ماینینگ در ایران

فعالیت مجدد نهاد های مجاز ماینینگ در ایران از ۳۱ شهریور ماه و اطلاعات تکمیلی در این زمینه

زمان مطالعه 2 دقیقه

ممنوعیت موقت ماینینگ (استخراج) کریپتو در ایران، که قبلاً توسط وزارت صنایع، معدن و تجارت ایران اعلام شده بود، از تاریخ 22 سپتامبر (31 شهریور) برداشته می شود. در این خبر به بررسی فعالیت مجدد نهاد های مجاز ماینینگ در ایران می پردازیم.

ماینینگ در ایران

این اعلامیه مهم توسط شرکت تولید، توزیع و انتقال نیرو توانیر نیز اعلام گردید:

مصطفی رجبی مشهدی، در گفت و گوی خود با ایسنا گفت امیدها بر این است که تا پایان تابستان، میزان مصرف برق در سراسر کشور کاهش یابد. کاهش تقاضا برای نیرو و کاهش مصرف برق به دنبال پایین آمدن دمای هوا، شرایط را برای از سرگیری عملیات قانونی ماینینگ ارزهای دیجیتال (رمز ارزها) محیا می کند.

در اردیبهشت ماه، رئیس جمهور سابق ایران، آقای حسن روحانی، در پی کمبود نیرو که باعث خاموشی در سراسر کشور میشد، دستور این محدودیت را صادر کرده بود. پروسه ماینینگ رمز ارزها که مصرف بالایی را به دنبال دارد، از جمله عوامل موثر در این کمبود نیرو قلمداد شده بود.

با اوج گیری همزمان دما و مصرف برق، مقامات ایران، حتی ماینر هایی که دارای مجوز رسمی بودند را ملزم به قطع عملیات خود در زمان اوج مصرف کردند و در نهایت دستور ممنوعیت موقت این عملیات به طور کامل تا پایان تابستان صادر شد.

تعلیق این ماینرهای مجاز، با انتقادات فعالین جامعه آن هم همراه بود. تخمین زده شده است که نهاد های استخراج ثبت شده، تنها 300 مگاوات مصرف دارند. این درحالیست که ماینرهای غیر مجاز، حدود 3000 مگاوات برق در روز را مصرف کرده اند. این میزان برابر با نصف برق مصرفی تهران است.

ماینینگ در ایران

ماینینگ در ایران

ایران در ابتدای تابستان سال 2019، فعالیت ماینینگ را به طور رسمی یک فعالیت صنعتی شناخت. کسب و کارهای فعال در این حوزه، می بایست با دریافت مجوز رسمی از وزارت صنایع، و پرداخت هزینه برق مصرفی، فعالیت خود را ادامه می دادند. قبلاً اعلام شده بود که این مجوز برای 30 شرکت صادر شده است.

از ماه آوریل، پس از بازنگری مقررات وزارت نیرو، هزینه پرداختی ماینر ها معادل 16,574 ریال اعلام شد. این میزان 4 برابر بیشتر از نرخ اولیه این عملیات بود. هرچند این تعرفه زمانی کم خواهد شد که سرانه مصرف هم پایین بیاید و طبیعتاً در دوره کمبود نیرو، قیمت بیشتر می شود.

در همین حین، مقامات نظارتی ایران به سراغ ماینرهای غیر مجاز رفتند که نه تنها برق بالایی را مصرف می کنند، بلکه به شبکه برق هم آسیب می رسانند. در این راستا، شرکت توانیر برق تمام این فارم های ماینینگ را قطع نموده است.

در سال گذشته بیش از 212 هزار واحد تجهیزات ماینینگ مصادره شد که گفته می شود خسارت وارده آنها معادل بیش از 4 میلیون دلار بوده است.

منبع: نیوز بیت کوین

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT