از دارایی‌ها هستند. منظور از غیر قابل معاوضه بودن NFT چیست ؟ کلمه “غیر قابل معاوضه” به معنای منحضر به فرد بودن است. از سوی دیگر، جالب ترین چیز در جهان یک اسکناس ۱۰۰ دلاری آمریکایی است. اگر به تجارت جهانی نگاه کنید، ۸۵ درصد از کل معاملات با دلار آمریکا انجام می‌شود، زیرا قابل معاوضه است. به ازای ۱ دلار یک چیزی به شما می دهند، مهم نیست که کجا هستید.

غیرقابل معاوضه برعکس است زیرا تنها یک عدد از آن چیز وجود دارد. می توانید نسخه‌هایی از آن را داشته باشید، اما مالکیت آن با یک نفر است. به این ترتیب هنرمند دنیای دیجیتال، Beeple ،NFT خود را در Christie’s به قیمت ۶۹ میلیون دلار فروخت.

بلاکچین چگونه عمل می‌کند؟

بدون بلاکچین، شما هیچ توکن و دارایی غیرقابل معاوضه‌ای ندارید زیرا نمی‌توانید ثابت کنید که صاحب آن کیست. وجود بلاکچین خیلی مهم است. شما مجبور هستید که در دنیای دیجیتال آن را داشته باشید وگرنه هرج و مرج بوجود می‌آید زیرا شما راهی برای اثبات اصالت “بی همتا” بودن آن ندارید.

در حسابداری، ما از یک سیستم دفتری دوگانه استفاده می‌کنیم که تعیین می کند پول از کجا می‌آید و یا در کجا هزینه می‌شود و هرگونه معامله‌ای در یک تجارت پیگیری می‌شود. در بلاکچین، آدرس منحصر به فردی وجود دارد که تعیین می‌کند یک چیز از کجا آمده و به کجا می‌رود. آن بلاکچین در هزاران یا حتی میلیون‌ها کامپیوتر کپی می شود، بنابراین نمی‌توان آن را جعل کرد. یکی از دلایلی که کریپتوکارنسی‌ها بسیار قدرتمند هستند این است که نه آن و نه بلاکچین‌هایی که همه سوابق در آن نگهداری می‌شوند، به راحتی قابل جعل نیست.

برخی از برنامه‌های کاربردی وجود دارند که اگر شما دارایی دیجیتالی داشته باشید، مکانیزمی دارند که می‌توانید در بلاکچین برای کسب درآمد از قراردادها، قوانینی وضع کنید.

به عنوان مثال، هر بار که کسی یک اثر هنری را می‌بیند، صاحب آن می‌تواند کسری از یک پنی را در هر نمایش دریافت کند. اگر کسی آهنگی را که متعلق به کسی دیگر است را گوش دهد، کسری از یک پنی دریافت می‌کند. یک قرارداد دیجیتالی قوانین را کنترل می‌کند و این امر را به طور خودکار انجام می‌دهد.

برای سازنده یک اثر، این یک اتفاق عالی و بی نظیر است. اگر قطعه‌ای از یک هنر دیجیتال روی دیوار موزه یا وب سایت قرار گرفته شده باشد، یا سرویس‌هایی مانند Apple Music یا Spotify که موقعیتی برای گوش دادن به موسیقی فراهم می‌کند، با تنظیم یک قرارداد هوشمند می‌توانید برای پرداخت روزانه و منظم به طور مستقیم به حساب بانکی خود برنامه ریزی کنید. این بدان معناست که دیگر از جعل و دستکاری که از همان ابتدا در دنیای موسیقی، فیلم، ادبیات یا دیگر فضاهای هنری وجود داشته است، خبری نیست.

NFT چیست رمز ارز

بیایید فرض کنیم که شما یک هنرمند موسیقی یا هر نوع سازنده یک سرمایه فکری هستید. می‌توانید به بازار دیجیتال بروید و بگویید: “من به دنبال شریک هستم. من قصد دارم چیزی ایجاد کنم که بتوانید روی آن سرمایه گذاری کنید.” در بلاکچین، هر بار که کسی آن را می‌خواند، شما دستمزد دریافت می‌کنید. به این ترتیب شما عملا صاحب یک تجارت می‌شوید.

این امر باعث می‌شود که کل دنیای کسب درآمد تغییر کند. شما می‌توانید این مکانیسم را برای پرداخت سود سهام شریک خود ایجاد کنید و دیگر از وال استریت عبور نخواهید کرد. این اتفاق تقریباً با همه چیز سازگار است و می تواند همین تغییرات را در فضاهای دیگر ایجاد کند.

من معتقدم که دنیای مجوز، ثبت اختراع، مالکیت و استفاده از نرم افزارهای رایانه‌ای و موسیقی را تغییر می‌دهد.
یک زمین دوم نیز وجود دارد. بهترین راه برای توصیف این موضوع این است که آنها نسخه دیجیتالی زمین را به تریلیون‌ها مربع تقسیم کرده‌اند که به شما این امکان را می‌دهد تا ملک خریداری کنید. این به چه معناست و چرا مهم است؟ من اخیراً “زمینی” خریداری کردم که پسرم به من معرفی کرده بود و ارزش آن در یک هفته ۲۰ درصد افزایش یافت. مردم در حال خرید دیوانه وار خرید املاک مجازی هستند.

چرا شما باید به این موضوع اهمیت دهید؟ به این دلیل که املاک مجازی، بیلبوردهای مجازی، تبلیغات و بازی‌ها قرار است از این املاک خریداری شده‌ی شما استفاده کنند. شما می‌توانید بازی‌هایی را روی آن زمین انجام دهید که می توانید از طریق واقعیت افزوده یا عینک واقعیت مجازی در زندگی واقعی آن را مشاهده کنید.

این‌های دارایی‌هایی هستند که در جهان پذیرفته شده‌اند تا “برنامه‌ها” بر روی آنها ساخته شود و در آینده بسیار نزدیک با عینک‌های واقعیت افزوده (که به همین زودی ها اتفاق خواهد افتاد)، به جای قرار دادن بیلبوردها در خیابان‌های فیزیکی، بیلبوردهای مجازی وجود خواهد داشت. که به هر کسی که از عینک استفاده می‌کند اجازه می دهد آنها را ببیند اما در دنیای فیزیکی وجود نخواهد داشت. بدون ایجاد هرگونه آلودگی توسط تبلیغات می‌توان این خدمات را ارایه دهد.

حالا که متوجه شدید NFT چیست و چه کاربردی در دنیای کریپتوکارنسی دارد، اگر قصد ورود به بازار ارزهای دیجیتال دارید، پیشنهاد می‌کنم مقاله «آموزش معامله ارز دیجیتال» را هم مطالعه کنید. اگر هم به دنبال کیف پول‌های سخت افزاری هستید، اول پرداخت خدمات فروش کیف پول لجر (LEDGER) و کیف پول ترزور (TREZOR) را هم به مشتریان خود عرضه می‌‌کند که از امنیت بالایی برخوردار هست.

امتیاز 5/5 - از 1 رای

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT