پولکادات

پولکادات چیست و معرفی ارز دیجیتال Polkadot

زمان مطالعه 5 دقیقه

پولکادات خود را به عنوان نسل بعدی پروتکل بلاکچین معرفی می کنند که قادر به اتصال چندین زنجیره تخصصی به یک شبکه جهانی است. polkadot با تمرکز زیاد بر ایجاد زیر ساخت برای وب 3.0 توسط بینیاد web3 بنیانگذاری شد و به طور کلی هدف آن به پایان رساندن انحصار اینترنت و توانمند سازی هر کاربر فردی است. در این مقاله ما به این سوال پاسخ می دهیم که polkadot چیست و چگونه می توان با پرداخت ریالی پولکادات خرید. با اول پرداخت همراه باشید.

مقدمه

بلاکچین از زمان شروع بیت کوین بیت کوین وجود داشته است. در حالی که از آن به عنوان یک فناوری پیشگام یاد می شود، اشکالات خاص خود را نیز داشته است. بلاکچین های فردی قادر به برقراری ارتباط با دیگری نیستند. اگر این همکاری بین بلاکچین های مختلف وجود داشته باشد، تبادل داده ها و در نهایت برنامه ها و خدمات بسیار قدرتمند تر از قبل می شوند.

توسعه دهندگان در گذشته سعی کرده اند یک پل یا bridge بین بلاکچین های مختلف ایجاد کنند. انجام این کار باعث می شود که بلاکچین A با بلاکچین B کار کند و بالعکس. در عین حال اتصال صدها و هزاران بلاکچین در یک زمان واحد همچنان یک مساله مهم است که باید در زمان کوتاهی حل شود. تیم polkadot و به طور گسترده بنیاد Web3 اطمینان دارند که می توانند راه حلی برای این مشکل در سالهای آینده ایجاد کنند.

پولکادات چیست؟

در پاسخ به این سوال که “ارز دیجیتال پولکادات چیست؟” باید بگوییم، polkadot یک پروتکل متن باز (open source) است که ادعا می کند نسل بعی تکنولوژی بلاکچین است. این مفهومی است که در ابتدا توسط دکتر Gavin Wood به عنوان بنیانگذار انریوم مطرح شده است. تیم پولکاات تمام تلاش خود را بر روی امنیت، مقیاس پذیری بلاکچین و نوآوری های آن متمرکز می کند. برای انجام این کار باید زیر ساخت های لازم ایجاد شود تانه تنها از ایده ها و مفاهیم جدید پشتیبانی کند بلکه از دستیابی به قابلیت ارتباط با سایر بلاکچین ها اطمینان حاصل شود.

بلاکچین مفرد در اکوسیستم پولکادات، Parachain نامیده می شوددر حالی که زنجیره اصلی Relay Chain نام دارد. ایده این است که Parachain و Relay Chain می توانند در هر زمانی به راحتی به تبادل اطلاعات بپردازند. می توانید اینگونه تصور کنید که parachain ها مانند بخش های جزیی و انفراید هستند که در پیاده سازی اتریوم 2.0 ایفای نقش می کنند.

هر دولوپر، شرکت یا فرد می تواند parachain سفارشی خود را از طریق substrate به عنوان چارچوبی برای ایجاد ارز های رمزپایه و سیستم های غیر متمرکز استفاده کند. زمانی که یک زنجیره سفارشی به شبکه پولکادات متصل می شود؛ با سایر parachain های شبکه قابل همکاری می باشد.

ساخت برنامه های cross-chain، محصولات و سرویس ها توسط این طراحی بسیار آسان تر می شود. علاوه بر آن انتقال بلاک چین یا دارایی در مقیاس وسیع امکان پذیر نبوه است که حالا با این سیستم، ممکن شده است.

ایمن سازی و اعتبار سنجی داده ها در سراسر parachain مختلف از طریق اعتبار سنج های شبکه ای (validator) انجام می شود به طوری که مجموعه کوچکی از این اعتبارسنج ها می توانند چندین parachain را ایمن کنند. این validator ها همچنین این اطمینان را می دهند که تراکنش ها در چندین parachain برای بهبود مقیاس پذیری پخش می شوند.

مزایای polkadot

دلایل زیادی می تواند وجود دارد که توسعه دهندگان به گسترش پولکادات بپردازند. به دلیل ماهیت های محدود بلاکچین های فعلی، بدیهی است که چند موضوع اصلی برای حل وجود دارد:

  • مقیاس پذیری
  • شخصی سازی
  • قابلیت همکاری
  • حاکمیت
  • قابلیت ارتقا

در زمینه مقیاس پذیری، پولکادات به عنوان یک شبکه multi chain عمل می کند. و این امکان را به شما می دهد که در طی انتقالات موازی و در زنجیره های مختلف، تراکنش ها انجام شود. این موضوع دقیقا یکی از مشکلات و موانع بلاک چین فعلی می باشد که پولکادات آنرا از بین می برد. پردازش های موازی یک پیشرفت قابل توجه است و میتواند زمینه را برای پذیرش گسترده بلاکچین به صورت جهانی فراهم کند.

کسانی که در بلاک چین به دنبال سفارشی سازی هستند، می توانند از برخی دیگر از ویژگی های ارائه شده توسط polkadot استفاده کنند. به طور کلی هیچ زیر ساخت بلاک چینی برای اداره همه پروژه ها به صورت قانون وجود ندارد و به عبارت بهتر هر پروژه ای نیازها و ملزومات خاص خود را دارد. Polkadotاین اجازه را می دهد تا هر بلاکچین فردی، طراحی های خاص خود را داشته باشد. از این رو با کمک substrate توسعه دهندگان می توانند به طور کارآمد زنجیره های فردی خود را متناسب با نیاز های پروژه سازگارکنند.

در زمینه قابلیت همکاری، اشتراک پروژه ها و برنامه ها به طور یکپارچه از داده ها عامل بزرگی محسوب می شود.

هر جامعه ای که با یک parachain خاص مرتبط باشد، قادر خواهد بود که شبکه خود را بر حسب صلاحیت اداره کند. علاوه بر این، همه جوامع به طور کلی برای اداره آینده polkadot بسیار مهم هستند. جمع آوری بازخورد از جامعه می تواند بینش ارزشمندی را به وجود آورد که پروژه ها را با گذشت زمان تکامل می بخشد.

همچنین polkadot امکان آپدیت parachain ها را بسیار آسان کرده است به طوری که دیگر نیازی به ارائه Fork نمی باشد. در پولکدات هر زنجیره بومی را می توان بدون هیچ گونه اصطکاکی ارتقا داد.

توکن DOT چیست؟

حال که مفصلا به سوال ” پولکادات چیست؟ ” پاسخ دادیم حتما این پرسش مطرح شده است که DOT چه نقشی در این بلاکچین دارد؟

مشابه بیشتر پروژه های زیر بنایی بلاکچین، پولکادات رمز ارز اصلی خود را نیز دارد که با نام DOT شناخته می شود. درست مانند نقش اتریوم برای بلاکچین اتریوم و بیت کوین که توکن شبکه بیت کوین است.

رمز ارز دات استفاده های متنوعی دارد. اولین کاربرد آن این است که این توکن به دارندگانش حق اداره سیستم را می دهد. این موضوع شامل تعیین هزینه های شبکه، شرکت در رای گیری های بروز رسانی کلی شبکه، گسترش یا حذف parachain ها را میدهد.

پولکادات

پولکادات

دات همچنین برای تسهیل توافق شبکه از طریق استیکینگ طراحی شده است. مشابه سایر شبکه هایی که از استیکینگ پشتیبانی می کنند، همه دارندگان DOT نیز می توانند از ویژگی های استیکینگ دات بهره ببرند.

سومین کاربرد استفاده از DOT برای باندینگ (Bonding) است. این موارد زمانی ضروری است که Parachainهای جدید به اکو سیستم اضافه شوند. پاراچین های قدیمی یا غیرقابل استفاده با از بین بردن توکن های باندینگ حذف می شوند. در واقع این نوعی اثبات سهام است.

باندینگ (bonding) و استیکینگ (staking)

رویکرد پولکادات فراتر از انتقال داده و دارایی است. پولکادات در پلتفرم خود کاربران را تشویق می کند تا برای سهام گذاری و باندینگ است.
استیکینگ توکن ها در بلاکچین مفهومی جدیدی نیست. این مدل بیشتر با اثبات سهام شناخته می شود و با این رویکرد پیش می رود که به کاربرانی که کوین های خود را در شبکه ذخیره کنند، پاداش داده می شود.
همانطور که پیشنر بیان کردیم هر parachain جدید به وسیله توکن های دات پیوندی به شبکه اضافه می شود. منظور از پیوند زدن، اختصاص دادن توکن به شبکه برای مدت زمان مشخصی است. زنجیره‌هایی که کاربردی ندارند و پروژه‌هایی که کار نمی‌کنند، حذف می‌شوند و توکن های پیوند زده آن‌ها بازمی‌گردد.

امتیاز دهید

برای این نوشته برچسبی وجود ندارد !

نظرات کاربران

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تومان (IRT)
()
پرداخت می‌کنید
()
تومان (IRT)
دریافت می‌کنید
1 = IRT